Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-02-21
Wersja aktualna od 2022-02-21
obowiązujący
DECYZJA NR 415
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 31 grudnia 2015 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka
(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2022 r., poz. 77)
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1. Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2. Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach oraz Szkole Policji w Słupsku.
§ 3. Decyzja wchodzi w życie w dniu następującym po dniu podpisania.
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116, z 2010 r. Nr 209, poz. 1381, z 2012 r. poz. 899, z 2014 r. poz. 1312 oraz z 2015 r. poz. 593.
Załącznik do decyzji nr 415 Komendanta Głównego Policji
z dnia 31 grudnia 2015 r.
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE PEŁNIENIA SŁUŻBY W POMIESZCZENIACH DLA OSÓB ZATRZYMANYCH LUB DOPROWADZONYCH W CELU WYTRZEŹWIENIA ORAZ W POLICYJNYCH IZBACH DZIECKA [1]
SPIS TREŚCI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny i system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
Kurs specjalistyczny w zakresie pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka.
2. Cel kursu
Kurs ma na celu podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności policjantów realizujących zadania związane z pełnieniem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci którzy:
1) pełnią służbę w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka;
2) nie posiadają przeszkolenia z zakresu pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka.
4. System prowadzenia kursu
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Kurs może być prowadzony w formie elektronicznego kształcenia na odległość w przypadku treści realizowanych metodą wykładu lub za pomocą innych metod podających.
5. Czas trwania kursu
Czas trwania kursu wynosi 10 dni szkoleniowych. Realizacja programu wymaga przeprowadzenia 80 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Realizacja treści kształcenia | 77 |
Egzamin | 1 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 80 |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach realizowanych od poniedziałku do piątku, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 23 osoby.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Podczas prowadzenia zajęć dopuszczalne jest regulowanie czasu rozpoczynania przerw, w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki tematycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Decyzję w tym zakresie podejmują osoby prowadzące zajęcia.
Zaleca się, żeby zajęcia w danej grupie szkoleniowej, w obrębie tematu, prowadził ten sam nauczyciel.
Zajęcia z tematu nr 3 Psychologiczne aspekty pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka powinny być realizowane przez psychologa.
Zajęcia z tematu nr 4 Udzielanie pierwszej pomocy osobom umieszczonym w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka realizowane są w miarę możliwości, przez dwóch nauczycieli policyjnych zajmujących się problematyką udzielania pierwszej pomocy.
Zajęcia z tematu nr 5 Taktyczne i techniczne aspekty wykonywania zadań związanych z pełnieniem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka realizowane są, w miarę możliwości, przez dwóch instruktorów taktyki i technik interwencji.
Proponowane metody prowadzenia zajęć mogą być modyfikowane, pod warunkiem osiągnięcia zakładanych celów dydaktycznych.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, wielokulturowości i polityki antydyskryminacyjnej, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
Przy realizacji zajęć programowych możliwe jest korzystanie z wiedzy i doświadczenia policjantów oraz pracowników innych jednostek organizacyjnych Policji. Organizator doskonalenia może występować do innych jednostek organizacyjnych Policji z wnioskiem o udostępnienie materiałów przydatnych do przeprowadzenia kursu.
