Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-07-27 do 2017-08-01
Wersja archiwalna od 2016-07-27 do 2017-08-01
archiwalny
DECYZJA NR 143
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 2 maja 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie posługiwania się bronią palną podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym
(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2016 r., poz. 40) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1.Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie posługiwania się bronią palną podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2.Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach, Szkole Policji w Pile oraz Szkole Policji w Słupsku.
§ 3.Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. poz. 1644, z 2008 r. poz. 1116, z 2010 r. poz. 1381, z 2012 r. poz. 899, z 2014 r. poz. 1312 oraz z 2015 r. poz. 593.
Załącznik do decyzji nr 143 Komendanta Głównego Policji
z dnia 2 maja 2016 r.
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE POSŁUGIWANIA SIĘ BRONIĄ PALNĄ PODCZAS PEŁNIENIA SŁUŻBY W UBRANIU CYWILNYM [1]
SPIS TREŚCI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Forma zakończenia kursu
II. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
1. Obiekty
2. Wyposażenie pracowni i pomoce dydaktyczne
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
Kurs specjalistyczny w zakresie posługiwania się bronią palną podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym, zwany dalej „kursem”.
2. Cel kursu
Kurs kształci i doskonali umiejętności strzeleckie poprzez wypracowanie odpowiednich nawyków i reakcji ruchowych, umożliwiających oddanie precyzyjnego strzału podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym oraz w warunkach zwiększonego stresu.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci pełniący na co dzień służbę w ubraniu cywilnym.
4. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie nauczania na kursie wymaga przeprowadzenia 24 godzin lekcyjnych (3 dni szkoleniowe). Liczba godzin lekcyjnych, liczona w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Kurs realizowany jest w grupach szkoleniowych, w których liczba uczestników nie powinna przekraczać 23 słuchaczy.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia realizuje dwóch policjantów posiadających uprawnienia instruktora strzelań policyjnych lub instruktora wyszkolenia strzeleckiego, przy czym do realizacji zajęć można włączyć instruktorów strzelań policyjnych-nauczycieli stowarzyszonych. Podczas zajęć prowadzący powinni dostosować tempo ich realizacji do poziomu wyszkolenia słuchaczy oraz specyfiki strzelnic, przy czym czynnikiem najistotniejszym jest osiągnięcie celu kształcenia określonego programem i bezpieczeństwo zajęć. Koordynację realizacji przedsięwzięcia prowadzi policjant wyznaczony przez Komendanta Głównego Policji. Realizując określone zagadnienia, można regulować czas zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia.
Słuchacze uczestniczą w zajęciach dydaktycznych w ubraniu cywilnym.
8. Forma zakończenia kursu
Uzyskanie zaliczeń określonych programem nauczania na kursie, stanowi warunek ukończenia kursu. Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu. W miejscu ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis „pozytywnym”. Każda ocena negatywna uzyskana w trakcie kursu musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
II. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
1. Obiekty:
Sala do przeprowadzenia treningu bezstrzałowego, oś strzelecka na strzelnicy otwartej lub krytej.
2. Wyposażenie pracowni i pomoce dydaktyczne:
Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba na grupę/osobę |
Wyposażenie pracowni: | |
Apteczka | 1 |
Gaśnica | 1 |
Pomoce dydaktyczne: | |
Worki foliowe przezroczyste 30L | 30 szt. na grupę |
Zraszacz wodny z atomizerem | 2 szt. na grupę |
Zużyte opony samochodowe lub worki z piaskiem 50L lub większe | 15 szt. na grupę |
Tarcza | 350 szt. na grupę |
Ochronniki słuchu | 23 szt. na grupę |
Ochronniki wzroku | 23 szt. na grupę |
Kamizelki kuloodporne | 23 szt. na grupę |
Lista wyników strzelania | 10 szt. na grupę |
RGD-2/zadymiarka przemysłowa | odpowiednio 6 szt. na grupę/1 szt. na grupę |
Tarczownica | 6 szt. na grupę |
kbk AK 47 lub kbk AKMS | 1 szt. na grupę |
Magazynki do kbk AK 47 lub kbk AKMS | 4 szt. na grupę |
Kompensator do kbk AK 47 lub kbk AKMS | 1 szt. na grupę |
Amunicja 7,62 x 39 ćwiczebna | 150 szt. na grupę |
Amunicja 9 x 19 | 500 szt. na osobę |
Staza taktyczna CAT | 5 szt. na grupę |
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematów słuchacz będzie:
– znał sposoby noszenia broni palnej podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym,
– znał sposoby dobywania oraz chowania broni podczas wykonywania strzelań w ubraniu cywilnym w okresie jesienno-zimowym oraz letnim,
– potrafił wykonać strzelania programowe 8, 18, 30 w ubraniu cywilnym, w warunkach stresu wynikającego z ograniczonej widoczności powstałej np. na skutek zamachu bombowego, pożaru, ulewnego deszczu lub po odniesieniu obrażeń ciała,
– znał podstawy przemieszczania się, identyfikowania celu oraz prowadzenia ognia w tłumie,
– znał elementy pierwszej pomocy przedmedycznej,
– znał podstawy samopomocy przedmedycznej.
