Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-10
Wersja aktualna od 2023-05-10
obowiązujący
DECYZJA NR 140
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 8 maja 2023 r.
w sprawie warunków i sposobu dostępu w Policji do systemu RemDat oraz korzystania z informacji przetwarzanych w tym systemie
Na podstawie art. 5 ust. 2 w związku z art. 20 ust. 1d, 1e oraz ust. 5a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.1)), art. 298 pkt 5b i art. 299 § 1 i 2 w zw. z art. 299e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, 2707 oraz z 2023 r. poz. 180), art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 2500, 1301 i 1933) oraz art. 35 ust. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.2)) postanawia się, co następuje:
§ 1. Decyzja określa:
1) warunki i sposób dostępu w Policji do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie RemDat;
2) warunki korzystania z informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie RemDat w Policji;
3) tryb nadawania, zmiany i odbierania uprawnień dostępu do systemu RemDat w Policji;
4) podział zadań administratora w odniesieniu do danych osobowych uzyskiwanych z systemu RemDat przez Policję i przetwarzanych w związku z realizacją zadań ustawowych;
5) tryb i sposób kontroli oraz nadzoru nad uzyskiwaniem w Policji informacji, w tym danych osobowych, z systemu RemDat oraz ich przetwarzaniem w związku z realizacją zadań ustawowych.
§ 2. Użyte w decyzji określenia i skróty oznaczają:
1) administrator danych z systemu RemDat - Komendanta Głównego Policji będącego administratorem w rozumieniu przepisów art. 4 pkt 1 uodozzp w odniesieniu do informacji, w tym danych osobowych, uzyskanych z systemu RemDat oraz przetwarzanych przez Policję w związku z realizacją zadań ustawowych;
2) CBŚP - Centralne Biuro Śledcze Policji, o którym mowa w art. 5a ustawy o Policji;
3) BSWP - Biuro Spraw Wewnętrznych Policji, o którym mowa w art. 5b ustawy o Policji;
4) CBZC - Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, o którym mowa w art. 5d ustawy o Policji;
5) KGP - Komendę Główną Policji;
6) koordynator zewnętrzny systemu RemDat w Policji - policjanta pełniącego służbę lub pracownika zatrudnionego w komórce organizacyjnej KGP właściwej w sprawach przestępstw ekonomicznych, komórce organizacyjnej CBŚP właściwej w sprawach analizy kryminalnej, komórce organizacyjnej BSWP wskazanej przez Komendanta BSWP lub jego właściwego zastępcę lub komórce organizacyjnej CBZC wskazanej przez Komendanta CBZC lub jego właściwego zastępcę - wyznaczonego do kontaktów z Ministerstwem Finansów w zakresie obsługi wniosków o nadanie, zmianę oraz odebranie uprawnień dostępu do systemu RemDat policjantom pełniącym służbę w KGP, CBŚP, BSWP, CBZC oraz komendach wojewódzkich (Stołecznej) Policji;
7) Ordynacja podatkowa - ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;
8) PSTD - Policyjna Sieć Transmisji Danych;
9) system RemDat - system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów służący do raportowania danych z systemu PoltaxPlus. System PoltaxPlus zawiera deklaracje podatkowe, z wyłączeniem podatków obsługiwanych w innych systemach (w szczególności PCC, SD, karta podatkowa, akcyza);
10) uprawniony przedstawiciel - Komendanta Głównego Policji, Komendanta CBŚP, Komendanta BSWP, Komendanta CBZC albo komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji lub upoważnionego przez nich pisemnie policjanta do występowania z wnioskiem o udostępnienie informacji, o których mowa w art. 20 ust. 5a pkt 1 i 2 ustawy o Policji;
11) użytkownik systemu RemDat w Policji - policjant posiadający dostęp do systemu RemDat na podstawie uprawnień do dostępu do systemu RemDat;
12) uodozzp - ustawę z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125 oraz z 2022 r. poz. 1700);
13) ustawa o ewidencji podatników - ustawę z dnia 13 października 1995 r. o zasadach identyfikacji i ewidencji podatników i płatników;
14) ustawa o KAS - ustawę z dnia 16 października 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej;
15) ustawa o Policji - ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji.
