Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-03-18
Wersja aktualna od 2015-03-18
obowiązujący
DECYZJA NR 116
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 18 marca 2015 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1. W decyzji nr 252 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 kwietnia 2008 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej (Dz. Urz. KGP Nr 10, poz. 58 oraz z 2013 r. poz. 47) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§ 2. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Komendant Główny Policji |
nadinsp. Krzysztof Gajewski |
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116, z 2010 r. Nr 209, poz. 1381, z 2012 r. poz. 899 oraz z 2014 r. poz. 1312.
Załącznik do decyzji nr 116 Komendanta Głównego Policji
z dnia 18 marca 2015 r.
PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO W ZAKRESIE ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI GOSPODARCZEJ
SPIS TREŚCI
1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1.1. Nazwa kursu
1.2. Cel programu
1.3. Wymogi i kryteria formalne
1.4. Katalog zadań
1.5. System prowadzenia kursu
1.6. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
1.7. Zakres tematyczny oraz system oceniania
1.8. Egzamin końcowy
1.9. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
2. TREŚCI KSZTAŁCENIA
1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1.1. Nazwa kursu
Kurs specjalistyczny w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej.
1.2. Cel programu
Program obejmuje treści pozwalające na uzyskanie wiedzy i umiejętności, przygotowujących policjanta do wykonywania zadań związanych z taktyką zwalczania przestępczości gospodarczej.
1.3. Wymogi i kryteria formalne
Na kurs mogą zostać skierowani policjanci, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
– ukończyli kurs specjalistyczny z zakresu wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych lub operacyjno-rozpoznawczych,
– realizują zadania z zakresu zwalczania przestępczości gospodarczej.
Policjanci kierowani na kurs zobowiązani są do posiadania (do wglądu w jednostce szkoleniowej) Poświadczenia Bezpieczeństwa uprawniającego do dostępu do informacji oznaczonych klauzulą co najmniej „poufne” oraz do posiadania w jednostce szkoleniowej kabury na broń osobistą.
Umundurowanie słuchaczy kursu określa kierownik jednostki szkoleniowej.
1.4. Katalog zadań
Po ukończeniu kursu absolwent będzie potrafił realizować zadania w zakresie określonym treściami programowymi, tj.:
– stosowania taktyki zwalczania przestępczości gospodarczej,
– stosowania elementów technicznych i taktycznych podczas posługiwania się bronią palną,
– zatrzymywania niebezpiecznego przestępcy z zastosowaniem umiejętności taktycznych i technicznych,
– stosowania odpowiedniego algorytmu czynności ratowniczych w miejscu zdarzenia.
1.5. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjanci w czasie trwania kursu są zakwaterowani w jednostce szkoleniowej.
1.6. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Realizacja kursu wymaga przeprowadzenia 184 godzin lekcyjnych, w tym 174 godziny zajęć programowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu i pobytu słuchaczy w jednostce szkoleniowej składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (godziny lekcyjne) |
Rozpoczęcie kursu oraz zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 2 |
Zajęcia programowe | 174 |
Egzamin końcowy i zakończenie kursu | 8 |
Ogółem | 184 (23 dni szkoleniowe) |
Rozpoczęcie kursu obejmuje:
– sprawdzenie niezbędnych dokumentów,
– włączenie słuchacza do grupy szkoleniowej.
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu dotyczy:
– funkcjonowania jednostki szkoleniowej,
– pobytu słuchacza w jednostce szkoleniowej, w tym wynikających z tego praw i obowiązków,
– warunków odbywania kursu specjalistycznego oraz ogólnej charakterystyki programu nauczania.
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie powinna przekraczać 20 osób.
Wskazywane w programie metody realizacji zajęć są, według autorów, optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie zoperacjonalizowanych celów kształcenia.
Podczas planowania zajęć dydaktycznych należy uwzględnić korelację realizacji treści programowych.
Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni z jednostki szkoleniowej, którzy mogą być wspomagani przez przedstawicieli Policji z właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji, jak też z instytucji pozaresortowych.
1.7. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Lp. | Numer, nazwa i charakterystyka bloku | Określenie sposobu zaliczeń w obrębie bloku |
1. | I. Kluczowe obszary przestępczości gospodarczej W ramach bloku realizowanych jest dwanaście tematów ukierunkowanych na kształcenie umiejętności z zakresu: przestępczości o charakterze ekonomicznym, przestępczości ubezpieczeniowej, przestępstw związanych z sektorem bankowym, wybranych przestępstw związanych z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych, przestępstw prania pieniędzy, przestępczości przeciwko finansowym interesom Unii Europejskiej, wybranych elementów cyberprzestępczości, przestępczości związanej z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej, przestępstw przeciwko środowisku, przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi, przestępczości podatkowej i celnej, przestępczości związanej z zamówieniami publicznymi. | W bloku zaplanowano jedną ocenę okresową, która wystawiana jest w formie zapisu uogólnionego – zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
2. | II. Praktyczne aspekty taktyki zwalczania przestępczości gospodarczej W ramach bloku słuchacze realizują zajęcia praktyczne dotyczące taktyki zwalczania przestępczości gospodarczej. | W bloku zaplanowano cztery oceny okresowe. Każde zagadnienie w obrębie bloku podlega zaliczeniu w formie zapisu uogólnionego –zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
3. | III. Doskonalenie umiejętności strzeleckich W ramach bloku realizowany jest jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu wyszkolenia strzeleckiego. | Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Warunkiem zaliczenia tematu jest zaliczenie wszystkich planowanych strzelań. |
4. | IV. Umiejętności taktyczne i techniczne stosowane do zatrzymania niebezpiecznego przestępcy W ramach bloku realizowany jest jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności taktycznych i technicznych stosowanych do zatrzymania niebezpiecznego przestępcy. | Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Warunkiem zaliczenia tematu jest zaliczenie testu umiejętności. |
5. | V. Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy W ramach bloku realizowany jest jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. | Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.)Warunkiem zaliczenia tematu jest zaliczenie ćwiczenia z umiejętności wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej. |
Zasady oceniania:
– sporządzone przez słuchaczy dokumenty oceniane są z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.),
– każdy wpis nie zaliczono (nzal), uzyskany ze sprawdzianów w trakcie realizacji tematu, testów osiągnięć lub sprawdzianów podsumowujących tematy, musi być poprawiony na wpis zaliczono (zal.),
– w sytuacji, gdy w dzienniku szkoleniowym widnieje wpis nie zaliczono (nzal), ocena okresowa jest oceną negatywną.
