Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-03-11
Wersja aktualna od 2023-03-11
obowiązujący
WYTYCZNE NR 1
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 24 lutego 2023 r.
w sprawie sposobu gospodarowania sprzętem transportowym Policji
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185, 240 i 289) postanawia się, co następuje:
§ 1. 1. Wytyczne określają sposób wykonywania przez kierowników jednostek organizacyjnych Policji zadań określonych w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 998 i 1617), zwanego dalej „rozporządzeniem".
2. Wytyczne stosuje się do pojazdów mechanicznych i sprzętu pływającego, stanowiących wyposażenie Policji, zwanych dalej „sprzętem transportowym", zakwalifikowanych do dalszego użytkowania albo do kategorii zbędnych lub zużytych składników rzeczowych majątku ruchomego Skarbu Państwa, w rozumieniu przepisów rozporządzenia.
3. Ilekroć w wytycznych jest mowa o „jednostce Policji", należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Policji prowadzącą gospodarkę transportową.
4. Ilekroć w wytycznych jest mowa o „kierowniku jednostki Policji", należy przez to rozumieć kierownika jednostki organizacyjnej Policji prowadzącej gospodarkę transportową lub osobę przez niego upoważnioną.
§ 2. 1. Do trybu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia.
2. Komisja, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia, do oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, stosuje szczegółowe kryteria oceny, o których mowa w § 3, według których sprzęt ten kwalifikuje:
1) do dalszego użytkowania;
2) jako zbędny z powodów określonych w § 2 pkt 1 rozporządzenia;
3) jako zużyty sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla jednostki Policji wynoszącym 0 %, obliczonym na podstawie § 3;
4) jako zużyty sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla jednostki Policji wynoszącym do 40 %, do którego zalicza się sprzęt transportowy eksploatowany w warunkach uznanych przez komisję jako trudne, w szczególności pojazdy komórek organizacyjnych ruchu drogowego wyposażone w wideorejestratory (pojazdy RD-VIDEO);
5) jako zużyty z powodu uszkodzenia lub zniszczenia, w takim stopniu, którego naprawę uznaje się za nieopłacalną, jeżeli jej koszt przekracza 70 % wartości tego sprzętu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.
§ 3. 1. Stopień przydatności sprzętu transportowego dla jednostki Policji oznacza się symbolem „Sp" i określa się jako różnicę między stopniem przydatności sprzętu w stanie nowym a stopniem zmniejszenia tej przydatności z powodu przebiegu lub okresu eksploatacji.
2. Normatywne przebiegi całkowite sprzętu transportowego, oznaczone symbolem „Ps" oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego, oznaczone symbolem „Ce", uwzględniające poszczególne rodzaje sprzętu transportowego, są określone w załączniku nr 1 do wytycznych.
3. „Sp" dla sprzętu transportowego, który osiągnął normatywny przebieg całkowity „Ps", określony w załączniku nr 1 do wytycznych, wylicza się według wzoru: Sp = [1 - (Pr / Ps)] x 100%
- gdzie „Pr" oznacza rzeczywisty przebieg sprzętu transportowego. W przypadku wyliczenia wartości ujemnej, przyjmuje się Sp o wartości 0 %.
4. „Sp" dla sprzętu transportowego, który osiągnął całkowity czas eksploatacji „Ce", określony w załączniku nr 1 do wytycznych, wylicza się według wzoru: Sp = [1 - (Cu / Ce)] x 100%
- gdzie „Cu" oznacza rzeczywisty czas eksploatacji sprzętu transportowego. W przypadku wyliczenia wartości ujemnej, przyjmuje się Sp o wartości 0 %.
5. Dla sprzętu transportowego, określonego w załączniku nr 1 do wytycznych, stopień przydatności „Sp" wylicza się w zależności od tego, które z kryteriów wystąpi jako pierwsze - normatywny przebieg całkowity „Ps", albo całkowity czas eksploatacji „Ce".
§ 4. 1. Komisja dokumentuje w protokole, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do wytycznych:
1) informacje o sprzęcie zawierające:
a) markę,
b) typ,
c) model,
d) rok produkcji,
e) numer wewnętrzny,
f) numer rejestracyjny,
g) numer VIN lub numer podwozia i nadwozia,
h) rodzaj i pojemność silnika,
i) przebieg;
2) ocenę przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, a w przypadku jego zakwalifikowania jako zużytego, celowość i zakres demontażu nieuszkodzonych podzespołów lub części sprzętu, z przeznaczeniem do wykorzystania w innych egzemplarzach sprzętu transportowego, eksploatowanych w jednostce Policji;
3) wykaz uzyskanych w wyniku demontażu podzespołów i części zamiennych.
2. Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się w szczególności:
1) wartość rynkową sprzętu transportowego w stanie przed uszkodzeniem lub zniszczeniem - w zaokrągleniu do setek złotych, poprzez porównanie z wartościami sprzętu transportowego o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych, podawanymi w publikacjach zawierających notowania lokalnego lub krajowego rynku motoryzacyjnego, oznaczaną symbolem „Wr";
2) koszt naprawy elementów uszkodzonych lub odtworzenia elementów zniszczonych - na podstawie opisu uszkodzeń sprzętu transportowego, sporządzonego przez komisję lub uprawnionego rzeczoznawcę albo zawartego w protokole oględzin sporządzonym przez rzeczoznawcę zakładu ubezpieczeń, oznaczany symbolem „Kn";
3) procentowy stosunek kosztów określonych w pkt 2 do wartości rynkowej określonej w pkt 1, oznaczany symbolem „Pu";
4) wartość rynkową pozostałości sprzętu transportowego - z uwzględnieniem stanu poszczególnych jego zespołów, w sposób określony w załączniku nr 2 do wytycznych, oznaczaną symbolem „Wrp".
3. Wartości oraz koszt, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, mogą być ustalane z wykorzystaniem specjalistycznych programów informatycznych, a w przypadku ust. 2 pkt 4, również na podstawie wyceny uprawnionego rzeczoznawcy.
4. Przy dokonywaniu ocen, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być wykorzystywane informacje zawarte w opiniach rzeczoznawców oraz dokumentacji napraw i innych czynności obsługowych sprzętu transportowego, których kopie dołącza się do protokołu.
§ 5. 1. Komisja, po dokonaniu oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, sporządza „Wykaz sprzętu transportowego zbędnego lub zużytego przeznaczonego do dalszego zagospodarowania", którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do wytycznych, a następnie przedkłada go kierownikowi jednostki Policji lub osobie przez niego upoważnionej, w celu uzyskania jego akceptacji oraz rozpoczęcia procesu zagospodarowania tego sprzętu.
2. Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej, na właściwej stronie podmiotowej, informację o sprzęcie transportowym zbędnym lub zużytym, ze wskazaniem terminu, w jakim można zgłaszać wniosek dotyczący jego pozyskania w formie wskazanej w przedmiotowej informacji.
3. Na podstawie złożonych wniosków, o których mowa w ust. 2, komisja sporządza „Wykaz sprzętu transportowego zbędnego lub zużytego zakwalifikowanego do dalszego zagospodarowania", którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do wytycznych oraz przedkłada go kierownikowi jednostki Policji lub osobie przez niego upoważnionej, w celu podjęcia decyzji w zakresie wnioskowanego przez komisję zagospodarowania sprzętu transportowego na rzecz rekomendowanego podmiotu.
4. Komisja sporządzając wykaz, o którym mowa w ust. 3, uwzględnia, w pierwszej kolejności, potrzeby jednostek Policji oraz przepisy wydane przez Komendanta Głównego Policji dotyczące zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego.
5. Sprzęt transportowy uznany za zbędny lub zużyty zabezpiecza się przed zdekompletowaniem lub zniszczeniem do czasu jego zagospodarowania w sposób określony przez kierownika jednostki Policji lub osobę przez niego upoważnioną i pozbawia cech służbowego przeznaczenia, w tym urządzeń uprzywilejowania w ruchu drogowym, łączności policyjnej, techniki operacyjnej i oznakowania, oraz wymontowuje się inne dodatkowe wyposażenie policyjne.
§ 6. 1. Sprzęt transportowy uzyskany przez Policję w drodze darowizny lub użyczenia albo zakupu z zastrzeżeniem zwrotu, który został zakwalifikowany jako zbędny lub zużyty, odpowiednio, przekazuje się nieodpłatnie, sprzedaje, wydzierżawia lub wynajmuje albo zwraca z dochowaniem warunków określonych w odpowiedniej umowie darowizny, użyczenia lub zakupu z zastrzeżeniem zwrotu.
2. Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona może podjąć decyzję o przeznaczeniu zbędnego lub zużytego sprzętu transportowego na cele szkoleniowe lub na eksponaty dla jednostek organizacyjnych Policji.
