ZARZĄDZENIE NR 40
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 kwietnia 2018 r.
w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji
(DUKGP. z 2020 r., poz. 28; DUKGP. z 2024 r., poz. 48;ostatnia zmiana: DUKGP. z 2024 r., poz. 62)
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2017 r. poz. 2067 i 2405 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 416 i 650) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa metody i formy wykonywania przez służbę Lotnictwo Policji, zwaną dalej „LP”, zadań z użyciem statków powietrznych LP, w zakresie:
1) składu LP oraz dodatkowych wymagań wobec niektórych osób zajmujących stanowiska lub pełniących funkcje w LP, które są niezbędne do wykonywania zadań przez LP;
2) kwalifikowania personelu lotniczego LP oraz trybu potwierdzania kwalifikacji;
2a) [1] kierowania policjantów na szkolenie lotnicze pozwalające na uzyskanie licencji pilota śmigłowcowego LP;
3) działalności operacyjnej, w tym zasad użycia statków powietrznych LP;
4) badań lotniczo-lekarskich i sprawności psychofizycznej członków personelu lotniczego LP;
5) czasu pełnienia czynności lotniczych członka personelu lotniczego LP;
6) wyposażenia załogi lotniczej statku powietrznego LP w czasie lotu;
7) zdatności technicznej statków powietrznych LP.
§ 2.1. Przepisy zarządzenia stosuje się do:
1) statków powietrznych LP i personelu lotniczego LP oraz osób korzystających lub dysponujących tymi statkami powietrznymi;
2) załóg statków powietrznych LP wykonujących loty w Rejonie Informacji Powietrznej Warszawa, zwanym dalej „FIR Warszawa”.
2. W przypadku wykonywania przez załogi statków powietrznych LP lotów poza FIR Warszawa przepisy zarządzenia, dotyczące wymagań lotniczych i procedur żeglugi powietrznej stosuje się, jeżeli nie są sprzeczne z przepisami obowiązującymi na danym terytorium, a także z wiążącymi Rzeczpospolitą Polską umowami i porozumieniami międzynarodowymi oraz przepisami stanowionymi przez organizacje międzynarodowe, a z przepisów tych wynika obowiązek bezwzględnego ich stosowania. Jeżeli przepisy zarządzenia wprowadzają dalej idące ograniczenia niż wymienione przepisy i nie są z nimi sprzeczne, stosuje się w pierwszej kolejności przepisy zarządzenia.
§ 3.1. W swojej działalności LP stosuje w szczególności:
1) przepisy międzynarodowe ustanowione przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji, Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) – w zakresie ich stosowania do lotnictwa państwowego;
2) przepisy ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959, z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy – w zakresie ich stosowania do lotnictwa państwowego;
3) przepisy ustawy o Policji, aktów wykonawczych do tej ustawy oraz aktów normatywnych, kierowania i nadzoru wydawanych przez kierowników jednostek i komórek organizacyjnych Policji.
2. Dyrektor Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji wprowadza, w drodze decyzji, instrukcję operacyjną LP, instrukcję zarządzania obsługą techniczną LP oraz programy szkolenia i doskonalenia lotniczego personelu lotniczego LP z uwzględnieniem przepisów ICAO, Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji, EASA w zakresie ich stosowania do lotnictwa państwowego oraz specyfiki wykonywanych zadań przez LP.
§ 4.Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) czas odpoczynku w LP – nieprzerwany i określony czas, w którym członek załogi lotniczej statku powietrznego LP jest zwolniony od pełnienia obowiązków służbowych i ma zapewnione warunki do nieprzerwanego snu w warunkach domowych lub hotelowych, a na pokładzie okrętu – w osobnej kajucie;
2) członek personelu lotniczego LP – policjanta lub pracownika LP, posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję: pilota śmigłowcowego LP, mechanika pokładowego LP, operatora pokładowego LP lub mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;
3) członek personelu latającego LP – członka personelu lotniczego LP posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję pilota śmigłowcowego LP, mechanika pokładowego LP lub operatora pokładowego LP;
4) członek personelu technicznego LP – członka personelu lotniczego LP posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;
5) członek personelu specjalnego – członka załogi statku powietrznego LP, nie wchodzącego w skład załogi lotniczej, wyznaczanego przez osobę uprawnioną do wystawienia polecenia wykonania lotu, zlecenia lotu lub dowódcę śmigłowca do wykonania podczas lotu zadań nawigacyjnych, obserwacyjnych, desantowych, ratowniczych, specjalnych i innych, posiadającego udokumentowane uprawnienia do wykonywania takich zadań, a w szczególności uprawnienia do wykonywania skoków spadochronowych lub innych technik wysokościowych z pokładu śmigłowca albo uprawnienie instruktora danej specjalności;
6) członek załogi lotniczej LP – licencjonowanego członka personelu latającego LP, któremu powierzono wykonywanie określonych obowiązków na pokładzie statku powietrznego LP, w czasie trwania lotu;
7) członek załogi statku powietrznego LP – członka załogi lotniczej LP lub osobę wyznaczoną przez osobę uprawnioną do wystawienia polecenia wykonania lotu, zlecenia lotu lub dowódcę statku powietrznego LP do wykonania określonych obowiązków na pokładzie statku powietrznego LP, w czasie trwania lotu;
8) dysponent statku powietrznego – osobę odpowiedzialną za transportowany stan osobowy oraz ładunek, której wystawiający wniosek o użycie śmigłowca lub polecenie wykonania lotu przekazał w dyspozycję statek powietrzny LP wraz z załogą;
9) dyżur lotniczy – wykonywanie czynności lotniczych w określonym przedziale czasowym celem utrzymywania w stałej gotowości do lotu statku powietrznego LP wraz z jego załogą oraz obsługą techniczną i naziemną;
10) inspektor lotniczy LP – policjanta lub pracownika Zarządu Lotnictwa Policji Komendy Głównej Policji, zwanego dalej „ZLP KGP”, posiadającego ważne uprawnienia lotnicze w zakresie kontroli wiedzy i umiejętności lotniczych członków personelu lotniczego LP, upoważnionego przez Komendanta Głównego Policji do wykonywania zadań w tym zakresie;
11) inspektor techniki lotniczej LP – policjanta lub pracownika ZLP KGP posiadającego ważne uprawnienia lotnicze w zakresie kontroli techniki lotniczej, oględzin i potwierdzania zdatności technicznej śmigłowców, upoważnionego przez Komendanta Głównego Policji do wykonywania zadań w tym zakresie;
11a) koordynator lotu – osobę, której wystawiający wniosek o użycie śmigłowca lub polecenie wykonania lotu powierzył odpowiedzialność za współpracę w procesie organizacji i przebiegu lotu z organizatorem lotu oraz z innymi podmiotami uczestniczącymi w organizacji operacji lotniczej;
12) licencja LP – licencję członka personelu lotniczego LP będącą świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych w LP;
13) lot operacyjny – lot wykonywany na potrzeby jednostek organizacyjnych Policji lub innych instytucji państwowych;
14) lot szkoleniowy – lot wykonywany w celu opanowania, przedłużenia lub kontroli umiejętności lotniczych;
15) lot techniczny (próbny-kontrolny) – lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej statku powietrznego LP oraz jego poszczególnych elementów;
16) mechanik pokładowy LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją mechanika pokładowego LP, uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;
17) mechanik lotniczy obsługi technicznej LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją mechanika lotniczego obsługi technicznej LP oraz upoważnieniem do poświadczania obsługi, które uprawniają do wykonywania określonych czynności lotniczych na statkach powietrznych LP;
18) operator pokładowy LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją operatora pokładowego LP uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;
19) operacja lotnicza LP – każde działanie lub akcję realizowane z wykorzystaniem statków powietrznych LP;
19a) organizator lotu – osobę odpowiedzialną za wszystkie fazy organizacji lotu – naczelnika ZLP KGP na poziomie Komendy Głównej Policji oraz kierownika SLP KWP na poziomie komendy wojewódzkiej Policji;
20) pilot LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją pilota śmigłowcowego LP, uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;
21) podróżny LP – osobę przewożoną statkiem powietrznym LP nie wchodzącą w skład załogi tego statku, w stosunku do której, zgoda osoby wystawiającej polecenie wykonania lotu, dysponenta lub dowódcy tego statku na udział w locie, została wyrażona na liście podróżnych;
22) świadectwo oględzin statku powietrznego w LP – dokument potwierdzający wykonanie inspekcji lub oględzin statku powietrznego LP wydany przez inspektora techniki lotniczej LP;
23) świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego w LP – dokument potwierdzający, że statek powietrzny LP został uznany za zdatny do lotu.
§ 5.LP tworzą:
1) ZLP KGP, w skład którego wchodzą:
a) naczelnik ZLP KGP,
b) zastępca naczelnika ZLP KGP,
c) Wydział Operacji Lotniczych ZLP KGP, zwany dalej „WOL ZLP KGP”, w skład którego wchodzą:
– Zespół Nadzoru Operacji Lotniczych, zwany dalej „ZNOL WOL ZLP KGP”,
– Sekcja Pilotów, zwana dalej „SP WOL ZLP KGP”,
d) Wydział Szkolenia Lotniczego, zwany dalej „WSL ZLP KGP”,
e) Wydział Techniki Lotniczej, zwany dalej „WTL ZLP KGP”, w skład którego wchodzą:
– Sekcja Obsługi Technicznej, zwana dalej „SOT WTL ZLP KGP”,
– Sekcja Obsługi Hangarowej, zwana dalej „SOH WTL ZLP KGP”,
f) Zespół Nadzoru Techniki Lotniczej, zwany dalej „ZNTL ZLP KGP”,
g) jednoosobowe stanowisko do spraw bezpieczeństwa lotów LP – inspektor bezpieczeństwa lotów LP,
h) jednoosobowe stanowisko do spraw jakości LP – kierownik jakości LP;
2) Sekcje Lotnictwa Policji komend wojewódzkich Policji, zwane dalej „SLP KWP”, w skład których wchodzą:
a) kierownik SLP KWP,
b) szef techniczny SLP KWP,
c) personel lotniczy.
§ 6.1. W LP oprócz kryteriów określonych do mianowania funkcjonariuszy Policji na stanowiska służbowe i wyznaczania pracowników Policji na stanowiska pracy, wprowadza się dodatkowe wymagania dla osób zajmujących stanowiska lub pełniących funkcje:
1) naczelnika ZLP KGP – kierownika odpowiedzialnego LP;
2) kierownika SLP KWP;
3) zastępcy naczelnika ZLP KGP – szefa technicznego LP;
4) naczelnika WOL ZLP KGP – szefa operacji lotniczych LP;
5) naczelnika WSL ZLP KGP – szefa szkolenia lotniczego LP;
6) inspektora bezpieczeństwa lotów LP;
7) kierownika jakości LP.
2. Naczelnik ZLP KGP – kierownik odpowiedzialny LP powinien posiadać:
1) ważną licencję pilota śmigłowcowego LP oraz uprawnienie instruktora-pilota LP na co najmniej jednym typie statku powietrznego aktualnie użytkowanego przez LP;
2) co najmniej 5-letnie doświadczenie na stanowiskach w zakresie planowania, przygotowania i prowadzenia operacji lotniczych lub szkoleń lotniczych, z których co najmniej 2 lata w LP.
3. Kierownik SLP KWP powinien posiadać:
1) ważną licencję pilota śmigłowcowego LP na co najmniej jednym typie statku powietrznego aktualnie użytkowanego przez SLP KWP;
2) co najmniej 5 letnie doświadczenie na stanowiskach operacyjnych w zakresie planowania, przygotowania i prowadzenia operacji lotniczych, z których co najmniej 2 lata w LP.