§ 3. 1. Z systemu RemDat, w drodze teletransmisji, uzyskuje się informacje, w tym dane osobowe, objęte tajemnicą skarbową w zakresie o którym mowa w art. 20 ust. 5a pkt 1 i 2 ustawy o Policji, jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia przestępstwom, o których mowa w art. 19 ust. 1, lub ich wykrycia, ustalenia ich sprawców, uzyskania i utrwalenia dowodów, a także wykrycia i identyfikacji przedmiotów i innych korzyści majątkowych pochodzących z tych przestępstw albo ich równowartości.
2. Informacje, w tym dane osobowe, z systemu RemDat uzyskuje się na podstawie art. 20 ust. 5a pkt 1 i 2 oraz art. 298 pkt 5b i art. 299 § 1 i 2 w zw. z art. 20 ust. 1d i 1e ustawy o Policji, art. 299e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej oraz art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy o ewidencji podatników i art. 35 ust. 3 pkt 1 lit. a i b i pkt 2 ustawy o KAS oraz przetwarza w celach, o których mowa w ust. 1, z zachowaniem tajemnicy skarbowej, chyba, że przepis prawa zezwala na ich ujawnienie i przetwarzanie.
3. Podstawę faktyczną uzyskania informacji, w tym danych osobowych, z systemu RemDat stanowi pisemny wniosek o udostępnienie informacji, o których mowa w ust. 1, sporządzony zgodnie z przepisami art. 20 ust. 6a w zw. z ust. 6 i 5a pkt 1 i 2 ustawy o Policji, podpisany przez uprawnionego przedstawiciela.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, może również zawierać określenie okresu, którego dotyczy wniosek o udostępnienie informacji, w tym danych osobowych, z systemu RemDat.
5. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 3, określa załącznik nr 1 do decyzji.
6. Korespondencja dotycząca wniosku, o którym mowa w ust. 3, przesyłana drogą elektroniczną na każdym etapie jego procedowania oraz nadsyłania odpowiedzi z systemu jest szyfrowana.
§ 4. 1. Dostęp do systemu RemDat w Policji odbywa się przy spełnieniu łącznie następujących warunków:
1) w systemach teleinformatycznych Policji poprzez sieć PSTD;
2) na podstawie i w ramach uprawnień do systemu RemDat nadanych zgodnie z przepisami niniejszej decyzji;
3) na podstawie i w zakresie określonym we wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 3.
2. Dostęp do systemu RemDat w Policji następuje poprzez adres strony: prd-oim-pp.mf.gov.pl (10.122.8.37) lub prd-app-pp.mf.gov.pl (10.122.8.38) oraz następnie po podaniu loginu i hasła użytkownika systemu RemDat w Policji.