3. W przypadku sprzętu transportowego niekoncesjonowanego, kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona, może wystąpić do Komendanta Głównego Policji z pisemnym wnioskiem o odstąpienie od stosowania trybu postępowania określonego w przepisach wydanych przez Komendanta Głównego Policji dotyczących zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego, w celu zastosowania zapisów rozporządzenia związanych ze sposobem postępowania ze zbędnymi lub zużytymi składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa. Wniosek wymaga uzasadnienia.
§ 7. Likwidację sprzętu transportowego, przeprowadza się w sposób uwzględniający wymogi określone w odrębnych przepisach o ochronie środowiska oraz o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
§ 8. Tracą moc wytyczne nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 września 2017 r. w sprawie sposobu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym Policji (Dz. Urz. KGP poz. 60).
§ 9. Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Komendant Główny Policji
gen. insp. Jarosław SZYMCZYK
Załączniki do wytycznych nr 1
Komendanta Głównego Policji
z dnia 24 lutego 2023 r.
Załącznik nr 1
Normatywne przebiegi całkowite oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego Policji
RODZAJ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO* | Normatywny przebieg całkowity „Ps" w tys. km | Całkowity czas eksploatacji „Ce" w latach |
SAMOCHODY OSOBOWE | ||
oznakowane i nieoznakowane z segmentów A i B | 200 | X |
oznakowane i nieoznakowane z segmentu C | 230 | X |
RD-VIDEO i pozostałe z segmentu D | 300 | X |
osobowe terenowe oznakowane i nieoznakowane | 250 | X |
FURGONY | ||
Patrolowe, Wypadowe, Nieoznakowane | 250 | X |
Małe Więźniarki (MW) | 300 | X |
Ekip Techniki Drogowej i Ekologii (ETDiE), Ambulanse Pogotowia Ruchu Drogowego (APRD), Profilaktyczno-Edukacyjne (PE) | X | 12 |
POJAZDY SPECJALISTYCZNE | ||
Ambulanse Poczty Specjalnej (APS), Ambulanse Monitoringu Wizyjnego (AMW), Ruchome Stanowisko Dowodzenia (RSD), Ambulanse Sanitarne (AS), | 300 | 12 |
Ambulanse Pirotechniczne (AP), Automatyczne Wyrzutnie Gazów Łzawiących/Reflektory Olśniewające (AWGŁ/RO), Long Range Acoustic Device (LRAD) | X | 15 |
osobowo terenowe opancerzone | X | 15 |
Transportery Opancerzone/Lekkie Transportery Opancerzone (TO/LTO) | X | 20 |
Duże Więźniarki (DW) | 400 | 20 |
Armatki Wodne (AW) | X | 20 |
pomoc drogowa | 300 | 12 |
pozostałe pojazdy specjalistyczne | X | 15 |
CIĘŻAROWE | ||
skrzyniowe, wywrotki | X | 20 |
AUTOBUSY | ||
minibusy, busy | 400 | 20 |
PRZYCZEPY | ||
specjalistyczne | X | 15 |
skrzyniowe | X | 20 |
POZOSTAŁY SPRZĘT TRANSPORTOWY | ||
koparkospycharki, ciągniki rolnicze, wózki widłowe | X | 25 |
MOTOCYKLE | ||
motocykle RD | 80 | 12 |
pozostałe - policyjne motocykle, motorowery, pojazdy czterokołowe | 80 | 12 |
SPRZĘT PŁYWAJĄCY | ||
łodzie kategorii R-1 | X | 20 |
łodzie kategorii R-2 lub R-3 | X | 15 |
pozostały | X | 15 |
* Należy przyjąć definicje sprzętu transportowego Policji, zgodne z przepisami zarządzenia nr 9 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie norm wyposażenia jednostek i komórek organizacyjnych Policji oraz policjantów w sprzęt transportowy (Dz. Urz. KGP poz. 29, z późn. zm.).
Załącznik nr 2
WZÓR - PROTOKÓŁ OCENY PRZYDATNOŚCI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO DO DALSZEGO UŻYTKOWANIA
Załącznik nr 3
WZÓR - WYKAZ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZBĘDNEGO LUB ZUŻYTEGO PRZEZNACZONEGO DO DALSZEGO ZAGOSPODAROWANIA
Załącznik nr 4
WZÓR - WYKAZ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZBĘDNEGO/ZUŻYTEGO ZAKWALIFIKOWANEGO DO DALSZEGO ZAGOSPODAROWANIA