1.8. Egzamin końcowy
Na zakończenie kursu przeprowadza się egzamin w formie odpowiedzi ustnej. Egzamin kończy się wystawieniem słuchaczowi oceny z zastosowaniem sześciostopniowej skali ocen (1–6).
1.9. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji pierwszego tematu, zobowiązany jest do:
– zapoznania słuchaczy z programem kursu oraz sposobem realizacji zajęć,
– określenia przedmiotu oceniania, warunków oceniania i sposobu zaliczenia kursu,
– przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich uzyskania,
– podania obowiązujących przepisów prawnych w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej,
– przekazania informacji o prowadzonych konsultacjach,
– podania literatury podstawowej i uzupełniającej,
– zapewnienia niezbędnych środków dydaktycznych do realizacji zajęć.
2. TREŚCI KSZTAŁCENIA
BLOK NR I. KLUCZOWE OBSZARY PRZESTĘPCZOŚCI GOSPODARCZEJ
TEMAT NR 1: Przestępczość o charakterze ekonomicznym.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować cechy wyróżniające przestępstwa gospodarcze,
– identyfikować symptomy przestępstw gospodarczych,
– wykazać różnice pomiędzy przestępstwami gospodarczymi a pospolitymi.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Cechy przestępstwa gospodarczego. 2. Symptomy przestępstw gospodarczych. 3. Różnice pomiędzy przestępstwami gospodarczymi a pospolitymi. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat symptomów przestępstw gospodarczych oraz różnic pomiędzy przestępstwami gospodarczymi a pospolitymi. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
TEMAT NR 2: Przestępczość ubezpieczeniowa.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń,
– określić sposoby działania sprawców przestępstw ubezpieczeniowych,
– wskazać źródła i sposoby uzyskania informacji,
– wskazać zakres i tryb współpracy z podmiotami kontrolno-nadzorczymi sektora ubezpieczeń,
– omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości ubezpieczeniowej, scharakteryzować tryb uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę ubezpieczeniową.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Rodzaje ubezpieczeń. | 1 | wykład | Omów podstawy prawne funkcjonowania poszczególnych rodzajów ubezpieczeń, warunki zawierania umów ubezpieczenia oraz prawa i obowiązki stron umowy ubezpieczeniowej. |
2. Mechanizmy przestępstw ubezpieczeniowych. 3. Sposób działania sprawców przestępstw ubezpieczeniowych. | 2 | wykład, dyskusja | Omów mechanizmy przestępstw ubezpieczeniowych. Wskaż i przedyskutuj ze słuchaczami metody działania sprawców przestępstw ubezpieczeniowych na podstawie przykładów zakończonych spraw dotyczących tego rodzaju przestępczości. |
4. Źródła informacji o przestępczości ubezpieczeniowej. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat możliwości uzyskania informacji dotyczącej przestępczości ubezpieczeniowej ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy zawodowej (tajemnicy ubezpieczeniowej). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
5. Współpraca z podmiotami kontrolno-nadzorczymi sektora ubezpieczeń. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat podmiotów uprawnionych do sprawowania nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym oraz obszaru współpracy z tymi instytucjami w zakresie zwalczania przestępczości ubezpieczeniowej. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
6. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości ubezpieczeniowej. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń na temat zdarzeń z obszaru przestępczości ubezpieczeniowej (przykłady z praktyki), podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania, polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
7. Tryb uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę ubezpieczeniową. | 4 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat trybu uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę ubezpieczeniową na etapie pracy operacyjnej oraz wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
TEMAT NR 3: Przestępstwa związane z sektorem bankowym.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: scharakteryzować czynności bankowe,
– wymienić i scharakteryzować przestępstwa bankowe,
– wskazać mechanizmy sprawcze poszczególnych przestępstw związanych z sektorem bankowym,
– wskazać źródła i sposoby uzyskania informacji o przestępczości bankowej,
– wskazać zakres i tryb współpracy z podmiotami kontrolno-nadzorczymi i instytucjami sektora finansowego,
– omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości w sektorze bankowym.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Czynności bankowe. | 1 | wykład | Omów zasady podejmowania i prowadzenia działalności bankowej. Scharakteryzuj czynności bankowe. |