§ 5. 1. Uprawnienia dostępu do systemu RemDat nadaje się na pisemny wniosek o nadanie, modyfikację lub odebranie dostępu do systemu RemDat:
1) Komendanta Głównego Policji, jego zastępcy, dyrektora biura KGP właściwego w sprawach przestępstw ekonomicznych lub ich zastępców w odniesieniu do podległych im policjantów pełniących służbę w KGP;
2) Komendanta CBŚP, jego zastępcy, kierownika zarządu terenowego CBŚP lub jego zastępcy w odniesieniu do podległych im policjantów pełniących służbę w CBŚP;
3) Komendanta BSWP, jego zastępcy, kierownika komórki organizacyjnej BSWP lub jego zastępcy w odniesieniu do podległych policjantów pełniących służbę w BSWP;
4) Komendanta CBZC, jego zastępcy, kierownika komórki organizacyjnej CBZC lub jego zastępcy w odniesieniu do podległych policjantów pełniących służbę w CBZC;
5) właściwego komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji lub jego zastępcę w odniesieniu do podległych im policjantów pełniących służbę w podległych im jednostkach organizacyjnych Policji.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę jednostki i komórki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę policjant, którego dotyczy wniosek;
2) dane policjanta, którego dotyczy wniosek obejmujące:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) stanowisko służbowe,
c) służbowy numer telefonu,
d) służbowy adres poczty elektronicznej (adres e-mail);
3) określenie zakresu dostępu dla Policji do danych podatkowych REMKON = REMDAT kontrola;
4) podpis i pieczątkę wnioskującego o nadanie, modyfikację lub odebranie uprawnień zgodnie z właściwością określoną w ust. 1;
5) datę i miejsce sporządzenia wniosku;
6) pieczątkę jednostki organizacyjnej Policji wysyłającej wniosek;
7) wnioskowany okres obowiązywania uprawnień.
3. Do modyfikacji oraz odebrania uprawnień dostępu do systemu RemDat przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
4. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do decyzji.
§ 6. 1. Zadania w zakresie obsługi wniosków, o których mowa w § 5, w Policji oraz koordynowania wymiany tych wniosków oraz informacji o nadaniu, modyfikacji lub odebraniu uprawnień do systemu RemDat dla użytkowników systemu RemDat w Policji przez uprawnionego przedstawiciela komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów realizują koordynatorzy zewnętrzni systemu RemDat w Policji, których wyznacza:
1) kierownik biura KGP właściwego w sprawach przestępstw ekonomicznych lub jego zastępca spośród podległych policjantów lub pracowników Policji;
2) Komendant CBŚP, kierownik komórki organizacyjnej CBŚP właściwej w sprawach analizy kryminalnej lub ich zastępcy spośród podległych policjantów lub pracowników Policji;
3) Komendant BSWP lub wyznaczony przez Komendanta BSWP lub jego właściwego zastępcę kierownik komórki organizacyjnej BSWP lub jego zastępca spośród podległych policjantów lub pracowników Policji;
4) Komendant CBZC lub wyznaczony przez Komendanta CBZC lub jego właściwego zastępcę kierownik komórki organizacyjnej CBZC lub jego zastępca spośród podległych policjantów lub pracowników Policji.
2. W KGP, CBŚP, BSWP i CBZC kierownicy, o których mowa w ust. 1, wyznaczają po dwóch koordynatorów zewnętrznych systemu RemDat w Policji dla każdej z tych jednostek zgodnie z właściwością określoną w tym przepisie.
3. Kierownicy, o których mowa w ust. 1, informują jednostki i komórki organizacyjne Policji o wyznaczeniu właściwych do obsługi ich wniosków o nadanie, modyfikację lub odebranie uprawnień dostępu do systemu RemDat koordynatorów zewnętrznych systemu RemDat w Policji przekazując ich dane obejmujące: imię, nazwisko, zajmowane stanowisko, stopień służbowy oraz nazwę komórki i jednostki komórki organizacyjnej Policji, w której pełnią służbę lub wykonują pracę oraz dane kontaktowe, w tym służbowy numer telefonu i adres służbowej poczty elektronicznej a także informacje o właściwości tych koordynatorów - w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia wyznaczenia przez nich koordynatora.
4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do zmiany i wyznaczenia innej osoby na koordynatora zewnętrznego systemu RemDat w Policji.
§ 7. 1. Wniosek o nadanie, modyfikację lub odebranie uprawnień, o którym mowa w § 5, sporządzony zgodnie z właściwością, o której mowa w tym przepisie przesyła się zgodnie z następującą właściwością koordynatorowi zewnętrznemu systemu RemDat w Policji w:
1) KGP - wnioski dotyczące policjantów z komórki organizacyjnej KGP właściwej w sprawach przestępstw ekonomicznych, komórki organizacyjnej KGP właściwej w sprawach analizy kryminalnej oraz z komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji;
2) CBŚP - wnioski dotyczące policjantów z komórek organizacyjnych CBŚP;
3) BSWP - wnioski dotyczące policjantów z komórek organizacyjnych BSWP;
4) CBZC - wnioski dotyczące policjantów z komórek organizacyjnych CBZC.