8. Zakres tematyczny i system oceniania
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób oceniania |
Nr 1. Prawne i praktyczne aspekty realizacji zadań związanych z pełnieniem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia | 20 | Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie z zastosowaniem zapisu uogólnionego - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Wszystkie dokumenty sporządzone przez słuchaczy podlegają ocenie z zastosowaniem zapisu uogólnionego - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Każdy temat kończy się zaliczeniem (zal./nzal.). Warunkiem zaliczenia tematu jest uzyskanie wszystkich ocen wymaganych programem. Słuchacz zobowiązany jest do poprawienia niezaliczonych zagadnień. |
Nr 2. Prawne i praktyczne aspekty realizacji zadań związanych z pełnieniem służby w policyjnej izbie dziecka | 20 | |
Nr 3. Psychologiczne aspekty pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka | 8 | |
Nr 4. Udzielanie pierwszej pomocy osobom umieszczonym w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka | 9 | |
Nr 5. Taktyczne i techniczne aspekty wykonywania zadań związanych z pełnieniem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka | 8 | |
Nr 6. Prawa człowieka - zagadnienia podstawowe. Regulacje prawne dotyczące dyskryminacji oraz kształtowanie tolerancji w kontekście grup mniejszościowych i wielokulturowości | 12 |
9. Forma zakończenia kursu
Kurs kończy się egzaminem końcowym w formie testu wiedzy. Warunkiem przystąpienia do testu wiedzy jest uzyskanie zaliczeń z każdego tematu.
Test składa się z 20 zadań zamkniętych, obejmujących obszar tematyczny kursu. Każde zadanie zawiera cztery proponowane warianty odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznaje się jeden punkt.
Obowiązuje następująca skala ocen:
20 pkt | - (6) wyróżniająca, |
19 pkt | - (5) bardzo dobra, |
18-17 pkt | - (4) dobra, |
16-15 pkt | - (3) poprawna, |
14 pkt | - (2) dopuszczająca, |
13 pkt i poniżej | - (1) niedostateczna. |
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego. Absolwent kursu otrzymuje świadectwo z ogólnym wynikiem nauki stosując wpis "pozytywnym" i oceną z egzaminu końcowego.
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
Lp. | Udzielanie pierwszej pomocy | Liczba |
1. | komputer | 1 |
2. | rzutnik pisma | 1 |
3. | projektor multimedialny | 1 |
4. | atrapa samochodu | 1 |
5. | prezentacja multimedialna | zestaw |
6. | przepisy prawne | zestaw |
7. | fantom niemowlę | 2 |
8. | fantom - dziecko | 2 |
9. | fantom - dorosły (z urazowymi kończynami) | 2 |
10. | fantom - dorosły (tors) | 2 |
11. | atrapy ran | zestaw |
12. | opatrunki | zestaw |
13. | maseczki do sztucznego oddychania | 20/20 |
14. | rękawiczki lateksowe | 20 par/20 |
15. | koce termiczne | 2 |
16. | chusty trójkątne | 20/20 |
17. | kołnierz ortopedyczny (dostosowany do wieku) | 4 |
18. | AED Trening System | 2 |
19. | opatrunek indywidualny | 20/20 |
20. | opatrunek hydrożelowy | 2 komplety |
21. | apteczka R - 1 z pełnym wyposażeniem | 1 |
22. | arkusze papieru (format A4) | 80 |
23. | środki zabezpieczające przed zakażeniem | 4 |
24. | mazaki do suchościeralnych tablic | 2 komplety |
| Taktyczne i techniczne aspekty wykonywania zadań związanych z pełnieniem służby w PDOZ i PID | Liczba |
1. | Kajdanki | 20 |
2. | Kajdanki zespolone | 10 |
3. | Kaftan bezpieczeństwa | 8 (różne rozmiary) |
4. | Pałka służbowa wielofunkcyjna | 20 |
5. | Kask zabezpieczający | 10 |
6. | Pas obezwładniający | 10 |
7. | Atrapy niebezpiecznych narzędzi (np. nóż, broń palna, kij) | 10 |
8. | Materace gimnastyczne | wg potrzeb |
9. | Mata gimnastyczna | 1 pomieszczenie |
Z uwagi na dynamiczny rozwój wykorzystywanych w procesie dydaktycznym środków wsparcia technicznego, istnieje możliwość bieżącego dostosowania przez jednostki realizujące program, listy wyposażenia dydaktycznego do obowiązujących standardów.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 60 Komendanta Głównego Policji z dnia 21 lutego 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka (Dz.Urz.KGP. poz. 77). Zmiana weszła w życie 21 lutego 2022 r.