2. Rodzaje przestępstw w sektorze bankowym. | 2 | wykład | Scharakteryzuj rodzaje przestępstw w sektorze bankowym, odwołując się do przykładów zakończonych spraw dotyczących tego rodzaju przestępczości. Zwróć uwagę na przestępstwa towarzyszące oraz na obszary działalności bankowej zagrożone przestępczością – działalność „parabankowa”, działalność „lichwiarska”, piramidy finansowe. |
3. Mechanizmy sprawcze przestępstw bankowych. | 2 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat sposobów działania sprawców przestępstw bankowych. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
4. Źródła informacji o przestępczości bankowej. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat ustalania możliwości uzyskania informacji dotyczącej przestępczości w sektorze bankowym ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy zawodowej (tajemnicy bankowej). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
5. Współdziałanie w zwalczaniu przestępstw w sektorze bankowym. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat instytucji, z którymi współpracuje Policja zwalczając przestępczość bankową oraz zakresu i trybu współpracy z podmiotami kontrolno-nadzorczymi i instytucjami sektora finansowego. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
6. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości w sektorze bankowym. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń dotyczących przestępczości w sektorze bankowym (przykłady z praktyki), podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
7. Tryb uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę bankową. | 4 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat trybu uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę bankową na etapie pracy operacyjnej oraz wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna zakończyć się podsumowaniem. |
TEMAT NR 4: Wybrane przestępstwa związane z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– rozróżnić rodzaje elektronicznych instrumentów płatniczych,
– określić mechanizmy płatności z wykorzystaniem Internetu oraz telefonii komórkowej,
– wskazać mechanizmy przestępcze związane z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych – kart płatniczych (skimming, phishing), określić zakres współpracy z uczestnikami obrotu kartowego,
– omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości związanej z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Rodzaje elektronicznych instrumentów płatniczych. 2. Mechanizmy płatności z wykorzystaniem Internetu oraz telefonii komórkowej. | 2 | wykład | Przedstaw definicję elektronicznego instrumentu płatniczego. Na podstawie ustawy o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 r. (Dz. U. z 2014. poz. 873 i 1916) omów elektroniczne instrumenty płatnicze, m.in.: karty debetowe, karty kredytowe, karty z odroczonym terminem płatności, karty obciążeniowe oraz e-waluta (bitcoin). Wskaż mechanizmy dokonywania transakcji z wykorzystaniem Internetu oraz telefonii komórkowej. |
3. Mechanizmy przestępczości kartowej z wykorzystaniem kart płatniczych. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw nadużycia związane z wykorzystaniem kart płatniczych. Omów zagadnienia dotyczące przestępstw z wykorzystaniem kart płatniczych. Wskaż czyny polegające na nieuprawnionym pozyskiwaniu danych z kart płatniczych (skimming, phishing). Scharakteryzuj i poddaj pod dyskusję sposoby przestępczego wykorzystania bankomatu (działania skierowane na pozyskanie danych z kart płatniczych oraz na elementy i urządzenia konstrukcyjne bankomatu). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
4. Współpraca z uczestnikami obrotu związanego z elektronicznymi instrumentami płatniczymi. | 2 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat zasad podejmowania współpracy przy zwalczaniu przestępczości przeciwko elektronicznym instrumentom płatniczym (GIIF, ZBP, przedstawiciele międzynarodowych organów ścigania– AWF SOC–FP TERMINAL). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości związanej z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych. | 3 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń z obszaru przestępczości związanej z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
TEMAT NR 5: Przestępstwa prania pieniędzy.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować istotę przestępstwa prania pieniędzy,
– określić fazy i metody prania pieniędzy,
– wskazać źródła informacji o przestępstwie prania pieniędzy,
– określić zakres i zasady współpracy Policji z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF).
