Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-08-13
Wersja aktualna od 2024-08-13
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 28
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 22 lipca 2024 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145 i 1006) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu nr 40 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 kwietnia 2018 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz. Urz. KGP poz. 57, z 2020 r. poz. 28 oraz z 2021 r. poz. 5) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 4:
a) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) dysponent statku powietrznego - osobę odpowiedzialną za transportowany stan osobowy oraz ładunek, której wystawiający wniosek o użycie śmigłowca lub polecenie wykonania lotu przekazał w dyspozycję statek powietrzny LP wraz z załogą;”,
b) po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
„11a) koordynator lotu - osobę, której wystawiający wniosek o użycie śmigłowca lub polecenie wykonania lotu powierzył odpowiedzialność za współpracę w procesie organizacji i przebiegu lotu z organizatorem lotu oraz z innymi podmiotami uczestniczącymi w organizacji operacji lotniczej;”,
c) po pkt 19 dodaje się pkt 19a w brzmieniu:
„19a) organizator lotu - osobę odpowiedzialną za wszystkie fazy organizacji lotu - naczelnika ZLP KGP na poziomie Komendy Głównej Policji oraz kierownika SLP KWP na poziomie komendy wojewódzkiej Policji;”;
2) użyte w § 4 pkt 11 i 22, § 42 ust. 4, 10, 16, 17, 20, 27 i 29, § 43 ust. 1 i 4-7, § 44 ust. 2 i 6, § 45 ust. 1-3 oraz w załączniku nr 2 do zarządzenia, w różnej liczbie i różnym przypadku, wyrazy „inspektor techniczny” zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazami „inspektor techniki lotniczej”;
3) w § 5 w pkt 1 lit. f otrzymuje brzmienie:
„f) Zespół Nadzoru Techniki Lotniczej, zwany dalej „ZNTL ZLP KGP”,”;
4) w § 9 po ust. 3 dodaje się ust. 3a-3g w brzmieniu:
„3a. Ważność licencji LP jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia sprawności psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego, stwierdzonej w badaniach lotniczo-lekarskich oraz utrzymania w okresie ważności licencji wiadomości i umiejętności nie mniejszych niż wymagane do uzyskania licencji lub uprawnień do niej wpisywanych.
3b. Ważność uprawnień wpisanych do licencji LP jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia posiadanych wiadomości i umiejętności, które nie powinny być mniejsze niż wymagane do uzyskania wpisu uprawnienia do licencji.
3c. Licencje LP wydaje się odrębnie dla każdego rodzaju specjalności członków personelu lotniczego LP.
3d. Do przedłużania i weryfikowania licencji LP oraz uprawnień lotniczych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące ich wydawania.
3e. Przedłużenia ważności licencji LP i uprawnień do nich wpisanych dokonuje się w okresie ich ważności.
3f. Komendant Główny Policji na wniosek naczelnika ZLP KGP cofa albo zawiesza licencję LP lub wpisane do niej uprawnienia w przypadku stwierdzenia, że członek personelu lotniczego LP:
1) uzyskał licencję LP lub uprawnienia wpisane do niej w oparciu o sfałszowane dokumenty;
2) sfałszował zapisy w licencji LP lub poświadczył nieprawdę w dokumentach obsługi technicznej;
3) utracił kwalifikacje wymagane do wykonywania określonych czynności lotniczych;
4) wykonywał czynności lotnicze w sposób zagrażający bezpieczeństwu;
5) wykonywał czynności lotnicze pod wpływem alkoholu, środka odurzającego lub innego środka działającego podobnie do alkoholu.
