Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji rok 2023 poz. 14
Wersja aktualna od 2023-03-11
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji rok 2023 poz. 14
Wersja aktualna od 2023-03-11
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

WYTYCZNE NR 1
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 24 lutego 2023 r.

w sprawie sposobu gospodarowania sprzętem transportowym Policji

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185, 240 i 289) postanawia się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. 1. Wytyczne określają sposób wykonywania przez kierowników jednostek organizacyjnych Policji zadań określonych w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 998 i 1617), zwanego dalej „rozporządzeniem".

2. Wytyczne stosuje się do pojazdów mechanicznych i sprzętu pływającego, stanowiących wyposażenie Policji, zwanych dalej „sprzętem transportowym", zakwalifikowanych do dalszego użytkowania albo do kategorii zbędnych lub zużytych składników rzeczowych majątku ruchomego Skarbu Państwa, w rozumieniu przepisów rozporządzenia.

3. Ilekroć w wytycznych jest mowa o „jednostce Policji", należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Policji prowadzącą gospodarkę transportową.

4. Ilekroć w wytycznych jest mowa o „kierowniku jednostki Policji", należy przez to rozumieć kierownika jednostki organizacyjnej Policji prowadzącej gospodarkę transportową lub osobę przez niego upoważnioną.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Do trybu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia.

2. Komisja, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia, do oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, stosuje szczegółowe kryteria oceny, o których mowa w § 3, według których sprzęt ten kwalifikuje:

1) do dalszego użytkowania;

2) jako zbędny z powodów określonych w § 2 pkt 1 rozporządzenia;

3) jako zużyty sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla jednostki Policji wynoszącym 0 %, obliczonym na podstawie § 3;

4) jako zużyty sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla jednostki Policji wynoszącym do 40 %, do którego zalicza się sprzęt transportowy eksploatowany w warunkach uznanych przez komisję jako trudne, w szczególności pojazdy komórek organizacyjnych ruchu drogowego wyposażone w wideorejestratory (pojazdy RD-VIDEO);

5) jako zużyty z powodu uszkodzenia lub zniszczenia, w takim stopniu, którego naprawę uznaje się za nieopłacalną, jeżeli jej koszt przekracza 70 % wartości tego sprzętu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. Stopień przydatności sprzętu transportowego dla jednostki Policji oznacza się symbolem „Sp" i określa się jako różnicę między stopniem przydatności sprzętu w stanie nowym a stopniem zmniejszenia tej przydatności z powodu przebiegu lub okresu eksploatacji.

2. Normatywne przebiegi całkowite sprzętu transportowego, oznaczone symbolem „Ps" oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego, oznaczone symbolem „Ce", uwzględniające poszczególne rodzaje sprzętu transportowego, są określone w załączniku nr 1 do wytycznych.

3. „Sp" dla sprzętu transportowego, który osiągnął normatywny przebieg całkowity „Ps", określony w załączniku nr 1 do wytycznych, wylicza się według wzoru: Sp = [1 - (Pr / Ps)] x 100%

- gdzie „Pr" oznacza rzeczywisty przebieg sprzętu transportowego. W przypadku wyliczenia wartości ujemnej, przyjmuje się Sp o wartości 0 %.

4. „Sp" dla sprzętu transportowego, który osiągnął całkowity czas eksploatacji „Ce", określony w załączniku nr 1 do wytycznych, wylicza się według wzoru: Sp = [1 - (Cu / Ce)] x 100%

- gdzie „Cu" oznacza rzeczywisty czas eksploatacji sprzętu transportowego. W przypadku wyliczenia wartości ujemnej, przyjmuje się Sp o wartości 0 %.

5. Dla sprzętu transportowego, określonego w załączniku nr 1 do wytycznych, stopień przydatności „Sp" wylicza się w zależności od tego, które z kryteriów wystąpi jako pierwsze - normatywny przebieg całkowity „Ps", albo całkowity czas eksploatacji „Ce".

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Komisja dokumentuje w protokole, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do wytycznych:

1) informacje o sprzęcie zawierające:

a) markę,

b) typ,

c) model,

d) rok produkcji,

e) numer wewnętrzny,

f) numer rejestracyjny,

g) numer VIN lub numer podwozia i nadwozia,

h) rodzaj i pojemność silnika,

i) przebieg;

2) ocenę przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, a w przypadku jego zakwalifikowania jako zużytego, celowość i zakres demontażu nieuszkodzonych podzespołów lub części sprzętu, z przeznaczeniem do wykorzystania w innych egzemplarzach sprzętu transportowego, eksploatowanych w jednostce Policji;

3) wykaz uzyskanych w wyniku demontażu podzespołów i części zamiennych.

2. Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się w szczególności:

1) wartość rynkową sprzętu transportowego w stanie przed uszkodzeniem lub zniszczeniem - w zaokrągleniu do setek złotych, poprzez porównanie z wartościami sprzętu transportowego o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych, podawanymi w publikacjach zawierających notowania lokalnego lub krajowego rynku motoryzacyjnego, oznaczaną symbolem „Wr";

2) koszt naprawy elementów uszkodzonych lub odtworzenia elementów zniszczonych - na podstawie opisu uszkodzeń sprzętu transportowego, sporządzonego przez komisję lub uprawnionego rzeczoznawcę albo zawartego w protokole oględzin sporządzonym przez rzeczoznawcę zakładu ubezpieczeń, oznaczany symbolem „Kn";

3) procentowy stosunek kosztów określonych w pkt 2 do wartości rynkowej określonej w pkt 1, oznaczany symbolem „Pu";

4) wartość rynkową pozostałości sprzętu transportowego - z uwzględnieniem stanu poszczególnych jego zespołów, w sposób określony w załączniku nr 2 do wytycznych, oznaczaną symbolem „Wrp".

3. Wartości oraz koszt, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, mogą być ustalane z wykorzystaniem specjalistycznych programów informatycznych, a w przypadku ust. 2 pkt 4, również na podstawie wyceny uprawnionego rzeczoznawcy.

4. Przy dokonywaniu ocen, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być wykorzystywane informacje zawarte w opiniach rzeczoznawców oraz dokumentacji napraw i innych czynności obsługowych sprzętu transportowego, których kopie dołącza się do protokołu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Komisja, po dokonaniu oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, sporządza „Wykaz sprzętu transportowego zbędnego lub zużytego przeznaczonego do dalszego zagospodarowania", którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do wytycznych, a następnie przedkłada go kierownikowi jednostki Policji lub osobie przez niego upoważnionej, w celu uzyskania jego akceptacji oraz rozpoczęcia procesu zagospodarowania tego sprzętu.

2. Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej, na właściwej stronie podmiotowej, informację o sprzęcie transportowym zbędnym lub zużytym, ze wskazaniem terminu, w jakim można zgłaszać wniosek dotyczący jego pozyskania w formie wskazanej w przedmiotowej informacji.

3. Na podstawie złożonych wniosków, o których mowa w ust. 2, komisja sporządza „Wykaz sprzętu transportowego zbędnego lub zużytego zakwalifikowanego do dalszego zagospodarowania", którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do wytycznych oraz przedkłada go kierownikowi jednostki Policji lub osobie przez niego upoważnionej, w celu podjęcia decyzji w zakresie wnioskowanego przez komisję zagospodarowania sprzętu transportowego na rzecz rekomendowanego podmiotu.

4. Komisja sporządzając wykaz, o którym mowa w ust. 3, uwzględnia, w pierwszej kolejności, potrzeby jednostek Policji oraz przepisy wydane przez Komendanta Głównego Policji dotyczące zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego.

5. Sprzęt transportowy uznany za zbędny lub zużyty zabezpiecza się przed zdekompletowaniem lub zniszczeniem do czasu jego zagospodarowania w sposób określony przez kierownika jednostki Policji lub osobę przez niego upoważnioną i pozbawia cech służbowego przeznaczenia, w tym urządzeń uprzywilejowania w ruchu drogowym, łączności policyjnej, techniki operacyjnej i oznakowania, oraz wymontowuje się inne dodatkowe wyposażenie policyjne.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. Sprzęt transportowy uzyskany przez Policję w drodze darowizny lub użyczenia albo zakupu z zastrzeżeniem zwrotu, który został zakwalifikowany jako zbędny lub zużyty, odpowiednio, przekazuje się nieodpłatnie, sprzedaje, wydzierżawia lub wynajmuje albo zwraca z dochowaniem warunków określonych w odpowiedniej umowie darowizny, użyczenia lub zakupu z zastrzeżeniem zwrotu.

2. Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona może podjąć decyzję o przeznaczeniu zbędnego lub zużytego sprzętu transportowego na cele szkoleniowe lub na eksponaty dla jednostek organizacyjnych Policji.

3. W przypadku sprzętu transportowego niekoncesjonowanego, kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona, może wystąpić do Komendanta Głównego Policji z pisemnym wnioskiem o odstąpienie od stosowania trybu postępowania określonego w przepisach wydanych przez Komendanta Głównego Policji dotyczących zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego, w celu zastosowania zapisów rozporządzenia związanych ze sposobem postępowania ze zbędnymi lub zużytymi składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa. Wniosek wymaga uzasadnienia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. Likwidację sprzętu transportowego, przeprowadza się w sposób uwzględniający wymogi określone w odrębnych przepisach o ochronie środowiska oraz o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. Tracą moc wytyczne nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 września 2017 r. w sprawie sposobu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym Policji (Dz. Urz. KGP poz. 60).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Komendant Główny Policji
gen. insp. Jarosław SZYMCZYK

Załączniki do wytycznych nr 1
Komendanta Głównego Policji
z dnia 24 lutego 2023 r.

Załącznik nr 1

Normatywne przebiegi całkowite oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego Policji

RODZAJ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO*

Normatywny przebieg całkowity

„Ps"

w tys. km

Całkowity czas eksploatacji „Ce" w latach

SAMOCHODY OSOBOWE

oznakowane i nieoznakowane z segmentów A i B

200

X

oznakowane i nieoznakowane z segmentu C

230

X

RD-VIDEO i pozostałe z segmentu D

300

X

osobowe terenowe oznakowane i nieoznakowane

250

X

FURGONY

Patrolowe, Wypadowe, Nieoznakowane

250

X

Małe Więźniarki (MW)

300

X

Ekip Techniki Drogowej i Ekologii (ETDiE), Ambulanse Pogotowia Ruchu Drogowego (APRD), Profilaktyczno-Edukacyjne (PE)

X

12

POJAZDY SPECJALISTYCZNE

Ambulanse Poczty Specjalnej (APS), Ambulanse Monitoringu Wizyjnego (AMW), Ruchome Stanowisko Dowodzenia (RSD), Ambulanse Sanitarne (AS),

300

12

Ambulanse Pirotechniczne (AP), Automatyczne Wyrzutnie Gazów Łzawiących/Reflektory Olśniewające (AWGŁ/RO), Long Range Acoustic Device (LRAD)

X

15

osobowo terenowe opancerzone

X

15

Transportery Opancerzone/Lekkie Transportery Opancerzone (TO/LTO)

X

20

Duże Więźniarki (DW)

400

20

Armatki Wodne (AW)

X

20

pomoc drogowa

300

12

pozostałe pojazdy specjalistyczne

X

15

CIĘŻAROWE

skrzyniowe, wywrotki

X

20

AUTOBUSY

minibusy, busy

400

20

PRZYCZEPY

specjalistyczne

X

15

skrzyniowe

X

20

POZOSTAŁY SPRZĘT TRANSPORTOWY

koparkospycharki, ciągniki rolnicze, wózki widłowe

X

25

MOTOCYKLE

motocykle RD

80

12

pozostałe - policyjne motocykle, motorowery, pojazdy czterokołowe

80

12

SPRZĘT PŁYWAJĄCY

łodzie kategorii R-1

X

20

łodzie kategorii R-2 lub R-3

X

15

pozostały

X

15

* Należy przyjąć definicje sprzętu transportowego Policji, zgodne z przepisami zarządzenia nr 9 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie norm wyposażenia jednostek i komórek organizacyjnych Policji oraz policjantów w sprzęt transportowy (Dz. Urz. KGP poz. 29, z późn. zm.).

Załącznik nr 2

WZÓR - PROTOKÓŁ OCENY PRZYDATNOŚCI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO DO DALSZEGO UŻYTKOWANIA


Załącznik nr 3

WZÓR - WYKAZ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZBĘDNEGO LUB ZUŻYTEGO PRZEZNACZONEGO DO DALSZEGO ZAGOSPODAROWANIA


Załącznik nr 4

WZÓR - WYKAZ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZBĘDNEGO/ZUŻYTEGO ZAKWALIFIKOWANEGO DO DALSZEGO ZAGOSPODAROWANIA


Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00