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Przestępstwo prania pieniędzy. | 3 | wykład | Omów przestępstwo prania pieniędzy, zwracając uwagę na tzw. przestępstwo bazowe. Omów rolę i zadania GIIF w systemie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz zakres współpracy z prokuraturą. |
2. Fazy i metody prania pieniędzy. | 2 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat faz i metod prania pieniędzy. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Na przykładach dokonaj szczegółowej charakterystyki najczęściej występujących metod prania pieniędzy. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
3. Źródła informacji o przestępstwie prania pieniędzy. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat źródeł informacji w zakresie przestępstwa prania pieniędzy (sprawy operacyjne, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia GIIF). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
4. Zasady współpracy Policji z GIIF. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat zasad współpracy z GIIF w zakresie uzyskiwania i przekazywania informacji dotyczących przestępstwa prania pieniędzy oraz procedury wystąpienia z wnioskiem o udzielnie informacji przez GIIF (osoby upoważnione). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
TEMAT NR 6: Przestępczość przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– określić źródła, zasady korzystania i nadzór nad dysponowaniem środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej,
– scharakteryzować dokumentację niezbędną do pozyskania środków unijnych,
– scharakteryzować przestępstwa przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej,
– rozróżnić sposoby działania sprawców przestępstw związanych z dysponowaniem środkami finansowymi Unii Europejskiej,
– wskazać źródła i sposoby uzyskania informacji o przestępstwach przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej,
– określić zakres i zasady współpracy Policji z poszczególnymi instytucjami w procesie udzielania pomocy unijnej,
– omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
|
1. Źródła, zasady korzystania i nadzór nad dysponowaniem środkami unijnymi. | 1 | wykład | Omów źródła określające korzystanie ze środków funduszy unijnych (Fundusze Strukturalne, Programy Operacyjne) oraz omów poszczególne działania w tym obszarze. Omów zasady podziału środków unijnych oraz grupy beneficjentów, do których adresowana jest pomoc. Omów procedurę przyznawania środków unijnych oraz rodzaje wniosków o przyznanie pomocy. Wskaż rolę i zadania poszczególnych instytucji w procesie rozdziału pomocy unijnej (Instytucja Płatnicza, Instytucja Pośrednicząca, Instytucja Monitorująca, Instytucja Wdrażająca, Instytucja Zarządzająca). Zwróć uwagę na rolę nadzoru nad pożytkowaniem środków unijnych. Zaprezentuj dokumentację wymaganą przy procedurze pozyskania środków unijnych. |
|
2. Przestępstwa przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej. | 1 | dyskusja | Scharakteryzuj przestępstwa skierowane przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów towarzyszących przy udzielaniu procedur zamówień publicznych. Zaakcentuj etapy procedury, na których dochodzi do nadużyć w zakresie pozyskiwania i wykorzystania środków finansowych z funduszu Unii Europejskiej i przeprowadź na ten temat dyskusję. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
|
3. Źródła i sposoby uzyskania informacji o przestępstwach przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej. 4. Zakres i zasady współpracy Policji z instytucjami dystrybuującymi środkami unijnymi. | 1 | dyskusja | Ustal w dyskusji źródła informacji w sprawach o przestępstwa przeciwko interesom Unii Europejskiej (OZI, postępowanie przygotowawcze, Instytucja Płatnicza, Instytucja Pośrednicząca, Instytucja Monitorująca, Instytucja Wdrażająca, środki masowego przekazu). Określ podmioty, z którymi współpracuje Policja, zwalczając przestępczość na szkodę finansowych interesów Unii Europejskiej oraz zakres i tryb współpracy z tymi instytucjami. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
|
5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania, polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. | |
6. Zaliczenie tematów 1–6 | 1 | sprawdzian wiedzy | Przeprowadź pisemny sprawdzian wiedzy z tematów 1–6. Wystaw ocenę bieżącą w formie zapisu uogólnionego – zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
TEMAT NR 7: Wybrane elementy cyberprzestępczości.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– wyjaśnić pojęcie cyberprzestępczości,
– wskazać najczęściej występujące przestępstwa w Internecie,
– określić podmioty współpracujące przy zwalczaniu cyberprzestępczości,
– omówić proces wykrywczy dotyczący cyberprzestępczości.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawowe pojęcia związane z cyberprzestępczością. 2. Najczęściej popełniane przestępstwa w Internecie. 3. Podmioty współpracujące przy zwalczaniu cyberprzestępczości. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw podstawowe pojęcia związane z cyberprzestępczością. Przeprowadź dyskusję na temat cech charakterystycznych dla cyberprzestępczości. Wskaż najczęściej popełniane przestępstwa z wykorzystaniem sieci Internet. Przedstaw podstawy prawne oraz zakres współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi przy zwalczaniu cyberprzestępczości. |
4. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących cyberprzestępczości. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń z obszaru cyberprzestępczości, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
TEMAT NR 8: Przestępczość związana z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować zasady ochrony prawnej własności intelektualnej w Polsce,
– określić zasady ochrony znaków towarowych i wzornictwa przemysłowego oraz usług opartych na dostępie warunkowym,
– rozróżnić mechanizmy sprawcze przestępstw związanych z własnością intelektualną w zakresie: utworów fonograficznych, utworów video, programów komputerowych, usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym, bezprawnego posługiwania się znakiem towarowym, naśladownictwa towarowego,
– wskazać źródła i sposoby uzyskiwania informacji o przestępstwach intelektualnych,