3g. Licencja LP może zostać cofnięta lub zawieszona na wniosek jej posiadacza.”;
5) w § 10:
a) w ust. 1 uchyla się pkt 1,
b) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) instruktora - na danym typie śmigłowca lub urządzeniu syntetycznym.”;
6) w § 11 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) instruktora - na danym typie śmigłowca lub urządzeniu syntetycznym.”;
7) w § 12 w ust. 2 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) operatora pokładowego - na dane urządzenie pokładowe zamontowane na danym typie śmigłowca, które mogą być ograniczone w przypadku pracownika LP do wykonywania wyłącznie lotów szkoleniowych i lotów technicznych (próbnych-kontrolnych);
2) instruktora - na dane urządzenie pokładowe zamontowane na danym typie śmigłowca lub na danym typie urządzenia syntetycznego.”;
8) w § 14:
a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. W skład LKE wchodzą:
1) przewodniczący,
2) sekretarz LKE,
3) szef egzaminatorów wiedzy teoretycznej,
4) szef egzaminatorów umiejętności praktycznych,
5) egzaminatorzy wiedzy teoretycznej,
6) egzaminatorzy umiejętności praktycznych
- powoływani, na czas nieokreślony i odwoływani przez Komendanta Głównego Policji, na wniosek naczelnika ZLP KGP, spośród policjantów i pracowników Policji pełniących służbę lub zatrudnionych w LP, posiadających ważne uprawnienia lotnicze oraz wyróżniających się wiedzą i umiejętnościami w zakresie lotnictwa.
3. Przewodniczący koordynuje prace LKE oraz nadzoruje wykonywanie zadań związanych z organizacją szkoleń lotniczych, przebiegiem egzaminów lotniczych oraz ich dokumentowaniem.”,
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje szef egzaminatorów umiejętności praktycznych, a w przypadku nieobecności szefa egzaminatorów umiejętności praktycznych - inny wyznaczony przez przewodniczącego członek LKE.”;
9) w § 17:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do nadzoru nad egzaminatorami i instruktorami w procesie szkolenia lotniczego i egzaminowania są uprawnieni inspektorzy lotniczy posiadający upoważnienie Komendanta Głównego Policji do kontroli wiedzy i umiejętności lotniczych.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku braku egzaminatora lub inspektora lotniczego posiadającego kwalifikacje wymagane do przeprowadzenia określonego egzaminu lub kontroli, o której mowa w § 19 ust. 2, przewodniczący LKE może upoważnić do przeprowadzenia tego egzaminu lub kontroli inną osobę, posiadającą najwyższe kwalifikacje lotnicze w stosunku do przeprowadzanego egzaminu lub kontroli.”;
10) w § 19:
a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Weryfikacji uprawnień lotniczych członków personelu lotniczego LP dokonuje się na podstawie:”,
b) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
„7a. W uzasadnionych przypadkach KWT i KUP można przeprowadzić w innych terminach, za zgodą przewodniczącego LKE.”,
c) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Okresy ważności KWT i KUP przeprowadzonych w terminach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i 2, liczy się od daty upływu ważności ostatniej kontroli. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący LKE może ustalić inne okresy ważności KWT lub KUP.”;
11) w § 21 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Kierownik komórki organizacyjnej LP dostarcza drogą elektroniczną zeskanowane protokoły KUP, orzeczenia lotniczo-lekarskie lub inne dokumenty ustalone przez szefa operacji lotniczych LP lub szefa technicznego LP, odnoszące się do kwalifikacji lotniczych, dotyczące podległych członków personelu lotniczego LP, w terminie do 7 dni od dnia ich wystawienia lub przedłużenia:
1) szefowi operacji lotniczych LP - w odniesieniu do członków personelu latającego LP;
2) szefowi technicznemu LP - w odniesieniu do członków personelu technicznego LP.”;
12) w § 26:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku użycia statku powietrznego LP w trybie planowym:
1) wniosek o użycie śmigłowca składa się do kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Policji, w dyspozycji którego znajduje się statek powietrzny LP;
2) po akceptacji wniosku o użycie śmigłowca, uprawniona osoba wskazana w ust. 4 wystawia polecenie wykonania lotu.”,
b) w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) służba dyżurna Policji lub uprawniona osoba wskazana w ust. 4 przesyła niezwłocznie dowódcy załogi lotniczej polecenie wykonania lotu i telefonicznie przekazuje mu niezbędne informacje dotyczące zadania lotniczego; w przypadku zgłoszenia telefonicznego polecenie wykonania lotu oraz wniosek o użycie śmigłowca przesyła się bez zbędnej zwłoki do dowódcy załogi lotniczej najpóźniej bezpośrednio po zakończeniu działań związanych z użyciem statku powietrznego LP;”,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Prawo wystawiania polecenia wykonania lotu dla załogi statku powietrznego mają:
1) dla załogi ZLP KGP, w tym dla członków załogi oddelegowanych do ZLP KGP:
a) Komendant Główny Policji,
b) zastępcy Komendanta Głównego Policji,
c) dyrektor Głównego Sztabu Policji KGP,
d) zastępcy dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP,
e) naczelnik ZLP KGP,
f) zastępca naczelnika ZLP KGP,
g) dyżurny Komendy Głównej Policji;
2) dla załogi SLP KWP, w tym dla członków załogi oddelegowanych do SLP KWP:
a) osoby wymienione w pkt 1,
b) komendant wojewódzki Policji,
c) zastępcy komendanta wojewódzkiego Policji,
d) naczelnik Sztabu Policji komendy wojewódzkiej Policji,
e) zastępca naczelnika Sztabu Policji komendy wojewódzkiej Policji,
f) dyżurny komendy wojewódzkiej Policji.”,
d) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Wzory wniosku o użycie śmigłowca, polecenia wykonania lotu i listy podróżnych określają załączniki nr 3-5 do zarządzenia.”;
13) w § 28 ust. 2-5 otrzymują brzmienie:
„2. Zlecenie lotu dla załogi lotniczej LP wystawia się na czas trwania danej operacji lotniczej LP, a dla załogi dyżurnej LP na czas trwania dyżuru lotniczego. Zlecenie lotu wystawia się wyłącznie dla jednej załogi lotniczej LP wyznaczonej do wykonania danej operacji lotniczej.
3. W przypadku wykonywania lotów szkoleniowych wystawia się planową tabelę lotów albo zlecenie lotu, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2. W przypadku wykonywania lotów na podstawie planowej tabeli lotów, dokonuje się rejestracji lotów w liście lotów.
4. Zlecenie lotu wystawia:
1) naczelnik ZLP KGP, szef operacji lotniczych LP albo upoważnione przez nich osoby - na poziomie Komendy Głównej Policji;
2) kierownik SLP KWP albo upoważniona przez niego osoba - na poziomie komendy wojewódzkiej Policji.
5. Planową tabelę lotu i listę lotów wystawia:
1) naczelnik ZLP KGP, szef szkolenia lotniczego LP albo upoważnione przez nich osoby - na poziomie Komendy Głównej Policji,
2) kierownik SLP KWP albo upoważniona przez niego osoba - na poziomie komendy wojewódzkiej Policji
- przy czym dopuszcza się wystawianie planowych tabel lotów i list lotów w formie elektronicznej na czas trwania operacji lotniczych LP.”;
14) w § 32:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dopuszcza się użycie statku powietrznego LP do realizacji zadań lotniczych na rzecz organów administracji rządowej oraz podmiotów, z którymi zawarto porozumienia. W takich przypadkach poniesione przez Policję wydatki refunduje się na zasadach określonych w aktach prawnych wydanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendanta Głównego Policji lub porozumieniach zawartych z tymi podmiotami.”,
b) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Użycie statku powietrznego LP do realizacji zadań lotniczych, o których mowa w ust. 2, może nastąpić w szczególności w celu wsparcia działań związanych z ratowaniem życia i zdrowia ludzi oraz mienia znacznej wartości w związku z zaistnieniem sytuacji kryzysowej w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834).
4. Podejmując decyzję o użyciu statku powietrznego LP do realizacji zadań lotniczych, o których mowa w ust. 2, uprawnione osoby wskazane w § 26 ust. 4 biorą pod uwagę przesłanki, mające wpływ na efektywność i bezpieczeństwo operacji lotniczej, w tym:
1) zasadność i celowość użycia statku powietrznego LP;
2) kwalifikacje załogi statku powietrznego LP;
3) czas służby (pracy) członków personelu lotniczego LP;
4) dostępność miejsc do startów i lądowań, istnienie zabezpieczenia przeciwpożarowego, a także możliwość zapewnienia ochrony tych miejsc oraz statku powietrznego LP.”;
15) § 33 otrzymuje brzmienie:
„§ 33. 1. Właściwy miejscowo komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, we współpracy z naczelnikiem ZLP KGP lub kierownikiem SLP KWP, odpowiada za zabezpieczenie ratowniczo-gaśnicze, medyczne oraz przygotowanie logistyczne miejsca startu i lądowania, a także za ochronę statku powietrznego LP.
2. Za ochronę statku powietrznego LP oraz zabezpieczenie logistyczne załogi i podróżnych w miejscu stacjonowania poza miejscem stałego bazowania odpowiadają, w zakresie swoich obowiązków służbowych:
1) koordynator lotu,
2) dysponent statku powietrznego
- we współpracy z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim (Stołecznym) Policji.
3. W przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności, kierownik jednostki organizacyjnej Policji, na której terenie są wykonywane działania z użyciem statku powietrznego LP, udziela załodze tego statku wszelkiej możliwej pomocy, w szczególności w zakresie ochrony statku powietrznego LP oraz zapewnienia zakwaterowania, wyżywienia i środków transportu.”;
16) po § 33 dodaje się § 33a w brzmieniu:
„§ 33a. W przypadku stwierdzenia przez podmioty uczestniczące w organizacji operacji lotniczej LP okoliczności, które nie gwarantują bezpieczeństwa jej wykonania, operacji lotniczej LP nie przeprowadza się.”;
17) w § 36 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) zapewnić środki transportu do zabezpieczenia operacji lotniczej;”;
18) w § 38:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na członka personelu lotniczego LP sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2020 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. poz. 1168) oraz przepisach niniejszego zarządzenia.”,
b) w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 60 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP, chyba że pełni on funkcję członka załogi wieloosobowej;”,
c) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Na zalecenie komisji lotniczo-lekarskiej, lekarza orzecznika lub lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad członkiem personelu latającego LP, szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, może być zastąpione leczeniem lub rehabilitacją uzdrowiskową.”;
19) w § 40 w ust. 3 pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) broń osobistą oraz kamizelkę kuloodporną - według potrzeb, zgodnie z decyzją naczelnika ZLP KGP lub kierownika właściwej komórki organizacyjnej LP;”;
20) w § 42:
a) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Przed wykonaniem lotu na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ust. 8, inspektor techniki lotniczej przeprowadza ocenę stanu technicznego statku powietrznego LP w celu ustalenia ograniczeń eksploatacyjnych oraz oceny zdatności statku powietrznego LP do wykonania lotu.”,
b) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Zezwolenie jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, lub na określoną trasę lotu.”;
21) w § 43 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Świadectwo oględzin jest ważne przez 30 dni od dnia jego wydania.”;
22) załączniki nr 3-5 do zarządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-3 do niniejszego zarządzenia.
§ 2. 1. Licencje Lotnictwa Policji wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres, na który zostały wydane.
2. Uprawnienia lotnicze w Lotnictwie Policji nadane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres, na który zostały nadane.
§ 3. Lotnicza Komisja Egzaminacyjna Lotnictwa Policji powołana na podstawie § 14 zarządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym wykonuje zadania określone w przepisach zarządzenia nr 40 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 kwietnia 2018 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji do czasu powołania Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej Lotnictwa Policji na podstawie § 14 zarządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem, jednak nie dłużej niż przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§ 4. Zachowują ważność:
1) wnioski o planowe użycie śmigłowca złożone przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia z wykorzystaniem wzoru wniosku o planowe użycie statku powietrznego określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym;
2) polecenia wykonania lotu wystawione przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia z wykorzystaniem wzoru polecenia wykonania lotu określonego w załączniku nr 4 do zarządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym;
3) listy podróżnych wystawione przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia z wykorzystaniem wzoru listy podróżnych określonego w załączniku nr 5 do zarządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Komendant Główny Policji
insp. Marek BOROŃ
Załączniki do zarządzenia nr 28
Komendanta Głównego Policji
z dnia 22 lipca 2024 r.
Załącznik nr 1
Wzór wniosku o użycie śmigłowca
Załącznik nr 2
Wzór formularza - Polecenie wykonania lotu
Załącznik nr 3
Wzór formularza - Lista podróżnych