Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-04-01
Wersja aktualna od 2022-04-01
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 49
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 24 marca 2022 r.
w sprawie organizacji, zakresu działania oraz zasad współdziałania Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, 2333, 2447 i 2448) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, zwane dalej "CBZC", jest jednostką organizacyjną Policji służby zwalczania cyberprzestępczości.
2. CBZC kieruje Komendant CBZC, podległy Komendantowi Głównemu Policji.
§ 2. 1. W CBZC można tworzyć komórki organizacyjne o nazwach:
1) operacyjna;
2) rozpoznania;
3) informatyki śledczej;
4) analizy kryminalnej;
5) obsługi całodobowej;
6) międzynarodowej współpracy Policji;
7) operacyjno-rozpoznawcza;
8) dochodzeniowa;
9) śledcza;
10) wywiadu kryminalnego;
11) obsługi informacyjnej;
12) techniki operacyjnej;
13) obsługi zdarzeń;
14) wsparcia informatycznego;
15) prezydialna;
16) specjalna;
17) wsparcia logistycznego;
18) wspomagająca;
19) ogólna;
20) prasowa;
21) prawna;
22) kadr;
23) szkolenia;
24) doboru;
25) doskonalenia zawodowego;
26) spraw osobowych;
27) wsparcia psychologicznego;
28) kontroli;
29) nadzoru;
30) koordynacji;
31) skarg i wniosków;
32) ochrony informacji niejawnych;
33) bezpieczeństwa informacji;
34) przetwarzania informacji niejawnych;
35) postępowań sprawdzających;
36) postępowań dyscyplinarnych;
37) bezpieczeństwa teleinformatycznego;
38) jawna;
39) tajna;
40) archiwum;
41) ochrony pracy;
42) bezpieczeństwa i higieny pracy;
43) ochrony praw człowieka;
44) magazyn dowodów rzeczowych.
2. Nazwę komórki organizacyjnej "jawna" lub "tajna" nadaje się wyłącznie kancelarii.
3. Komórkę organizacyjną o nazwie "tajna" tworzy się wyłącznie jako komórkę organizacyjną niższego szczebla w komórce organizacyjnej właściwej do spraw ochrony informacji niejawnej.
4. Komórki organizacyjne o nazwach "wsparcia psychologicznego", "ochrony pracy", "bezpieczeństwa i higieny pracy" oraz "prawna" tworzy się wyłącznie jako komórki organizacyjne bezpośrednio podległe Komendantowi CBZC.
5. Komórkę organizacyjną o nazwie "ochrony praw człowieka" tworzy się wyłącznie jako jednoosobowe stanowisko lub zespół bezpośrednio podległe Komendantowi CBZC.
6. Komórki organizacyjne CBZC wyższego i niższego szczebla można oznaczać cyframi rzymskimi albo przez wskazanie ich siedziby.
7. Komórki organizacyjne CBZC niższego szczebla można oznaczać cyframi arabskimi.
8. Nazwom wymienionym w ust. 1 można nadać brzmienie poprzez dodanie wyrazów "do spraw".
9. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, można łączyć zachowując co najmniej jedną z nazw określonych w zarządzeniu.