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda | Wskazówki do realizacji | |
1. | Sposoby noszenia broni palnej podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym | 1 | wykład, pokaz | Omów i pokaż rozwiązania stosowane podczas noszenia broni palnej w ubraniu cywilnym oraz sposoby przygotowania odzieży w celu ułatwienia obsługi broni. Pokaz i wymiana doświadczeń pomiędzy policjantami biorącymi udział w szkoleniu. |
2. | Dobywanie oraz chowanie broni podczas wykonywania strzelań w ubraniu cywilnym używanym w okresie jesienno–zimowym (kurtka, marynarka) oraz w okresie letnim (T–shirt) | 1 | pokaz, ćwiczenia | Omów sposoby dobywania oraz chowania broni podczas wykonywania strzelań w ubraniu cywilnym używanym w okresie jesienno-zimowym (kurtka, marynarka) oraz w okresie letnim (T-shirt) w zależności od wybranej metody noszenia broni. |
3. | Strzelanie programowe z broni palnej krótkiej w ubraniu cywilnym | 2 | pokaz, ćwiczenia | Strzelanie szybkie nr 8 w ubraniu cywilnym. Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
4. | Strzelanie programowe z broni palnej krótkiej w ubraniu cywilnym | 2 | pokaz, ćwiczenia | Strzelanie dynamiczne nr 18 w ubraniu cywilnym. Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
5. | Strzelanie programowe z broni palnej krótkiej w ubraniu cywilnym | 3 | pokaz, ćwiczenia | Strzelanie sytuacyjne nr 30 w ubraniu cywilnym. Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
6. | Strzelanie w warunkach stresowych z broni palnej krótkiej w ubraniu cywilnym | 3 | pokaz, ćwiczenia | Omów trudności towarzyszące strzelaniu w trakcie ograniczonej widoczności powstałej na skutek: – zadymienia terenu w wyniku np. pożaru, zamachu bombowego, – zalania oczu potem, – zalania oczu krwią, – w trakcie ulewnego deszczu. Omów: – powybuchowe urazy błędnika, symptomy, – trudności w identyfikacji celu oraz skutecznego prowadzenia ognia w tłumie, powstałe na skutek zaburzeń równowagi strzelca w wyniku niewłaściwej pracy błędnika. Strzelanie szybkie nr 8 w ubraniu cywilnym rozszerzone o elementy wprowadzające policjanta w stres wynikający z ograniczonej widoczności, poruszania się w tłumie, konieczności wykorzystania załadowanego magazynka rannego policjanta oraz z problemów z utrzymaniem równowagi. Podczas strzelania zastosuj następujące elementy: – zadymienie strzelnicy, – spryskiwanie oczu wodą w trakcie strzelania lub bezpośrednio przed, – założenie na głowę kursanta worka foliowego, przezroczystego, – strzały amunicją ćwiczebną z karabinka automatycznego, – wykonanie bezpośrednio przed strzałem obrotów wokół własnej osi w prawo lub w lewo (w postawie wyprostowanej, patrząc na uniesioną rękę oraz w skłonie 90° w przód, patrząc w podłoże), – popychanie policjanta w celu utrudnienia zachowania stabilnej postawy strzeleckiej, – kontrolowanie osoby postronnej znajdującej się obok strzelającego (wykorzystanie do strzelania ręki wiodącej i niewiodącej), – wykorzystanie załadowanego magazynka rannego policjanta, leżącego obok strzelającego. Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