4. Zastępca naczelnika ZLP KGP – szef techniczny LP powinien posiadać:
1) ważną licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej LP dowolnej specjalności na co najmniej jednym typie statku powietrznego aktualnie użytkowanego przez LP;
2) co najmniej 5-letnie doświadczenie na stanowiskach w planowaniu, przygotowaniu i wykonywaniu w organizacjach lotniczych obsługi technicznej statków powietrznych, o stopniu złożoności porównywalnym z aktualnie użytkowanymi przez LP, z których co najmniej 2 lata w LP.
5. Naczelnik WOL ZLP KGP – szef operacji lotniczych LP powinien posiadać:
1) ważną licencję pilota śmigłowcowego LP na co najmniej jednym typie statku powietrznego aktualnie użytkowanego przez LP;
2) co najmniej 5-letnie doświadczenie na stanowiskach operacyjnych w zakresie planowania, przygotowania i prowadzenia operacji lotniczych, z których co najmniej 2 lata w LP.
6. Naczelnik WSL ZLP KGP – szef szkolenia lotniczego LP powinien posiadać:
1) ważną licencję pilota śmigłowcowego LP oraz uprawnienie instruktora-pilota LP na co najmniej jednym typie statku powietrznego aktualnie użytkowanego przez LP;
2) co najmniej 5-letnie doświadczenie na stanowiskach operacyjnych w zakresie planowania, przygotowania i prowadzenia szkoleń lotniczych lub operacji lotniczych, w tym co najmniej 2 lata praktyki w LP, w charakterze instruktora-pilota na co najmniej jednym typie statku powietrznego aktualnie użytkowanego przez LP.
7. Inspektor bezpieczeństwa lotów LP powinien posiadać:
1) ważną licencję członka personelu lotniczego LP na co najmniej jednym typie statku powietrznego aktualnie użytkowanego przez LP;
2) co najmniej 5 letnie doświadczenie na stanowiskach operacyjnych lub technicznych w zakresie prowadzenia operacji lotniczych lub obsług technicznych.
8. Kierownik jakości LP powinien posiadać:
1) co najmniej 5 letnie doświadczenie na stanowiskach operacyjnych lub technicznych w zakresie prowadzenia operacji lotniczych lub zarządzania ciągłą zdatnością do lotu;
2) uprawnienie audytora wewnętrznego systemu zarządzania jakością, zgodnie z wymaganiami ISO-9001, udokumentowane certyfikatem wydanym przez akredytowaną jednostkę certyfikującą.
Rozdział 2
Kwalifikowanie personelu lotniczego LP oraz tryb ich potwierdzania
§ 7. 1. W LP zadania są wykonywane przez osoby, które spełniają wymagania określone w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych w Policji, wydanych na podstawie ustawy o Policji, odbyły z wynikiem pozytywnym szkolenia lotnicze, zgodnie z przepisami obowiązującymi w LP oraz posiadają ważne licencje i uprawnienia lotnicze.
2. Wymagania kwalifikacyjne w stosunku do osób, o których mowa w ust. 1, są określone w opisach stanowisk służby lub pracy, na które osoby te są mianowane lub zatrudniane.
3. Kwalifikacje lotnicze członków personelu lotniczego LP podlegają weryfikacji przeprowadzanej przez osoby upoważnione przez naczelnika ZLP KGP, w celu dokonania doboru do służby lub pracy kandydatów na członków personelu lotniczego spośród osób posiadających najwyższe kwalifikacje przydatne w LP.
§ 8.1. W LP czynności lotnicze mogą wykonywać wyłącznie policjanci i pracownicy LP posiadający ważne licencje członka personelu lotniczego LP wraz z ważnymi odpowiednimi uprawnieniami oraz uczestniczący w szkoleniu lotniczym prowadzonym zgodnie z przepisami obowiązującymi w LP.
2. W LP pracownicy Policji wchodzący w skład personelu latającego LP mogą wykonywać czynności lotnicze wyłącznie w lotach szkoleniowych i lotach technicznych (próbnych-kontrolnych), a w lotach operacyjnych wykonywanych w związku z transportem osób i mienia – wyłącznie piloci, w charakterze drugiego pilota lub pilota w składzie załogi.
3. Komendant Główny Policji, komendanci wojewódzcy Policji lub upoważnione przez nich osoby, w sytuacjach szczególnych mogą zezwolić na wykonywanie czynności lotniczych w LP innym osobom niż wymienione w ust. 1 i 2.
§ 9.1. Komendant Główny Policji, na wniosek naczelnika ZLP KGP, wydaje licencje LP o specjalności lotniczej:
1) pilota śmigłowcowego LP;
2) mechanika pokładowego LP;
3) operatora pokładowego LP;
4) mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;
2. Licencja LP może być wydana osobie, która łącznie spełnia następujące warunki:
1) jest policjantem lub pracownikiem LP;
2) posiada minimum średnie wykształcenie o kierunku technicznym lub średnie wykształcenie ogólne i specjalistyczne szkolenie o kierunku lotniczym;
3) odpowiada wymaganiom w zakresie wieku oraz sprawności psychicznej i fizycznej potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego dla danej specjalności;
4) odbyła z wynikiem pozytywnym szkolenie i praktykę lotniczą w określonej specjalności oraz zdała egzamin lotniczy przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną LP, zwaną dalej „LKE”, zgodnie z programem szkolenia obowiązującym w LP.
3. Do licencji LP są wpisywane ważne uprawnienia lotnicze nadawane przez naczelnika ZLP KGP.
3a. Ważność licencji LP jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia sprawności psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego, stwierdzonej w badaniach lotniczo-lekarskich oraz utrzymania w okresie ważności licencji wiadomości i umiejętności nie mniejszych niż wymagane do uzyskania licencji lub uprawnień do niej wpisywanych.
3b. Ważność uprawnień wpisanych do licencji LP jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia posiadanych wiadomości i umiejętności, które nie powinny być mniejsze niż wymagane do uzyskania wpisu uprawnienia do licencji.
3c. Licencje LP wydaje się odrębnie dla każdego rodzaju specjalności członków personelu lotniczego LP.
3d. Do przedłużania i weryfikowania licencji LP oraz uprawnień lotniczych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące ich wydawania.
3e. Przedłużenia ważności licencji LP i uprawnień do nich wpisanych dokonuje się w okresie ich ważności.
3f. Komendant Główny Policji na wniosek naczelnika ZLP KGP cofa albo zawiesza licencję LP lub wpisane do niej uprawnienia w przypadku stwierdzenia, że członek personelu lotniczego LP:
1) uzyskał licencję LP lub uprawnienia wpisane do niej w oparciu o sfałszowane dokumenty;
2) sfałszował zapisy w licencji LP lub poświadczył nieprawdę w dokumentach obsługi technicznej;
3) utracił kwalifikacje wymagane do wykonywania określonych czynności lotniczych;
4) wykonywał czynności lotnicze w sposób zagrażający bezpieczeństwu;
5) wykonywał czynności lotnicze pod wpływem alkoholu, środka odurzającego lub innego środka działającego podobnie do alkoholu.
3g. Licencja LP może zostać cofnięta lub zawieszona na wniosek jej posiadacza.
4. Wzory licencji LP, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 10.1. Osoba ubiegająca się o uzyskanie licencji pilota śmigłowcowego LP powinna:
1) (uchylony)
2) posiadać nalot ogólny na śmigłowcach nie mniejszy niż 200 godzin oraz uprawnienia do wykonywania lotów w dzień i w nocy w charakterze pilota dowódcy śmigłowca;
3) ukończyć oraz zaliczyć szkolenie lotnicze teoretyczne i praktyczne wymagane programem szkolenia obowiązującym w LP;
4) odpowiadać wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji pilota śmigłowcowego, wydanym przez centrum medycyny lotniczej lub lekarza orzecznika.
2. Do licencji pilota śmigłowcowego LP, po spełnieniu przez niego wymagań określonych dla uzyskania uprawnień lotniczych, mogą być wpisane uprawnienia:
1) dowódcy na poszczególne typy śmigłowców, które mogą być ograniczone do wykonywania czynności drugiego pilota na śmigłowcu z załogą wieloosobową, a w przypadku pracownika LP do wykonywania wyłącznie lotów szkoleniowych, lotów technicznych (próbnych-kontrolnych) i lotów operacyjnych z ograniczeniami;
2) instruktora – na danym typie śmigłowca lub urządzeniu syntetycznym.
§ 11.1. Osoba ubiegająca się o uzyskanie licencji mechanika pokładowego LP, powinna:
1) posiadać co najmniej rok praktyki w obsłudze technicznej danego typu śmigłowca, do którego ma się odnosić licencja w zakresie co najmniej jednego spośród uprawnień: obsługa płatowca, obsługa zespołu napędowego, obsługa awioniki;
2) ukończyć i zaliczyć szkolenie lotnicze teoretyczne i praktyczne wymagane programem obowiązującym w LP;
3) w trakcie praktycznego szkolenia lotniczego i nadzorowanej praktyki wykonać na śmigłowcu, do którego ma się odnosić licencja, ogółem co najmniej 30 godzin lotu w charakterze mechanika pokładowego;
4) odpowiadać wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji mechanika pokładowego, wydanym przez centrum medycyny lotniczej lub lekarza orzecznika.
2. Do licencji mechanika pokładowego LP, po spełnieniu przez niego wymagań określonych dla uzyskania uprawnień lotniczych, mogą być wpisane uprawnienia:
1) mechanika pokładowego na poszczególne typy śmigłowców, które mogą być ograniczone w przypadku pracownika LP do wykonywania wyłącznie lotów szkoleniowych i lotów technicznych (próbnych-kontrolnych);
2) instruktora – na danym typie śmigłowca lub urządzeniu syntetycznym.
§ 12.1. Osoba ubiegająca się o uzyskanie licencji operatora pokładowego LP, powinna:
1) posiadać co najmniej rok praktyki w charakterze:
a) pilota jednego z typu śmigłowców eksploatowanych w LP, lub
b) mechanika lotniczego obsługi technicznej jednego z typu śmigłowców eksploatowanych w LP, w zakresie co najmniej jednego spośród uprawnień: obsługa płatowca, obsługa zespołu napędowego, obsługa awioniki;
2) ukończyć i zaliczyć szkolenie lotnicze teoretyczne i praktyczne wymagane programem obowiązującym w LP;
3) w trakcie praktycznego szkolenia lotniczego i nadzorowanej praktyki wykonać z urządzeniem pokładowym na typie śmigłowca, do którego ma się odnosić licencja, ogółem co najmniej 10 godzin lotu w charakterze operatora pokładowego;
4) odpowiadać wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji operatora pokładowego, wydanym przez centrum medycyny lotniczej lub lekarza orzecznika.
2. Do licencji operatora pokładowego LP, po spełnieniu przez niego wymagań określonych dla uzyskania uprawnień lotniczych, mogą być wpisane uprawnienia:
1) operatora pokładowego – na dane urządzenie pokładowe zamontowane na danym typie śmigłowca, które mogą być ograniczone w przypadku pracownika LP do wykonywania wyłącznie lotów szkoleniowych i lotów technicznych (próbnych-kontrolnych);
2) instruktora – na dane urządzenie pokładowe zamontowane na danym typie śmigłowca lub na danym typie urządzenia syntetycznego.
§ 13.1. Osoba ubiegająca się o uzyskanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej LP powinna:
1) ukończyć i zaliczyć szkolenie lotnicze teoretyczne i praktyczne wymagane programem obowiązującym w LP;
2) wykazać, że posiada praktykę w obsłudze statku powietrznego nie krótszą niż 6 miesięcy dla każdego uprawnienia lotniczego (obsługa płatowca, obsługa zespołu napędowego lub obsługa awioniki) do którego ma się odnosić licencja.