– wskazać zakres i tryb współpracy z podmiotami – organizacjami zbiorowego zarządzania prawem autorskim,
– omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości związanej z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Zasady ochrony prawnej własności przemysłowej oraz intelektualnej w Polsce. | 4 | wykład | Omów regulacje prawne związane z ochroną własności intelektualnej oraz przemysłowej. Wskaż na odrębność regulacji zagadnień z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (uopa), kodeksu karnego i pozostałych ustaw. Przedstaw wyłączenia ochrony wynikające z przedmiotu ochrony oraz temporalne (wynikające z upływu czasu). |
2. Mechanizmy sprawcze przestępstw przeciwko własności przemysłowej i intelektualnej. 3. Sposoby działania sprawców przestępstw przeciwko własności przemysłowej i intelektualnej. | 3 | wykład, dyskusja | Omów mechanizmy sprawcze przestępstw przeciwko własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem przestępczości z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych (piractwo filmowe, fonopiractwo, piractwo programów komputerowych, piractwo telewizyjne, kradzież sygnału telewizyjnego i piractwo książek) oraz z zakresu prawa własności przemysłowej (podrabianie znaków towarowych, patentów, wzorów przemysłowych i użytkowych). Oceniając mechanizmy sprawcze uwzględnij Internet jako narzędzie służące do popełniania tych przestępstw. |
4. Źródła i sposoby uzyskiwania informacji o przestępczości przemysłowej i intelektualnej. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat źródeł i sposobów uzyskania informacji dotyczących przestępstw przeciwko własności przemysłowej i intelektualnej. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
5. Zakres i tryb współpracy z podmiotami – organizacjami zbiorowego zarządzania prawem autorskim. | 2 | dyskusja | W dyskusji określ podmioty, z którymi współpracuje Policja zwalczając przestępczość związaną z naruszeniem praw własności przemysłowej i intelektualnej. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
6. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości związanej z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej. | 3 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń związanych z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
TEMAT NR 9: Przestępczość przeciwko środowisku.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować rodzaje przestępstw przeciwko środowisku,
– rozróżnić mechanizmy sprawcze w sprawach przestępstw przeciwko środowisku,
– wskazać źródła i sposoby uzyskiwania informacji o przestępstwach przeciwko środowisku,
– określić zakres współpracy z instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz ochrony środowiska,
– omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości przeciwko środowisku.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Rodzaje przestępstw przeciwko środowisku. | 1 | wykład | Omów rodzaje przestępstw przeciwko środowisku, w tym określone w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.), ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.), ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859, z późn. zm.) oraz przepisach kodeksu karnego. Należy zwrócić uwagę na przepisy Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES). |
2. Rozróżnić mechanizmy sprawcze w sprawach przestępstw przeciwko środowisku. | 1 | dyskusja | Na podstawie zrealizowanych spraw przeprowadzić dyskusję dotyczącą mechanizmów sprawczych przestępstw przeciwko środowisku. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
3. Źródła i sposoby uzyskiwania informacji w sprawach o przestępstwa przeciwko środowisku. | 1 | dyskusja | Wskaż źródła i sposoby uzyskiwania informacji w sprawach o przestępstwa przeciwko środowisku (OZI, środki masowego przekazu, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia innych instytucji) i przeprowadź na ten temat dyskusję. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
4. Zakres współpracy z instytucjami i podmiotami w zakresie ochrony środowiska. | 1 | dyskusja | Przeprowadzić dyskusję na temat podmiotów, z którymi Policja współpracuje w zakresie zwalczania przestępczości przeciwko ochronie środowiska (Ministerstwo Środowiska, izby celne, Straż Leśna, Straż Rybacka, ogrody zoologiczne, urzędy wojewódzkie). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości przeciwko środowisku. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń z obszaru przestępczości przeciwko środowisku, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
TEMAT NR 10: Przestępczość związana z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować obrót lekami,
– rozróżniać rodzaje przestępstw związanych z obrotem wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi,
– omówić źródła informacji o przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi,
– określić zakres współpracy z organami nadzoru farmaceutycznego nad obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi,
– omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Obrót lekami. 2. Wybrane rodzaje przestępstw związanych z obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi. | 2 | wykład, dyskusja | Omów obrót lekami i zasady dopuszczania leków do obrotu. W tym zakresie odnieś się do przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.). Scharakteryzuj rodzaje przestępstw związanych z obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi. |
3. Źródła informacji o przestępstwach związanych z obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat źródeł informacji w sprawach o przestępstwa związane z obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi (OZI, środki masowego przekazu, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia innych instytucji). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
4. Współpraca z organami nadzoru nad obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat organów nadzorczych nad obrotem farmaceutykami i wyrobami medycznymi oraz określenia zakresu współpracy. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie założeń (przykłady z praktyki) dotyczących przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
TEMAT NR 11: Przestępczość podatkowa i celna.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– wymienić rodzaje podatków pośrednich,
