Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-08-25 do 2020-08-22
Wersja archiwalna od 2017-08-25 do 2020-08-22
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 27
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 31 lipca 2017 r.
w sprawie wykonywania przez Policję zadań związanych z prowadzeniem zbiorów danych daktyloskopijnych
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa:
1) metody i formy wykonywania zadań związanych z przetwarzaniem informacji o osobach, o których mowa w art. 21h ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 kwietnia o Policji oraz przetwarzaniem danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 21h ust. 2 i 3 tej ustawy;
2) metody i formy wykonywania zadań związanych z prowadzeniem zbiorów danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 21h ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
3) wykonywanie zadań administratora danych zbiorów, o których mowa w pkt 2, w tym nadawanie upoważnień dotyczących przetwarzania informacji.
§ 2. Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) AFIS – Automatyczny System Identyfikacji Daktyloskopijnej;
2) CLKP – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
3) CRD – Centralną Registraturę Daktyloskopijną;
4) DAKTYL III – skorowidz kart daktyloskopijnych będący zbiorem danych;
5) dane daktyloskopijne – ślady linii papilarnych lub odciski linii papilarnych palców rąk lub dłoni osób;
6) dyrektor CLKP – dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
7) ID AFIS – numer rejestracyjny AFIS, nadawany karcie daktyloskopijnej oraz będący informacją łączącą obrazy odcisków linii papilarnych przetwarzanych w AFIS z informacjami o osobie daktyloskopowanej, przetwarzanymi w zbiorach danych KSIP, DAKTYL III lub innym właściwym zbiorze informacji zawierającym takie dane;
8) ID KSIP OIO – niepowtarzalny numer ewidencyjny nadawany automatycznie odrębnie dla poszczególnych kategorii informacji przetwarzanych we właściwych zbiorach danych KSIP jako identyfikator osoby;
9) karta daktyloskopijna – kartę daktyloskopijną zawierającą odciski linii papilarnych palców, do której może być dołączona karta chejroskopijna zawierająca odciski linii papilarnych dłoni;
10) krajowy AFIS – system AFIS funkcjonujący w Polsce;
11) KSIP – Krajowy System Informacyjny Policji;
12) lk kwp/KSP – laboratorium kryminalistyczne komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji;
13) operator AFIS – biegłego badań daktyloskopijnych, który posiada kompetencje potwierdzone przez dyrektora CLKP;
14) selekcjoner – osobę, która posiada kompetencje potwierdzone przez dyrektora CLKP (certyfikat zawodowy) do samodzielnej pracy w zakresie selekcji śladów linii papilarnych do rejestracji w AFIS zgodnie z nadanymi uprawnieniami;
15) ustawa – ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
16) WRD – Wojewódzką Registraturę Daktyloskopijną;
17) wywiad daktyloskopijny – odbywający się w ZD CLKP proces, w wyniku którego następuje potwierdzenie lub ustalenie tożsamości osób lub zwłok, na podstawie materiału daktyloskopijnego, przekazanego przez uprawnione organy w oparciu o odwzorowania linii papilarnych opuszek palców zgromadzonych w AFIS;
18) ZD CLKP – Zakład Daktyloskopii Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
Rozdział 2
Zbiory danych daktyloskopijnych
§ 3. 1. W CRD gromadzi się karty daktyloskopijne i chejroskopijne w następujących wyodrębnionych podzbiorach:
1) Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, w których gromadzi się w celu zwalczania przestępstw lub identyfikacji osób, oryginały kart sporządzonych przez uprawnione podmioty na podstawie:
a) art. 20 ust. 2a pkt 1, 2, 4–6 ustawy,
b) art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 904 i 1948),
c) art. 10a ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1643, z późn. zm.2)),
d) art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1483, z późn. zm.3)),
e) art. 33 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2016 r. poz. 1897, z późn. zm.4)),
f) umów lub porozumień międzynarodowych, w przypadku kart daktyloskopijnych przekazanych przez organy ścigania i wymiaru sprawiedliwości innych państw;
2) Zbiorze Rejestracji Administracyjnych, w których gromadzi się w celu identyfikacji osób, oryginały kart sporządzonych przez uprawnione podmioty na podstawie:
a) art. 35 ust 2, art. 324 pkt 1 i art. 394 ust. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1990 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 858),
b) art. 30 ust. 1 pkt 3, art. 92 ust. 1 i art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1836 i 2003),
c) art. 73a ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1525, z późn. zm.5));
3) Zbiorach WRD, w których gromadzi się drugie komplety oryginałów kart daktyloskopijnych sporządzone metodą tuszową przez jednostki organizacyjne Policji w celu zwalczania przestępstw lub identyfikacji osób na podstawie art. 21h ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy.
2. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do rejestracji w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych kart daktyloskopijnych sporządzonych na podstawie przepisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b–f.
§ 4. 1. Karty daktyloskopijne gromadzone w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych są porządkowane według nadawanego kolejno każdej rejestrowanej karcie indywidualnego numeru rejestracyjnego ID AFIS.
2. Karty daktyloskopijne gromadzone w Zbiorze Rejestracji Administracyjnych są porządkowane według ID AFIS nadanego pierwszej rejestrowanej karcie daktyloskopijnej danej osoby. Każdej kolejnej karcie daktyloskopijnej, na której znajdują się obrazy odcisków linii papilarnych palców tej samej osoby nadaje się indywidualny numer ID AFIS, a następnie kartę tę dołącza się do poprzednich rejestracji i przechowuje pod numerem pierwszej zarejestrowanej karty daktyloskopijnej danej osoby.
3. Wszystkie ID AFIS kart daktyloskopijnych rejestrowanych w Zbiorze Rejestracji Administracyjnych rozpoczynają się od cyfry „7”.
4. Karty daktyloskopijne gromadzone w Zbiorze Rejestracji Administracyjnych stanowią część rejestrów, o których mowa w art. 428 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach oraz art. 119 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Karty daktyloskopijne gromadzone w WRD są porządkowane w sposób umożliwiający ich wyszukiwanie.
§ 5. 1. W AFIS gromadzi się i przetwarza w formie cyfrowej wszystkie obrazy odcisków linii papilarnych opuszek palców rąk i dłoni (bez członów palców) z kart daktyloskopijnych gromadzonych w podzbiorach CRD, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2.
2. Informacje z podzbiorów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, są przetwarzane w AFIS w wyodrębnionych programowo, oddzielnych zbiorach danych.
§ 6. Poza informacjami, o których mowa w § 5 ust. 1, w AFIS są przetwarzane również obrazy niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych ujawnionych w toku czynności dochodzeniowo-śledczych i przekazanych przez jednostki organizacyjne Policji lub inne uprawnione podmioty, zwane dalej „NN śladami” oraz ślady linii papilarnych, które mogą pochodzić od osób zaginionych.
§ 7. Zbiór Rejestracji Kryminalnych, Zbiór Rejestracji Administracyjnych oraz AFIS są prowadzone przez CLKP.
§ 8. 1. Dyrektora CLKP upoważnia się do:
1) wykonywania zadań administratora danych i informacji zgromadzonych w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, Zbiorze Rejestracji Administracyjnych i AFIS, w tym zadań administratora danych wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922);
2) przetwarzania danych i informacji, o których mowa w art. 21h ust. 1 i 2 ustawy, gromadzonych w zbiorach danych daktyloskopijnych w zakresie niezbędnym do wykonania zadań określonych w niniejszym zarządzeniu;
3) nadawania, zmiany lub cofania upoważnień do przetwarzania i udostępniania informacji zgromadzonych w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, Zbiorze Rejestracji Administracyjnych przez policjantów lub pracowników CLKP oraz w AFIS przez policjantów lub pracowników CLKP i lk kwp/KSP;
4) kontroli dostępu do danych i informacji przetwarzanych w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, Zbiorze Rejestracji Administracyjnych i AFIS;
5) udostępniania danych i informacji podmiotom określonym w ustawie, jednostkom organizacyjnym Policji oraz innym podmiotom uprawnionym do uzyskiwania danych i informacji przetwarzanych w zbiorach danych daktyloskopijnych na podstawie przepisów odrębnych;
6) nadzoru nad realizacją zadań krajowego punktu kontaktowego, o których mowa w art. 145j ust. 3 ustawy;
7) nadzoru nad realizacją zadań krajowego punktu dostępu do systemu Eurodac;
8) współpracy z komórkami organizacyjnymi KGP w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania czynności służbowych związanych z przetwarzaniem informacji w zbiorach danych daktyloskopijnych;
9) wyznaczania oraz upoważniania policjantów lub pracowników CLKP do realizacji zadań, o których mowa w pkt 4–7 lub innych związanych z realizacją zadań krajowego punktu kontaktowego, o których mowa w art. 145j ust. 3 ustawy i krajowego punktu dostępu do systemu Eurodac;
10) wyznaczania komisji do usuwania danych ze zbiorów CRD i AFIS.
2. Komendantów wojewódzkich Policji oraz Komendanta Stołecznego Policji upoważnia się do:
1) wykonywania zadań administratora danych i informacji zgromadzonych we właściwym zbiorze WRD, w tym zadań administratora danych wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych;
2) przetwarzania danych i informacji, o których mowa w art. 21h ust. 1 i 2 ustawy, gromadzonych we właściwym zbiorze WRD w zakresie niezbędnym do wykonania zadań określonych w niniejszym zarządzeniu;
3) nadawania, zmiany lub cofania upoważnień do:
– przetwarzania informacji zgromadzonych we właściwym zbiorze WRD dla policjantów lub pracowników lk kwp/KSP,
– pobierania, przetwarzania i sprawdzania danych daktyloskopijnych w zakresie wynikającym z dostępu do urządzeń do elektronicznego daktyloskopowania osób i szybkiej identyfikacji osób dla policjantów i pracowników podległych jednostek i komórek organizacyjnych Policji wykorzystujących te urządzenia;
4) kontroli dostępu do danych i informacji przetwarzanych we właściwym zbiorze WRD;
5) wyznaczania oraz upoważniania policjantów lub pracowników lk kwp/KSP do realizacji zadań, o których mowa w pkt 2 i 4.
§ 9. 1. Dostęp do Zbioru Rejestracji Kryminalnych, Zbioru Rejestracji Administracyjnych i zbioru AFIS mają policjanci pełniący służbę i pracownicy zatrudnieni w ZD CLKP, do których zadań należy identyfikowanie osób na podstawie linii papilarnych w zakresie posiadanych uprawnień i upoważnień.
2. Dostęp do właściwych zbiorów WRD i zbioru AFIS mają policjanci pełniący służbę i pracownicy zatrudnieni w lk kwp/KSP, do których zadań należy identyfikowanie osób na podstawie linii papilarnych w zakresie posiadanych uprawnień i upoważnień.
3. Uprawnionym podmiotom udostępnia się wyłącznie kopie kart daktyloskopijnych zgromadzonych w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych i Zbiorze Rejestracji Administracyjnych.
4. Przeglądanie oryginałów kart daktyloskopijnych zgromadzonych w CRD odbywa się w ZD CLKP albo w lk kwp/KSP w obrębie stref bezpieczeństwa określonych w dokumentacji polityki bezpieczeństwa zbiorów danych osobowych prowadzonych w systemach informatycznych w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji, na podstawie upoważnienia wystawionego przez uprawniony podmiot.
5. Informacje o udostępnianiu informacji zgromadzonych w CRD przechowuje się przez okres jednego roku i trzech miesięcy liczony od daty wydania upoważnienia, o którym mowa w ust. 4.
Rozdział 3
Czynności związane z przetwarzaniem danych z kart daktyloskopijnych i chejroskopijnych zgromadzonych w CRD i AFIS
§ 10. 1. Za jakość i poprawność informacji zawartych na kartach daktyloskopijnych przekazywanych do CRD odpowiadają, każdy w swoim zakresie, osoba prowadząca postępowanie lub czynności, w związku z którymi nastąpiło daktyloskopowanie oraz osoba daktyloskopująca. Karty daktyloskopijne przekazuje się do CRD w celu rejestracji i włączenia do zbioru, wraz z wnioskiem, w którym podaje się liczbę przesłanych kart, bez podawania danych identyfikujących osobę daktyloskopowaną.
2. Dane zawarte w kartach daktyloskopijnych przechowywanych w CRD nie mogą być zmieniane lub korygowane. Dopuszcza się poprawę jakości i czytelności obrazów odcisków linii papilarnych gromadzonych i przetwarzanych w AFIS.
§ 11. 1. Przed przystąpieniem do daktyloskopowania osoby, policjant jest obowiązany sprawdzić za pomocą urządzenia do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej osób6) na podstawie odcisków linii papilarnych opuszek palców rąk, czy w AFIS znajdują się już dane daktyloskopijne tej osoby, a jeśli tak, to z jakimi danymi są powiązane.
2. Jeżeli w wyniku sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, okaże się, że zarejestrowane dane osoby sprawdzanej są różne, niż te które podaje osoba w chwili daktyloskopowania, policjant prowadzący postępowanie jest obowiązany do podjęcia niezbędnych czynności celem wyjaśnienia rozbieżności.
§ 12. 1. W przypadku pobierania odcisków linii papilarnych za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania należy zarejestrować w KSIP osobę daktyloskopowaną i fakt daktyloskopowania, w trybie przepisów określających funkcjonowanie KSIP, a następnie postępować według instrukcji obsługi urządzenia.
2. Po zakończeniu daktyloskopowania utworzony automatycznie przez urządzenie plik elektroniczny, który stanowi oryginał karty daktyloskopijnej, jest przesyłany, z użyciem systemu teleinformatycznego, bezpośrednio do ZD CLKP.
3. Osoba odpowiedzialna za funkcjonowanie urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania jest obowiązana, co najmniej raz na rok usuwać z dysku twardego pliki zawierające wszelkie dane powstałe podczas daktyloskopowania.
4. Jeżeli odciski linii papilarnych pobrane za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania z przyczyn niezależnych nie dotarły do ZD CLKP, a nie ma już możliwości sporządzenia kart daktyloskopijnych metodą tuszową, dopuszczalne jest wydrukowanie karty daktyloskopijnej z utworzonego wcześniej pliku i przekazanie jej w jednym egzemplarzu bezpośrednio do ZD CLKP.
5. Nadesłany do ZD CLKP wydruk karty daktyloskopijnej z pliku który nie dotarł drogą elektroniczną traktuje się jak oryginał karty daktyloskopijnej podlegający rejestracji w CRD i AFIS.
§ 13. 1. Jeżeli z przyczyn niezależnych, pobranie odcisków linii papilarnych za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania jest niemożliwe, karty daktyloskopijne sporządza się metodą tuszową.
2. Z zastrzeżeniem ust. 3, w przypadku daktyloskopowania metodą tuszową sporządza się po dwa komplety kart daktyloskopijnych i chejroskopijnych, uwzględniając następujące warunki:
1) sporządzenie kart daktyloskopijnych i chejroskopijnych polega na wypełnieniu pól zgodnie z opisem oraz pobraniu czytelnych odcisków linii papilarnych palców i dłoni;
2) wpisów w polach kart daktyloskopijnych dokonuje się pismem ręcznym, w sposób czytelny, trwałym środkiem kryjącym lub pismem maszynowym. Pisownia poszczególnych wyrazów i cyfr nie może budzić wątpliwości, przy czym imiona i nazwiska należy wpisywać dużymi literami, na wzór pisma technicznego;
3) w przypadku zastosowania środków przymusu bezpośredniego wobec osoby daktyloskopowanej w celu pobrania odcisków linii papilarnych, informację o tym umieszcza się w górnej części odwrotnej strony karty daktyloskopijnej;
4) po sporządzeniu karty, policjant daktyloskopujący i osoba daktyloskopowana składają swoje podpisy na każdym arkuszu karty, w przeznaczonym do tego polu;
5) przed przekazaniem kart daktyloskopijnych i chejroskopijnych do rejestracji w CRD, należy zarejestrować w KSIP osobę daktyloskopowaną i fakt daktyloskopowania. W odpowiednim polu karty daktyloskopijnej należy wpisać numer ID KSIP OIO;
6) dwa komplety kart daktyloskopijnych należy niezwłocznie przekazać do lk kwp/KSP właściwego ze względu na miejsce prowadzenia postępowania albo wykonywania czynności, w związku z którymi nastąpiło daktyloskopowanie.
3. Karty daktyloskopijne sporządzone metodą tuszową na podstawie art. 21h ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy, przesyłane są w jednym egzemplarzu bezpośrednio do ZD CLKP.
§ 14. Po otrzymaniu dwóch kompletów kart daktyloskopijnych lk kwp/KSP:
1) dokonuje sprawdzenia kart i zwraca karty wykonane nieprawidłowo do jednostki organizacyjnej Policji, w której zostały wykonane, w celu ich uzupełnienia lub ponownego wykonania;
2) przekazuje niezwłocznie jeden komplet kart daktyloskopijnych do podzbioru, o którym mowa w § 3 pkt 1;
3) pozostawia drugi komplet kart daktyloskopijnych w WRD.
§ 15. Karty daktyloskopijne dostarczone do ZD CLKP są ponownie sprawdzane w zakresie prawidłowości ich sporządzenia. Karty wypełnione nieprawidłowo lub zawierające odciski linii papilarnych o niedostatecznej jakości są zwracane podmiotowi, który je przekazał, celem uzupełnienia braków lub powtórnego wykonania.
§ 16. 1. Wprowadzanie danych z kart daktyloskopijnych do AFIS odbywa się w ZD CLKP.
2. W AFIS rejestrowane są następujące informacje z kart daktyloskopijnych:
1) ID AFIS i typ rejestracji (kryminalny lub administracyjny);
2) województwo, na terenie którego dokonano rejestracji danej osoby, od której pobrano odciski linii papilarnych;
3) płeć osoby rejestrowanej;
4) rok urodzenia osoby rejestrowanej;
5) obrazy odcisków linii papilarnych kolejnych dziesięciu opuszek palców rąk, odcisków kontrolnych palców i odcisków linii papilarnych dłoni.
3. Informacje dotyczące okoliczności zdarzenia będącego podstawą daktyloskopowania oraz informacje dotyczące osoby daktyloskopowanej, w tym również informacje określone w ust. 2, są przechowywane w KSIP, DAKTYL III lub w innym właściwym zbiorze zawierającym takie informacje.
4. ID AFIS nadawany karcie daktyloskopijnej w chwili wprowadzania jej do systemu, jest informacją łączącą obrazy odcisków linii papilarnych opuszek palców i dłoni przetwarzanych w AFIS z informacjami o osobie daktyloskopowanej zgromadzonymi w zbiorach, o których mowa w ust. 3.
§ 17. 1. Dane daktyloskopijne zgromadzone w AFIS mogą być wykorzystywane przez uprawnione podmioty do ustalenia, potwierdzenia lub weryfikacji tożsamości osoby za pomocą urządzenia do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej osób, na podstawie odcisków linii papilarnych opuszek palców rąk.
2. W przypadku uzyskania pozytywnej odpowiedzi na urządzeniu do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej osób w postaci numeru ID AFIS, dane osoby, której ten numer dotyczy, ustala się w zbiorach, o których mowa w § 16 ust. 3.
§ 18. 1. W przypadku braku dostępu do urządzenia do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej osób lub w przypadku uzyskania wyniku negatywnego, lub powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do wyniku ustalenia, potwierdzenia lub weryfikacji tożsamości osoby, lub w przypadku ustalania tożsamości NN zwłok, przeprowadza się wywiad daktyloskopijny.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, do ZD CLKP należy dostarczyć lub przesłać za pomocą teleinformatycznego systemu transmisji obrazów kartę daktyloskopijną z odciskami linii papilarnych opuszek palców rąk NN osoby lub NN zwłok.
3. Na karcie daktyloskopijnej przekazanej w celu przeprowadzenia wywiadu daktyloskopijnego w polu „powód daktyloskopowania” należy wpisać „WYWIAD”. W odpowiednie pola karty należy wpisać posiadane dane o osobie lub zwłokach, a w razie braku takich danych, należy wpisać wyraz „NN osoba” lub „NN zwłoki”. Na karcie daktyloskopijnej zwłok o nieustalonej tożsamości należy wpisać płeć, przybliżony wiek i inne dostępne dane.
4. Przekazane do ZD CLKP w celu wykonania wywiadu daktyloskopijnego karty daktyloskopijne oznacza się indywidualnym kodem kreskowym.
5. Przekazane obrazy odcisków linii papilarnych porównywane są niezwłocznie z obrazami odcisków linii papilarnych zgromadzonymi w AFIS.
6. W przypadku stwierdzenia, że w ZD CLKP znajduje się karta daktyloskopijna, na której zawarte są dane daktyloskopijne odpowiadające odciskom linii papilarnych przekazanym w ramach wywiadu daktyloskopijnego, podmiotowi zlecającemu wywiad daktyloskopijny, przekazuje się informacje z tej karty daktyloskopijnej, obejmujące okoliczności rejestracji oraz dane osoby wpisane do karty daktyloskopijnej.
7. Karta daktyloskopijna przekazana w celu przeprowadzenia wywiadu daktyloskopijnego, nie podlega rejestracji w CRD i po sprawdzeniu jej, zwracana jest podmiotowi zlecającemu wywiad daktyloskopijny. Kopie plików zawierających dane daktyloskopijne powstałe w związku z daktyloskopowaniem na urządzeniach do elektronicznego daktyloskopowania zapisywane są w elektronicznym archiwum CRD.
§ 19. 1. W weryfikacji, o której mowa w art. 21l ust. 1 ustawy, uczestniczą jednostki organizacyjne Policji, które zarejestrowały informacje w CRD i AFIS, CLKP oraz kierownik komórki organizacyjnej Komedy Głównej Policji uprawniony do pełnienia funkcji administratora danych KSIP w zakresie w jakim informacje o fakcie daktyloskopowania są przetwarzane w zbiorach danych KSIP.
2. Dla celów przeprowadzenia weryfikacji, o której mowa w ust. 1, jednostki organizacyjne Policji, które zarejestrowały informacje w CRD i AFIS oraz CLKP dokonują ich oceny pod kątem wystąpienia przesłanek, o których mowa art. 21l ust. 2 ustawy. Oceny takiej może także dokonać kierownik, o którym mowa w ust. 1, w zakresie w jakim informacje o fakcie daktyloskopowania są przetwarzane w zbiorach danych KSIP.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji przekazuje ZD CLKP wyniki dokonanych ocen oraz informacje o wystąpieniu przesłanek, o których mowa w art. 21l ust. 2 ustawy lub innych niezbędnych do przeprowadzenia weryfikacji na wniosku, którego wzór jest określony w załączniku nr 1.
4. Komisja, o której mowa w art. 21n ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5, dokonuje usunięcia danych i karty daktyloskopijnej z CRD i AFIS na podstawie informacji przekazanych przez jednostki organizacyjne Policji oraz kierownika, o którym mowa w ust. 1, oraz po ich uprzedniej weryfikacji dokonanej przez dyrektora CLKP, pod kątem:
1) wystąpienia podstawy usunięcia danych określnej art. 211 ust. 2 ustawy lub zasadności usunięcia w pozostałych przypadkach;
2) powiązania danych daktyloskopijnych w AFIS z innymi rejestracjami – w odniesieniu do usuwania kart daktyloskopijnych.
5. Karty daktyloskopijne osób powyżej 80 roku życia z urzędu ocenia, w tym pod kątem powiązania danych daktyloskopijnych w AFIS z innymi rejestracjami, oraz komisyjnie usuwa, ZD CLKP, sporządzając z tych czynności protokół.
6. Usuwanie polega na wyłączeniu karty daktyloskopijnej ze zbiorów CRD i AFIS oraz usunięciu wszystkich danych wprowadzonych przez ZD CLKP, dotyczących tej karty, z systemów informatycznych. Po wykonaniu tych czynności wyłączona karta daktyloskopijna jest protokolarnie niszczona.
7. ZD CLKP może zwracać się do jednostek organizacyjnych Policji o dokonanie oceny zarejestrowanych w CRD i AFIS informacji pod kątem wystąpienia przesłanek, o których mowa art. 211 ust. 2 ustawy na potrzeby weryfikacji, o której mowa w art. 211 ust. 1 ustawy, oraz przekazanie wyników tej oceny na wniosku, o którym mowa w ust. 3.
8. Jeżeli w wyniku oceny, o której mowa w ust. 1 i 7 zachodzi podstawa do usunięcia informacji o fakcie daktyloskopowania osoby z KSIP a nie wystąpiła jedna z przesłanek, o których mowa w art. 211 ust. 2 ustawy, do usunięcia danych daktyloskopijnych z CRD i AFIS, ZD CLKP usuwa wyłącznie informacje o fakcie daktyloskopowania z KSIP.
9. Usunięcie informacji o fakcie daktyloskopowania osoby z KSIP w przypadku, gdy nie zachodziły podstawy do usunięcia danych i karty daktyloskopijnej z CRD i AFIS nie zwalnia jednostek organizacyjnych Policji z przeprowadzania oceny pod kątem wystąpienia przesłanek, o których mowa art. 211 ust. 2 ustawy oraz przesyłania wyników tej oceny do ZD CLKP na wniosku, o którym mowa w ust. 3.
10. O usunięciu danych z CRD i AFIS w innych przypadkach niż wymienione w art. 211 ust. 2 ustawy decyduje, na podstawie informacji, o których mowa w ust. 3, dyrektor CLKP lub osoba przez niego upoważniona.
Rozdział 4
Czynności związane z przetwarzaniem niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych
§ 20. 1. W celu ustalenia wartości identyfikacyjnej ujawnionych i zabezpieczonych śladów oraz ustalenia osoby, która pozostawiła poszczególne ślady, sporządza się „Wniosek o selekcję, sprawdzenie i rejestrację niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w krajowym AFIS”, zwany dalej „wnioskiem AFIS”. We wniosku wskazuje się zakres zleconych czynności. Wzór formularza wniosku AFIS stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
2. Do wniosku AFIS należy dołączyć odpowiednie karty daktyloskopijne do eliminacji śladów.
3. Wniosek AFIS kieruje się do właściwego terytorialnie lk kwp/KSP lub w drodze wyjątku do CLKP.
§ 21. 1. Realizacja wniosku AFIS składa się z następujących po sobie etapów: selekcji, sprawdzenia i rejestracji NN śladów.
2. W etapie selekcji, selekcjoner lub operator AFIS:
1) spośród nadesłanych wraz z wnioskiem AFIS śladów linii papilarnych typuje te ślady, które spełniają wymogi przeszukań w AFIS;
2) z wytypowanych śladów eliminuje ślady pochodzące od osób wskazanych we wniosku AFIS jako materiał do eliminacji.
3. W etapie sprawdzenia operator AFIS na stanowisku systemu:
1) koduje te ślady;
2) przesyła do jednostki centralnej AFIS celem dokonania przeszukania z bazami danych;
3) dokonuje weryfikacji uzyskanego wyniku przeszukania.
4. W etapie rejestracji ślady linii papilarnych podlegają rejestracji w AFIS w przypadku, gdy:
1) nie zostały zidentyfikowane z odciskami linii papilarnych pobranymi od osób do eliminacji lub z obrazami linii papilarnych zarejestrowanymi w AFIS;
2) spełniają kryteria jakościowe niezbędne do masowych przeszukań w AFIS.
5. O sprawdzeniu i ewentualnej rejestracji NN śladów w AFIS rozstrzyga operator AFIS na podstawie oceny wartości identyfikacyjnej śladów.
6. W wyjątkowych przypadkach, gdy wraz z wnioskiem AFIS nie przekazano kart daktyloskopijnych do eliminacji, operator AFIS sprawdza w AFIS ślady linii papilarnych, a po zweryfikowaniu wyniku sprawdzenia ślady te są wprowadzane do bazy nieaktywnej AFIS. Informację o dokonanym sprawdzeniu umieszcza się w „Karcie jednorazowego przeszukania NN śladów w krajowym AFIS”, której wzór stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia. Rejestracja tych śladów w AFIS może nastąpić dopiero po upewnieniu się, że ślad może pochodzić od sprawcy przestępstwa.
7. Obrazy śladów, których pochodzenie zostało ustalone w wyniku przeszukania i weryfikacji, przechowuje się w bazie danych AFIS do upływu terminu przedawnienia ścigania przestępstwa, ale nie biorą one udziału w dalszych przeszukaniach.
§ 22. Do rejestracji informacji o sprawdzanych i rejestrowanych w AFIS NN śladach stosuje się „Kartę rejestracyjną NN śladów w krajowym AFIS”, której wzór stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.
§ 23. 1. „Wynik selekcji, sprawdzenia i rejestracji niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w krajowym AFIS”, zwany dalej „wynikiem AFIS”, wpisuje się do formularza wyniku AFIS, którego wzór określa załącznik nr 5 do zarządzenia. Wynik AFIS nie zastępuje dowodu z opinii biegłego.
2. W przypadku uzyskania pozytywnego sprawdzenia NN śladu w AFIS, w wyniku AFIS podaje się wyłącznie ID AFIS karty daktyloskopijnej, z którą uzyskano pozytywny wynik sprawdzenia. Dane osoby, której ten numer dotyczy, ustala się w skorowidzu DAKTYL III, KSIP lub w innym właściwym zbiorze informacji zawierającym takie dane.
3. Wynik AFIS przekazuje się jednostce lub komórce organizacyjnej Policji, która wystąpiła z wnioskiem AFIS.
4. Policjant prowadzący postępowanie po otrzymaniu informacji o pozytywnym wyniku sprawdzenia, w ramach którego sporządzono wniosek AFIS, jest zobowiązany dopuścić dowód z opinii biegłego poprzez wydanie postanowienia:
1) w którym nie umieszcza się pytań związanych z wynikiem sprawdzenia lub rejestracji śladów linii papilarnych w AFIS;
2) do którego, jako materiał porównawczy dołącza się oryginalną kartę daktyloskopijną sporządzoną w ramach danego postępowania.
5. Policjant prowadzący postępowanie, w ramach którego sporządzono wniosek AFIS, jest zobowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania pozytywnego wyniku AFIS przekazać informacje o sposobie wykorzystania tego wyniku odpowiednio do:
1) komórki organizacyjnej służby kryminalnej w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji, jeśli wniosek AFIS był skierowany przez jednostki organizacyjne Policji podległe komendantowi wojewódzkiemu Policji lub Komendantowi Stołecznemu Policji;
2) komórki organizacyjnej służby kryminalnej właściwej do spraw wewnętrznych w Komendzie Głównej Policji, jeśli wniosek AFIS był skierowany przez komórkę organizacyjną Komendy Głównej Policji;
3) komórki organizacyjnej Centralnego Biura Śledczego Policji, jeśli wniosek AFIS był skierowany przez komórkę organizacyjną Centralnego Biura Śledczego Policji.
§ 24. Przy usuwaniu informacji o niezidentyfikowanych śladach linii papilarnych i o śladach linii papilarnych, które mogą pochodzić od osób zaginionych, stosuje się przepisy art. 21m ust. 1 i 2 ustawy.
Rozdział 5
Przeszukania w międzynarodowych bazach danych
§ 25. W CLKP znajduje się krajowy punkt kontaktowy do spraw wymiany danych daktyloskopijnych ze zautomatyzowanych systemów identyfikacji daktyloskopijnej, o którym mowa w art. 145j ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy.
§ 26. 1. W celu wykrycia sprawcy przestępstwa, gdy uzasadnione przypuszczenie wskazuje, że sprawca może być zarejestrowany w bazie danych daktyloskopijnych innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zwanego dalej „PC UE”, można zlecić sprawdzenie NN śladów w bazach wybranych PC UE.
2. W celu przeszukania NN śladów w bazach PC UE do wniosku AFIS, należy dołączyć „Wniosek o sprawdzenie niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w międzynarodowych bazach danych”, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia. We wniosku tym zlecający określa zakres przeszukania (baza kart, baza śladów) oraz wskazuje PC UE, w którym ma nastąpić przeszukanie NN śladów w bazach danych.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z kopią wyniku AFIS, za pośrednictwem właściwego terytorialnie lk kwp/KSP przesyła się do ZD CLKP, po uprzednim przeszukaniu i zarejestrowaniu NN śladów w krajowym AFIS.
4. W przypadku konieczności przeszukania NN śladów, które zostały zarejestrowane w krajowym AFIS, wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z kopią wyniku AFIS, przesyła się bezpośrednio do ZD CLKP.
5. Realizacja wniosku o sprawdzenie niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w międzynarodowych bazach danych polega na jednorazowym sprawdzeniu wskazanych NN śladów z bazami danych wybranych PC UE. Informację o dokonanym sprawdzeniu umieszcza się w „Karcie sprawdzenia NN śladów w bazach międzynarodowych”, której wzór stanowi załącznik nr 7 do zarządzenia.
6. Wynik sprawdzenia wpisuje się do formularza „Wynik sprawdzenia niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w międzynarodowych bazach danych”, którego wzór stanowi załącznik nr 8 do zarządzenia. Wynik ten nie zastępuje dowodu z opinii biegłego.
7. W przypadku uzyskania pozytywnego sprawdzenia NN śladu w bazach danych PC UE, w wyniku sprawdzenia niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w międzynarodowych bazach danych podaje się nazwę państwa, z którym uzyskano pozytywny wynik sprawdzenia oraz ID AFIS karty daktyloskopijnej lub oznaczenie identyfikacyjne NN śladów.
8. Dane osoby lub dane sprawy, której ten numer dotyczy, ustala się w punkcie kontaktowym znajdującym się w komórce organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach współpracy międzynarodowej.
§ 27. 1. W celu ustalenia lub potwierdzenia tożsamości NN osoby oraz w celu wykrycia sprawcy przestępstwa, którego dopuścił się na terenie innego PC UE, można zlecić sprawdzenie karty daktyloskopijnej tej osoby w bazach danych wskazanych PC UE.
2. Ustalenie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się na „Wniosek o sprawdzenie kart daktyloskopijnych w międzynarodowych bazach danych”, którego wzór stanowi załącznik nr 9 do zarządzenia. We wniosku tym zlecający określa zakres sprawdzenia (baza kart, baza śladów) oraz wskazuje PC UE, z których bazami ma nastąpić przeszukanie danej karty.
3. Karta daktyloskopijna, o której mowa w ust. 1, może pochodzić z krajowego AFIS i posiadać ID AFIS lub może być sporządzona przez policjanta, który potwierdza lub ustala tożsamość NN osoby.
