Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-08-01
Wersja aktualna od 2020-08-01
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 20
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 13 lipca 2020 r.
w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań policyjnych w związku ze zdarzeniami szczególnymi
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360 i 956) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Zarządzenie określa:
1) formy przygotowania i realizacji działań policyjnych;
2) tryb zarządzenia form działań policyjnych;
3) tryb powoływania sztabu i jego podstawowe zadania;
4) zasady opracowywania planu działania dowódcy akcji policyjnej lub operacji policyjnej;
5) sposób organizacji działań w trybie natychmiastowym;
6) tryb powoływania i zakres zadań nieetatowego zespołu koordynującego proces przygotowania działań;
7) tryb powoływania i funkcjonowania centrum operacyjnego komendanta wojewódzkiego Policji;
8) zasady opracowywania planu przedsięwzięć.
2. Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji i Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, a przepisy dotyczące komendantów powiatowych Policji do komendantów miejskich i rejonowych Policji.
§ 2.1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) akcja policyjna - zespół przedsięwzięć organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych polegających na wykonywaniu zadań służbowych przez siły podległe komendantowi wojewódzkiemu Policji lub komendantowi powiatowemu Policji właściwemu terytorialnie do miejsca wystąpienia zdarzeń szczególnych, do prowadzenia których może być wymagane użycie przydzielonych sił wsparcia, w celu przeciwdziałania lub likwidacji tym zdarzeniom, gdy z posiadanych informacji wynika wysokie i przewidywalne ryzyko ich wystąpienia, a podjęcie skutecznych działań nie wymaga zastosowania działań kontrterrorystycznych;
2) analiza zagrożeń - informacja zawierająca wynik procesu rozpoznania i oceny prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń szczególnych, a także ich następstw sporządzona przez komórkę organizacyjną właściwą do spraw kryminalnych na potrzeby akcji policyjnej lub operacji policyjnej;
3) dowodzenie - ukierunkowana działalność dowódcy, realizowana w ramach działań policyjnych, zapewniająca wysoką zdolność sił i środków Policji do osiągnięcia celu tych działań oraz charakteryzująca się szczególnie sprawnym, jednoosobowym podejmowaniem decyzji i ponoszeniem za nie odpowiedzialności, precyzyjnym rozdziałem czynności do wykonania i nadzorem nad ich przebiegiem;
4) dowódca akcji - komendant wojewódzki Policji, komendant powiatowy Policji lub ich zastępcy, a także posiadający przeszkolenie w zakresie dowodzenia wyznaczony komendant komisariatu Policji, kierownik komórki organizacyjnej Policji służby prewencyjnej lub służby kryminalnej;
5) dowódca operacji - Komendant Główny Policji, komendant wojewódzki Policji lub ich zastępcy;
6) dowódca podoperacji kontrterrorystycznej - dowódca jednostki organizacyjnej Policji służby kontrterrorystycznej lub jego zastępca lub posiadający przeszkolenie w zakresie dowodzenia działaniami kontrterrorystycznymi wyznaczony policjant w korpusie oficerów;
7) dowódca zabezpieczenia doraźnego - wyznaczony policjant z jednostki organizacyjnej Policji właściwej terytorialnie do miejsca zdarzeń szczególnych;
8) dowódca zabezpieczenia prewencyjnego - kierownik jednostki organizacyjnej Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzeń szczególnych lub wyznaczony przez niego policjant;
9) działania kontrterrorystyczne - działania, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796);
10) operacja policyjna - zespół przedsięwzięć organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych polegających na wykonywaniu zadań służbowych przez siły przynależne do różnych rodzajów służb Policji, w celu przeciwdziałania lub likwidacji zdarzeniom szczególnym, gdy z posiadanych informacji wynika wysokie i przewidywalne ryzyko ich wystąpienia;
11) plan działania dowódcy - dokument określający cele i organizację działań policyjnych, rodzaj i sposób wykonywania szczegółowych zadań, planowane do działań siły i środki Policji oraz określający podległość służbową oraz zasady współdziałania i koordynacji w trakcie działań;