– identyfikować dokumentację działalności gospodarczej związaną z obowiązkiem podatkowym,
– opisać sposoby działania sprawców przestępstw podatkowych,
– omówić źródła informacji o przestępczości związanej z przestępczością podatkową i celną,
– omówić zasady współpracy z organami podatkowymi,
– organami kontroli skarbowej oraz służbą celną,
– omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości podatkowej oraz celnej.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
|
1. Podatek dochodowy. 2. Podatek od towarów i usług (VAT) oraz akcyza. 3. Dokumentacja działalności gospodarczej związana z obowiązkiem podatkowym. 4. Zakres współpracy Policji z organami podatkowymi, organami kontroli skarbowej oraz służbą celną. | 3 | wykład | Przedstaw rodzaje podatków, ze szczególnym uwzględnieniem podatków pośrednich. Wskaż konstrukcję podatku VAT (podatek naliczony, podatek należny). Omów istotę obrotu towarami i usługami na rynku Unii Europejskiej oraz z państwami spoza Unii. Omów dokumentację niezbędną do przeprowadzenia transakcji związanej z procedurą naliczenia oraz zwrotu podatku VAT. Omów konstrukcję podatku akcyzowego przy zaznaczeniu ustawy o podatku akcyzowym. Omów zakres współpracy z organami podatkowymi, kontroli skarbowej oraz służbą celną. Podaj podstawę prawną zwracania się o udzielenie pomocy przez wymienione organy oraz odnieś się do przykładów „dobrych praktyk” w tym zakresie. |
|
5. Sposoby działania sprawców przestępstw podatkowych. 6. Źródła informacji o przestępczości związanej z przestępczością podatkową i celną. | 2 | wykład | Omów sposoby działania sprawców przestępstw podatkowych i celnych ze szczególnym uwzględnieniem „luk” prawnych umożliwiających ich popełnianie. Zwróć uwagę na pozorne prowadzenie działalności gospodarczej (słupy, firmanctwo, kradzież numerów identyfikacji podatkowej). Wskaż podmioty przestępcze karuzeli podatku VAT (podmiot inicjujący, znikający podatnik, broker, bufor), w tym zaznacz przedmioty nielegalnego obrotu i usługi, jakie są angażowane do popełniania przestępstw. Określ sposoby dokonywania przemytu wyrobów akcyzowych bez polskich znaków skarbowych akcyzy oraz wyrobów spirytusowych. Zwróć uwagę na działalność nielegalnych podmiotów w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych (nielegalne fabryki papierosów) oraz nielegalnego alkoholu. Wskaż źródła informacji w sprawach o przestępstwa związane z przestępstwami podatkowymi i celnymi (OZI, środki masowego przekazu, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia innych instytucji). |
|
7. Kwalifikowanie stanów faktycznych w sprawach dotyczących przestępczości podatkowej i celnej. | 1 | ćwiczenia | Na podstawie założeń (przykłady z praktyki), słuchacze podzieleni na grupy dokonają kwalifikacji prawnej stanów faktycznych dotyczących przestępczości podatkowej i celnej. | |
8. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości podatkowej i celnej. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących przestępczości podatkowej i celnej, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
TEMAT NR 12: Przestępczość związana z zamówieniami publicznymi.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować zasady i tryb udzielania zamówień publicznych,
– rozróżnić mechanizmy sprawcze przestępstw związanych z zamówieniami publicznymi,
– wskazać źródła informacji w sprawach o przestępstwa związane ze stosowaniem zamówień publicznych,
– wskazać zasady współpracy z organami kontrolno-nadzorczymi w stosunku do podmiotów zobowiązanych stosować przepisy o zamówieniach
publicznych,
– omówić proces wykrywczy związany z zamówieniami publicznymi.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Zasady i tryb udzielania zamówień publicznych. | 1 | wykład | Scharakteryzuj regulacje prawne związane z zamówieniami publicznymi. Wskaż na przepisy normujące zagadnienia związane z powstawaniem i obiegiem dokumentów w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego. |
2. Mechanizmy sprawcze przestępstw związanych z zamówieniami publicznymi. | 2 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat mechanizmów popełniania przestępstw związanych z zamówieniami publicznymi (zwróć szczególną uwagę na rozróżnienie czynów popełnianych na poszczególnych etapach ubiegania się oferenta o udzielenie zamówienia publicznego), oraz tzw. przestępstw towarzyszących (fałszerstwo dokumentów, korupcja, naruszenie zasady nieuczciwej konkurencji). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
3. Źródła informacji w sprawach o przestępstwa związane z udzieleniem zamówienia publicznego. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat źródeł informacji w sprawach o przestępstwa związane z udzieleniem zamówienia publicznego (zawiadomienia oferentów, którzy byli podmiotami postępowania zamówienia publicznego, OZI, środki masowego przekazu, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia innych instytucji). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
4. Zasady współpracy z organami kontrolno-nadzorczymi w stosunku do podmiotów zobowiązanych stosować przepisy zamówień publicznych. | 1 | dyskusja | Przeprowadź dyskusję na temat podmiotów kontrolno-nadzorczych w stosunku do podmiotów zobowiązanych stosować przepisy zamówień publicznych oraz określenia zasad podejmowania współpracy (Urząd Zamówień Publicznych, NIK, RIO oraz audytorzy zamówień publicznych). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Przeprowadzona dyskusja powinna się zakończyć podsumowaniem. |
5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości związanej z zamówieniami publicznymi. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących przestępczości związanej z zamówieniami publicznymi, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach. |
6. Zaliczenie tematów 7–12. | 1 | sprawdzian wiedzy | Przeprowadź pisemny sprawdzian wiedzy z tematów 7–12. Wystaw ocenę bieżącą ze sprawdzianu wiedzy w formie zapisu uogólnionego – zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Wystaw ocenę okresową na podstawie ocen bieżących i ocen ze sprawdzianów wiedzy. |
BLOK NR II. PRAKTYCZNE ASPEKTY TAKTYKI ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI GOSPODARCZEJ
TEMAT: Czynności wykrywcze w sprawach o charakterze gospodarczym.