2. Wnioski, o których mowa w § 5, przesyła się w formie scanu, drogą elektroniczną, w postaci zaszyfrowanej na adres służbowej poczty elektronicznej (adres e- mail) koordynatora zewnętrznego systemu RemDat w Policji według właściwości określonej w ust. 1.
3. Po otrzymaniu wniosku o nadanie, modyfikację lub odebranie uprawnień do systemu RemDat właściwy koordynator zewnętrzny systemu RemDat w Policji:
1) weryfikuje ten wniosek po względem formalnym;
2) wypełnia wniosek o utworzenie konta w domenie mf.gov.pl zwany dalej „wnioskiem prostym o utworzenie konta w AD" dla użytkownika systemu RemDat w Policji objętego wnioskiem o nadanie, modyfikację lub odebranie uprawnień dostępu do systemu RemDat;
3) przesyła wnioski, o których mowa w pkt 1 i 2, na adres poczty elektronicznej wskazany przez komórkę organizacyjną Ministerstwa Finansów właściwą do administrowania systemem RemDat celem nadania, modyfikacji lub odebrania uprawnień dostępu do systemu RemDat policjantowi, którego dotyczy wniosek przez uprawnionego w tym zakresie przedstawiciela tej komórki.
4. W przypadku wniosków o nadanie, modyfikację lub odebranie uprawnień dostępu do systemu RemDat zawierających braki formalne, właściwy koordynator zewnętrzny systemu RemDat w Policji zwraca wniosek wnioskodawcy.
5. Wniosek prosty o utworzenie konta w AD zawiera:
1) dane koordynatora zewnętrznego systemu RemDat w Policji składającego ten wniosek komórce organizacyjnej Ministerstwa Finansów, o której mowa w ust. 3 pkt 3, obejmujące: jego imię, nazwisko, nazwę użytkownika w domenie mf.gov.pl, służbowy numer telefonu i adres służbowej poczty elektronicznej;
2) dane policjantów, których dotyczą wnioski o nadanie, modyfikację lub odebranie uprawnień do systemu RemDat obejmujące: ich imiona, nazwiska, służbowy numer telefonu i adres służbowej poczty elektronicznej, określenie Policji jako instytucji uprawnionej do dostępu do systemu RemDat, określenie rodzaju czynności, której dotyczy wniosek to jest nadania, modyfikacji albo odebrania uprawnień;
3) datę i podpis koordynatora zewnętrznego systemu RemDat w Policji składającego wniosek prosty o utworzenia konta w AD;
4) ewentualne dodatkowe informacje.
6. Użytkownik systemu RemDat w Policji, który otrzymał od komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów właściwej do administrowania systemem RemDat na swój adres służbowej poczty elektronicznej informację o nadaniu, modyfikacji lub odebraniu uprawnień dostępu do systemu RemDat przekazuje, informacje o nadanych, zmodyfikowanych lub odebranych mu uprawnieniach dostępu do systemu RemDat koordynatorowi zewnętrznemu systemu RemDat w Policji, zgodnie z właściwością, o której mowa w ust. 1, a także bezpośredniemu przełożonemu niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 7 dni od ich otrzymania. Informacje te użytkownik systemu RemDat w Policji przesyła drogą elektroniczną na adres służbowej poczty elektronicznej właściwego koordynatora oraz bezpośredniego przełożonego.
7. Przepisy § 5 i 6 oraz ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do modyfikacji i odbierania użytkownikom systemu RemDat w Policji uprawnień dostępu do systemu RemDat.