2. Do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej LP, po spełnieniu przez niego wymagań określonych dla uzyskania uprawnień lotniczych, mogą być wpisane uprawnienia do obsługi:
1) płatowca danego typu śmigłowca;
2) zespołu napędowego danego typu śmigłowca;
3) awioniki danego typu śmigłowca.
§ 14.1. Do przeprowadzania egzaminów lotniczych celem uzyskania licencji LP lub uprawnień lotniczych w LP, Komendant Główny Policji powołuje LKE.
2. W skład LKE wchodzą:
1) przewodniczący,
2) sekretarz LKE,
3) szef egzaminatorów wiedzy teoretycznej,
4) szef egzaminatorów umiejętności praktycznych,
5) egzaminatorzy wiedzy teoretycznej,
6) egzaminatorzy umiejętności praktycznych
- powoływani, na czas nieokreślony i odwoływani przez Komendanta Głównego Policji, na wniosek naczelnika ZLP KGP, spośród policjantów i pracowników Policji pełniących służbę lub zatrudnionych w LP, posiadających ważne uprawnienia lotnicze oraz wyróżniających się wiedzą i umiejętnościami w zakresie lotnictwa.
3. Przewodniczący koordynuje prace LKE oraz nadzoruje wykonywanie zadań związanych z organizacją szkoleń lotniczych, przebiegiem egzaminów lotniczych oraz ich dokumentowaniem.
3a. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje szef egzaminatorów umiejętności praktycznych, a w przypadku nieobecności szefa egzaminatorów umiejętności praktycznych – inny wyznaczony przez przewodniczącego członek LKE.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do pełnienia funkcji egzaminatora – członka LKE może być powołana osoba spoza LP posiadająca udokumentowane kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie w zakresie lotnictwa.
5. Listę egzaminatorów LKE sporządza i aktualizuje przewodniczący LKE.
6. Szczegółowe wymagania dla egzaminatorów LKE określa instrukcja operacyjna LP.
§ 15.1. Egzamin teoretyczny przeprowadza się w poniższych formach:
1) pisemnego testu wyboru z zastosowaniem arkusza egzaminacyjnego, lub
2) testu wyboru z zastosowaniem arkusza egzaminacyjnego w formie elektronicznej, lub
3) ustnej.
2. Egzamin teoretyczny jest zaliczony, jeżeli osoba egzaminowana udzieli co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi z każdego przedmiotu obowiązującego na egzaminie teoretycznym.
3. Wynik egzaminu teoretycznego określa egzaminator wiedzy teoretycznej przez wystawienie oceny „zaliczono” albo „nie zaliczono”.
4. W przypadku otrzymania oceny „nie zaliczono” w wyniku egzaminu teoretycznego, przewodniczący LKE zarządza przeprowadzenie egzaminu poprawkowego z udziałem jednego dodatkowego egzaminatora. W przypadku otrzymania oceny „nie zaliczono” w wyniku egzaminu poprawkowego naczelnik ZLP KGP na wniosek przewodniczącego LKE zarządza przeprowadzenie egzaminu komisyjnego.
5. Warunkiem przystąpienia do egzaminu poprawkowego lub komisyjnego jest ukończenie przez osobę egzaminowaną dodatkowego szkolenia. Rodzaj i zakres dodatkowego szkolenia określa egzaminator wiedzy teoretycznej lub inspektor lotniczy.
6. Egzamin teoretyczny jest ważny przez okres 12 miesięcy, a dla uprawnień instruktorskich 36 miesięcy.
7. Okresy ważności, o których mowa w ust. 6, liczone są od dnia zaliczenia końcowego egzaminu.
§ 16.1. Warunkiem przystąpienia osoby egzaminowanej do egzaminu praktycznego jest uzyskanie przez nią zaliczenia egzaminu teoretycznego.
2. Egzamin praktyczny jest przeprowadzany w okresie ważności egzaminu teoretycznego.
3. Egzamin praktyczny jest przeprowadzany na ziemi lub w locie.
4. W trakcie egzaminu praktycznego przeprowadzanego na ziemi lub w locie na statku powietrznym LP, dowódcą statku powietrznego jest:
1) egzaminator umiejętności praktycznych – jeżeli posiada aktualne uprawnienia dotyczące typu statku powietrznego i rodzaju lotu, lub
2) pilot posiadający uprawnienie instruktora odpowiednie dla typu statku powietrznego oraz rodzaju szkolenia na licencje LP lub uprawnienia lotnicze, których dotyczy egzamin.
5. Przed przystąpieniem do egzaminu praktycznego egzaminator umiejętności praktycznych kontroluje, czy:
1) nie upłynął termin ważności egzaminu teoretycznego osoby egzaminowanej;
2) dokumenty przebiegu szkolenia osoby egzaminowanej wskazują na to, że spełnia wymagania w zakresie szkolenia praktycznego określone w programach szkolenia obowiązujących w LP;
3) osoba egzaminowana posiada ważne orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego kategorii właściwej dla licencji LP lub uprawnienia lotniczego, które ma być przedmiotem egzaminu.
6. W przypadku, gdy osoba egzaminowana nie spełnia któregokolwiek z wymagań wymienionych w ust. 5, egzaminator umiejętności praktycznych odmawia przeprowadzenia egzaminu praktycznego w stosunku do tej osoby.
7. Podczas egzaminu praktycznego egzaminator umiejętności praktycznych:
1) określa zadanie egzaminacyjne;
2) kontroluje wiedzę teoretyczną osoby egzaminowanej dotyczącą zasad i procedur wykonywania czynności lotniczych objętych zadaniem egzaminacyjnym oraz innych niezbędnych czynności lotniczych, w tym procedur awaryjnych, które nie są objęte zadaniem egzaminacyjnym;
3) ocenia, na podstawie licencji i dokumentów potwierdzających przebieg praktyki lotniczej osoby egzaminowanej, stan spełnienia przez nią innych, niż egzamin praktyczny, wymagań niezbędnych do przedłużenia ważności uprawnienia;
4) nadzoruje i ocenia czynności lotnicze osoby egzaminowanej niezbędne do wykonania zadania egzaminacyjnego;
5) omawia wynik egzaminu z osobą egzaminowaną;
6) wypełnia i potwierdza dokumentację egzaminacyjną.
8. Podczas egzaminu praktycznego czynność lotnicza będąca przedmiotem tego egzaminu może być powtórzona przez osobę egzaminowaną w przypadku, gdy egzaminator umiejętności praktycznych ma wątpliwości co do poprawności wykonania tej czynności. Egzaminator umiejętności praktycznych może przerwać egzamin praktyczny, jeżeli uzna, że umiejętności osoby egzaminowanej w całości wymagają ponownego egzaminu.
9. Część egzaminu praktycznego, w której nie są symulowane sytuacje awaryjne, może odbywać się w trakcie lotu operacyjnego.
10. Sytuacje awaryjne mogą być symulowane w trakcie lotów egzaminacyjnych, jeżeli:
1) są przewidziane zakresem egzaminu;
2) zawierają się w zakresie dopuszczalnych ograniczeń eksploatacyjnych statku powietrznego.
11. Osoba egzaminowana zalicza egzamin praktyczny, jeżeli zaliczy podczas tego egzaminu wszystkie obowiązkowe czynności lotnicze (elementy) wskazane w jego protokole oraz wykaże się odpowiednią wiedzą z zakresu obowiązującego podczas tego egzaminu.
12. Wynik egzaminu praktycznego określa egzaminator umiejętności praktycznych LKE przez wystawienie oceny „zaliczono” albo „nie zaliczono”.
13. W przypadku otrzymania oceny „nie zaliczono” w wyniku egzaminu praktycznego, przewodniczący LKE zarządza przeprowadzenie egzaminu poprawkowego. W przypadku otrzymania oceny „nie zaliczono” w wyniku egzaminu poprawkowego naczelnik ZLP KGP, na wniosek przewodniczącego LKE, zarządza przeprowadzenie egzaminu komisyjnego.
14. Osoba egzaminowana, która nie zaliczyła egzaminu praktycznego, może przystąpić do egzaminu poprawkowego lub komisyjnego w okresie ważności egzaminu teoretycznego.
15. Warunkiem przystąpienia do egzaminu poprawkowego lub komisyjnego jest ukończenie przez osobę egzaminowaną dodatkowego szkolenia lub dodatkowej praktyki. Rodzaj i zakres dodatkowego szkolenia lub dodatkowej praktyki określa egzaminator umiejętności praktycznych lub inspektor lotniczy.
16. Egzamin praktyczny jest ważny przez okres 12 miesięcy, a dla uprawnień instruktorskich 36 miesięcy.
17. Okresy ważności, o których mowa w ust. 16, liczone są od dnia zaliczenia końcowego egzaminu.
§ 17.1. Do nadzoru nad egzaminatorami i instruktorami w procesie szkolenia lotniczego i egzaminowania są uprawnieni inspektorzy lotniczy posiadający upoważnienie Komendanta Głównego Policji do kontroli wiedzy i umiejętności lotniczych.
2. Inspektorzy lotniczy nadzorujący egzaminatorów lub instruktorów w procesie przeprowadzenia, obserwowania szkolenia lub egzaminowania, powinni spełniać wymagania w zakresie kwalifikacji objętych szkoleniem lub egzaminami nie niższe niż egzaminowani oraz nadzorowani przez nich egzaminatorzy lub instruktorzy.
3. Na inspektora lotniczego może zostać powołany policjant lub pracownik Policji pełniący służbę lub zatrudniony w służbie LP w Komendzie Głównej Policji w komórkach organizacyjnych bezpośredniego nadzoru nad szkoleniem lotniczym, działalnością operacyjną i techniką lotniczą, który posiada:
1) upoważnienie egzaminatora LKE;
2) wykształcenie wyższe w specjalności lotniczej;
3) praktykę lotniczą przy bezpośredniej eksploatacji statków powietrznych w okresie nie krótszym niż 10 lat potwierdzoną przez odpowiedni organ lotnictwa państwowego lub równoważnych uprawnień nadanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
4) odpowiednie uprawnienia lotnicze adekwatne do przyjmowanych egzaminów lub kontroli.
4. W przypadku braku egzaminatora lub inspektora lotniczego posiadającego kwalifikacje wymagane do przeprowadzenia określonego egzaminu lub kontroli, o której mowa w § 19 ust. 2, przewodniczący LKE może upoważnić do przeprowadzenia tego egzaminu lub kontroli inną osobę, posiadającą najwyższe kwalifikacje lotnicze w stosunku do przeprowadzanego egzaminu lub kontroli.
§ 18.1. Dokumentem potwierdzającym prawo przeprowadzania egzaminów w LP jest upoważnienie egzaminatora LKE lub inspektora lotniczego wydawane powołanemu egzaminatorowi LKE lub inspektorowi lotniczemu przez Komendanta Głównego Policji na wniosek naczelnika ZLP KGP.
2. Upoważnienie wydaje się na czas nieokreślony.
3. Wzory upoważnień do wykonywania czynności egzaminatora LKE oraz inspektora lotniczego określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 19.1. Weryfikacji uprawnień lotniczych członków personelu lotniczego LP dokonuje się na podstawie:
1) posiadanych udokumentowanych uprawnień lotniczych uzyskanych w lotnictwie państwowym lub cywilnym;
2) udokumentowanego przebiegu pracy lub służby w lotnictwie i przebiegu dotychczasowej praktyki lotniczej;
3) ważnego orzeczenia lotniczo-lekarskiego, przewidzianego dla odpowiedniej specjalności lotniczej;
4) innych dokumentów wymaganych dla odpowiedniej specjalności lotniczej.