CEL: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił zaplanować i przeprowadzić czynności wykrywcze w sprawach o charakterze gospodarczym.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Wykonanie czynności związanych z wszczęciem i zakończeniem określonej formy pracy operacyjnej. | 38 | ćwiczenia | Na podstawie przygotowanych założeń, podziel słuchaczy na dwuosobowe zespoły robocze, w ramach których realizowane będą czynności wykrywcze. Każda z ćwiczących grup powinna wykonać cztery zadania. Po zakończeniu każdego zadania dokonaj oceny osiągnięć słuchaczy. |
2. Pozyskanie i współpraca z OZI. | |||
3. Dokumentowanie uzyskanych informacji operacyjnych. | |||
4. Przygotowanie materiałów operacyjnych na potrzeby postępowania przygotowawczego. | |||
5. Wszczęcie i prowadzenie postępowania przygotowawczego. | |||
6. Zabezpieczenie dowodów ze szczególnym uwzględnieniem dowodów obejmujących tajemnicą zawodową (w tym dowodów w postaci elektronicznej). |
BLOK NR III. DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI STRZELECKICH
TEMAT: Doskonalenie umiejętności strzeleckich.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– bezpiecznie i sprawnie wykonać strzelania: przygotowawcze, szybkie, dynamiczne,
– szybko i sprawnie przyjmować postawy strzeleckie, dobywać broń (również z kabury operacyjnej), rozpoznawać cel, oddać celny strzał,
– w sposób właściwy przemieszczać się z bronią oraz korzystać z osłon,
– stosować elementy techniki i taktyki posługiwania się broną palną,
– usuwać zacięcia broni palnej.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Strzelanie przygotowawcze o zmieniającym się stopniu trudności zgodnie z warunkami strzelań. | 4 | ćwiczenia | Zrealizuj strzelania przygotowawcze zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. W celach szkoleniowych dopuszcza się powtarzanie planowanych strzelań. Dopuszcza się wykonywanie strzelań w ubiorach cywilnych. Zaleca się strzelanie z wykorzystaniem kabury operacyjnej. |
2. Strzelanie szybkie o zmieniającym się stopniu trudności zgodnie z warunkami strzelań. | 8 | ćwiczenia | Zrealizuj strzelania szybkie zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. W celach szkoleniowych dopuszcza się powtarzanie planowanych strzelań. Dopuszcza się wykonywanie strzelań w ubiorach cywilnych. Zaleca się strzelanie z wykorzystaniem kabury operacyjnej. |
3. Strzelanie dynamiczne o zmieniającym się stopniu trudności zgodnie z warunkami strzelań. | 4 | ćwiczenia | Zrealizuj strzelania dynamiczne w celach szkoleniowych zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. W celach szkoleniowych dopuszcza się powtarzanie planowanych strzelań. Dopuszcza się wykonywanie strzelań w ubiorach cywilnych. Zaleca się strzelanie z wykorzystaniem kabury operacyjnej. |
Warunkiem zaliczenia bloku tematycznego nr III jest zaliczenie wszystkich planowanych strzelań.
BLOK NR IV: UMIEJĘTNOŚCI TAKTYCZNE I TECHNICZNE STOSOWANE DO ZATRZYMANIA NIEBEZPIECZNEGO PRZESTĘPCY
TEMAT: Umiejętności taktyczne i techniczne stosowane do zatrzymania niebezpiecznego przestępcy.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– indywidualnie oraz współdziałając w zespole stosować taktykę i techniki obezwładniania osoby,
– indywidualnie oraz współdziałając w zespole stosować taktykę i techniki kajdankowania i sprawdzania osób zatrzymanych,
– indywidualnie oraz współdziałając w zespole stosować taktykę i techniki konwojowania i doprowadzania osób zatrzymanych,
– stosować taktykę i techniki posługiwania się bronią w czasie pościgów, penetracji pomieszczeń, zatrzymań osób poruszających się pojazdami,
– stosować taktykę i techniki zatrzymywania niebezpiecznych przestępców.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Indywidualne i zespołowe techniki obezwładniania osób. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Przypomnij poznane w trakcie szkolenia zawodowego podstawowego techniki obezwładniania osób z wykorzystaniem dźwigni, podcięć, obaleń i duszeń. Omów i zademonstruj techniki zespołowego obezwładniania osoby stawiającej opór za pomocą poznanych technik. Zwróć uwagę na ustawienie, wzajemną asekurację oraz pomoc w obezwładnieniu osoby przez interweniujących policjantów. Omów i zademonstruj techniki obezwładniania osób z wykorzystaniem pałki służbowej (teleskopowej) oraz paralizatora elektrycznego. Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców. |
2. Indywidualne i zespołowe techniki zakładania kajdanek i sprawdzenia osoby oraz taktyka i techniki konwojowania lub doprowadzania osób zatrzymanych. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Przećwicz ze słuchaczami zakładanie kajdanek w sytuacji statycznej, w różnych pozycjach, jak również w sytuacjach dynamicznych, połączonych z obezwładnieniem osoby oraz wykorzystaniem broni. Założenie kajdanek zakończ sprawdzeniem osoby oraz bezpiecznym transportowaniem. Omów taktykę zespołowego konwojowania lub doprowadzania osoby zatrzymanej. Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców. |
3. Taktyka i techniki posługiwania się bronią w czasie pościgów, penetracji pomieszczeń, zatrzymywania osób poruszających się pojazdami. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Omów, a następnie zademonstruj: a) taktyczne zasady bezpieczeństwa podczas posługiwania się bronią służbową, b) poruszanie się z bronią w terenie otwartym i zurbanizowanym, c) wejście i poruszanie się z bronią w pomieszczeniach (załomy ścian, korytarze, klatki schodowe, pomieszczenia mieszkalne, piwnice), d) techniki usuwania osób z pojazdu. Zaprezentuj wzorcowe procedury postępowania w czasie zatrzymywania osób stawiających opór lub posługujących się niebezpiecznymi narzędziami. Omów zasady prowadzenia pościgu pieszego, zmotoryzowanego i mieszanego oraz zasady współdziałania z partnerem. Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców. |