4. Realizacja wniosku, o którym mowa w ust. 2, polega na jednorazowym sprawdzeniu wskazanych kart daktyloskopijnych z bazami danych wybranych PC UE. Informację o dokonanym sprawdzeniu umieszcza się w „Karcie sprawdzenia kart daktyloskopijnych w międzynarodowych bazach danych”, której wzór stanowi załącznik nr 10 do zarządzenia.
5. Wynik przeszukania wpisuje się do formularza „Wynik sprawdzenia karty daktyloskopijnej w międzynarodowych bazach danych”, którego wzór stanowi załącznik nr 11 do zarządzenia. Wynik ten jest wyłącznie informacją o źródle dowodowym albo ustaleniem lub potwierdzeniem tożsamości NN osoby.
6. W przypadku uzyskania pozytywnego sprawdzenia karty daktyloskopijnej w bazach danych PC UE, w wyniku sprawdzenia karty daktyloskopijnej w międzynarodowych bazach danych podaje się nazwę państwa, z którym uzyskano pozytywny wynik sprawdzenia oraz ID AFIS karty daktyloskopijnej lub oznaczenie identyfikacyjne NN śladów.
7. Dane osoby lub oznaczenie NN śladów, ustala się w punkcie kontaktowym, o którym mowa w § 26 ust. 8.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 28. 1. Do chwili osiągnięcia przez Polskę pełnej operacyjności w dziedzinie zautomatyzowanej wymiany danych daktyloskopijnych z bazami danych daktyloskopijnych innych PC UE, wnioski o sprawdzenia NN śladów lub kart daktyloskopijnych w bazach danych PC UE, z którymi Polska nie jest jeszcze operacyjna, należy realizować w sposób dotychczasowy.
2. Pisemne zlecenia należy skierować do komórki odpowiedzialnej za współpracę międzynarodową Policji, po uprzednim przeszukaniu w krajowym AFIS.
§ 29. Zbiory informacji o odciskach linii papilarnych utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów i składające się z informacji zawartych na kartach daktyloskopijnych, stanowią podzbiory CRD w rozumieniu niniejszego zarządzenia.
§ 30. Zachowują ważność nadane przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia uprawnienia dostępu do CRD oraz upoważnienia do przetwarzania danych osobowych w AFIS.
§ 31. Traci moc decyzja nr 384 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 października 2014 r. w sprawie prowadzenia zbioru danych o nazwie „Centralna Registratura Daktyloskopijna” (Dz. Urz. KGP poz. 112).
§ 32. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Komendant Główny Policji |
nadinsp. Jarosław Szymczyk |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60, 244, 708, 768, 1086 i 1321.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60, 244, 768, 1086 i 1321.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 oraz z 2017 r. poz. 244, 768 i 1086.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60, 768 i 1321.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 900.
6) Urządzenia do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej osób, np. MorphoTouch, MorphoRapID, L1 IBIS Extreme.
Załączniki do zarządzenia nr 27 Komendanta Głównego Policji
z dnia 31 lipca 2017 r. (poz. 52)
Załącznik nr 1
WZÓR – WNIOSEK DOT. OCENY, WERYFIKACJI LUB USUNIĘCIA INFORMACJI ZE ZBIORÓW DANYCH OSOBOWYCH
Załącznik nr 2
WZÓR – WNIOSEK O SELEKCJĘ, SPRAWDZENIE I REJESTRACJĘ NIEZIDENTYFIKOWANYCH ŚLADÓW LINII PAPILARNYCH W KRAJOWYM AFIS
Załącznik nr 3
WZÓR – KARTA JEDNORAZOWEGO PRZESZUKANIA NN ŚLADÓW W KRAJOWYM AFIS
Załącznik nr 4
WZÓR – KARTA REJESTRACYJNA NN ŚLADÓW W KRAJOWYM AFIS
Załącznik nr 5
WZÓR – WYNIK SELEKCJI, SPRAWDZENIA I REJESTRACJI NIEZIDENTYFIKOWANYCH ŚLADÓW LINII PAPILARNYCH W KRAJOWYM AFIS
Załącznik nr 6
WZÓR – WNIOSEK O SPRAWDZENIE NIEZIDENTYFIKOWANYCH ŚLADÓW LINII PAPILARNYCH W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH
Załącznik nr 7
WZÓR – KARTA SPRAWDZENIA NN ŚLADÓW W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH
Załącznik nr 8
WZÓR – WYNIK SPRAWDZENIA NIEZIDENTYFIKOWANYCH ŚLADÓW LINII PAPILARNYCH W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH
Załącznik nr 9
WZÓR – WNIOSEK O SPRAWDZENIE KART DAKTYLOSKOPIJNYCH W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH
Załącznik nr 10
WZÓR – KARTA SPRAWDZENIA KART DAKTYLOSKOPIJNYCH W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH
Załącznik nr 11
WZÓR – WYNIK SPRAWDZENIA KARTY DAKTYLOSKOPIJNEJ W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH ZGODNIE Z DYSPOZYCJĄ KARTA DAKTYLOSKOPIJNA O ID AFIS LUB KARTA DAKTYLOSKOPIJNA NN OSOBY O NUMERZE TYMCZASOWYM ID AFIS