Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-07-15 do 2017-11-30
Wersja archiwalna od 2016-07-15 do 2017-11-30
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 14
MINISRTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1
z dnia 31 lipca 2009 r.
w sprawie powołania Zespołu zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych
(ostatnia zmiana: DUMSZ. z 2016 r., poz. 33) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 12 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z 2009 r. Nr 11, poz. 59 i Nr 85, poz. 716) zarządza się, co następuje:
§ 1.Postanowienia ogólne
1. Tworzy się Zespół zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, zwany dalej „Zespołem”.
2. Zespół realizuje zadania określone w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
3. Zespół działa w każdej sytuacji wymagającej od właściwych kompetencyjnie komórek resortu działań w trybie całodobowym, z uwzględnieniem także dni ustawowo wolnych od pracy.
§ 2.Skład Zespołu
1. W skład Zespołu wchodzą:
1) [1] przewodniczący – podsekretarz stanu, który reprezentuje Ministra Spraw Zagranicznych w pracach Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
2) zastępca przewodniczącego – dyrektor generalny służby zagranicznej;
3) członkowie:
a) [2] dyrektorzy:
– Inspektoratu Służby Zagranicznej,
– Departamentu Konsularnego,
– Departamentu Polityki Bezpieczeństwa,
– Centrum Operacyjnego,
b) Rzecznik Prasowy MSZ.
4) sekretarz – koordynator zarządzania kryzysowego w Centrum Operacyjnym MSZ.
2. W celu realizacji powierzonych Zespołowi zadań, przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, zaprosić do udziału w jego pracach inne osoby, w szczególności innych członków kierownictwa Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz dyrektora departamentu właściwego terytorialnie dla sytuacji kryzysowej, a także dyrektorów innych komórek organizacyjnych, a także ekspertów zewnętrznych.
3. Członkowie wchodzący w skład Zespołu uczestniczą w jego pracach osobiście. W uzasadnionych przypadkach członka Zespołu może reprezentować osoba przez niego wyznaczona.
4. Przewodniczący może rezygnować z udziału niektórych spośród osób wymienionych w § 2 w ust. 1 pkt 3 w zarządzaniu sytuacją kryzysową, w zależności od jej charakteru.
§ 3.Zadania przewodniczącego Zespołu
1. Pracami Zespołu kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności – zastępca przewodniczącego albo inny członek Zespołu wskazany przez przewodniczącego.
2. Posiedzenia Zespołu zwołuje przewodniczący albo w przypadku jego nieobecności –zastępca przewodniczącego albo inny członek Zespołu wskazany przez przewodniczącego.
3. Przewodniczący Zespołu może powierzać poszczególnym członkom Zespołu wykonanie określonych czynności, niezbędnych do realizacji jego zadań oraz wyznaczać terminy ich wykonania.
§ 4.Zadania sekretarza Zespołu
1. Do zadań sekretarza Zespołu należy:
1) organizowanie posiedzeń Zespołu;
2) przygotowanie dokumentów niezbędnych w pracach Zespołu;
3) sporządzanie protokołów z posiedzeń Zespołu.
2. W razie nieobecności sekretarza zadania określone w ust. 1 wykonuje zastępca koordynatora zarządzania kryzysowego w Centrum Operacyjnym.
3. Sekretarz Zespołu sporządza sprawozdanie z prac Zespołu za rok ubiegły i przedkłada je przewodniczącemu do dnia 31 marca roku następnego.
§ 5.Posiedzenia Zespołu
1. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu.
2. Posiedzenia Zespołu zwoływane są nie rzadziej niż raz na kwartał, a w sytuacjach kryzysowych –niezwłocznie po ich wystąpieniu.
3. W przypadkach nie cierpiących zwłoki przewodniczący może zarządzić natychmiastowe stawiennictwo Zespołu albo poszczególnych osób wchodzących w jego skład.
