Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-03-30
Wersja aktualna od 2022-03-30
obowiązujący
DECYZJA NR 208
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 2 czerwca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej
(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2022 r., poz. 168) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1. Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2. Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie i Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
§ 3. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. poz. 1644, z 2008 r. poz. 1116, z 2010 r. poz. 1381, z 2012 r. poz. 899, z 2014 r. poz. 1312 oraz z 2015 r. poz. 593.
Załącznik do decyzji nr 208 Komendanta Głównego Policji
z dnia 2 czerwca 2016 r.
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM
W ZAKRESIE WARTOŚCIOWANIA STANOWISK PRACY W SŁUŻBIE CYWILNEJ [1]
SPIS TREŚCI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO - PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO - PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
Kurs specjalistyczny w zakresie wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Celem kursu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami formalno-prawnymi w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci realizujący zadania związane z wartościowaniem stanowisk pracy w służbie cywilnej.
4. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym lub w systemie elektronicznego kształcenia na odległość.
5. Czas trwania kursu
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie nauczania na kursie wymaga przeprowadzenia 12 godzin lekcyjnych.
W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, realizować zajęcia w soboty.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Kurs realizowany jest w grupach szkoleniowych, w których liczba uczestników nie powinna przekraczać 20 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia realizują nauczyciele policyjni z jednostki szkoleniowej, której powierzono kurs do realizacji. Do realizacji zajęć można włączyć nauczycieli stowarzyszonych z jednostek organizacyjnych Policji oraz policjantów i pracowników Policji z komórek organizacyjnych KGP.
Realizując określone w programie zagadnienia, można regulować czas zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia.
8. Forma zakończenia kursu
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnych ocen bieżących z ćwiczeń określonych w programie nauczania. Ocena negatywna uzyskana w trakcie kursu musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu, w którym w miejscu ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym".
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematów słuchacz będzie:
- definiował pojęcia związane z wartościowaniem stanowisk pracy w służbie cywilnej,
- identyfikował uwarunkowania prawne związane z tym procesem oraz cele wartościowania stanowiska pracy,
- dokonywał analizy opisów stanowisk pracy w celu ich wykorzystania w procesie wartościowania tych stanowisk,
- określał skutki niewłaściwie sporządzonych opisów stanowisk pracy i miał świadomość ich negatywnego wpływu na proces i wyniki wartościowania stanowisk w służbie cywilnej,
- stosował metodę analityczno-punktową wykorzystywaną podczas wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.
Temat | Czas realizacji | Metoda | Wskazówki do realizacji | |
1. | Podstawowe pojęcia związane z procesem wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej, definicja procesu, podstawa prawna, cele wartościowania stanowisk oraz zastosowanie wartościowania w zarządzaniu organizacją. | 2 | wykład | Omów uwarunkowania prawne oraz cele procesu wartościowania w służbie cywilnej na podstawie treści zarządzenia nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (M. P. poz. 61 oraz z 2015 r. poz. 724), zwanego dalej "zarządzeniem" oraz wskaż literaturę przedmiotu. |
2. | Analizowanie opisów stanowisk pracy w celu wykorzystania tych opisów w procesie wartościowania. Omówienie opisów stanowisk pracy będących wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej oraz opisów stanowisk niebędących wyższymi stanowiskami pracy w służbie cywilnej i wykorzystanie w procesie wartościowania. | 2 | wykład | Zaprezentuj wzory opisów stanowisk pracy w służbie cywilnej z uwzględnieniem opisów stanowisk pracy będących wyższymi oraz niebędących wyższymi stanowiskami pracy w służbie cywilnej. Dokonaj ich analizy pod kątem możliwości wykorzystania opisów w procesie wartościowania. Realizując zajęcia, korzystaj z załączników nr 1 i 2 do zarządzenia. |
3. | Metoda analityczno-punktowa wykorzystywana w procesie wartościowania stanowisk w służbie cywilnej. | 2 | wykład | Omów metodę analityczno-punktową wykorzystywaną podczas wartościowania wyższych stanowisk w służbie cywilnej oraz niebędących wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej, zgodnie z załącznikami nr 3 i 4 do zarządzenia. |
4. | Wpływ niewłaściwie sporządzanych opisów stanowisk pracy na proces i wyniki wartościowania stanowisk w służbie cywilnej. | 2 | ćwiczenie, praca w grupach, dyskusja | Podziel uczestników kursu na grupy. Poleć dokonanie analizy przykładowych opisów stanowisk pracy z zadaniem wskazania błędów mających wpływ na proces wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej. Omów treść opisów stanowisk pracy wskazując umieszczone w nich błędy. Oceń wyniki pracy słuchaczy, stosując dwustopniową skalę ocen: zal. lub nzal. |
5. | Zastosowanie metody analityczno-punktowej w praktyce. | 3 | ćwiczenia, praca w grupach, dyskusja | Przeprowadź ćwiczenie polegające na przekazaniu uczestnikom kursu przykładowych opisów stanowisk pracy (z różnych grup stanowisk w służbie cywilnej) oraz arkusza tabeli wykorzystywanej w trakcie wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej z zadaniem zaproponowania w grupach wyników wartościowania. Następnie przedyskutuj wyniki wypracowane przez poszczególne grupy. Oceń pracę słuchaczy stosując dwustopniową skalę ocen: zal. lub nzal. |
6. | Znaczenie procesu wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję podsumowującą zagadnienie procesu wartościowania w służbie cywilnej, wskaż szansę i zagrożenia, które występują w tym procesie. |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 137 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 marca 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (Dz.Urz.KGP. poz. 168). Zmiana weszła w życie 30 marca 2022 r.