4. Taktyka i techniki zatrzymywania niebezpiecznych przestępców. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Przeprowadź na podstawie założeń, symulację czynności zatrzymania osób w pomieszczeniach lub pojazdach. Ćwiczenia należy prowadzić z udziałem pozorantów w ubraniach cywilnych oraz użyciem atrap niebezpiecznych przedmiotów. Zwróć szczególną uwagę na właściwe wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego, a także na zastosowaną taktykę i współdziałanie w zespole. Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców. |
5. Test umiejętności. | 2 | test umiejętności | Zaliczenie tematu odbywa się w formie testu umiejętności. Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców. |
BLOK NR V: DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY
TEMAT: Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– zastosować odpowiedni algorytm czynności ratowniczych w miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju,
– zadbać o własne bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia i podczas kontaktu z potencjalnym materiałem zakaźnym,
– prawidłowo ocenić stan osoby poszkodowanej na miejscu zdarzenia,
– przeprowadzić badanie fizykalne,
– zabezpieczyć poszkodowanego w zależności od stanu i doznanych obrażeń,
– przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, w szczególności kobiet w ciąży i dzieci,
– zabezpieczać różnego rodzaju rany i tamować krwotoki,
– zastosować działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,
– zabezpieczyć urazy układu kostno-stawowego,
– przygotować poszkodowanego do transportu.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Ocena stanu poszkodowanego: a) unormowania prawne dotyczące udzielania pierwszej pomocy, b) algorytm postępowania na miejscu zdarzenia, c) ocena stanu poszkodowanego, d) zabezpieczenia poszkodowanego w zależności doznanych obrażeń, e) algorytm postępowania w stanach nagłych, takich jak: zawał serca, atak epilepsji, hipotermia, hipoglikemia. | 4 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Na podstawie obowiązujących aktów prawnych, tj. ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, ze zm.), ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628, z późn. zm.), ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.), zarządzenie nr 805 Komendanta Głównego Policji z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie Zasad etyki zawodowej policjanta (Dz. Urz. KGP z 2004 r. Nr 1, poz. 3), przypomnij obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej pomocy, jednocześnie wskazując słuchaczom literaturę źródłową. Przypomnij o moralnym obowiązku policjanta udzielenia pomocy poszkodowanym (zarówno ofierze, jak i sprawcy oraz osobie, w stosunku, do której stosujesz środki przymusu bezpośredniego). W dalszej części przypomnij algorytm postępowania na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju. Wykonaj pokaz celem przypomnienia słuchaczom: wstępnej oceny ABC poszkodowanego, badania szczegółowego (badanie fizykalne) oraz odpowiedniego zabezpieczenia w zależności od stwierdzonego stanu i obrażeń. Wykonując pokaz, przypomnij słuchaczom zabezpieczenie poszkodowanego urazowego w pozycji zastanej, przypomnij ułożenie do pozycji bocznej bezpiecznej, przeciwwstrząsowej. Przypomnij algorytmy postępowania w przypadku stanów nagłych. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń, pod twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia na podstawie nabytej wiedzy oraz umiejętności. Wykorzystaj w ćwiczeniach walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, kołnierze ortopedyczne. Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców. |
2. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa: a) udzielenie pomocy w przypadku niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie), b) resuscytacja krążeniowo oddechowa zgodnie ze standardami ERC, c) resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora. | 4 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Podczas realizacji zajęć przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych (oddechu, krążenia). Uświadom słuchaczom znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych mających na celu zatrzymanie procesu umierania. Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie w działaniach ratowniczych określenia „cztery złote minuty”. Wykonując pokaz, przypomnij algorytm resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych kategoriach wiekowych oraz kobiet w ciąży. Przypomnij zasady postępowania w przypadku niedrożności dróg oddechowych (zadławienie). Zaprezentuj sposób obsługi automatycznego defibrylatora. Następnie przeprowadź resuscytację krążeniowo-oddechową z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora. Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie, pod twoim nadzorem, na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, w ramach ćwiczeń praktycznych wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową, zgodnie z algorytmami postępowania ERC. Każdy słuchacz zalicza resuscytację krążeniowo-oddechową. Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców. |
3. Obrażenia wielomiejscowe i wielonarządowe: a) opatrywanie różnego rodzaju ran, b) krwotok, wstrząs – algorytm postępowania, c) urazy kostno-stawowe – algorytm postępowania. | 4 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Podczas realizacji zajęć przypomnij algorytmy postępowania w przypadku opatrywania różnego rodzaju ran oraz zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika (rękawiczki). Pokaż prawidłowo przeprowadzone czynności podejmowane wobec osób, które doznały obrażeń tkanek miękkich, u których wystąpił krwotok lub doszło do urazu układu kostnego. Wykorzystaj do zajęć praktycznych pozoranta, atrapy ran, złamań i innych urazów, opatrunki osobiste, rękawiczki, walizki pierwszej pomocy z wyposażeniem, szyny. Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie, pod twoim nadzorem, na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, w ramach ćwiczeń podejmują czynności wobec osób, u których stwierdzają różnego rodzaju rany, krwotoki lub uraz kostno-stawowy. Dokonaj bieżącej oceny wykonywanych czynności. Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców. |
Warunkiem zaliczenia bloku tematycznego nr V jest zaliczenie ćwiczenia z umiejętności wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej.