Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-03-06
Wersja aktualna od 2014-03-06
obowiązujący
WYTYCZNE NR 2
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 lutego 2014 r.
w sprawie uzgadniania przez policjantów miejsca i czasu kontroli ruchu drogowego z użyciem przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe urządzeń rejestrujących, prowadzonej przez straże gminne (miejskie) na podstawie art. 129b ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, ze zm.).1)
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, ze zm.2)) postanawia się, co następuje:
§ 1.Ilekroć w wytycznych jest mowa o:
1) komendancie Policji – należy przez to rozumieć właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) lub Komendanta Stołecznego Policji;
2) komendancie straży – należy przez to rozumieć właściwego miejscowo komendanta straży gminnej lub miejskiej;
3) urządzeniu rejestrującym – należy przez to rozumieć przenośne albo zainstalowane w pojeździe urządzenie ujawniające i zapisujące za pomocą technik utrwalania obrazów naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierujących pojazdami;
4) miejscu wykorzystania urządzenia rejestrującego – należy przez to rozumieć odcinek drogi oznakowany w sposób określony odrębnymi przepisami o znakach i sygnałach drogowych, na którym może być prowadzona kontrola ruchu drogowego przy użyciu urządzenia rejestrującego.
§ 2.1. Czas i miejsce wykorzystania urządzenia rejestrującego komendant Policji uzgadnia w sposób zapewniający otrzymywanie od straży gminnej lub miejskiej bieżących informacji o miejscu i czasie każdorazowego używania urządzenia rejestrującego. W ramach uzgodnienia wskazuje się okres, na jaki zostało ono przyjęte.
2. Uzgodnienie czasu i miejsca wykorzystania urządzenia rejestrującego oraz zmiana w tym zakresie może nastąpić w formie pisemnej lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Dokonując uzgodnień lub zmian w uzgodnieniach, zaleca się wykorzystanie formularza protokołu, którego wzór określa załącznik do wytycznych.
§ 3.Komendant Policji podczas uzgadniania czasu i miejsca wykorzystania urządzenia rejestrującego uwzględnia wyniki prowadzonej analizy stanu bezpieczeństwa na drogach, a w szczególności:
1) miejsca zdarzeń drogowych spowodowanych niedostosowaniem prędkości pojazdów do warunków ruchu lub przekroczeniem dopuszczalnej prędkości obowiązującej na danym odcinku drogi;
2) miejsca rozpoznanych zagrożeń w ruchu drogowym związanych z nadmierną prędkością pojazdów oraz z porą roku, doby i dniami tygodnia (np. dni targowe);
3) lokalizację miejsc i obiektów o podwyższonym ryzyku wystąpienia zagrożeń dla ruchu pieszego;
4) lokalizację miejsc i obiektów szczególnie uczęszczanych przez dzieci, a przede wszystkim boisk i placów zabaw oraz szkół i przedszkoli;
5) dyslokację policyjnych patroli ruchu drogowego;
6) planowane imprezy masowe i inne zgromadzenia na drogach powodujące utrudnienia w ruchu drogowym lub wymagające korzystania z dróg w sposób szczególny;
7) planowane uroczystości religijne odbywające się z wykorzystaniem drogi;
8) optymalny dla efektywnego wykorzystania czas pracy urządzeń rejestrujących;
9) lokalizację stacjonarnych urządzeń rejestrujących.
§ 4.Komendant Policji z własnej inicjatywy lub na wniosek komendanta straży może uzgodnić zmianę wcześniej ustalonego czasu i miejsca wykorzystania urządzenia rejestrującego, jeżeli potrzeba takiej zmiany wynika z bieżącej analizy warunków ruchu na drogach (występujących oraz przewidywanych zagrożeń i utrudnień dla tego ruchu) albo z przyczyn organizacyjnych lub technicznych.
§ 5.Komendant Policji co najmniej raz w roku przeprowadza analizę wpływu wykonywanych przez strażników gminnych (miejskich) czynności kontrolnych zużyciem urządzenia rejestrującego na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w miejscach wykonywania tych czynności. Komendant powiatowy (miejski) Policji przekazuje wyniki tej analizy do wiadomości właściwemu komendantowi wojewódzkiemu Policji.
§ 6.Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Komendant Główny Policji |
nadinsp. Marek Działoszyński |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1448 oraz z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 627, 664, 908, 951 i 1529, z 2013 r. poz. 628, 675, 1351 i 1635 oraz z 2014 r. poz. 24. Tekst jednolity nie uwzględnia zmian ogłoszonych w Dz. U. z 20 lir. Nr 217, poz. 1280 i Nr 230, poz. 1371.
Załącznik do wytycznych nr 2 Komendanta Głównego Policji
z dnia 17 lutego 2014 r.
WZÓR FORMULARZA – PROTOKÓŁ UZGODNIENIA CZASU I MIEJSCA WYKORZYSTANIA PRZEZ STRAŻ GMINNĄ/MIEJSKĄ URZĄDZENIA REJESTRUJĄCEGO