4. Uczestnictwo w pracach Zespołu ma pierwszeństwo przed wykonywaniem innych obowiązków służbowych.
5. Zespół podejmuje decyzje kolegialnie, w drodze uzgodnienia stanowisk przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz członków. W przypadku istotnej różnicy zdań decyzje podejmuje przewodniczący.
6. Z posiedzeń Zespołu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący lub prowadzący posiedzenie oraz sekretarz.
7. Miejscem pracy Zespołu jest siedziba Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W zależności od potrzeb Zespół może podejmować czynności w innym miejscu.
8. Obsługę prac Zespołu zapewnia Centrum Operacyjne oraz, pod względem merytorycznym, komórka kierująca w zakresie sytuacji kryzysowej wyznaczona zgodnie z § 6 ust. 1.
§ 6.1. Przewodniczący wyznacza komórkę kierującą w danej sytuacji kryzysowej, która przejmuje koordynację działań merytorycznych podejmowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Zagranicznych i placówki zagraniczne.
2. Przewodniczący może wyznaczyć komórki wspierające komórkę, o której mowa w ust. 1.
3. Dyrektor komórki kierującej oraz dyrektor komórki wspierającej wchodzą automatycznie w skład Zespołu.
4. W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia, dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Zagranicznych wyznaczą co najmniej po jednej osobie (oraz osobie zastępującej), bezpośrednio współpracującej z Zespołem w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej oraz za kontakty z Zespołem.
5. Dyrektor komórki organizacyjnej jest obowiązany niezwłocznie wyznaczyć inną osobę odpowiedzialną za współpracę z Zespołem w przypadku gdy osoby, o których mowa w ust. 4 zaprzestały wykonywania obowiązków w kierowanej przez niego komórce organizacyjnej.
6. Przewodniczący może upoważnić Sekretarza Zespołu do wyznaczania zadań osobom, o których mowa w ust. 4 oraz do koordynowania realizacji tych zadań.
§ 6a.1. Dyrektor komórki kierującej lub osoba go zastępująca niezwłocznie ustala z koordynatorem zarządzania kryzysowego szczegóły współpracy, w szczególności w dziedzinie przepływu informacji krytycznej.
2. Dyrektor komórki kierującej lub osoba go zastępująca wyznacza, w razie potrzeby pracowników do pełnienia dyżurów i ustala harmonogram tych dyżurów aż do zakończenia działań kryzysowych.
3. Dyrektor komórki kierującej lub osoba go zastępująca, w porozumieniu z koordynatorem zarządzania kryzysowego, wnioskuje do przewodniczącego Zespołu o zakończenie działań kryzysowych w momencie, gdy sytuacja nie uzasadnia już dalszego ich prowadzenia.
§ 6b.1. Przewodniczący Zespołu wyznacza również komórki wspierające, które pozostają zaangażowane w działania kryzysowe na cały okres ich prowadzenia.
2. Dyrektorzy komórek wspierających lub osoby ich zastępujące wyznaczają co najmniej po jednej osobie (oraz osobie zastępującej) bezpośrednio współpracującej z koordynatorem zarządzania kryzysowego oraz z osobą wymienioną w § 6a ust. 3. Współpraca obejmuje zakres pozostający we właściwości danej komórki wspierającej.
3. Osobom, o których mowa w punkcie 2, zadania może wyznaczać osoba wymieniona w § 6a ust. 3, w porozumieniu z koordynatorem zarządzania kryzysowego.
§ 6c.Dyrektor Centrum Operacyjnego odpowiada za opracowanie procedur współpracy wewnątrzresortowej. Procedury te aktualizuje się w miarę potrzeb i zmieniających się warunków współpracy.
§ 7.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 216, poz. 1605)
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 80 poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273 poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337.
[1] § 2 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 25 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 15 lipca 2016 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Zespołu zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych (Dz.U.MSZ. poz. 33). Zmiana weszła w życie 15 lipca 2016 r.
[2] § 2 ust. 1 pkt 3 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 25 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 15 lipca 2016 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Zespołu zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych (Dz.U.MSZ. poz. 33). Zmiana weszła w życie 15 lipca 2016 r.