§ 3. 1. Do rzeczowego zakresu działania CBZC należy w szczególności:
1) planowanie i podejmowanie działań ukierunkowanych na rozpoznawanie i zwalczanie cyberprzestępczości o charakterze krajowym i międzynarodowym oraz jej zapobieganie;
2) koordynowanie i wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w zakresie cyberzagrożeń oraz współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Policji i podmiotami pozapolicyjnymi;
3) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących cyberprzestępczości;
4) wspieranie w niezbędnym zakresie jednostek organizacyjnych Policji poprzez dokonywanie ustaleń pocztowych, telekomunikacyjnych i internetowych, monitorowanie sieci Internet oraz udzielanie wsparcia technicznego przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych i procesowych;
5) monitorowanie zmian w przepisach prawa, inicjowanie prac legislacyjnych oraz opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych;
6) współdziałanie przy wykonywaniu zadań, w szczególności poprzez dokonywanie uzgodnień, przedstawianie opinii, udostępnianie materiałów i informacji oraz opracowywanie wspólnych stanowisk w określonych sprawach;
7) wykonywanie analiz kryminalnych i prowadzenie zbiorów danych wykorzystywanych przy realizacji zadań w zakresie rozpoznawania i zwalczania cyberprzestępczości;
8) wykonywanie zadań punktów kontaktowych i informacyjnych na podstawie odrębnych przepisów;
9) współpraca z policjami innych państw, a także z krajowymi i międzynarodowymi służbami i urzędami administracji publicznej, w dziedzinach i w zakresie niezbędnym do skutecznego zwalczania oraz zapobiegania cyberprzestępczości;
10) współpraca z jednostkami naukowymi i instytutami badawczymi w zakresie prowadzenia badań i opracowywania rozwiązań dotyczących przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń pozostających w zainteresowaniu CBZC;
11) współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji oraz Komendy Stołecznej Policji, w szczególności w zakresie wsparcia logistycznego komórek organizacyjnych CBZC, w zakresie zapobiegania cyberprzestępczości poprzez informowanie o bieżących zagrożeniach, przekazywanie analiz i materiałów dotyczących stanu zagrożenia cyberprzestępczością, prowadzenia wspólnych inicjatyw szkoleniowych oraz wspólne przygotowanie działań profilaktycznych w obszarze cyberprzestępczości;
12) wykonywanie czynności z zakresu informatyki śledczej na potrzeby realizacji rozpoznawania i zwalczania cyberprzestępczości;
13) organizowanie na rzecz jednostek organizacyjnych Policji szkoleń w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania cyberprzestępczości;
14) opracowanie i aktualizowanie procedur alarmowania policjantów i pracowników jednostki organizacyjnej oraz osiąganie wyższych stanów gotowości obronnej i wykonywanie zadań obronnych;
15) współpraca z Pełnomocnikiem Komendanta Głównego Policji do spraw Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni w przypadku prowadzenia przez CBZC sprawy związanej z naruszeniem elementów infrastruktury teleinformatycznej Policji, będącego następstwem czynu zabronionego;
16) inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw, wykroczeń i zjawiskom kryminogennym oraz współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
17) udzielanie wsparcia w zakresie prowadzenia gospodarki kwatermistrzowskiej, transportowej, techniki policyjnej i uzbrojenia;
18) realizowanie zadań służby wspomagającej w tym:
a) zapewnianie obsługi CBZC pod względem organizacyjnym i kancelaryjno-biurowym,
b) obsługa prasowo-informacyjna Komendanta CBZC, prowadzenie strony internetowej CBZC oraz udostępnianie informacji publicznej,
c) gospodarowanie funduszem operacyjnym Policji,
d) obsługa kadrowa policjantów i pracowników CBZC oraz koordynowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego w CBZC,
e) przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie na określone stanowisko do służby w CBZC,
f) koordynowanie i prowadzenie postępowań dyscyplinarnych w CBZC,
g) wykonywanie zadań w zakresie projektowania i doskonalenia struktury organizacyjno-etatowej CBZC oraz zarządzania zasobami ludzkimi w CBZC,
h) opracowywanie projektów decyzji administracyjnych Komendanta CBZC, a także innych rozstrzygnięć w sprawach określonych odrębnymi przepisami,
i) kontrolowanie sposobu realizacji zadań oraz przestrzegania przepisów w komórkach organizacyjnych CBZC,
j) przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg, wniosków oraz petycji wpływających do Komendanta CBZC oraz koordynowanie załatwiania skarg i wniosków w komórkach organizacyjnych CBZC,
k) realizowanie zadań z zakresu ochrony pracy i medycyny pracy oraz nadzorowanie i koordynowanie wykonywania zadań z tych zakresów w komórkach organizacyjnych CBZC,
l) zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, o ochronie danych osobowych oraz obowiązujących w tym zakresie standardów i kontrolowanie ich stosowania w komórkach organizacyjnych CBZC,
m) prowadzenie zbiorów danych na potrzeby zadań realizowanych w CBZC,
n) wykonywanie zadań z obszarów opieki psychologicznej i psychoedukacji, psychologii zarządzania zasobami ludzkimi, a także psychologii policyjnej stosowanej,
o) obsługa prawna Komendanta CBZC, świadczenie pomocy prawnej kierownikom komórek organizacyjnych CBZC w zakresie wynikającym z wykonywanych zadań służbowych oraz wykonywanie zadań związanych z legislacją w CBZC,
p) propagowanie praw człowieka i dbanie o przestrzeganie standardów ich ochrony w komórkach organizacyjnych CBZC,
q) podejmowanie działań na rzecz utrzymania pozytywnego wizerunku CBZC, właściwego kształtowania kultury organizacyjnej i usprawnienia komunikacji wewnętrznej oraz współpracy w tym zakresie z jednostkami organizacyjnymi Policji.