12) przydzielone siły wsparcia - siły pododdziałów prewencji Policji, policjantów służby prewencyjnej lub policjantów służby kryminalnej spoza potencjału komendy wojewódzkiej Policji właściwej terytorialnie do miejsca zdarzeń szczególnych, przydzielone do dyspozycji dowódcy akcji lub operacji na każdym etapie działań;
13) siły będące aktualnie w dyspozycji komendy powiatowej Policji - policjanci ze stanu komendy powiatowej Policji lub policjanci spoza potencjału tej jednostki organizacyjnej Policji, w tym ze stanu pododdziałów prewencji Policji przydzieleni przez komendanta wojewódzkiego Policji do dyspozycji komendanta powiatowego Policji;
14) struktura organizacyjna działań policyjnych - układ i wzajemne zależności pomiędzy powołanymi stanowiskami i zespołami, ujęty w ścisłe ramy organizacyjne, wskazujący hierarchię oraz specjalizację zadań służbowych w ramach prowadzonych działań policyjnych;
15) szef sztabu - kierownik komórki organizacyjnej Policji właściwej do spraw sztabowych, jego zastępca lub posiadający przeszkolenie w zakresie sztabowym wyznaczony policjant;
16) sztab - zespół powołany decyzją o zarządzeniu akcji lub operacji przez właściwego kierownika jednostki organizacyjnej Policji, w celu wspomagania dowodzenia w szczególności w zakresie przygotowania, planowania i realizacji działań policyjnych;
17) zabezpieczenie doraźne - wykonywanie zadań służbowych przez siły będące aktualnie w dyspozycji komendy powiatowej Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzeń szczególnych w celu przeciwdziałania tym zdarzeniom lub ich likwidacji, gdy z posiadanych informacji wynika bardzo niskie ryzyko ich wystąpienia, a podjęcie skutecznych działań nie wymaga zastosowania działań taktycznych pododdziałów Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego;
18) zabezpieczenie prewencyjne - zespół przedsięwzięć organizacyjnych polegających na wykonywaniu zadań służbowych przez siły będące aktualnie w dyspozycji komendy powiatowej Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzeń szczególnych w celu przeciwdziałania tym zdarzeniom lub ich likwidacji, gdy z posiadanych informacji wynika zwiększone ryzyko ich wystąpienia, a podjęcie skutecznych działań nie wymaga zastosowania działań taktycznych pododdziałów Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego;
19) zastępca dowódcy akcji - zastępca komendanta wojewódzkiego Policji, komendant powiatowy Policji, komendant komisariatu Policji lub ich zastępcy, a także posiadający przeszkolenie w zakresie dowodzenia wyznaczony policjant;
20) zastępca dowódcy akcji do spraw taktyki działań - dowódca oddziału prewencji Policji lub jego zastępcy, dowódca samodzielnego pododdziału prewencji Policji lub jego zastępcy, pomocnik dowódcy oddziału prewencji Policji, dowódca nieetatowego oddziału prewencji Policji lub jego zastępca, dowódca nieetatowego pododdziału prewencji Policji lub jego zastępca, dowódca kompanii lub jego zastępca;
21) zastępca dowódcy operacji - zastępca Komendanta Głównego Policji lub komendant wojewódzki Policji, kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, dowódca jednostki organizacyjnej Policji służby kontrterrorystycznej, komendant powiatowy Policji lub ich zastępcy albo posiadający przeszkolenie w zakresie dowodzenia wyznaczony policjant w korpusie oficerów;
22) zastępca dowódcy operacji do spraw taktyki działań - Zastępca Komendanta Głównego Policji nadzorujący służbę prewencyjną, kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej do spraw sztabowych lub jego zastępca, dowódca oddziału prewencji Policji lub jego zastępcy, dowódca samodzielnego pododdziału prewencji Policji lub jego zastępcy;
23) zdarzenia szczególne - zdarzenia, w których występują lub mogą wystąpić zagrożenia dla życia, zdrowia lub mienia, w tym także dla bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2. Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio w odniesieniu do sytuacji spowodowanych klęskami żywiołowymi lub awariami technicznymi, w zakresie działań Policji mających na celu przeciwdziałanie bezprawnym zamachom mogącym sprowadzić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi albo mienia.
