Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-11-03 do 2010-12-21
Wersja archiwalna od 2010-11-03 do 2010-12-21
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 16
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 3 listopada 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W załączniku do zarządzenia Nr 9 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 września 2009 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej3', wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 9 uchyla się ust. 8, 9, i 10;
2) w § 10:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) prawidłowe, rzetelne, sprawne i terminowe wykonywanie zadań departamentu określonych w Regulaminie oraz realizację celów wynikających z Planu działalności, o którym mowa w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.4)), zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych”, oraz zleconych przez Ministra, nadzorującego sekretarza lub podsekretarza stanu albo dyrektora generalnego;”,
b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. podejmowanie działań dla realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;”,
c) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) efektywne zarządzanie ryzykiem;”,
d) po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
„10) zapewnienie współpracy z Komitetem Audytu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.”;
3) w § 11 w ust. 1:
a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) zapewnia efektywny i skuteczny przepływ informacji w departamencie oraz ich przekazywanie do innych departamentów;”,
b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) ustala zakresy obowiązków podległych pracowników, zapewnia sporządzanie i aktualizację opisów stanowisk pracy w departamencie i współpracuje w tym zakresie z Biurem Dyrektora Generalnego;”;
4) w § 14 w ust. 4:
a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) Departamentem Analiz Ekonomicznych i Prognoz-w zakresie przygotowywania planów działalności i sprawozdań z ich wykonania, o których mowa w art. 70 ustawy o finansach publicznych;”,
b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) Biurem Dyrektora Generalnego - w zakresie opracowywania regulaminów wewnętrznych, zarządzaniaryzykiem, w tym przestrzegania zasad etycznego postępowania pracowników;”;
5) w § 16:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz odpowiada za gromadzenie i przygotowanie zbiorczej informacji z zakresu misji Ministerstwa i działań pozostających w kompetencji Ministra oraz za przygotowywanie na tej podstawie projektów planów działalności, o których mowa w art. 70 ustawy o finansach publicznych i sprawozdań z ich wykonania, analiz, diagnoz, ocen, prognoz i informacji. Ponadto, Departament odpowiada za sporządzanie analiz i opracowań z zakresu działów praca, zabezpieczenie społeczne oraz rodzina za przygotowywanie diagnoz i ocen w ramach opracowywanych przez Ministerstwo dokumentów programowych, strategii i programów, a także za koordynację działań związanych z wyrównywaniem szans kobiet i mężczyzn oraz promowaniem równości kobiet i mężczyzn.”,
b) w ust. 2:
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) prowadzenie prac badawczych i analitycznych oraz przygotowywanie planów działalności, prognoz dla działów praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina z wykorzystaniem właściwych narzędzi, w tym sprawozdań z wykonania planów działalności, zgodnie z ustawą o finansach publicznych;”,
- pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) koordynacja prac nad budżetem zadaniowym i wieloletnim planem finansowym państwa z zakresu działania Ministra, w tym nad merytoryczną częścią budżetu zadaniowego i wieloletniego planu finansowego państwa, obejmującą definiowanie zadań, podzadań i działań oraz przyporządkowanie do nich odpowiednich celów i mierników;”;
- po pkt 15 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:
„15a) merytoryczna koordynacja współpracy i udział w pracach Grupy Ekspertów Komisji Europejskiej ds. Demografii;”;
6) użyte w § 20 w ust. 1 oraz w ust. 2 w pkt 13, w § 24 w ust. 2 w pkt 23, w § 32 w ust. 2 w pkt 1 lit. a i tiret trzecie, wyrazy „sprawy rodziny” zastępuje się wyrazem „rodzina”, a wyrazy „Sprawy rodziny” zastępuje się wyrazem „Rodzina”;
7) w § 20 w ust. 2:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) współpraca z instytucjami rynku pracy oraz instytucjami z obszaru zabezpieczenia społecznego i obszaru rodzina w celu budowy, utrzymania i rozwoju systemu wzajemnej wymiany i weryfikacji informacji;”,
b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) przygotowywanie narzędzi (rozwiązań) informatycznych w ramach utrzymywanych i rozwijanych przez Departament systemów teleinformatycznych do gromadzenia danych statystycznych na potrzeby prowadzenia badań rynku pracy oraz zabezpieczenia społecznego i obszaru rodzina, ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej;”;
c) pkt 16 otrzymuje brzmienie:
„16) zapewnienie ciągłości funkcjonowania i obsługa techniczna systemów teleinformatycznych w Ministerstwie, z uwzględnieniem potrzeb efektywnej kontroli zarządczej;”;
8) w § 21 w ust. 2:
a) pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) legislacyjnych i interpretacyjnych Komisji Administracyjnej ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,”,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) merytoryczne przygotowywanie projektów stanowisk strony polskiej w postępowaniach przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach dotyczących kompetencji Departamentu;”,
c) użyty w pkt 10 i 12 skrót „ETS” zastępuje się wyrazami „Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej”;
9) w § 22 w ust. 2:
a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) opiniowanie projektów założeń, projektów ustaw i projektów aktów normatywnych oraz innych dokumentów z obszaru polityki społecznej, w tym mających wpływ na funkcjonowanie pomocy i integracji społecznej;”,
b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) tworzenie i doskonalenie standardów usług w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, w podmiotach zatrudnienia socjalnego oraz usług środowiskowych, a także monitorowanie procesu ich wdrażania;”,
c) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) realizacja zadań w obszarze pomocy społecznej służących przeciwdziałaniu ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz integracji społecznej, w tym w szczególności:”,
d) po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
„11a) inicjowanie projektów współfinansowanych ze środków EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w zakresie tematyki będącej we właściwości Departamentu;”,
e) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) przygotowywanie propozycji podziału rezerw celowych oraz uruchamianie procedur związanych z pozyskaniem środków rezerwy ogólnej budżetu państwa na zadania z pomocy społecznej;”,
f) pkt 26 otrzymuje brzmienie:
„26) udzielanie merytorycznej pomocy samorządom oraz jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej w realizacji programów oraz zadań z zakresu pomocy i integracji społecznej, w tym zatrudnienia socjalnego;”,
g) pkt 31 otrzymuje brzmienie:
„31) obsługa Rady Pomocy Społecznej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych oraz współpraca z Regionalnymi Komisjami Egzaminacyjnymi;”,
h) uchyla się pkt 33.
10) w § 23 w ust. 2 pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych w zakresie ogólnych rozwiązań prawnych z obszaru współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz ekonomii społecznej i funkcjonowania spółdzielni socjalnych,”;
11) w § 27:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Departament Polityki Rodzinnej odpowiada za realizację zadań dotyczących świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, innych pozaubezpieczeniowych pieniężnych świadczeń socjalnych na rzecz rodziny oraz zadań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną.”,
b) w ust. 2:
- pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) inicjowanie oraz udział w tworzeniu przedsięwzięć na rzecz rodziny, w tym rządowych i resortowych programów działań służących poprawie bytowych, społecznych i kulturowych warunków życia rodziny;”,
- pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) opiniowanie projektu ustawy budżetowej w odniesieniu do środków budżetowych przeznaczonych na pozaubezpieczeniowe świadczenia socjalne na rzecz rodziny oraz nadzór nad ich realizacją;”,
12) w § 29 w ust. 2:
a) pkt 15 otrzymuje brzmienie:
„15) monitorowanie postępów realizacji umów, weryfikacja i zatwierdzanie wniosków o płatność, w tym postępu rzeczowo-finansowego z realizacji projektów, składanych przez beneficjentów, potwierdzanie kwalifikowalności wydatków ponoszonych przez beneficjentów;”,
b) pkt 25 otrzymuje brzmienie:
„25) podpisywanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowy dotacji celowej na dany rok budżetowy i przekazywanie środków na realizację Działań w ramach PO KL;”;
13) w2 § 32 w ust. 2:
a) w pkt 1 lit. a tiret drugie otrzymuje brzmienie:
„- sporządzanie zbiorczych planów dochodów i wydatków budżetowych oraz harmonogramu dochodów i wydatków budżetowych,”,
b) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) opracowywanie finansowej części budżetu zadaniowego i wieloletniego planu finansowego państwa z zakresu działania Ministra;”,
c) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) opiniowanie i analiza, pod względem finansowym, projektów planów finansowych oraz sprawozdań finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, jak również opracowywanie zbiorczych informacji o projekcie i realizacji planów finansowych;”;
14) w § 33 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) monitorowanie kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w departamentach oraz upowszechnianie wyników tych kontroli, w tym związanych z usprawnieniem kontroli zarządczej;”;
15) w § 34 w ust. 2 po pkt 7 dodaje się pkt 7a i 7b w brzmieniu:
„7a) inicjowanie rozwiązań wprowadzających kontrolę zarządczą;
7b) prowadzenie systematycznej oceny stanu kontroli zarządczej;”;
16) w § 35 w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) realizowanie zadań w zakresie sprawowania przez Ministra nadzoru nad jednostkami podległymi lub nadzorowanymi w zakresie niezastrzeżonym dla innych departamentów.”;
17) w § 36 w ust. 2 uchyla się pkt 18;
18) w § 38 w ust. 2:
a) po pkt 5 dodaje się pkt 5a i 5b w brzmieniu:
„5a) prowadzenie systematycznej oceny stanu kontroli zarządczej;
5b) przygotowywanie zbiorczych informacji o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych usprawnieniach kontroli zarządczej;”,
b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) współpraca z Komitetem Audytu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej;”.
§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER |
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ |
Jolanta Fedak |
|
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działami administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne, rodzina, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
3) Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 14 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2009 r. oraz zarządzeniem Nr 5 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2010 r. zmieniających zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.