8. Wzór wniosku prostego utworzenia konta w AD określa załącznik nr 3 do decyzji.
9. Oryginał wniosku, o którym mowa w § 5, pozostawia się w komórce organizacyjnej Policji kierującej wniosek o nadanie, modyfikację lub odebranie użytkownikowi systemu RemDat w Policji uprawnień dostępu do systemu RemDat.
§ 8. 1. Koordynator zewnętrzny systemu RemDat w Policji, zgodnie z właściwością, o której mowa w § 7 ust. 1, prowadzi ewidencję użytkowników systemu RemDat w Policji, zwaną dalej „ewidencją użytkowników".
2. Ewidencja użytkowników zawiera informacje, o których mowa w art. 42 ust. 1 uodozzp. użytkowników oraz może być prowadzona w postaci elektronicznej.
3. Ewidencję użytkowników stanowi wykaz użytkowników sytemu RemDat w Policji prowadzony na podstawie nadanych, zmodyfikowanych lub odebranych uprawnień dostępu do systemu RemDat, które przechowuje koordynator zewnętrzny systemu RemDat w Policji.
4. Wzór ewidencji użytkowników systemu RemDat w Policji, określa załącznik nr 4 do decyzji.
§ 9. 1. Użytkownik systemu RemDat jest obowiązany:
1) uzyskiwać i przetwarzać informacje, w tym dane osobowe, z systemu RemDat zgodnie z § 3 i 4, na zasadach określonych w tych przepisach;
2) znać przepisy, o których mowa w § 3 ust. 1, uprawniające Policję do uzyskiwania informacji, w tym danych osobowych objętych tajemnicą skarbową, o których mowa w § 3 ust. 1, a także ochronę tych danych osobowych;
3) zachowywać w tajemnicy informacje, w tym dane osobowe, z którymi zapoznaje się w związku z uzyskiwaniem informacji, w tym danych osobowych, z systemu RemDat oraz ich przetwarzaniem, a także sposoby ich zabezpieczenia;
4) zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych uzyskanych z systemu RemDat i przetwarzanych w ramach prowadzonych spraw w związku z realizacją zadań ustawowych Policji, w tym również zapewnić ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem danych osobowych oraz ich przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem;
5) realizować obowiązki związane z ujawnieniem lub stwierdzeniem naruszenia ochrony danych osobowych w związku z przetwarzaniem danych osobowych uzyskanych z systemu RemDat, w szczególności związanych z ujawnieniem nieuprawnionego dostępu, modyfikacji, zniekształcenia lub zniszczenia informacji, w tym danych osobowych, uzyskanych z tego systemu;
6) zapoznać się z polityką ochrony danych osobowych systemu RemDat;
7) zgłaszać problemy techniczne związane z dostępem do systemu RemDat, w tym z logowaniem, działaniem aplikacji i zauważonych incydentów bezpieczeństwa na służbowy adres poczty elektronicznej przedstawiciela komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów właściwej w sprawie administrowania systemem RemDat.
2. Użytkownik systemu RemDat przed dopuszczeniem do uzyskiwania informacji, w tym danych osobowych, z systemu RemDat składa własnoręcznie podpisane oświadczenie o zapoznaniu się z obowiązkami, o których mowa w ust. 1, oraz o obowiązku ich przestrzegania.
3. Podpisane oświadczenie przez użytkownika systemu RemDat w Policji, o którym mowa w ust. 2, włącza się do jego akt osobowych.
4. Wzór oświadczenia użytkownika systemu RemDat w Policji, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 5 do decyzji.
5. Adres poczty elektronicznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, przekazuje użytkownikom systemu RemDat w Policji koordynator zewnętrzny systemu RemDat w Policji.
§ 10. 1. Komendanci wojewódzcy (Stołeczny) Policji, dyrektorzy biur KGP, Komendant CBŚP, Komendant BSWP, Komendant CBZC lub kierownicy komórek organizacyjnych CBŚP, BSWP i CBZC, w zakresie swojej właściwości i w odniesieniu do podległych im użytkowników systemu RemDat w Policji, lub upoważniona przez nich osoba, prowadzą rejestry dostępu do systemu RemDat, zwane dalej „rejestrami".