§ 3.1. Ustala się następujące formy działań policyjnych:
1) zabezpieczenie doraźne;
2) zabezpieczenie prewencyjne;
3) akcja policyjna, zwana dalej "akcją";
4) operacja policyjna, zwana dalej "operacją".
2. Komendant Główny Policji może określić kierownikom jednostek organizacyjnych Policji przyjęcie właściwej formy działań policyjnych.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do komendanta wojewódzkiego Policji w odniesieniu do działań policyjnych prowadzonych na obszarze województwa.
§ 4.1. Z zastrzeżeniem ust. 2, do katalogu wydarzeń, w związku z którymi prowadzi się działania policyjne w formie akcji lub operacji, w szczególności zalicza się:
1) imprezy masowe podwyższonego ryzyka;
2) zgromadzenia lub inne wydarzenia o charakterze masowym, w związku z którymi istnieje zagrożenie wystąpienia zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3) wystąpienie zamachu na obiekty infrastruktury krytycznej skutkujące zagrożeniem dla życia lub zdrowia ludzkiego, mienia znacznej wartości lub wystąpieniem poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu obiektu;
4) masową i niekontrolowaną migrację osób usiłujących nielegalnie przekroczyć granicę kraju;
5) zdarzenia o charakterze terrorystycznym w rozumieniu ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych;
6) inne wydarzenia, do przeciwdziałania lub likwidacji których niezbędne jest jednoczesne skierowanie pododdziałów zwartych Policji i pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.
2. W odniesieniu do wydarzeń, o których mowa w ust. 1 pkt 5, działania policyjne prowadzi się w formie operacji policyjnej.
§ 5.W działaniach podejmowanych przez jednostki organizacyjne Policji w celu wykonania zadań związanych z przeciwdziałaniem lub likwidacją zdarzeń szczególnych, wyróżnia się następujące etapy:
1) przygotowania, w którym realizowane są przedsięwzięcia planistyczne określające sposób reakcji na zagrożenie oraz działania mające na celu zgromadzenie wymaganego potencjału sił i środków niezbędnego do efektywnego reagowania;
2) reagowania, w którym realizowane są zasadnicze zadania zmierzające do osiągnięcia założonego celu, w tym również działania wyprzedzające, a także odpowiednio zorganizowany nadzór i kontrola;
3) odbudowy, w którym realizowane są przedsięwzięcia zmierzające do przywrócenia stanu pierwotnego.
Rozdział 2
Zabezpieczenie doraźne
§ 6. 1. Zarządzenie zabezpieczenia doraźnego następuje w kolejności, na podstawie polecenia kierownika jednostki organizacyjnej Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzeń szczególnych, jego zastępców lub wyznaczonego przez nich kierownika komórki organizacyjnej służby prewencyjnej lub kryminalnej, a także dyżurnego jednostki Policji, które w szczególności określa:
1) cel zabezpieczenia doraźnego;
2) dowódcę zabezpieczenia doraźnego oraz jego podstawowe zadania;
3) niezbędne do realizacji zabezpieczenia siły i środki;
4) zadania dla policjantów uczestniczących w zabezpieczeniu;
5) zakres współdziałania z podmiotami spoza Policji właściwymi dla rodzaju i miejsca zdarzeń szczególnych;
6) tryb przekazywania właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach.
2. Polecenie zarządzenia zabezpieczenia doraźnego, o którym mowa w ust. 1, oraz realizacja zadań w ramach prowadzonego zabezpieczenia dokumentuje się w szczególności w policyjnych systemach informatycznych.
Rozdział 3
Zabezpieczenie prewencyjne
§ 7. 1. Zarządzenie zabezpieczenia prewencyjnego następuje na podstawie polecenia kierownika jednostki organizacyjnej Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia szczególnego lub jego zastępców.
2. Dopuszcza się podział zabezpieczenia prewencyjnego na odcinki związane z różnymi zdarzeniami, jeżeli są one jednocześnie ukierunkowane na realizację celu głównego zabezpieczenia.
3. Polecenie zarządzenia zabezpieczenia prewencyjnego, o którym mowa w ust. 1, dokumentuje się w szczególności w policyjnych systemach informatycznych.
§ 8. 1. Zabezpieczenie prewencyjne realizowane jest według planu działania dowódcy zabezpieczenia prewencyjnego.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, przygotowany przez kierownika komórki organizacyjnej realizującej zadania sztabowe, zatwierdzany jest przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzeń szczególnych lub jego zastępcę i zawiera w szczególności:
1) ogólną ocenę sytuacji operacyjnej;
2) podstawę prawną;
3) cel działania;
4) planowane do działań siły i środki;
5) strukturę organizacyjną działań policyjnych;
6) wskazanie zadań do realizacji;
7) rodzaj i zakres użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego;
8) postanowienia końcowe, w tym czas i miejsce odpraw, umundurowanie i wyposażenie do działań, tryb przekazywania właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach.
§ 9. Dowódca zabezpieczenia prewencyjnego dokumentuje realizację zadań w ramach prowadzonego zabezpieczenia w formie zapisów w szczególności w policyjnych systemach informatycznych, a na polecenie zarządzającego działania, o którym mowa w§ 7 ust. 1, dodatkowo sporządza raport z przebiegu zabezpieczenia.
Rozdział 4
Akcja policyjna
§ 10. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, zarządzenie akcji następuje na podstawie pisemnej decyzji komendanta wojewódzkiego Policji lub komendanta powiatowego Policji, właściwych terytorialnie dla miejsca zdarzenia szczególnego, która w szczególności określa:
1) cel akcji;
2) dowódcę akcji oraz jego podstawowe zadania;
3) zastępcę dowódcy akcji oraz jego podstawowe zadania, w przypadku, gdy potrzeba jego powołania uzasadniona jest rodzajem zdarzeń szczególnych;
4) zastępcę dowódcy akcji do spraw taktyki działania oraz jego podstawowe zadania;
5) szefa sztabu oraz jego podstawowe zadania, w przypadku, gdy potrzeba jego powołania uzasadniona jest rodzajem zdarzenia szczególnego;
6) inne stanowiska lub zespoły oraz ich podstawowe zadania, w przypadku, gdy potrzeba ich powołania uzasadniona jest rodzajem zdarzenia szczególnego;
7) rodzaj i zakres użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego oraz tryb uzyskania zezwolenia na użycie tych środków.
2. W przypadku zadysponowania do działań sił i środków spoza potencjału komendy wojewódzkiej Policji właściwej dla miejsca zdarzenia szczególnego lub kiedy zdarzenie szczególne obejmuje swoim zasięgiem obszar większy niż jednej komendy powiatowej zarządzenie akcji następuje na podstawie pisemnej decyzji komendanta wojewódzkiego Policji.
3. Dowodzenie akcją w szczególności polega na:
1) ocenie zagrożenia poprzez ustalenie jego rodzaju i przewidywanego rozwoju, dokonanej w szczególności na podstawie analizy zagrożeń;
2) kalkulacji oraz koncentracji niezbędnych sił i środków policyjnych;
3) określeniu zadań i organizacji sztabu, w przypadku jego powołania w strukturze organizacyjnej działań policyjnych;
4) zorganizowaniu stacjonarnego lub ruchomego stanowiska dowodzenia;
5) wydawaniu poleceń w zakresie podejmowanych działań policyjnych;
6) zorganizowaniu łączności na potrzeby dowodzenia, współdziałania i alarmowania;
7) wyznaczeniu zadań dla policjantów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych elementów działań oraz koordynowaniu i kontrolowaniu ich przebiegu;
8) wyznaczeniu policjanta uprawnionego do kontaktów ze środkami masowego przekazu w zakresie przebiegu prowadzonych działań;
9) współdziałaniu z podmiotami spoza Policji właściwymi dla rodzaju i miejsca zdarzeń szczególnych;
10) zorganizowaniu zabezpieczenia logistycznego działań;
11) przygotowywaniu i przekazywaniu właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach;
12) dokumentowaniu przebiegu działań, w szczególności w policyjnych systemach informatycznych.
4. Dopuszcza się podział akcji na odcinki ukierunkowane na realizację głównego celu akcji, odcinka na pododcinki ukierunkowane na realizację celu odcinka.
5. W przypadku niepowoływania sztabu w akcji zadania określone w§ 12 ust. 7 wykonuje komórka organizacyjna Policji realizująca zadania sztabowe.
Rozdział 5
Operacja policyjna
§ 11. 1. Zarządzenie operacji następuje na podstawie pisemnej decyzji Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji właściwego terytorialnie dla miejsca zdarzenia szczególnego.
2. W ramach operacji prowadzi się podoperacje ukierunkowane na realizację głównego celu operacji.
3. W ramach podoperacji dopuszcza się podział na odcinki ukierunkowane na realizację celu podoperacji oraz pododcinki ukierunkowane na realizację celu odcinka, a także obszary ukierunkowane na realizację celu pododcinka.
4. W ramach operacji zarządzonej w związku z wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym prowadzi się podoperację kontrterrorystyczną.
5. Zarządzenie operacji następuje na podstawie pisemnej decyzji komendanta, o którym mowa w ust. 1, która w szczególności określa:
1) cel operacji;
2) dowódcę operacji oraz jego podstawowe zadania;
3) zastępcę dowódcy operacji oraz jego podstawowe zadania;
4) zastępcę dowódcy operacji do spraw taktyki działań oraz jego podstawowe zadania;
5) szefa sztabu dowódcy operacji oraz jego podstawowe zadania;
6) stanowiska lub zespoły sztabu oraz ich podstawowe zadania;
7) inne stanowiska lub zespoły oraz ich podstawowe zadania w przypadku, gdy potrzeba ich powołania uzasadniona jest rodzajem zdarzeń szczególnych;
8) rodzaj i zakres użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego oraz tryb uzyskania zezwolenia na użycie tych środków;
9) polecenia dla kierowników jednostek organizacyjnych Policji i komórek organizacyjnych w zakresie realizacji zadań na potrzeby operacji określonych przez dowódcę operacji.
6. Dowodzenie operacją w szczególności polega na działaniach, o których mowa w § 10 ust. 3 pkt 1-2, 4-12 oraz na:
1) określeniu zadań i organizacji sztabu;
2) koordynowaniu przygotowania zaplecza logistycznego i medycznego.
7. W przypadku zarządzenia operacji przez Komendanta Głównego Policji, decyzję o potrzebie wyznaczenia w strukturze organizacyjnej działań policyjnych zastępcy dowódcy operacji do spraw taktyki działań podejmuje Komendant Główny Policji.
8. W sytuacji podziału operacji na podoperacje, na dowódcę podoperacji można wyznaczyć komendanta wojewódzkiego Policji, kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, kierownika komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji, komendanta powiatowego Policji, ich zastępców, lub policjanta w korpusie oficerów posiadającego przeszkolenie w zakresie dowodzenia.
9. Na potrzeby podoperacji realizowanej przez komendę wojewódzką Policji powołuje się zastępcę dowódcy podoperacji do spraw taktyki działania, a także inne stanowiska lub zespoły, gdy potrzeba ich powołania uzasadniona jest rodzajem zdarzeń szczególnych.
10. Na zastępcę dowódcy podoperacji do spraw taktyki działań wyznacza się policjanta, o którym mowa w § 2 ust. 1pkt 20.
Rozdział 6
Sztab
§ 12. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji właściwy dla miejsca zdarzenia szczególnego może odstąpić od powoływania sztabu, gdy nie wymaga tego rodzaj zdarzeń szczególnych.
2. W przypadku prowadzenia operacji powołanie sztabu jest obowiązkowe.
3. Pracą sztabu kieruje szef sztabu.
4. Organizację stanowisk lub zespołów sztabu, które powinny być odpowiednio dostosowane do skali prowadzonych działań oraz zadysponowanych w tym zakresie sił i środków policyjnych, określa szef sztabu.
5. Obsadę sztabu stanowią policjanci komórki organizacyjnej Policji realizującej zadania sztabowe, a także inne osoby, gdy potrzeba ich powołania uzasadniona jest rodzajem zdarzenia szczególnego.
6. W przypadku organizowania sztabu na potrzeby działań prowadzonych na obszarze komendy powiatowej Policji, w której nie funkcjonuje etatowo komórka organizacyjna Policji właściwa w sprawach sztabowych, sztab można organizować w oparciu o struktury komórki organizacyjnej Policji właściwej do spraw prewencyjnych.
7. Zadania sztabu:
1) gromadzenie i analizowanie informacji dotyczących przygotowanych i planowanych działań oraz wypracowywanie na ich podstawie wniosków i prognoz rozwoju sytuacji;
2) kalkulacja niezbędnych sił i środków policyjnych;
3) przygotowywanie dokumentów decyzyjnych określonych przez dowódcę akcji lub operacji;
4) przekazywanie decyzji wydanych przez dowódcę działań dla podległych sił policyjnych;
5) zorganizowanie obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy działań o aktualnej sytuacji;
6) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez podległe siły na etapie przygotowania i realizacji działań;
7) sprawowanie nadzoru nad osiąganiem pełnej gotowości podległych sił do działań;
8) współdziałanie z podmiotami spoza Policji uczestniczącymi w działaniach lub których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność podejmowanych działań policyjnych;
9) dokumentowanie przebiegu działań policyjnych;
10) przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków;
11) opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami do akceptacji dowódcy akcji lub operacji i jego przedłożenie do zapoznania kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji lub jego zastępcom.
8. W okresie poprzedzającym zarządzenie określonej formy działań policyjnych lub po jej zakończeniu, w fazie przygotowania lub odbudowy, zadania sztabu, o których mowa w ust. 7 pkt 1-2 i 9-11, wykonuje komórka organizacyjna Policji realizująca zadania sztabowe.
Rozdział 7
Plan działania dowódcy akcji lub operacji
§ 13. 1. Operacja jest realizowana według planu działania dowódcy operacji.
2. Plan działania dowódcy operacji przygotowany przez szefa sztabu, jest zatwierdzany przez dowódcę operacji.
3. Przepisy ust. 1-2 stosuje się odpowiednio do akcji, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W przypadku niepowoływania w akcji szefa sztabu zadanie związane z przygotowaniem planu działania dowódcy akcji realizuje kierownik komórki organizacyjnej Policji realizującej zadania sztabowe lub jego zastępca.
5. Plan działania dowódcy operacji lub akcji, którego wzór określa załącznik do zarządzenia, zawiera w szczególności:
2) podstawę prawną;
3) cel działań;
4) planowane do działań siły i środki operacji;
5) organizację dowodzenia i współdziałania;
6) przewidywane warianty działań;
7) rodzaj i zakres użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego;
8) organizację łączności;
9) umundurowanie i wyposażenie do działań;
10) organizację zabezpieczenia logistycznego działań;
11) postanowienia końcowe.
6. Załącznik do planu działania dowódcy akcji lub operacji stanowią warianty działań dla sił pododdziałów prewencji Policji oraz ewentualnie innych sił policyjnych opracowane przez zastępcę dowódcy do spraw taktyki działań w szczególności w odniesieniu do sytuacji związanych z zagrożeniem dla bezpieczeństwa i porządku publicznego.
7. Załączniki do planu działania dowódcy akcji lub operacji mogą stanowić:
1) dokumenty graficzne przewidywanych i prowadzonych działań;
2) harmonogramy obrazujące kolejność i czas trwania poszczególnych czynności;
3) tabele, wykresy, notatki itp.
Rozdział 8
Działania w trybie natychmiastowym
§ 14. 1. Realizacja akcji lub operacji w przypadku nagle zaistniałego zdarzenia szczególnego uniemożliwiającego przygotowanie działań, polega na:
1) rozpoczęciu działań na podstawie ustnej decyzji właściwego kierownika jednostki organizacyjnej Policji - niezwłocznie potwierdzonej pisemnie;
2) prowadzeniu działań na podstawie planu działania dowódcy akcji lub operacji, dostosowanego do charakteru zdarzenia szczególnego, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku braku możliwości opracowania planu działania dowódcy akcji lub operacji prowadzenie działań może nastąpić odpowiednio na rozkaz dowódcy akcji lub operacji.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dowódca akcji lub operacji zobowiązany jest do dokumentowania przebiegu działań i wydawanych poleceń w szczególności w policyjnych systemach informatycznych.
4. Plan, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może być ograniczony do elementów gwarantujących osiągnięcie celu akcji lub operacji.