2. Strukturę organizacyjną, organizację i tryb kierowania CBZC oraz katalog zadań komórek organizacyjnych CBZC określa regulamin CBZC.
§ 4. 1. Miejscowy zakres działania CBZC obejmuje obszar całego kraju.
2. Miejscowy zakres działania zarządów i wydziałów terenowych CBZC określa załącznik do zarządzenia.
§ 5. 1. W celu realizacji zadań CBZC współdziała z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji.
2. Dyrektorzy biur, kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji, Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Policji, Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, Dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", Komendant-Rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie i komendanci szkół policyjnych, współdziałają, w zakresie swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, z Komendantem CBZC, a w szczególności:
1) informują o przestępstwach popełnionych w cyberprzestrzeni:
a) związanych z atakiem na infrastrukturę krytyczną lub na podmioty świadczące usługi kluczowe,
b) na szkodę funkcjonariusza publicznego,
c) na szkodę instytucji, podmiotów i osób fizycznych, jeśli powstała lub mogła powstać znaczna szkoda;
2) przekazują własne analizy i materiały oraz uczestniczą w opracowywaniu analiz stanu zagrożenia cyberprzestępczością;
3) zapewniają udział przedstawicieli CBZC w tworzeniu dokumentów o znaczeniu strategicznym, programów szkoleń i kursów specjalistycznych oraz aktów prawnych dotyczących CBZC;
4) informują o organizowaniu i zapewniają udział przedstawicieli CBZC w przedsięwzięciach policyjnych wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz w innych organizacjach i instytucjach o charakterze międzynarodowym, w tym w komisjach, radach, zespołach, grupach eksperckich oraz w kontyngentach policyjnych;
5) zapewniają udział przedstawicieli CBZC w prowadzonych badaniach nad doskonaleniem rozwiązań prawnych i instytucjonalnych wykorzystywanych w walce z cyberprzestępczością;
6) uczestniczą w doskonaleniu i wprowadzaniu nowych rozwiązań w obszarze techniki kryminalistycznej na potrzeby zwalczania cyberprzestępczości;
7) zapewniają udział i udzielają pomocy w pozyskiwaniu dla CBZC funduszy pomocowych Unii Europejskiej oraz środków z innych źródeł zagranicznych i krajowych;
8) współpracują w realizacji zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej;
9) udzielają wsparcia przy realizacji zadań z zakresu techniki operacyjnej;
10) współpracują w realizacji działań wymagających użycia specjalistycznych sił i środków lub stosowania specjalnej taktyki oraz prowadzeniu negocjacji policyjnych.
3. Komendanci wojewódzcy Policji, Komendant Stołeczny Policji, komendanci powiatowi, miejscy i rejonowi Policji oraz komendanci komisariatów Policji, obowiązani są do:
1) informowania o przestępstwach popełnionych w cyberprzestrzeni:
a) związanych z atakiem na infrastrukturę krytyczną lub na podmioty świadczące usługi kluczowe,
b) na szkodę funkcjonariusza publicznego,
c) na szkodę instytucji, podmiotów i osób fizycznych, jeżeli powstała lub mogła powstać znaczna szkoda;
2) konsultowania się w sprawie przestępstw wyszczególnionych w pkt 1 lub innych uzasadnionych przypadkach z kierownikiem właściwego miejscowo zarządu lub wydziału terenowego CBZC lub upoważnionymi przez nich osobami przed podjęciem i w trakcie realizacji własnych przedsięwzięć dotyczących zwalczania przestępczości popełnionej przy użyciu systemu informatycznego, systemu teleinformatycznego lub sieci teleinformatycznej;
3) uwzględniania zgłoszonych przez kierowników, o których mowa w pkt 2, zaleceń w zakresie metodyki wykonywania czynności policyjnych;
4) udzielania wsparcia osobowego i rzeczowego komórkom organizacyjnym CBZC w przypadku czynności przekraczających możliwości organizacyjne komórek CBZC, w szczególności podczas realizacji:
a) czynności w warunkach stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia policjantów,
b) zadań z zakresu obserwacji i techniki operacyjnej,
c) zadań związanych z ochroną informacji niejawnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742).
§ 6. Informacje, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, przekazywane są w formie odpowiedniej do rodzaju informacji, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w trybie uzgodnionym z Komendantem CBZC, właściwym miejscowo kierownikiem zarządu lub wydziału terenowego CBZC.
§ 7. 1. Do kontaktów w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, mogą być wyznaczeni kierownicy komórek organizacyjnych służby kryminalnej w jednostkach organizacyjnych Policji podległych organom, o których mowa w § 5 ust. 3.
2. Po przekazaniu informacji podejmowana jest decyzja o dalszym postępowaniu, którym może być:
1) przejęcie przedsięwzięcia przez komórkę organizacyjną CBZC;
2) przekazanie sprawy komórce organizacyjnej CBZC do dalszego prowadzenia, jeżeli:
a) została wszczęta jedna z form pracy operacyjnej,
b) zostało przyjęte zawiadomienie o popełnionym przestępstwie,
c) zostało wszczęte postepowanie przygotowawcze w sprawach o przestępstwa dokonywane przy użyciu nowoczesnych technologii lub sieci Internet, generujących znaczne szkody, jeżeli charakter postępowań jest rozwojowy, wieloczynowy, wielowątkowy lub transgraniczny;
3) powołanie zespołu lub grupy śledczej do wspólnego prowadzenia sprawy;
4) pozostawienie sprawy do prowadzenia innej jednostce Policji.
3. Podjęcie decyzji, o której mowa w ust. 2, dokumentuje się w notatce służbowej lub notatce urzędowej, w zależności od rodzaju sprawy.
4. Notatkę, o której mowa w ust. 3, sporządza kierownik właściwej miejscowo i rzeczowo komórki organizacyjnej CBZC, a organ, o którym mowa w § 5 ust. 3 lub wyznaczony kierownik komórki organizacyjnej służby kryminalnej, parafuje ją potwierdzając zgodność ustaleń dokonanych podczas przekazania informacji.
5. W przypadku braku porozumienia, o przekazaniu sprawy lub jej pozostawieniu w dotychczasowej jednostce organizacyjnej Policji decyduje Komendant Główny Policji.
6. Tryb postępowania w przypadkach, o których mowa w ust. 2, określają przepisy w sprawie metod i form wykonywania przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz przepisy w sprawie niektórych form organizacji i ewidencji czynności dochodzeniowo-śledczych Policji oraz przechowywania przez Policję dowodów rzeczowych uzyskanych w postępowaniu karnym.
§ 8. 1. O udzielenie wsparcia, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 4 lit. a i b, Komendant CBZC, kierownik zarządu lub wydziału terenowego CBZC, zwraca się z wnioskiem do właściwego miejscowo i rzeczowo organu, o którym mowa w § 5 ust. 3.
2. O udzielanie wsparcia, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 4 lit. c, Komendant CBZC, kierownik zarządu lub wydziału terenowego CBZC, zwraca się z wnioskiem do właściwego miejscowo i rzeczowo komendanta wojewódzkiego Policji lub Komendanta Stołecznego Policji.
3. Kierownik zarządu lub wydziału terenowego CBZC może zwrócić się do Dowódcy Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA":
1) z wnioskiem o udzielenie wsparcia podczas realizacji działań wymagających użycia specjalistycznych sił i środków, stosowania specjalnej taktyki lub prowadzenia negocjacji policyjnych;
2) z pisemnym wnioskiem o udzielnie wsparcia.
4. Wnioski, o których mowa w ust. 1-3, składa się w czasie umożliwiającym zorganizowanie wsparcia. W przypadkach niecierpiących zwłoki wniosek może być wyrażony ustnie lub w innej formie wynikającej z dostępnych środków łączności.
5. Organy, o których mowa w § 5 ust. 3, mogą zwrócić się do Komendanta CBZC lub właściwego miejscowo kierownika zarządu lub wydziału terenowego CBZC o udzielenie wsparcia, na zasadach określonych w ust. 4.
6. Koszty związane z udzieleniem wsparcia osobowego i rzeczowego ponosi każda ze stron we własnym zakresie, zgodnie z rzeczywiście poniesionymi wydatkami.
§ 9. Na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zarządy i wydziały terenowe CBZC określają swoje potrzeby w zakresie zakwaterowania i żywienia swoich stanów osobowych, które realizują właściwe miejscowo komendy wojewódzkie (Stołeczna) Policji.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 12 stycznia 2022 r.
Komendant Główny Policji
gen. insp. Jarosław SZYMCZYK