Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-06-03
Wersja aktualna od 2021-06-03
obowiązujący
WYTYCZNE NR 3
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 5 maja 2021 r.
zmieniające wytyczne w sprawie wybranych procedur i sposobu sprawowania nadzoru nad postępowaniem policjantów lub innych wyznaczonych osób z przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, pozostającymi na wyposażeniu Policji
Na podstawie § 17 zarządzenia nr 30 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie funkcjonowania organizacji hierarchicznej w Policji (Dz. Urz. KGP z 2018 r. poz. 89 oraz z 2019 r. poz. 48) postanawia się, co następuje:
§ 1. W wytycznych nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie wybranych procedur i sposobu sprawowania nadzoru nad postępowaniem policjantów lub innych wyznaczonych osób z przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, pozostającymi na wyposażeniu Policji (Dz. Urz. KGP z 2018 r. poz. 82) wprowadza się następujące zmiany:
1) w tytule wytycznych ogólne określenie przedmiotu regulacji otrzymuje brzmienie:
"w sprawie wybranych procedur i sposobu nadzoru nad postępowaniem z przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej";
2) w § 2:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) instruktor - policjant, który ukończył kurs specjalistyczny dla instruktorów w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej z wynikiem pozytywnym;",
b) w pkt 2 uchyla się lit. c,
c) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) kierownik jednostki organizacyjnej Policji - komendant Centralnego Biura Śledczego Policji, dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", komendant wojewódzki/Stołeczny Policji, komendant powiatowy/miejski/rejonowy Policji, komendant komisariatu Policji, komendant komisariatu specjalistycznego Policji, dowódca oddziału prewencji Policji, dowódca samodzielnego pododdziału prewencji Policji, dowódca samodzielnego pododdziału kontrterrorystycznego Policji;",
d) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) użycie paralizatora - użycie tego rodzaju środka przymusu bezpośredniego w rozumieniu ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 2418);",
e) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) stanowisko obsługi SAP - stanowisko robocze, bez dostępu do sieci Internet, przeznaczone do przetwarzania danych osobowych spełniające wymogi określone w "Wymaganiach dotyczących standardów technicznych, użytkowych oraz bezpieczeństwa stosowanych w Policji, w zakresie informatyki i łączności" dla Samodzielnego Stanowiska Roboczego;",
f) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9) stacja robocza - stanowisko robocze, które może być podłączone do sieci Internet, spełniające wymogi określone w "Wymaganiach dotyczących standardów technicznych, użytkowych oraz bezpieczeństwa stosowanych w Policji, w zakresie informatyki i łączności" dla Samodzielnego Stanowiska Roboczego;",
g) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10) rejestr pracy paralizatora - rejestr zdarzeń (rejestr Trilogy) - rejestr czynności oraz innych istotnych parametrów urządzenia, integralny z dedykowaną do niego aplikacją producenta;",
h) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
"11) aplikacja - oprogramowanie autoryzowane przez producenta umożliwiające zgrywanie, kopiowanie i przeglądanie zarejestrowanego materiału audio - video z SAP, generowanie i wydruk rejestru pracy paralizatora, a także aktualizację jego oprogramowania oraz aktualizację SAP;",
i) pkt 12 otrzymuje brzmienie:
"12) obsługa techniczna - wykonywanie czynności, wynikających z zaleceń producenta, dotyczących w szczególności aktualizacji oprogramowania paralizatora oraz jednostki zasilającej z SAP, aplikacji, przeprowadzania testu iskry, sprawdzania stanu technicznego i ukompletowania paralizatora, w tym generowania lub wydruku danych z rejestru pracy paralizatora;",
j) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
"13) jednostka organizacyjna Policji - Centralne Biuro Śledcze Policji, Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji "BOA", komenda wojewódzka/Stołeczna Policji, komenda powiatowa/miejska/rejonowa Policji, komisariat Policji, komisariat specjalistyczny Policji, oddział prewencji Policji, samodzielny pododdział prewencji Policji, samodzielny pododdział kontrterrorystyczny Policji.";
3) w § 4:
a) w ust. 1 po pkt 5, kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
"6) ewidencja procedury testu iskry przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, której wzór stanowi załącznik nr 6 do wytycznych.",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Za prawidłowe prowadzenie ewidencji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - 6, odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej Policji.";
4) w § 5 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Jeżeli osobą wyznaczoną, odpowiedzialną za wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 jest użytkownik, od udzielenia instruktażu tej osobie odstępuje się.";
5) w § 8:
a) po ust. 3, dodaje się ust. 3a-3d w brzmieniu:
"3a. Udokumentowanie procedury testu iskry w czasie pobierania urządzenia do służby przez użytkownika, następuje w ewidencji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, w kolumnie "Potwierdzenie przeprowadzenia testu iskry".
3b. W przypadku wykonania przez użytkownika, który pobrał paralizator do służby, kolejnej procedury testu iskry, po której:
1) nie doszło do użycia lub wykorzystania paralizatora, użytkownik dokumentuje ją w ewidencji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 6, określając okoliczności towarzyszące temu testowi;
2) doszło do użycia lub wykorzystania paralizatora, użytkownik dokumentuje ją w pkt 6 notatki, której wzór stanowi załącznik nr 7 do wytycznych.
3c. Dokumentowanie procedury testu iskry przez osobę odpowiedzialną za obsługę techniczną oraz w toku doskonalenia zawodowego lokalnego, następuje w ewidencji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, w kolumnie "Potwierdzenie przeprowadzenia testu iskry", poprzez zapis "OT" w przypadku obsługi technicznej lub "Szkolenie" w razie doskonalenia zawodowego.
3d. Dokumentowanie okresowej procedury testu iskry przez osobę odpowiedzialną za wydawanie, przyjmowanie oraz przechowywanie paralizatorów, następuje w ewidencji, o której mowa
w § 4 ust. 1 pkt 6.",
b) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Policjant lub inna osoba odpowiedzialna za wydawanie, przyjmowanie oraz przechowywanie paralizatorów, podejmuje czynności służbowe związane z zabezpieczeniem przed ponownym pobraniem uszkodzonego paralizatora lub jego wyposażenia do służby oraz powiadomieniem osoby wyznaczonej do obsługi technicznej celem jego naprawy, odnotowując powyższy fakt w ewidencji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2.";
6) w § 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Każdorazowe użycie lub wykorzystanie paralizatora, użytkownik dokumentuje w formie notatki, której wzór stanowi załącznik nr 7 do wytycznych.";
7) w § 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. W sytuacji użycia lub wykorzystania paralizatora, polegającego na wystrzeleniu kartridża, sondy które opuściły kartridż, uznaje się za materiał skażony szkodliwym czynnikiem biologicznym.";
8) w § 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Z oceną, o której mowa w ust. 1, udokumentowaną w odpowiedniej części notatki, której wzór stanowi załącznik nr 7, zapoznaje się kierownik jednostki organizacyjnej Policji.";
9) w § 12:
a) ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) stanowisku obsługi SAP, którego zabrania się podłączania do sieci Internet;",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Na stacji roboczej niedopuszczalne jest przetwarzanie danych osobowych, w tym zgrywanie, kopiowanie i przeglądanie zarejestrowanego materiału audio-video z SAP.",
c) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. W ramach realizowanych w jednostkach organizacyjnych Policji czynności związanych z doskonaleniem zawodowym lokalnym, dopuszcza się podłączanie paralizatorów z jednostkami zasilającymi z SAP do stacji roboczej:
1) po uprzednim odłączeniu jej od sieci Internet;
2) przy zapewnieniu trwałego usunięcia ze stacji roboczej przetwarzanych danych osobowych, które zostały zarejestrowane przez SAP, po zakończeniu doskonalenia, a jednocześnie przed ponownym podłączeniem do sieci Internet.";
10) w § 13 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Nośnik pamięci trwale uszkodzonej jednostki zasilającej z SAP podlega nieodwracalnemu, protokolarnemu zniszczeniu, łącznie z zarejestrowanym na nim materiałem audio-video z SAP, uniemożliwiającemu identyfikację osób, których dane zostały przetworzone.";
11) w § 17:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Zarejestrowany materiał audio-video z SAP przechowuje się zgodnie z art. 15b ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360, 956, 1610, 2112 i 2320).",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Fakt usunięcia materiału audio-video ze stanowiska obsługi SAP dokumentuje się w ewidencji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 4.";
12) w § 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Osoba, o której mowa w ust. 1, w przypadku ujawnienia awarii podczas czynności wykonywanych w trybie § 9 ust. 4 i 5 oraz § 18 ust. 1, zobowiązana jest do udokumentowania jej stwierdzenia w ewidencji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 oraz inicjuje czynności zmierzające do usunięcia awarii.";
13) w § 19:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Komendant powiatowy/miejski/rejonowy Policji, komendant komisariatu Policji, komendant komisariatu specjalistycznego Policji, dowódca oddziału prewencji Policji, dowódca samodzielnego pododdziału prewencji Policji, naczelnik zarządu Centralnego Biura Śledczego Policji, naczelnik wydziału Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", dowódca samodzielnego pododdziału kontrterrorystycznego Policji, w przypadku ujawnienia nieprawidłowości podczas oceny, o której mowa w § 11 ust. 1, a także w przypadku, o którym mowa w § 18 ust. 4, z zachowaniem drogi służbowej, niezwłocznie informuje o tym oraz o podjętych w tym zakresie czynnościach, odpowiednio komendanta wojewódzkiego/Stołecznego Policji, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, Dowódcę Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA".",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji, Dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", komendant wojewódzki/Stołeczny Policji, po otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od ich otrzymania, pisemnie informuje Komendanta Głównego Policji, za pośrednictwem kierownika komórki właściwej do spraw prewencji Komendy Głównej Policji, o ujawnionych nieprawidłowościach i podjętych w tym zakresie czynnościach.";
14) załącznik nr 1 do wytycznych otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszych wytycznych;
15) załącznik nr 6 do wytycznych otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszych wytycznych;
16) załącznik nr 7 do wytycznych otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszych wytycznych.
§ 2. Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Komendant Główny Policji
gen. insp. Jarosław SZYMCZYK
Załączniki do wytycznych nr 3
Komendanta Głównego Policji
z dnia 5 maja 2021 r.
Załącznik nr 1
EWIDENCJA POBRANIA I ZDANIA PRZEDMIOTU PRZEZNACZONEGO DO OBEZWŁADNIANIA OSÓB ZA POMOCĄ ENERGII ELEKTRYCZNEJ (WZÓR)
Załącznik nr 2
EWIDENCJA PROCEDURY TESTU ISKRY, PRZEDMIOTÓW PRZEZNACZONYCH DO OBEZWŁADNIANIA OSÓB ZA POMOCĄ ENERGII ELEKTRYCZNEJ (WZÓR)
Załącznik nr 3
WZÓR - NOTKA