2. W rejestrach odnotowuje się:
1) numer (l.dz.) wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 3;
2) dane użytkownika systemu RemDat w Policji, który uzyskał dostęp do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie RemDat, obejmujące imię i nazwisko, stopień, identyfikator kadrowy;
3) datę i godzinę uzyskania dostępu do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie RemDat;
4) cel uzyskania dostępu do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie RemDat, w tym zawierający ogólny opis sprawy, rodzaj przestępczości oraz kwalifikację prawną czynu;
5) numer sprawy, w związku z którą uzyskano dostęp do tych informacji wraz z oznaczeniem (nazwą) jednostki i komórki organizacyjnej Policji, która ją prowadzi.
3. Rejestr dostępu do systemu RemDat prowadzi się w formie papierowej.
4. Wzór rejestru dostępu do systemu RemDat określa załącznik nr 6 do decyzji.
§ 11. 1. Użytkownik systemu RemDat w Policji uzyskuje informacje, w tym dane osobowe, z systemu RemDat na podstawie wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 3 oraz w zakresie wynikającym z tego wniosku.
2. Każdorazowy dostęp do systemu RemDat, użytkownik systemu RemDat w Policji odnotowuje w rejestrze, o którym mowa w § 10.
3. Dostęp do systemu RemDat użytkownik systemu RemDat w Policji realizuje ze służbowych stanowisk komputerowych spełniających warunki i wytyczne w Policji dotyczące dostępu do sieci PSTD, a także wyłącznie po zalogowaniu się do system RemDat przy użyciu indywidualnego loginu i hasła dostępu należących wyłącznie do danego użytkownika.
§ 12. 1. Zadania oraz związane z tym obowiązki i uprawnienia administratora danych z systemu RemDat wynikające z przepisów uodozzp, w imieniu Komendanta Głównego Policji w zakresie określonym w niniejszej decyzji realizują komendanci wojewódzcy (Stołeczny) Policji, dyrektorzy biur KGP, Komendant CBŚP, Komendant BSWP, Komendant CBZC oraz kierownicy komórek organizacyjnych CBŚP, BSWP i CBZC, w zakresie swojej właściwości i w odniesieniu do podległych im użytkowników systemu RemDat w Policji.
2. Zadania administratora danych z systemu RemDat w Policji wynikające z przepisów uodozzp w zakresie środków technicznych zapewniających zgodność przetwarzania danych osobowych z tymi przepisami, w imieniu Komendanta Głównego Policji realizuje dyrektor biura KGP właściwego w sprawach łączności i informatyki.
3. Kierownicy jednostek i komórek organizacyjnych Policji, o których mowa w ust. 1 i 2, sprawują nadzór nad spełnieniem wymogów dostępu do systemu RemDat w trybie teletransmisji danych, o których mowa w art. 20 ust. 1e ustawy o Policji.
4. Kierownicy jednostek i komórek organizacyjnych Policji sprawują nadzór nad uzyskiwaniem informacji, w tym danych osobowych, z systemu RemDat oraz ich przetwarzaniem przez podległych im koordynatorów zewnętrznych systemu RemDat w Policji, użytkowników systemu RemDat w Policji oraz policjantów i pracowników przetwarzających te informacje w związku z prowadzonymi sprawami i w zakresie realizacji ich obowiązków służbowych.
§ 13. 1. W odniesieniu do przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, uzyskiwanych i uzyskanych z systemu RemDat, w celu zapewnienia zgodności trybu gromadzenia informacji z celem ich przetwarzania, zapewnienia integralności, poufności i bezpieczeństwa informacji, monitorowania działalności dotyczącej przetwarzania tych informacji oraz w celu weryfikacji zgodności przetwarzania z prawem (legalności), celowości, prawidłowości i zakresu przetwarzania, a także jako jeden ze środków zapewnienia ochrony przetwarzanych danych osobowych w zakresie kontroli, o której mowa w art. 39 pkt 3-7 uodozzp oraz kontroli nad przetwarzaniem informacji, w tym danych osobowych zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 1 i pkt 4-6 tej ustawy wykonuje się czynności kontroli i nadzoru służbowego obejmujące:
1) dostęp do systemu RemDat oraz do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w tym systemie realizowany przez użytkowników systemu RemDat w Policji;
2) przetwarzanie informacji, w tym danych osobowych, uzyskanych z systemu RemDat przez użytkowników systemu RemDat;
3) uprawnienia dostępu do systemu RemDat w Policji.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, realizuje się w szczególności przez:
1) sprawdzanie zakresu dostępu do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie RemDat oraz ocenę, analizę lub weryfikację wyników tego sprawdzenia;
2) kontrolę rejestrów czynności (logowań) odnotowywanych w systemie teleinformatycznym Ministerstwa Finansów, w którym prowadzony jest system RemDat, oraz kontrolę czynności, w tym logów, na stanowiskach komputerowych, z których uzyskiwany jest dostęp do systemu RemDat;
3) kontrolę i ocenę legalności, poprawności i celowości uzyskiwania informacji, w tym danych osobowych, z systemu RemDat oraz ich dalszego przetwarzania w Policji a także przeprowadzenie analizy w tym zakresie;
4) sprawdzanie dokumentacji stanowiącej podstawę uzyskania informacji, w tym danych osobowych z systemu RemDat, w tym wniosków, o których mowa w § 3 ust. 3;
5) przegląd i weryfikację rejestrów, o których mowa w § 10, oraz ewidencji użytkowników, o których mowa w § 8;
6) usuwanie informacji, w tym danych osobowych, uzyskanych z systemu RemDat wobec których stwierdzono brak przesłanek lub podstaw do ich przetwarzania przez Policję.
3. Czynności, o których mowa w ust. 2, realizują kierownicy, o których mowa w § 12 ust. 1 i 4, w zakresie nadzoru nad przetwarzaniem informacji, w tym danych osobowych, z systemu RemDat w Policji zgodnie z właściwością określoną w tym przepisach.
4. Czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, realizują również inspektorzy ochrony danych w zakresie niezbędnym do realizacji ich zadań wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych.
5. W celu uzyskania rejestru czynności (logów) z systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, dotyczących użytkowników systemu RemDat w Policji kierownicy, o których mowa w § 12 ust. 1 i 4, zgodnie z właściwością określoną w tych przepisach występują do komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów właściwej w zakresie administrowania systemem RemDat.
§ 14. Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Komendant Główny Policji
gen. insp. Jarosław SZYMCZYK
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185, 240, 289, 347, 535 i 641.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 835, 1079, 1301, 1488, 1713, 1730, 1933, 2015 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 177, 180 i 185.
Załączniki do decyzji nr 140
Komendanta Głównego Policji
z dnia 8 maja 2023 r.
Załącznik nr 1
WZÓR - WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI, W TYM DANYCH OSOBOWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 20 UST. 5A PKT 1 I 2 USTAWY Z DNIA 6 KWIETNIA 1990 R. O POLICJI STANOWIĄCYCH TAJEMNICĘ SKARBOWĄ
Załącznik nr 2
Wniosek o nadanie/modyfikację/odebranie dostępu do systemu RemDat
Załącznik nr 3
Wniosek prosty
Załącznik nr 4
WZÓR - EWIDENCJA UŻYTKOWNIKÓW SYSTEMU RemDat W POLICJI
Załącznik nr 5
Oświadczenie Użytkownika systemu RemDat w Policji
Załącznik nr 6
WZÓR - REJESTR DOSTĘPU DO SYSTEMU REMDAT