Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-16
Wersja aktualna od 2024-05-16
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 3
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 6 lutego 2020 r.
w sprawie funkcjonowania w Komendzie Głównej Policji
„Policyjnego telefonu zaufania dla osób doznających przemocy
domowej"
(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2024 r., poz. 33)
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r. poz. 161, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1. [1] W Komendzie Głównej Policji funkcjonuje „Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej” o numerze abonenckim 800120226, zwany dalej „Telefonem Zaufania”, o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870).
§ 2. 1. Telefon Zaufania funkcjonuje w dni robocze od godziny 09.30 do godziny 15.30.
2. W godzinach innych niż wskazane w ust. 1 funkcjonuje aparat zgłoszeniowy, który informuje osobę dzwoniącą o:
1) godzinach funkcjonowania Telefonu Zaufania;
2) możliwości ponownego kontaktu telefonicznego w godzinach funkcjonowania Telefonu Zaufania;
3) możliwości kontaktu z Centrum Powiadamiania Ratunkowego - numerem alarmowym nr 112, w przypadku sytuacji niecierpiącej zwłoki.
§ 3. 1. Za zapewnienie funkcjonowania Telefonu Zaufania oraz odpowiednie przeszkolenie funkcjonariuszy Policji obsługujących Telefon Zaufania, jest odpowiedzialny kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach prewencji.
2. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach prewencji wyznacza osobę odpowiedzialną za bieżące funkcjonowanie Telefonu Zaufania.
3. Do obsługi Telefonu Zaufania wyznacza się funkcjonariuszy Policji pełniących służbę w komórce organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach prewencji, zwanych dalej „dyżurującymi”.
4. Dyżurujący wykonują swoje obowiązki związane z obsługą Telefonu Zaufania w ramach podstawowego rozkładu czasu służby.
5. Grafik dyżurów w ujęciu miesięcznym sporządza osoba odpowiedzialna za bieżące funkcjonowanie Telefonu Zaufania, a zatwierdza kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach prewencji lub osoba przez niego wyznaczona.
§ 4. Do czynności techniczno-organizacyjnych, które wykonują dyżurujący należy:
1) sprawdzenie przed przystąpieniem do obsługi Telefonu Zaufania, czy telefon jest naładowany i sprawny;
2) uruchomienie Telefonu Zaufania poprzez kombinację klawiszy „#21#zadzwoń”;
3) wykonanie próby połączenia telefonicznego na numer Telefonu Zaufania, celem potwierdzenia jego uruchomienia;
4) [2] podejmowanie rozmowy, zgłaszając się słowami: „Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej”;
5) informowanie osoby telefonującej o identyfikacji numeru telefonu, z którego przeprowadza rozmowę;
6) stosowanie do osób anonimowych takiego samego trybu postępowania, jak do osób ujawniających swoje dane osobowe;
7) po zakończeniu dyżuru przełączenie Telefonu Zaufania poprzez kombinację klawiszy „*21*908#zadzwoń”;
8) wykonanie próby połączenia telefonicznego na numer Telefonu Zaufania, celem potwierdzenia uruchomienia aparatu zgłoszeniowego;
9) zgłaszanie awarii Telefonu Zaufania do Wydziału Obsługi Końcowego Użytkownika Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji.
§ 5. Zadaniem dyżurujących jest:
1) [3] informowanie osób telefonujących o trybie i sposobie postępowania w przypadku podejrzenia stosowania przemocy domowej;
2) [4] informowanie osób telefonujących o możliwości uzyskania pomocy i wsparcia w instytucjach, organizacjach lub placówkach świadczących pomoc osobom doznającym przemocy domowej;
3) podjęcie niezwłocznego działania, które będzie zmierzało do zapobieżenia popełnienia czynu zabronionego, zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego albo utraty mienia znacznej wartości w przypadku powzięcia informacji o podejrzeniu popełnienia czynu zabronionego, zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego albo utraty mienia znacznej wartości;
4) zachowanie poufności podczas przeprowadzania rozmowy telefonicznej, celem zapewnienia należytej ochrony przetwarzanych danych osobowych rozmówcy;
5) bieżące dokumentowanie faktu przeprowadzenia rozmowy telefonicznej w „Książce przebiegu służby - Telefonu Zaufania”, zwanej dalej „Książką”.
§ 6. 1. Dyżurujący powinien prowadzić rozmowę w sposób aktywny, umożliwiający uzyskanie maksymalnie pełnej i skonkretyzowanej informacji.
2. Rozmowa nie może być prowadzona w sposób zniechęcający osobę telefonującą do dalszego przekazywania informacji lub odsyłający ją do innych organów i instytucji, chyba że z rozmowy jednoznacznie wynika, że przekazywane informacje nie dotyczą celów funkcjonowania Telefonu Zaufania albo Policja nie jest ich właściwym adresatem.
§ 7. 1. Fakt przeprowadzania rozmów za pośrednictwem Telefonu Zaufania jest dokumentowany przez dyżurującego w Książce pisemnie, w sposób czytelny.
2. Wpis w Książce zawiera:
1) datę oraz dokładną godzinę rozpoczęcia rozmowy;
2) w miarę możliwości dane osoby telefonującej, ujawniony numer jej telefonu, cechy charakteryzujące rozmówcę, umożliwiające ewentualną identyfikację osoby anonimowej;
3) krótki opis przedstawianej sprawy lub rozmowy;
4) ewentualne uwagi i spostrzeżenia dyżurującego.
§ 8. Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia Telefon Zaufania Komendy Głównej Policji funkcjonujący na podstawie przepisów decyzji nr 139 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 marca 2005 r. w sprawie funkcjonowania Telefonu Zaufania Komendy Głównej Policji (Dz. Urz. KGP poz. 52) staje się Telefonem Zaufania w rozumieniu niniejszego zarządzenia.
§ 9. Traci moc decyzja nr 139 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 marca 2005 r. w sprawie funkcjonowania Telefonu Zaufania Komendy Głównej Policji.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 125, 1091, 1556, 1608, 1635, 1726 i 2020.
[1] Tytuł zarządzenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 19 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 maja 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie funkcjonowania w Komendzie Głównej Policji „Policyjnego Telefonu Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie” (Dz.Urz.KGP. poz. 33). Zmiana weszła w życie 16 maja 2024 r.
§ 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 19 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 maja 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie funkcjonowania w Komendzie Głównej Policji „Policyjnego Telefonu Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie” (Dz.Urz.KGP. poz. 33). Zmiana weszła w życie 16 maja 2024 r.
[2] § 4 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 19 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 maja 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie funkcjonowania w Komendzie Głównej Policji „Policyjnego Telefonu Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie” (Dz.Urz.KGP. poz. 33). Zmiana weszła w życie 16 maja 2024 r.
[3] § 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 19 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 maja 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie funkcjonowania w Komendzie Głównej Policji „Policyjnego Telefonu Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie” (Dz.Urz.KGP. poz. 33). Zmiana weszła w życie 16 maja 2024 r.
[4] § 5 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 19 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 maja 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie funkcjonowania w Komendzie Głównej Policji „Policyjnego Telefonu Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie” (Dz.Urz.KGP. poz. 33). Zmiana weszła w życie 16 maja 2024 r.