2. Kontrolę wiadomości i umiejętności lotniczych przeprowadza się:
1) przed wydaniem licencji LP lub nadaniem danego uprawnienia lotniczego;
2) w celu przedłużenia albo wznowienia ważności danego uprawnienia lotniczego;
3) w procesie teoretycznego i praktycznego szkolenia lotniczego;
4) na polecenie naczelnika ZLP KGP – jeżeli powstanie uzasadnione przypuszczenie, że członek personelu lotniczego LP nie posiada wymaganych wiadomości lub umiejętności.
3. Kontrolę wiadomości lub umiejętności lotniczych w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, przeprowadza LKE w celu stwierdzenia spełnienia przez członka personelu lotniczego LP wymagań niezbędnych do wydania licencji LP lub nadania, przedłużenia albo wznowienia uprawnienia lotniczego.
4. Kontrolę wiadomości i umiejętności lotniczych w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4, przeprowadzają osoby wyznaczone przez naczelnika ZLP KGP lub szefa szkolenia lotniczego LP.
5. Kontrolę wiadomości i umiejętności lotniczych może także przeprowadzić egzaminator LKE lub inspektor lotniczy, w zakresie posiadanych uprawnień, wykonujący na wniosek naczelnika ZLP KGP kontrolę przestrzegania przepisów obowiązujących w LP przez personel lotniczy komórek organizacyjnych LP.
6. Każdy członek personelu lotniczego wykonujący określone czynności lotnicze musi posiadać ważną:
1) kontrolę wiadomości teoretycznych, zwaną dalej „KWT”;
2) kontrolę umiejętności praktycznych dla danego uprawnienia, zwaną dalej „KUP”
– których ważność wynosi 12 miesięcy, a dla uprawnień instruktorskich 36 miesięcy.
7. KWT i KUP przeprowadza się w okresie ich ważności:
1) KWT – nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej upływem;
2) KUP – dla uprawnień ważnych 12 miesięcy – nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej upływem, a dla uprawnień ważnych 36 miesięcy – nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej upływem.
7a. W uzasadnionych przypadkach KWT i KUP można przeprowadzić w innych terminach, za zgodą przewodniczącego LKE.
8. Okresy ważności KWT i KUP przeprowadzonych w terminach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i 2, liczy się od daty upływu ważności ostatniej kontroli. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący LKE może ustalić inne okresy ważności KWT lub KUP.
9. W razie upływu okresów ważności KWT lub KUP ich wznowienie może nastąpić po:
1) spełnieniu wszystkich wymagań określonych dla danej kontroli lub uprawnienia, wynikających z przepisów mających zastosowanie w LP oraz określonych przez przewodniczącego LKE lub naczelnika ZLP KGP;
2) zaliczeniu KWT lub KUP dla danego uprawnienia na odpowiednim typie śmigłowca.
10. Okresy ważności KWT lub KUP w przypadku, o którym mowa w ust. 9, liczone są od dnia spełnienia wszystkich wymagań dotyczących wznowienia.
11. Wyniki KWT lub KUP określają:
1) egzaminatorzy LKE w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2;
2) instruktorzy wyznaczeni przez naczelnika ZLP KGP lub szefa szkolenia lotniczego LP w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4
– przez wystawienie oceny „zaliczono” albo „nie zaliczono”.
12. KWT zostaje zaliczona, jeżeli osoba kontrolowana udzieli co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi z każdego przedmiotu obowiązującego podczas tej kontroli.
13. KUP zostaje zaliczona, jeżeli osoba kontrolowana zaliczy podczas tej kontroli wszystkie obowiązkowe czynności lotnicze (elementy) przewidziane dla danego uprawnienia oraz wykaże się odpowiednią wiedzą obowiązującą podczas tej kontroli.
14. W razie negatywnego wyniku KWT lub KUP:
1) przewodniczący LKE lub naczelnik ZLP KGP zawiesza ważność KWT lub KUP oraz określa warunki i termin kontroli poprawkowej, a w razie potrzeby kontroli komisyjnej;
2) w protokołach kontroli wskazuje się zakres dodatkowego szkolenia.
15. Wzory protokołów KWT i KUP określa instrukcja operacyjna LP.
16. Wyniki szkoleń i kontroli dokumentuje się w protokołach egzaminacyjnych lub kontroli, w osobistych książkach personelu lotniczego LP przewidzianych dla danej specjalności lotniczej oraz dziennikach lub kartach szkoleń lotniczych.
§ 20.Dwa razy w roku, za zgodą Komendanta Głównego Policji, LKE przeprowadza sesje szkoleniowo-egzaminacyjne celem przeprowadzenia szkoleń i okresowych sprawdzianów kwalifikacji (KWT) członkom personelu lotniczego LP.
§ 21.1. Przestrzeganie terminów kontroli wiedzy i umiejętności lotniczych jest obowiązkiem każdego członka personelu lotniczego LP oraz jego bezpośredniego przełożonego.
2. Członek personelu lotniczego co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności danej kontroli powinien powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.
3. Kierownik komórki organizacyjnej LP dostarcza drogą elektroniczną zeskanowane protokoły KUP, orzeczenia lotniczo-lekarskie lub inne dokumenty ustalone przez szefa operacji lotniczych LP lub szefa technicznego LP, odnoszące się do kwalifikacji lotniczych, dotyczące podległych członków personelu lotniczego LP, w terminie do 7 dni od dnia ich wystawienia lub przedłużenia:
1) szefowi operacji lotniczych LP – w odniesieniu do członków personelu latającego LP;
2) szefowi technicznemu LP – w odniesieniu do członków personelu technicznego LP.
§ 22.1. Szef szkolenia lotniczego LP jest odpowiedzialny za prowadzenie procesu szkolenia lotniczego członków personelu latającego LP oraz za kontrolę ich wiadomości i umiejętności lotniczych.
2. Kierownik komórki organizacyjnej LP jest odpowiedzialny za bieżącą kontrolę organizacji i wyników szkolenia podległego personelu latającego.
§ 23.1. Szef techniczny LP jest odpowiedzialny za prowadzenie procesu szkolenia lotniczego członków personelu technicznego LP oraz za kontrolę ich wiadomości i umiejętności lotniczych, a także sprawuje nadzór nad poziomem ich wiedzy teoretycznej i umiejętności lotniczych, ważnością licencji LP i uprawnień lotniczych.
2. Kierownik komórki organizacyjnej LP jest odpowiedzialny za bieżącą kontrolę organizacji i wyników szkolenia podległego personelu technicznego.
§ 24.1. Szef operacji lotniczych LP sprawuje nadzór nad poziomem wiedzy teoretycznej i umiejętności lotniczych personelu latającego LP oraz ważnością ich licencji LP i uprawnień lotniczych.
2. Kierownik komórki organizacyjnej LP jest odpowiedzialny za bieżący nadzór nad poziomem wiedzy teoretycznej i umiejętności lotniczych podległego personelu lotniczego LP oraz ważnością ich licencji LP i uprawnień lotniczych.
§ 25.Tryb i sposób przeprowadzania szkoleń lotniczych oraz należności z tytułu podróży służbowych związanych z tymi szkoleniami regulują odrębne przepisy o szkoleniach i doskonaleniu zawodowym policjantów i pracowników Policji oraz o podróżach służbowych.
Rozdział 2a
Kierowanie policjantów na szkolenie lotnicze pozwalające na uzyskanie licencji pilota śmigłowcowego LP
§ 25a. [2] 1. Policjanta, będącego kandydatem do skierowania na szkolenie lotnicze pozwalające na uzyskanie licencji pilota śmigłowcowego LP, zwanego dalej „kandydatem”, wybiera się spośród policjantów spełniających wymagania niezbędne w zakresie:
1) uzyskania pozytywnego wyniku badań lotniczo-lekarskich;
2) znajomości języka angielskiego;
3) sprawności fizycznej.
2. Przy wyborze kandydata bierze się pod uwagę również spełnienie przez niego wymagań dodatkowych w zakresie:
1) posiadania licencji pilota;
2) posiadanego wykształcenia;
3) znajomości języka angielskiego na poziomie wyższym niż wynikający z wymagań niezbędnych;
4) czasu pełnienia służby w Policji;
5) posiadania pozytywnej opinii służbowej na ostatnio zajmowanym stanowisku.
3. Przed rozpoczęciem naboru kandydat przedstawia ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1 (pilot śmigłowcowy zawodowy) wystawione przez centrum medycyny lotniczej, o którym mowa w art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 oraz z 2024 r. poz. 731 i 1222).
4. Wyboru kandydata dokonuje się w drodze naboru, składającego się z następujących etapów:
1) oceny spełnienia przez kandydata wymagań niezbędnych, o których mowa w ust. 1, oraz wymagań dodatkowych, o których mowa w ust. 2;
2) rozmowy kwalifikacyjnej.
5. Informację o naborze kandydatów umieszcza się na portalu internetowym policja.pl, stronach podmiotowych jednostek organizacyjnych Policji w Biuletynie Informacji Publicznej i na portalu wewnętrznym Komendy Głównej Policji.
6. Nabór, o którym mowa w ust. 4, przeprowadza zespół powoływany w drodze decyzji przez Komendanta Głównego Policji.
7. Komendant Główny Policji określi, w drodze decyzji, szczegółowy sposób przeprowadzania i dokumentowania naboru, o którym mowa w ust. 4, oraz skład zespołu, o którym mowa w ust. 6.
§ 25b.[3] Kandydat uzyskuje pozytywny wynik naboru, jeżeli uzyskał pozytywne wyniki oceny, o której mowa w § 25a ust. 4 pkt 1, oraz z rozmowy kwalifikacyjnej, o której mowa w § 25 ust. 4 pkt 2.
§ 25c.[4] Po uzyskaniu pozytywnego wyniku naboru kandydata kieruje się na szkolenie lotnicze pozwalające na uzyskanie licencji pilota śmigłowcowego LP.
Rozdział 3
Działalność operacyjna – zasady użycia statków powietrznych LP
§ 26. 1. Loty statków powietrznych LP są realizowane w trybie:
1) planowym;
2) alarmowym.
2. W przypadku użycia statku powietrznego LP w trybie planowym:
1) wniosek o użycie śmigłowca składa się do kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Policji, w dyspozycji którego znajduje się statek powietrzny LP;
2) po akceptacji wniosku o użycie śmigłowca, uprawniona osoba wskazana w ust. 4 wystawia polecenie wykonania lotu.
3. W przypadku użycia statku powietrznego LP w trybie alarmowym:
1) dyspozycję użycia statku powietrznego LP wydaje służba dyżurna Komendy Głównej Policji lub służba dyżurna komendy wojewódzkiej Policji posiadająca w swojej dyspozycji statek powietrzny LP lub inna uprawniona osoba wskazana w ust. 4 – poprzez wystawienie pisemnego zezwolenia w postaci polecenia wykonania lotu;
2) służba dyżurna Policji lub uprawniona osoba wskazana w ust. 4 przesyła niezwłocznie dowódcy załogi lotniczej polecenie wykonania lotu i telefonicznie przekazuje mu niezbędne informacje dotyczące zadania lotniczego; w przypadku zgłoszenia telefonicznego polecenie wykonania lotu oraz wniosek o użycie śmigłowca przesyła się bez zbędnej zwłoki do dowódcy załogi lotniczej najpóźniej bezpośrednio po zakończeniu działań związanych z użyciem statku powietrznego LP;
3) dowódca załogi lotniczej podejmuje natychmiastowe działania w celu wykonania lotu, a w przypadku niemożliwości jego wykonania niezwłocznie informuje o tym odpowiednie służby dyżurne Policji lub uprawnioną osobę wskazaną w ust. 4 wraz z podaniem przyczyn; w przypadku niemożliwości wykonania lotu dowódca statku powietrznego wpisuje w poleceniu wykonania lotu lub w inną ustaloną dokumentację adnotację „Lotu nie wykonano z powodu...”, podając przyczynę niewykonania lotu.
4. Prawo wystawiania polecenia wykonania lotu dla załogi statku powietrznego mają:
1) dla załogi ZLP KGP, w tym dla członków załogi oddelegowanych do ZLP KGP:
a) Komendant Główny Policji,
b) zastępcy Komendanta Głównego Policji,
c) dyrektor Głównego Sztabu Policji KGP,
d) zastępcy dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP,
e) naczelnik ZLP KGP,
f) zastępca naczelnika ZLP KGP,
g) dyżurny Komendy Głównej Policji;
2) dla załogi SLP KWP, w tym dla członków załogi oddelegowanych do SLP KWP:
a) osoby wymienione w pkt 1,
b) komendant wojewódzki Policji,
c) zastępcy komendanta wojewódzkiego Policji,
d) naczelnik Sztabu Policji komendy wojewódzkiej Policji,
e) zastępca naczelnika Sztabu Policji komendy wojewódzkiej Policji,
f) dyżurny komendy wojewódzkiej Policji.
5. Jeżeli wlocie mają uczestniczyć podróżni LP osoby wystawiające polecenie wykonania lotu są obowiązane:
1) wpisać podróżnych LP w odpowiednie przewidziane miejsce polecenia wykonania lotu, albo
2) wystawić osobiście lub przez wyznaczonego dysponenta statku powietrznego listę podróżnych, która w takim przypadku stanowi załącznik do zlecenia lotu lub planowej tabeli lotów.
6. Osoba wystawiająca polecenie wykonania lotu lub zlecenie lotu, dysponent statku powietrznego LP lub dowódca statku powietrznego LP mogą wyznaczyć dodatkowych członków załogi statku powietrznego LP – członków personelu specjalnego, do realizacji na pokładzie statku powietrznego LP lub poza nim zadań nawigacyjnych, obserwacyjnych, desantowych, ratowniczych, specjalnych lub innych podczas operacji lotniczych LP. Członków personelu specjalnego należy wpisać do zlecenia lotu lub listy podróżnych.
7. Przed przystąpieniem do wykonywania czynności dowódca statku powietrznego LP lub inny wyznaczony przez niego członek załogi lotniczej LP udziela członkom personelu specjalnego, instruktażu z zakresu niezbędnych zasad bezpieczeństwa i posługiwania się urządzeniami tlenowymi i ratowniczymi znajdującymi się na pokładzie statku powietrznego LP oraz współpracy w załodze wieloosobowej.
8. Podczas wykonywania lotów z podróżnymi LP na pokładzie statku powietrznego LP, którzy wymagają utajnienia danych osobowych, lista podróżnych może być przechowywana poza pokładem statku powietrznego LP przez upoważnioną osobę wyznaczającą danych podróżnych lub przez osobę wyznaczoną przez dowódcę załogi lotniczej, do czasu zakończenia operacji lotniczej LP. W takim przypadku szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania listy podróżnych określa szef operacji lotniczych LP. W przypadku wykonywania lotów szkoleniowych dopuszcza się wystawianie jednej zbiorczej listy podróżnych na dany dzień szkoleniowy.
9. Wzory wniosku o użycie śmigłowca, polecenia wykonania lotu i listy podróżnych określają załączniki nr 3–5 do zarządzenia.
§ 27.1. Załogę statku powietrznego LP, w zależności od rodzaju wykonywanego zadania lotniczego, stanowią:
1) załoga lotnicza, w skład której wchodzą:
a) pilot LP,
b) mechanik pokładowy LP,
c) operator pokładowy LP;
2) personel specjalny.
2. W skład załogi statku powietrznego LP mogą wchodzić osoby kontrolujące, egzaminujące lub szkolące załogę albo kontrolujące działanie statku powietrznego LP pod względem technicznym.
3. Loty w LP należy wykonywać w pełnym składzie załogi lotniczej. Pełny skład załogi lotniczej to liczba członków załogi odpowiadająca liczbie wszystkich miejsc przewidzianych dla załogi lotniczej nadanym typie statku powietrznego podczas wykonywania określonych zadań lotniczych przewidzianych dla LP.
4. Minimalny skład załóg lotniczych na statkach powietrznych LP w zależności od rodzaju wykonywanego zadania lotniczego i typu statku powietrznego określa instrukcja operacyjna LP.
5. W operacjach lotniczych LP o podwyższonej skali trudności oraz złożoności zadania lotniczego dopuszcza się wykonywanie lotów w zwiększonym składzie załogi.
§ 28.1. Zlecenie lotu jest podstawowym dokumentem do wykonania każdej operacji lotniczej LP, który dowódca po wykonaniu lotu i wypełnieniu, przekazuje szefowi operacji lotniczych LP – na poziomie Komendy Głównej Policji lub kierownikowi SLP KWP – na poziomie komendy wojewódzkiej Policji.
2. Zlecenie lotu dla załogi lotniczej LP wystawia się na czas trwania danej operacji lotniczej LP, a dla załogi dyżurnej LP na czas trwania dyżuru lotniczego. Zlecenie lotu wystawia się wyłącznie dla jednej załogi lotniczej LP wyznaczonej do wykonania danej operacji lotniczej.
3. W przypadku wykonywania lotów szkoleniowych wystawia się planową tabelę lotów albo zlecenie lotu, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2. W przypadku wykonywania lotów na podstawie planowej tabeli lotów, dokonuje się rejestracji lotów w liście lotów.
4. Zlecenie lotu wystawia:
1) naczelnik ZLP KGP, szef operacji lotniczych LP albo upoważnione przez nich osoby – na poziomie Komendy Głównej Policji;
2) kierownik SLP KWP albo upoważniona przez niego osoba – na poziomie komendy wojewódzkiej Policji.
5. Planową tabelę lotu i listę lotów wystawia:
1) naczelnik ZLP KGP, szef szkolenia lotniczego LP albo upoważnione przez nich osoby – na poziomie Komendy Głównej Policji,
2) kierownik SLP KWP albo upoważniona przez niego osoba – na poziomie komendy wojewódzkiej Policji
- przy czym dopuszcza się wystawianie planowych tabel lotów i list lotów w formie elektronicznej na czas trwania operacji lotniczych LP.
6. Wzory zlecenia lotu, planowej tabeli lotów, listy lotów określa instrukcja operacyjna LP.
§ 29.1. Jeżeli nie zabrania tego instrukcja użytkowania w locie danego typu statku powietrznego (HFM), Komendant Główny Policji, komendanci wojewódzcy Policji lub upoważnione przez nich osoby, mogą w wyjątkowych przypadkach, z wyjątkiem lotów operacyjnych, zezwolić na wykonywanie lotów w minimalnym składzie załogi lotniczej zgodnie z HFM.
2. Jeżeli statek powietrzny LP jest wyposażony w oddzielne stanowisko mechanika pokładowego, w skład załogi lotniczej wyznacza się osobę posiadającą ważną licencję mechanika pokładowego LP do obsługi tego stanowiska.
3. Jeżeli statek powietrzny LP jest wyposażony w oddzielne stanowisko operatora pokładowego, w skład załogi lotniczej wyznacza się osobę posiadającą ważną licencję operatora pokładowego LP do obsługi tego stanowiska. Stanowisko operatora pokładowego, może być nie obsadzone, jeżeli zadanie lotnicze nie przewiduje wykorzystania danego urządzenia pokładowego lub są wykonywane loty szkoleniowe.
4. W skład załogi lotniczej wyznacza się osobę posiadającą ważne badania lotniczo-lekarskie, aktualną licencję LP i uprawnienia dopuszczające do wykonania postawionego zadania lub pełnienia określonej funkcji na danym typie statku powietrznego albo ubiegającą się o licencję LP lub uprawnienia.
§ 30.1. Zasady pełnienia dyżurów lotniczych w:
1) Komendzie Głównej Policji ustala naczelnik ZLP KGP;
2) komendach wojewódzkich Policji ustala komendant wojewódzki Policji.
2. W skład dyżurnej załogi lotniczej wchodzą:
1) załoga lotnicza w pełnym składzie – zgodnie z instrukcją operacyjną LP;
2) mechanik lotniczy obsługi technicznej – jeżeli jest wymagany.
3. W skład dyżurnej załogi lotniczej mogą dodatkowo wchodzić członkowie personelu specjalnego oraz inny personel niezbędny do zabezpieczenia dyżuru lotniczego.
4. Dowódca załogi statku powietrznego LP lub inna wyznaczona przez niego osoba sporządza meldunek z przebiegu dyżuru lotniczego i przesyła faksem lub drogą elektroniczną do ZLP KGP bezpośrednio po zakończeniu dyżuru lotniczego, zgodnie ze wzorem określonym w instrukcji operacyjnej LP. Meldunek z przebiegu dyżuru lotniczego należy składać wyłącznie w przypadku wykonania operacji lotniczej LP.
§ 31.1. Działaniami z użyciem statku powietrznego LP kieruje dyżurny Komendy Głównej Policji, dyżurny komendy wojewódzkiej Policji lub wyznaczony dowódca operacji.
2. W przypadku przekroczenia granicy województwa przez statek powietrzny LP, kierowanie działaniami przejmuje właściwa terytorialnie komenda wojewódzka Policji lub dowódca operacji.
3. W sytuacji, gdy działania zużyciem statku powietrznego LP obejmują obszar dwóch lub więcej województw ich realizację koordynuje dyżurny Komendy Głównej Policji lub dowódca operacji.
§ 32.1. W przypadku użycia statków powietrznych LP do celów służbowych przez jednostki organizacyjne Policji, które nie posiadają komórki organizacyjnej LP, wydatki z tego tytułu ponosi odpowiednio Komenda Główna Policji lub komenda wojewódzka Policji, w której posiadaniu znajduje się użyty statek powietrzny.
2. Dopuszcza się użycie statku powietrznego LP do realizacji zadań lotniczych na rzecz organów administracji rządowej oraz podmiotów, z którymi zawarto porozumienia. W takich przypadkach poniesione przez Policję wydatki refunduje się na zasadach określonych w aktach prawnych wydanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendanta Głównego Policji lub porozumieniach zawartych z tymi podmiotami.
3. Użycie statku powietrznego LP do realizacji zadań lotniczych, o których mowa w ust. 2, może nastąpić w szczególności w celu wsparcia działań związanych z ratowaniem życia i zdrowia ludzi oraz mienia znacznej wartości w związku z zaistnieniem sytuacji kryzysowej w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834).
4. Podejmując decyzję o użyciu statku powietrznego LP do realizacji zadań lotniczych, o których mowa w ust. 2, uprawnione osoby wskazane w § 26 ust. 4 biorą pod uwagę przesłanki, mające wpływ na efektywność i bezpieczeństwo operacji lotniczej, w tym:
1) zasadność i celowość użycia statku powietrznego LP;
2) kwalifikacje załogi statku powietrznego LP;
3) czas służby (pracy) członków personelu lotniczego LP;
4) dostępność miejsc do startów i lądowań, istnienie zabezpieczenia przeciwpożarowego, a także możliwość zapewnienia ochrony tych miejsc oraz statku powietrznego LP.
§ 33.1. Właściwy miejscowo komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, we współpracy z naczelnikiem ZLP KGP lub kierownikiem SLP KWP, odpowiada za zabezpieczenie ratowniczo-gaśnicze, medyczne oraz przygotowanie logistyczne miejsca startu i lądowania, a także za ochronę statku powietrznego LP.
2. Za ochronę statku powietrznego LP oraz zabezpieczenie logistyczne załogi i podróżnych w miejscu stacjonowania poza miejscem stałego bazowania odpowiadają, w zakresie swoich obowiązków służbowych:
1) koordynator lotu,
2) dysponent statku powietrznego
- we współpracy z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim (Stołecznym) Policji.
3. W przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności, kierownik jednostki organizacyjnej Policji, na której terenie są wykonywane działania z użyciem statku powietrznego LP, udziela załodze tego statku wszelkiej możliwej pomocy, w szczególności w zakresie ochrony statku powietrznego LP oraz zapewnienia zakwaterowania, wyżywienia i środków transportu.
§ 33a.W przypadku stwierdzenia przez podmioty uczestniczące w organizacji operacji lotniczej LP okoliczności, które nie gwarantują bezpieczeństwa jej wykonania, operacji lotniczej LP nie przeprowadza się.
§ 34.1. Za nadzór operacyjny w LP odpowiadają:
1) szef operacji lotniczych LP – za ogólny nadzór nad operacją lotniczą LP – w stosunku do całego LP oraz za bieżący nadzór nad operacją lotniczą LP – na poziomie Komendy Głównej Policji;
2) kierownik SLP KWP – za bieżący nadzór nad operacją lotniczą LP – na poziomie komendy wojewódzkiej Policji.
2. Sprawowanie nadzoru operacyjnego obejmuje:
1) analizę zachowań lotniczych i efektów działalności w obrębie realizowanych zadań, a także obowiązujących przepisów lotniczych;
2) procedury i standardy operacyjne mające bezpośredni i pośredni wpływ na bezpieczeństwo i prawidłowość wykonywanych operacji lotniczych LP;
3) planowanie i koordynowanie operacji lotniczych LP oraz dbałość o racjonalność użycia statków powietrznych LP.
3. W procesie nadzoru operacji lotniczej LP wykorzystuje się źródła informacji pochodzące od:
1) lotniskowych organów służby ruchu lotniczego;
2) dowódcy statku powietrznego LP;
3) użytkowników obiektów związanych z daną operacją lotniczą LP, w szczególności: lądowisk, stacji meteorologicznych, poligonów.
4. Zarządzanie bezpieczeństwem oraz systemem jakości w LP określa instrukcja operacyjna LP.
§ 35.Informację o sprawności technicznej oraz planowych zadaniach operacyjnych statków powietrznych LP, w tym ich ukompletowanie i wyposażenie, zawiera uzupełniany na bieżąco meldunek o sprawności technicznej statków powietrznych, który jest przesyłany przez ZLP KGP do służby dyżurnej Komendy Głównej Policji.
§ 36.1. Dysponent statku powietrznego jest obowiązany:
1) znać obowiązki dysponenta statku powietrznego;
2) zabezpieczyć wybrane miejsce bazowania statku powietrznego LP;
3) zapewnić załodze statku powietrznego LP odpowiednie warunki zakwaterowania i wyżywienia oraz czas na wypoczynek i należyte przygotowanie się do lotu;
4) zapewnić ochronę i zabezpieczenie przeciwpożarowe statku powietrznego LP w nowym miejscu bazowania;
5) zapewnić środki transportu do zabezpieczenia operacji lotniczej;
6) udostępnić załodze statku powietrznego LP środki łączności niezbędne przy realizacji określonych operacji lotniczych LP;
7) przygotować podróżnych LP oraz ładunek do przewozu transportem lotniczym;
8) dostarczyć podróżnych LP oraz ładunek w ilości oraz terminie określonym w ustaleniach przed lotem;
9) udzielić ujętym na liście podróżnych instruktażu w zakresie bezpieczeństwa przewozu, jeżeli nie dokona tego dowódca statku powietrznego LP lub inny wyznaczony przez niego członek załogi lotniczej, skontrolować rozładowanie broni, jeżeli jest przewożona oraz potwierdzić te czynności w formie pisemnego zaświadczenia informacja dla dowódcy (Notification to the Commander – NOTOC), przy czym zaświadczenia tego nie sporządza się w przypadku realizacji działań operacyjnych lub na poligonie;
10) nadzorować przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz dyscypliny podróżnych LP na pokładzie statku powietrznego LP;
11) zgłaszać dowódcy statku powietrznego LP wszelkie odstępstwa od danych zawartych w dokumentach lotniczych (operacyjnych);
12) dostarczyć dowódcy statku powietrznego LP niezbędną dokumentację obejmującą:
a) listę podróżnych,
b) informację dla dowódcy (Notification to the Commander – NOTOC) – jeżeli jest wymagana,
c) wykaz przewożonego ładunku i dokumenty celne przewożonego towaru w lotach międzynarodowych do krajów, które tego wymagają, przy czym dokumentów tych nie sporządza się w przypadku, gdy nie ma takiego obowiązku, w szczególności jeżeli nie przewozi się ładunku,
d) wszelkie inne dokumenty, które mogą być wymagane przez władze państw, nad których terytorium lot będzie wykonywany oraz druki sprawozdań i raportów wymagane przez organ służby ruchu lotniczego i organizatora lotów lub przepisy władz lokalnych.
2. Dysponent statku powietrznego jest obowiązany do sprecyzowania załodze zadania przed startem, w czasie umożliwiającym przygotowanie się do danego lotu.
3. Załoga statku powietrznego LP ma prawo odmówić wykonania zadania innego niż planowane, w przypadku, gdy:
1) nowe zadanie wykracza poza posiadane uprawnienia lotnicze załogi lub gdy załoga nie jest do niego przygotowana;
2) nowe zadanie przekracza możliwości techniczne statku powietrznego LP;
3) nowe zadanie jest sprzeczne z ustalonymi zasadami wykonywania lotów i zagraża ich bezpieczeństwu.
4. Dysponent statku powietrznego podczas lotu jest obowiązany podporządkować się dowódcy załogi w zakresie:
1) udzielonych wskazówek bezpieczeństwa dotyczących zachowania się na pokładzie śmigłowca w locie, na ziemi i w rejonie statku powietrznego LP;
2) rozmieszczenia ładunku, podróżnych LP lub sprzętu w czasie załadunku transportu powietrznego;
3) wykonywania poleceń dowódcy załogi w sytuacjach szczególnych w czasie lotu;
4) respektowania decyzji dowódcy załogi co do liczby zabieranych podróżnych LP, ładunku, miejsca i sposobu lądowania w przygodnym terenie oraz oceny warunków meteorologicznych.
§ 37.1. Dowódca statku powietrznego LP jest obowiązany – w przypadku nieznajomości dysponenta statku powietrznego (starszego grupy) – żądać legitymacji służbowej w celu stwierdzenia tożsamości.
2. Przy przewożeniu osób transportem lotniczym na pokładzie śmigłowca mogą znajdować się oprócz wyposażenia tylko bagaże osobiste należące do załogi lub podróżnych LP. Przyjęcie na pokład śmigłowca innych bagaży może nastąpić po uprzednim sprawdzeniu ich zawartości przez dowódcę statku powietrznego LP lub inną upoważnioną osobę.
3. Do kabiny śmigłowca przed jego startem, jak również w czasie lotu, lądowania i po lądowaniu nie mają prawa wstępu osoby postronne nie należące do załogi lotniczej statku powietrznego LP bez zgody dowódcy.
4. Ogólne warunki bezpieczeństwa podczas poruszania się w rejonie śmigłowca:
1) w trakcie uruchamiania i wyłączania układu napędowego śmigłowca przy śmigłowcu może znajdować się wyłącznie przeszkolony personel lotniczy, a osoby postronne w odległości co najmniej 50 metrów od najbardziej wysuniętego elementu śmigłowca;
2) w trakcie startu i lądowania śmigłowca obowiązuje zakaz przebywania osób postronnych w odległości mniejszej niż 50 metrów od najbardziej wysuniętego elementu śmigłowca, z wyjątkiem osób specjalnie przeszkolonych w procesie przyjmowania śmigłowca w terenie przygodnym lub będących w trakcie takiego szkolenia;
3) zbliżanie się i wchodzenie na pokład oraz opuszczanie pokładu śmigłowca przy obracającym się wirniku nośnym jest zabronione; przepisu tego nie stosuje się w sytuacjach koniecznych w lotach wykonywanych na hasło „GARDA” oraz w lotach szkoleniowych; w takich przypadkach wsiadanie i wysiadanie ze śmigłowca jest możliwe przy obracającym się wirniku, tylko pod nadzorem przeszkolonego członka personelu lotniczego lub innej osoby wyznaczonej przez dowódcę statku powietrznego LP, zgodnie ze wskazówkami osoby nadzorującej;
4) po opuszczeniu pokładu śmigłowca – należy odejść prostopadle do osi podłużnej śmigłowca na odległość co najmniej 50 metrów od najbardziej wysuniętego elementu śmigłowca. Zabrania się po opuszczeniu pokładu śmigłowca odejścia w kierunku przodu i tyłu śmigłowca;
5) dojazd pojazdów do śmigłowca przy obracającym się wirniku nośnym jest zabroniony; przepisu tego nie stosuje się w sytuacjach koniecznych w lotach wykonywanych na hasło „GARDA” oraz w lotach szkoleniowych; w takich przypadkach dojazd do śmigłowca przy obracającym się wirniku nośnym odbywa się wyłącznie pod nadzorem przeszkolonego członka personelu lotniczego lub innej osoby wyznaczonej przez dowódcę statku powietrznego LP, zgodnie z ustaleniami nadzorującego na odległość nie mniejszą niż 50 metrów od najbardziej wysuniętego elementu śmigłowca, przy czym dojazd ten powinien odbywać się wyłącznie od przodu i wzdłuż śmigłowca z prędkością nie większą niż 5 km/h;
6) dojazd pojazdów do śmigłowca przy nieobracającym się wirniku nośnym odbywa się wyłącznie pod nadzorem i zgodnie z instrukcjami przeszkolonego członka personelu lotniczego lub innej osoby wyznaczonej przez dowódcę statku powietrznego LP;
7) po przekazaniu ładunku lub podróżnych LP kontakt z załogą nawiązuje się tylko radiowo lub wizualnie bez zbliżania się do śmigłowca.
Rozdział 4
Badania lotniczo-lekarskie i sprawność psychofizyczna członka personelu lotniczego LP
§ 38. 1. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na członka personelu lotniczego LP sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2020 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. poz. 1168) oraz przepisach niniejszego zarządzenia.
2. Członek personelu lotniczego LP nie może przystąpić do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.
3. Członek personelu lotniczego LP, który jest świadomy utraty sprawności fizycznej lub psychicznej wymaganej do wykonywania swojej funkcji, jest zobowiązany do natychmiastowego poddania się badaniom lotniczo-lekarskim.
4. Badania lotniczo-lekarskie przeprowadzają i wydają orzeczenia o istnieniu lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego:
1) centra medycyny lotniczej;
2) lekarze orzecznicy.
5. Dla personelu lotniczego LP ustala się następujące klasy orzeczeń lotniczo-lekarskich wydawanych na podstawie przepisów rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1:
1) w specjalności lotniczej pilot śmigłowcowy LP – klasa 1;
2) w specjalności lotniczej mechanik pokładowy LP – klasa 2;
3) w specjalności lotniczej operator pokładowy LP – klasa 2.
6. Dla personelu lotniczego LP ustala się następujące wymagania wiekowe w zależności od posiadanych specjalności lotniczych:
1) posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 60 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP, chyba że pełni on funkcję członka załogi wieloosobowej;
2) posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP;
3) posiadacz licencji mechanika pokładowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności mechanika pokładowego w LP;
4) posiadacz licencji operatora pokładowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności operatora pokładowego w LP.
7. Nie można wyznaczyć do składu załogi statku powietrznego osoby, której niezdolność do wykonywania obowiązków służbowych wynika z posiadanego zwolnienia lekarskiego.
8. Członek personelu latającego LP jest obowiązany raz w roku, w wymiarze co najmniej 14 dni, odbywać szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym.
9. Niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 8, powoduje wstrzymanie wykonywania czynności lotniczych przez członka personelu latającego LP do czasu zrealizowania obowiązku, z zastrzeżeniem ust. 10.
10. Na zalecenie komisji lotniczo-lekarskiej, lekarza orzecznika lub lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad członkiem personelu latającego LP, szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, może być zastąpione leczeniem lub rehabilitacją uzdrowiskową.
11. Przerwa między urlopem wypoczynkowym trwającym minimum 14 dni kalendarzowych, a szkoleniem w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, powinna wynosić co najmniej 1 miesiąc.
12. Członek personelu latającego LP, który podlega obowiązkowi sprawdzenia zdolności psychofizycznej do pełnienia czynności lotniczych, ma obowiązek powiadomić przełożonego z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni o dacie upływu ważności orzeczenia lotniczo-lekarskiego oraz ma obowiązek poddania się badaniom lotniczo-lekarskim w czasie i miejscu wskazanym przez przełożonego.
Rozdział 5
Czas pełnienia czynności lotniczych przez członka personelu lotniczego LP
§ 39. 1. Czynnościami lotniczymi w LP są przedsięwzięcia związane z obsługą statku powietrznego LP na ziemi lub w powietrzu wymagające posiadania licencji LP lub uprawnień lotniczych, prowadzące do ich nabycia lub przedłużenia, a w szczególności:
1) organizowanie lotu przed startem statku powietrznego;
2) oczekiwanie na lot przed startem statku powietrznego;
3) wykonywanie czynności obsługowych statku powietrznego na ziemi i w powietrzu;
4) czynności po wylądowaniu lub zakończeniu lotu;
5) postój między lądowaniem, a następnym startem w ramach ciągłości czynności lotniczych;
6) pełnienie dyżurów lotniczych.
2. Czas pełnienia czynności lotniczych w LP jest liczony od chwili, gdy członek personelu lotniczego LP podejmuje czynności lotnicze, do chwili ich zakończenia.
3. Maksymalny czas pełnienia czynności lotniczych przez członka personelu lotniczego LP wynosi 12 godzin w dzień lub w nocy w ciągu następujących po sobie 24 godzin, liczonych od momentu rozpoczęcia czynności lotniczych lub służby albo pracy, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
4. Do czasu pełnienia czynności lotniczych wlicza się czas służby lub pracy członka personelu lotniczego LP, w którym nie wykonywał on czynności lotniczych.
5. W przypadku realizacji zadań o szczególnym charakterze w celu ochrony bezpieczeństwa ludzi lub utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, w szczególności mających na celu zapobieżenie zdarzeniom, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o Policji, maksymalny czas pełnienia czynności lotniczych może być przekroczony nie więcej niż o 3 godziny.
6. Przekroczenie maksymalnego czasu pełnienia czynności lotniczych może nastąpić wyłącznie za zgodą dowódcy statku powietrznego LP, na polecenie kierownika komórki organizacyjnej lub dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji, w której policjant lub pracownik odpowiednio pełni służbę lub pracuje. O wydanym poleceniu kierownik lub dyżurny zawiadamia kierownika jednostki organizacyjnej Policji, a w Komendzie Głównej Policji – dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP.
7. Do czasu pełnienia czynności lotniczych nie wlicza się przerwy pomiędzy czynnościami lotniczymi, w wymiarze odpowiadającym czasowi odpoczynku w LP, który zapewniono członkowi personelu lotniczego LP w czasie tej przerwy. Podczas jednego okresu, dla którego określa się czas pełnienia czynności lotniczych może nastąpić tylko jedna przerwa, której nie wlicza się do czasu pełnienia czynności lotniczych.
8. Minimalny czas odpoczynku w LP przed rozpoczęciem pełnienia czynności lotniczych przez członka personelu lotniczego LP odpowiada co najmniej ostatniemu czasowi pełnienia czynności lotniczych albo 11 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy.
9. Czas lotu członków personelu latającego LP w ramach czasu pełnienia czynności lotniczych nie może przekroczyć:
1) 10 godzin – dla załóg statków powietrznych z załogą wieloosobową;
2) 6 godzin – dla załóg statków powietrznych z załogą jednoosobową.
10. Przekroczenie ograniczeń czasu lotu określonych w ust. 9 może nastąpić nie więcej niż o 2 godziny wyłącznie w przypadkach i na zasadach określonych w ust. 5 i 6.
11. Czas lotów członka personelu latającego LP nie może przekroczyć w składzie załogi lotniczej statku powietrznego LP:
1) miesięcznie:
a) 70 godzin w składzie załogi wieloosobowej,
b) 60 godzin w składzie załogi jednoosobowej;
2) rocznie:
a) 720 godzin w składzie załogi wieloosobowej,
b) 540 godzin w składzie załogi jednoosobowej.
12. W przypadku, gdy członek personelu latającego LP pełni czynności lotnicze w składzie załogi jednoosobowej, a następnie czynności lotnicze w składzie załogi wieloosobowej albo odwrotnie, maksymalny okres pełnienia czynności lotniczych jest określany zgodnie z normami przyjętymi dla załogi jednoosobowej.
13. Personel lotniczy LP wykonujący zadania lotnicze w charakterze członka personelu latającego poza LP, jest obowiązany każdorazowo zgłaszać fakt wykonywania takich czynności, z uwzględnieniem godzin czasu pracy poza LP, bezpośredniemu przełożonemu, w celu niedopuszczenia do sytuacji przekroczenia norm czasowych.
14. Członek personelu latającego LP wykonujący loty, jest obowiązany do prowadzenia wykazu czasu lotów, czasu wykonywania czynności lotniczych i czasu odpoczynku w karcie ewidencji czasu służby lub pracy oraz odpoczynku.
Rozdział 6
Wyposażenie załogi lotniczej statku powietrznego LP w czasie lotu
§ 40. 1. Pilot LP w czasie realizacji operacji lotniczej LP ma obowiązek posiadać na pokładzie statku powietrznego LP „teczkę nawigacyjną pilota”, zawierającą:
1) podstawowe przyrządy nawigacyjne – linijka nawigacyjna, kątomierz nawigacyjny, suwak nawigacyjny lub kalkulator lotniczy;
2) aktualne mapy lotnicze zawierające naniesione niezbędne informacje nawigacyjne (strefy zakazane, niebezpieczne i ograniczone, trasę z podstawowymi obliczeniami i rejon planowanego lotu oraz trasy, na które według przewidywań statek powietrzny LP może zostać skierowany):
a) mapa lotnicza o podziałce 1:500 000,
b) dodatkowe mapy o innej podziałce oraz kolorowe kopie kart podejścia lotnisk przewidzianych w zadaniu, jeżeli jest to wymagane do bezpiecznego wykonania danej operacji lotniczej LP.
2. Za kompletację wyposażenia wymienionego w ust. 1 jest odpowiedzialny kierownik komórki organizacyjnej w stosunku do podległego personelu oraz każdy pilot LP, w zakresie bieżącego ukompletowania tego wyposażenia.
3. W czasie wykonywania operacji lotniczej LP każdy członek załogi lotniczej statku powietrznego LP powinien być wyposażony w:
1) twardy hełm lotniczy;
2) kombinezon lotniczy;
3) obuwie lotnicze;
4) odbiornik GPS z aktualną bazą danych (pilot LP);
5) zegarek lotniczy (pilot LP);
6) latarkę akumulatorową o dużej wydajności;
7) nóż ratowniczy;
8) kamizelkę ratunkową (według potrzeb);
9) ubranie służące do przetrwania w wodzie (według potrzeb);
10) broń osobistą oraz kamizelkę kuloodporną – według potrzeb, zgodnie z decyzją naczelnika ZLP KGP lub kierownika właściwej komórki organizacyjnej LP;
11) inne wyposażenie według uznania osoby wystawiającej polecenie wykonania lotu, zlecenie lotu, planową tabelę lotów lub dowódcy statku powietrznego LP, w zależności od charakteru operacji lotniczej LP, pory roku, warunków atmosferycznych oraz innych czynników.
4. Dowódca załogi statku powietrznego LP do wykonania operacji lotniczej LP z lądowaniem poza miejscem startu, powinien być wyposażony w przenośne urządzenie elektroniczne w postaci laptopa lub notebooka, lub tabletu z dostępem do internetu.
Rozdział 7
Zdatność do lotów statków powietrznych LP
§ 41. 1. Do użytkowania w LP są dopuszczone typy statków powietrznych, które posiadają dopuszczenia do lotu w lotnictwie państwowym lub cywilnym.
2. Zdatność statków powietrznych do lotu, ich zespołów napędowych oraz innych podzespołów jest sprawdzana w całym procesie ich eksploatacji.
3. Celem zwiększenia poziomu bezpieczeństwa eksploatacji, statki powietrzne LP podlegają ocenie zdatności zgodnie z procedurami obowiązującymi w LP lub procedurami obowiązującymi w lotnictwie cywilnym.
4. Użytkownik statku powietrznego LP i inne osoby wykonujące na jego zlecenie czynności związane z przeglądami, naprawami i obsługą techniczną statku powietrznego LP mają obowiązek zawiadomić naczelnika ZLP KGP o wszelkich zdarzeniach i okolicznościach mogących mieć istotne znaczenie dla zdatności do lotu statku powietrznego LP.
§ 42.1. Zgodność stanu technicznego każdego egzemplarza statku powietrznego LP z warunkami technicznymi, ujętymi w instrukcjach technicznych, biuletynach technicznych, dyrektywach zdatności, stwierdza się poprzez wydanie lub odnowienie obowiązującego w Policji świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.
2. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje Komendant Główny Policji.
3. Komendant Główny Policji odmawia wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, jeżeli statek powietrzny LP nie spełnia wymagań w zakresie zdatności do lotu lub wymagań ustanowionych ze względu na ochronę środowiska przed nadmiernym hałasem, wibracją i zanieczyszczeniami ziemi, wody lub powietrza.
4. Komendant Główny Policji może zawiesić lub cofnąć świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego, jeżeli inspektor techniki lotniczej stwierdzi, że statek powietrzny LP utracił wymaganą zdatność do lotu.
5. Zabrania się, z zastrzeżeniem ust. 7, użytkowania w LP statku powietrznego, który nie posiada ważnego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.
6. Użytkownik oraz dowódca i inni członkowie załogi statku powietrznego LP są obowiązani przestrzegać warunków i ograniczeń ustalonych w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego oraz innych dokumentach z nim związanych.
7. Komendant Główny Policji na wniosek naczelnika ZLP KGP, przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP, może zezwolić na wykonanie lotu przez statek powietrzny LP nieposiadający ważnego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub w warunkach nieprzewidzianych w wydanym świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, celem przeprowadzenia prób lub badań statku powietrznego LP w trakcie lotu lub przebazowania na lotnisko, na którym ma być ten statek naprawiony albo w innych szczególnych okolicznościach.
8. Na wniosek naczelnika ZLP KGP przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji, Komendant Główny Policji wydaje zezwolenie na wykonanie lotów w przypadkach określonych w ust. 7, zwane dalej „zezwoleniem”.
9. Przed wykonaniem lotu na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ust. 8, inspektor techniki lotniczej przeprowadza ocenę stanu technicznego statku powietrznego LP w celu ustalenia ograniczeń eksploatacyjnych oraz oceny zdatności statku powietrznego LP do wykonania lotu.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, inspektor techniki lotniczej wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego.
11. Zezwolenie jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, lub na określoną trasę lotu.
12. Zezwolenie powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego LP przez cały czas lotu, na który zostało wydane.
13. W przypadkach, o których mowa w ust. 7, dozwolone jest wykonywanie lotu wyłącznie z osobami niezbędnymi do wykonania określonych czynności na pokładzie statku powietrznego LP.
14. Komendant Główny Policji wydaje lub odnawia świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego tylko w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o której mowa w ust. 19.
15. Komendant Główny Policji odmawia wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, w przypadku negatywnej oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, na którymkolwiek z etapów, o których mowa w ust. 19.
16. Inspektor techniki lotniczej, z upoważnienia Komendanta Głównego Policji, przed wydaniem lub odnowieniem świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego określa zdatność statku powietrznego LP do lotu na wniosek złożony przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Policji.
17. Inspektor techniki lotniczej przeprowadza ocenę zdatności statku powietrznego LP do lotu, w miejscu i terminie uzgodnionym z wnioskodawcą.
18. Statek powietrzny LP jest przedstawiany do oceny mającej na celu wydanie lub odnowienie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przez:
1) mechanika lotniczego obsługi technicznej, składającego oświadczenie o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny jego zdatności do lotu;
2) podmiot posiadający uprawnienia wojskowe lub cywilne do obsługi statków powietrznych.
19. Ocena zdatności statku powietrznego LP do lotu obejmuje:
1) ocenę dokumentacji statku powietrznego;
2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego;
3) próby funkcjonalne statku powietrznego;
4) loty techniczne (próbne-kontrolne).
20. Inspektor techniki lotniczej w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o której mowa w ust. 19, wystawia świadectwo oględzin statku powietrznego.
21. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje się lub odnawia się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wydania świadectwa oględzin statku powietrznego.
22. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje się w dwóch egzemplarzach.
23. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego zawiesza się w przypadku stwierdzenia:
1) zawieszenia dopuszczenia do lotu typu statku powietrznego w lotnictwie państwowym lub cywilnym;
2) poważnych uszkodzeń lub usterek technicznych statku powietrznego LP;
3) upływu okresu międzynaprawczego elementów wyposażenia statku powietrznego LP;
4) upływu okresu międzynaprawczego statku powietrznego LP;
5) wykonania naprawy statku powietrznego LP;
6) wykonania modyfikacji statku powietrznego LP lub elementów jego wyposażenia;
7) przymusowego lądowania statku powietrznego LP z przyczyn technicznych;
8) wypadku lotniczego.
24. W przypadku zawieszenia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, z przyczyn, o których mowa w ust. 23, na drugiej stronie tego dokumentu, w rubryce „świadectwo zdatności do lotu ważne do” wpisuje się „zawieszone”.
25. Odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego następuje:
1) z urzędu, po ustaniu przyczyn zawieszenia, które nastąpiło w przypadkach, o których mowa w ust. 23;
2) na wniosek użytkownika statku powietrznego LP, po przeprowadzeniu pozytywnej oceny zdatności do lotu statku powietrznego:
a) w przypadkach, o których mowa w ust. 23 pkt 4-8, po ustaniu przyczyny zawieszenia,
b) w przypadku upływu okresu ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego,
c) w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, na kolejny okres.
26. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego unieważnia się w przypadku stwierdzenia:
1) unieważnienia dopuszczenia do lotu typu statku powietrznego w lotnictwie państwowym lub cywilnym;
2) nieodpowiedniego stanu technicznego statku powietrznego LP;
3) naruszenia zasad jego użytkowania albo użytkowania go przez osoby nieuprawnione.
27. W przypadkach, o których mowa w ust. 26, inspektor techniki lotniczej wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego, wpisując przyczynę unieważnienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.
28. W przypadku unieważnienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, naczelnik ZLP KGP występuje niezwłocznie do użytkownika statku powietrznego LP z wnioskiem o jego zwrot.
29. Inspektor techniki lotniczej może sprawdzać w drodze inspekcji, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, utrzymanie statku powietrznego LP w stanie zdatności do lotu, przy czym o terminie inspekcji użytkownik statku powietrznego LP nie jest uprzedzany.
30. Zakres inspekcji może dotyczyć wszystkich lub wybranych elementów oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o których mowa w ust. 19.
31. Dokumentem potwierdzającym wynik oraz zakres przeprowadzonej inspekcji jest świadectwo oględzin statku powietrznego.
32. Osoba przeprowadzająca inspekcję jest obowiązana przekazać kopię świadectwa oględzin statku powietrznego zgodnie z zasadami ustalonymi w LP.
33. Ważne świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego musi znajdować się na pokładzie statku powietrznego LP w czasie wykonywania lotów.
34. W przypadku zmiany danych zawartych w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, użytkownik statku powietrznego LP składa wniosek o jego wymianę.
35. Wzór formularza świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
§ 43.1. Zdatność do lotu statku powietrznego LP znajdującego się w trakcie prób mających na celu określenie jego zdatności do lotu, inspektor techniki lotniczej potwierdza wydaniem obowiązującego w Policji świadectwa oględzin statku powietrznego.
2. Świadectwo oględzin statku powietrznego uprawnia do wykonywania lotów technicznych (próbnych-kontrolnych) na statku powietrznym LP, jeżeli stwierdza się w tym locie zdatność do lotu tego statku powietrznego.
3. Świadectwo oględzin statku powietrznego wydaje się na podstawie wniosku o wydanie lub odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego oraz na podstawie wniosku o wydanie zezwolenia na loty w szczególnych okolicznościach.
3a. Świadectwo oględzin jest ważne przez 30 dni od dnia jego wydania.
4. Inspektor techniki lotniczej może zawiesić świadectwo oględzin statku powietrznego w razie utraty przez statek powietrzny LP zdatności do lotu, a w szczególności w przypadku:
1) stwierdzenia uszkodzeń lub innych usterek technicznych, mogących mieć wpływ na prawidłową eksploatację statku powietrznego lub bezpieczeństwo lotu;
2) nieprzestrzegania przepisów w sprawie eksploatacji statków powietrznych, warunków lub ograniczeń ustalonych w dokumentach statku powietrznego w stopniu mogącym zagrozić bezpieczeństwu lotów.
5. Zawieszenie świadectwa oględzin statku powietrznego inspektor techniki lotniczej odnotowuje w tym świadectwie.
6. Jeżeli ustały przyczyny zawieszenia świadectwa oględzin statku powietrznego Inspektor techniki lotniczej na wniosek użytkownika, wydaje nowe świadectwo oględzin statku powietrznego.
7. Inspektor techniki lotniczej może unieważnić świadectwo oględzin statku powietrznego w przypadku stwierdzenia, że statek powietrzny LP utracił trwale zdatność do lotu, zaś fakt ten inspektor techniki lotniczej odnotowuje w świadectwie oględzin statku powietrznego.
8. Wzór formularza świadectwa oględzin statku powietrznego określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
§ 44.1. Lot techniczny (próbny-kontrolny) wykonuje pilot użytkownika statku powietrznego zgodnie z wymaganiami określonymi w programie lotów próbnych-kontrolnych B LP.
2. Lot techniczny (próbny-kontrolny) jest wykonywany w celu sprawdzenia parametrów technicznych statku powietrznego LP w procesie jego eksploatacji, a jego kategorię i zakres ustala kierownik komórki organizacyjnej LP w porozumieniu z szefem technicznym tej komórki lub odpowiednio kierownikiem SOT WTL ZLP KGP, kierownikiem SOH WTL ZLP KGP lub inspektorem techniki lotniczej.
3. Lot techniczny (próbny-kontrolny) wykonuje się, jako jeden z następujących lotów:
1) kategorii pierwszej, przez który rozumie się lot wykonywany w celu wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego LP;
2) kategorii drugiej, przez który rozumie się lot wykonywany po wykonaniu czynności obsługowych statku powietrznego LP, w wyniku których wymagane jest sprawdzenie tego statku powietrznego w locie;
3) kategorii trzeciej, przez które rozumie się loty wykonywane po wydaniu świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego LP, w celu sprawdzenia w locie parametrów technicznych, w stosunku do których pojawiły się wątpliwości w trakcie eksploatacji.
4. Osoby uczestniczące w wykonywaniu lotów technicznych (próbnych-kontrolnych) muszą być zapoznane ze sposobem postępowania w przypadkach niebezpiecznych i szczególnych podczas lotu oraz sposobem użycia wyposażenia ratowniczego.
5. Dowódca statku powietrznego LP wykonujący lot techniczny (próbny-kontrolny) musi posiadać ważne uprawnienia do wykonywania lotów na danym typie statku powietrznego.
6. W wykonywaniu lotów technicznych (próbnych-kontrolnych), oprócz załogi statku powietrznego LP, mogą uczestniczyć inspektorzy techniki lotniczejoraz inni członkowie personelu lotniczego zatrudnionego w podmiocie przeprowadzającym loty próbne.
7. Z wykonanego lotu technicznego (próbnego-kontrolnego) dowódca statku powietrznego LP sporządza protokół prób statku powietrznego.
8. Wzór protokołu prób statku powietrznego określono w programie lotów próbnych-kontrolnych B LP.
§ 45.1. Upoważnienie do wykonywania czynności inspektora techniki lotniczej wydaje Komendant Główny Policji na wniosek naczelnika ZLP KGP, przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP.
2. Na inspektora techniki lotniczej może zostać powołany policjant lub pracownik Policji, który posiada:
1) wykształcenie wyższe techniczne w specjalności lotniczej lub równoważnej;
2) praktykę lotniczą przy bezpośredniej obsłudze statków powietrznych w okresie nie krótszym niż 10 lat potwierdzoną posiadaniem uprawnień nadanych przez odpowiedni organ lotnictwa państwowego lub równoważnych uprawnień nadanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
3. Wzór upoważnienia do wykonywania czynności inspektora techniki lotniczej określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 46. Tracą moc:
1) zarządzenie nr 27 Komendanta Głównego Policji z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji, zmienione zarządzeniem nr 28 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 sierpnia 2015 r. (niepublikowane);
2) decyzja nr 382 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia programu szkolenia śmigłowcowego pilotów oraz personelu technicznego Lotnictwa Policji (Dz. Urz. KGP poz. 72).
§ 47.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2018 r.
Załączniki do zarządzenia nr 40 Komendanta Głównego Policji
z dnia 4 kwietnia 2018 r.
Załącznik nr 1
WZORY LICENCJI
Wzór – Licencja pilota śmigłowcowego LP
(wymiary licencji: wysokość – 120 mm, szerokość – 80 mm)
Wzór – Licencja mechanika pokładowego LP
(wymiary licencji: wysokość – 120 mm, szerokość – 80 mm
Wzór – Licencja operatora pokładowego LP
(wymiary licencji: wysokość – 120 mm, szerokość – 80 mm)
Wzór – Licencja mechanika lotniczego obsługi technicznej LP
(wymiary licencji: wysokość – 120 mm, szerokość – 80 mm)
Załącznik nr 2
WZÓR UPOWAŻNIENIA EGZAMINATORA LKE LP, INSPEKTORA LOTNICZEGO LP, INSPEKTORA TECHNIKI LOTNICZEJ LP
(wymiary licencji: wysokość – 120 mm, szerokość – 80 mm)
Załącznik nr 3
WZÓR WNIOSKU O PLANOWE UŻYCIE ŚMIGŁOWCA
Załącznik nr 4
WZÓR FORMULARZA – POLECENIE WYKONANIA LOTU
Załącznik nr 5
WZÓR FORMULARZA – LISTA PODRÓŻNYCH
Załącznik nr 6
WZÓR FORMULARZA – ŚWIADECTWO ZDATNOŚCI DO LOTU STATKU POWIETRZNEGO
(format A-5)
Załącznik nr 7
WZÓR FORMULARZA – ŚWIADECTWO OGLĘDZIN STATKU POWIETRZNEGO
(format A-5)
[1] § 1 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 35 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 62). Zmiana weszła w życie 10 października 2024 r.
[2] Rozdział 2a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 35 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 62). Zmiana weszła w życie 10 października 2024 r.
[3] Rozdział 2a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 35 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 62). Zmiana weszła w życie 10 października 2024 r.
[4] Rozdział 2a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 35 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 62). Zmiana weszła w życie 10 października 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00