5. W przypadku nagle zaistniałego zdarzenia szczególnego, opracowanie planu działania dowódcy zabezpieczenia prewencyjnego nie jest wymagane.
Rozdział 9
Nieetatowy zespół koordynujący proces przygotowania działań
§ 15. 1.W celu właściwego przygotowania policyjnego zabezpieczenia imprez, zgromadzeń lub innych wydarzeń, których organizacja może powodować zagrożenia dla życia, zdrowia lub mienia, a także dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, Komendant Główny Policji może pisemnie powoływać na czas określony nieetatowy zespół koordynujący proces przygotowania działań, zwany dalej "zespołem".
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do komendanta wojewódzkiego Policji i komendanta powiatowego Policji.
3. Do zadań zespołu, o którym mowa w ust. 1, w szczególności należy:
1) zdefiniowanie zagrożeń istotnych dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2) przygotowanie wstępnych założeń organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych niezbędnych do realizacji policyjnego zabezpieczenia, ze wskazaniem terminów ich realizacji oraz wyznaczeniem osób odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań;
3) koordynowanie procesu przygotowań w zakresie zaplanowanych do realizacji zadań policyjnych;
4) wypracowanie wniosków i propozycji działań, w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania potencjalnym zagrożeniom;
5) monitorowanie procesu przygotowań do działań policyjnych, w tym bieżące analizowanie stanu bezpieczeństwa.
Rozdział 10
Centrum Operacyjne Komendanta Wojewódzkiego Policji
§ 16. 1. W celu koordynacji działań i przepływu informacji przy realizacji zadań w związku ze zdarzeniami szczególnymi na terenie województwa, decyzją komendanta wojewódzkiego Policji, można tworzyć Centrum Operacyjne Komendanta Wojewódzkiego Policji.
2. Do zadań Centrum Operacyjnego Komendanta Wojewódzkiego Policji w szczególności należy:
1) systematyczne analizowanie uzyskiwanych informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz aktualizowanie danych o siłach i środkach policyjnych wykorzystywanych do działań;
2) ocena sytuacji i kalkulacja sił niezbędnych do utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3) przyjmowanie meldunków o wydarzeniach, realizowanych przedsięwzięciach i podjętych decyzjach;
4) weryfikacja zapotrzebowań na siły i środki zgłaszanych przez komendy powiatowe Policji;
5) zapewnienie właściwego obiegu informacji;
6) przekazywanie właściwym adresatom do wykonania decyzji podjętych przez komendanta wojewódzkiego Policji bądź jego zastępców;
7) współdziałanie z podmiotami spoza Policji uczestniczącymi w działaniach lub których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność podejmowanych działań policyjnych;
8) prowadzenie dokumentacji rejestrującej przebieg działań.
3. Tryb powołania i funkcjonowania Centrum Operacyjnego Komendanta Głównego Policji reguluje zarządzenie nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 1 lutego 2017 r. w sprawie Centrum Operacyjnego Komendanta Głównego Policji (Dz. Urz. KGP poz. 7).
Rozdział 11
Plan przedsięwzięć
§ 17. 1. W celu koordynacji działań związanych z przygotowaniem i realizacją zadań podejmowanych w celu niedopuszczenia do wystąpienia zdarzeń szczególnych, w Komendzie Głównej Policji oraz we właściwych terytorialnie komendach wojewódzkich Policji mogą być opracowywane plany przedsięwzięć.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, może zawierać elementy, które będą dostosowane do rodzaju i charakteru zdarzenia szczególnego i opracowany według zasad, które pozwolą na osiągnięcie zamierzonego celu.
Rozdział 12
Przepisy końcowe
§ 18. Traci moc zarządzenie nr 23 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 września 2014 r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi (Dz. Urz. KGP poz. 65, z 2015 r. poz. 16 oraz z 2019 r. poz. 85).
§ 19. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
Komendant Główny Policji |
z up. Zastępca Komendanta Głównego Policji |
nadinsp. Kamil Bracha |
Załącznik do zarządzenia nr 20 Komendanta Głównego Policji
z dnia 13 lipca 2020 r.
WZÓR - PLAN DZIAŁANIA DOWÓDCY AKCJI/OPERACJI POLICYJNEJ