7. | Strzelanie w warunkach stresowych z broni palnej krótkiej w ubraniu cywilnym | 5 | pokaz, ćwiczenia | Przypomnij trudności towarzyszące strzelaniu w trakcie ograniczonej widoczności powstałej na skutek: – zadymienia terenu w wyniku np. pożaru, zamachu bombowego, – zalania oczu potem, – zalania oczu krwią, – w trakcie ulewnego deszczu. Omów: – trudności w przemieszczaniu się oraz w przyjęciu stabilnej postawy strzeleckiej, wynikające z dużej liczby osób leżących w obszarze działania, – trudności towarzyszące strzelaniu w tłumie, – sposoby przemieszczania się w tłumie stojącym, – sposoby przemieszczania się w tłumie ogarniętym paniką. Przypomnij: – powybuchowe urazy błędnika, symptomy, – trudności w identyfikacji celu oraz skutecznego prowadzenia ognia powstałe na skutek zaburzeń równowagi strzelca w wyniku niewłaściwej pracy błędnika. Strzelanie dynamiczne nr 18 w ubraniu cywilnym rozszerzone o elementy wprowadzające policjanta w stres wynikający z ograniczenia widoczności, problemów z utrzymaniem równowagi, problemów z przemieszczaniem się w tłumie stojącym oraz leżącym. Podczas strzelania zastosuj następujące elementy: – zadymienie strzelnicy, – spryskiwanie oczu wodą w trakcie strzelania lub bezpośrednio przed, – założenie na głowę kursanta worka foliowego, przezroczystego, – imitacja leżących osób, np. zużyte opony lub worki z piaskiem, – strzały amunicją ćwiczebną z karabinka automatycznego, – wykonanie bezpośrednio przed strzałem obrotów wokół własnej osi w prawo lub w lewo (w postawie wyprostowanej, patrząc na uniesioną rękę, oraz w skłonie 90° w przód, patrząc w podłoże), – popychanie policjanta w celu utrudnienia zachowania stabilnej postawy strzeleckiej, – utrudnienie strzelania w związku z koniecznością przebiegnięcia przez tłum ludzi. Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
8. | Strzelanie w warunkach stresowych z broni palnej krótkiej w ubraniu cywilnym | 5 | pokaz, ćwiczenia | Przypomnij trudności towarzyszące strzelaniu w trakcie ograniczonej widoczności powstałej na skutek: – zadymienia terenu w wyniku np. pożaru, zamachu bombowego, – zalania oczu potem, – zalania oczu krwią, – w trakcie ulewnego deszczu. Przypomnij: – powybuchowe urazy błędnika, symptomy, – trudności w identyfikacji celu oraz skutecznego prowadzenia ognia, powstałe na skutek zaburzeń równowagi strzelca w wyniku niewłaściwej pracy błędnika. Strzelanie sytuacyjne nr 30 w ubraniu cywilnym rozszerzone o elementy wprowadzające policjanta w stres wynikający z problemów ograniczenia widoczności, utrzymania równowagi. Podczas strzelania zastosuj następujące elementy: – zadymienie strzelnicy, – spryskiwanie oczu wodą w trakcie strzelania lub bezpośrednio przed, – założenie na głowę kursanta worka foliowego, przezroczystego, – strzały amunicją ćwiczebną z karabinka automatycznego, – wykonanie bezpośrednio przed strzałem obrotów wokół własnej osi w prawo lub w lewo ( w postawie wyprostowanej, patrząc na uniesioną rękę, oraz w skłonie 90° w przód, patrząc w podłoże), – popychanie policjanta w celu utrudnienia zachowania stabilnej postawy strzeleckiej. Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
9. | Elementy pierwszej pomocy przedmedycznej | 2 | pokaz, ćwiczenia | Omów: – postępowanie z rannym według standardów TCCC, – opiekę pod ostrzałem (tzw. Care Under Fire), – ocenę własnych obrażeń i reagowanie adekwatnie do mechanizmu urazu (samopomoc). |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 242 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 lipca 2016 r. zmieniającej decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie posługiwania się bronią palną podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym (Dz.U.KGP. poz. 40). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2016 r.