Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-09-02
Wersja aktualna od 2014-09-02
obowiązujący
DECYZJA NR 331
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 8 sierpnia 2013 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego dla policjantów wykonujących czynności związane z konwojowaniem osób
(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2014 r., poz. 59) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1.Określa się program kursu specjalistycznego dla policjantów wykonujących czynności związane z konwojowaniem osób, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2.Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach, Szkole Policji w Słupsku oraz Szkole Policji w Pile.
§ 2.Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116, z 2010 r. Nr 209, poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 899.
Załącznik do decyzji nr 331 Komendanta Głównego Policji
z dnia 8 sierpnia 2013 r.
PROGRAM
KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA POLICJANTÓW WYKONUJĄCYCH CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z KONWOJOWANIEM OSÓB [1]
Spis treści
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
2. Wnioskodawca
3. Cel kursu
4. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować
5. Kryteria formalne, jakim powinni odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
6. System prowadzenia kursu
7. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
8. Ocenianie bieżące i okresowe
9. Sposób zakończenia kursu
10. Blok zagadnieniowy i czas realizacji
11. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
II. ZESTAWIENIE BLOKÓW ZAGADNIENIOWYCH I TEMATÓW
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
Kurs specjalistyczny dla policjantów wykonujących czynności związane z konwojowaniem osób.
2. Wnioskodawca
Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
3. Cel kursu
Program kursu specjalistycznego ma na celu podniesienie poziomu wiedzy i nabycie przez policjantów umiejętności z zakresu konwojowania i doprowadzania osób.
4. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować
Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań służbowych związanych z konwojowaniem lub doprowadzaniem osób.
5. Kryteria formalne, jakim powinni odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci z komórek konwojowych jednostek organizacyjnych Policji.
6. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjanci w czasie trwania kursu są kwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.
7. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Czas trwania kursu wynosi 76 godzin lekcyjnych, tj. 10 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie, tj. 40 godzin tygodniowo.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas (okres) realizacji |
Rozpoczęcie kursu | 1 godzina lekcyjna |
Realizacja treści kształcenia | 72 godziny lekcyjne |
Egzamin końcowy | 2 godziny lekcyjne |
Zakończenie kursu | 1 godzina lekcyjna |
Ogółem | 76 godzin lekcyjnych (10 dni) |
Podczas prowadzenia zajęć dopuszczalne jest regulowanie czasu rozpoczynania przerw w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnego tematu w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Decyzję w tym zakresie podejmuje osoba prowadząca zajęcia.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób. Zaleca się, żeby zajęcia w danej grupie szkoleniowej w obrębie bloku zagadnieniowego lub zagadnienia prowadził ten sam nauczyciel.
Zajęcia z bloku zagadnieniowego nr 2 (Psychologiczne aspekty konwojowania lub doprowadzania osób) realizowane są przez psychologa policyjnego.
Zajęcia z bloku zagadnieniowego nr 3 (Udzielanie pierwszej pomocy) realizowane są przez nauczyciela policyjnego zajmującego się problematyką udzielania pierwszej pomocy.
Zajęcia z bloku zagadnieniowego nr 4 (Taktyczne i techniczne aspekty wykonywania konwojów i doprowadzeń) prowadzone, w miarę możliwości, przez dwóch instruktorów taktyki i technik interwencji.
Poszczególne tematy w blokach zagadnieniowych, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć, powinny być realizowane w kolejności określonej w tych blokach.
Wskazane w programie metody realizacji zajęć są proponowane, jako optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może dokonać doboru innej metody, jeżeli zagwarantuje ona osiągnięcie tych celów.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, polityki antydyskryminacyjnej lub też działań antykorupcyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
Na potrzeby realizacji kursu wybrane komórki konwojowe jednostek organizacyjnych Policji udzielą niezbędnej pomocy.
8. Ocenianie bieżące i okresowe
Nabywanie przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlega bieżącej ocenie w skali 6–1. Wszystkie dokumenty sporządzone przez słuchaczy podlegają ocenie z zastosowaniem zapisu uogólnionego – zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).
Blok zagadnieniowy kończy się zaliczeniem (zal.) Warunkiem zaliczenia bloku zagadnieniowego jest uzyskanie w jego trakcie ocen pozytywnych lub poprawa wszystkich ocen negatywnych na pozytywne.
9. Sposób zakończenia kursu
Kurs kończy się egzaminem końcowym w formie testu wiedzy. Warunkiem przystąpienia słuchacza do testu jest uzyskanie zaliczeń z każdego bloku zagadnieniowego. Test składa się z 30 zadań testowych wielokrotnego wyboru, obejmujących treści kształcenia realizowane w czasie kursu. Każde zadanie testowe zawiera cztery proponowane warianty odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznaje się jeden punkt.
Przyjmuje się następujące kryteria oceniania:
30 pkt | – (6) wyróżniająca, |
28 – 29 pkt | – (5) bardzo dobra, |
26 – 27 pkt | – (4) dobra, |
24 – 25 pkt | – (3) poprawna, |
21 – 23 pkt | – (2) dopuszczająca, |
20 pkt i poniżej | – (1) niedostateczna. |
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego, którą wpisuje się na świadectwie ukończenia kursu.
10. Blok zagadnieniowy i czas realizacji
BLOK ZAGADNIENIOWY | TEMAT | Czas realizacji (w godz.) |
NR 1. PRAWNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY REALIZACJI KONWOJÓW I DOPROWADZEŃ OSÓB | 1. Podstawy prawne konwojowania i doprowadzania osób przez Policję | 1 |
2. Podstawowe pojęcia związane z realizacją przez policjantów konwojów i doprowadzeń | 1 | |
3. Odprawa do służby | 4 | |
4. Obowiązki dowódcy konwoju | 3 | |
5. Obowiązki konwojenta | 3 | |
6. Obowiązki oraz prawa osoby konwojowanej | 1 | |
7. Wykonywanie konwojów o zwiększonym zagrożeniu bezpieczeństwa | 4 | |
8. Wykonywanie konwojów osób przekazywanych w ramach umów międzynarodowych (ściganych na podstawie europejskiego nakazu aresztowania lub wniosku ekstradycyjnego) | 1 | |
9. Wykonywanie konwojów etapowych – zasady i procedura | 1 | |
10. Przejmowanie i przekazywanie osób konwojowanych i doprowadzanych z uwzględnieniem nieletnich | 5 | |
11. Sposób postępowania policjantów w sądach, prokuraturach oraz zakładach leczniczych | 2 | |
12. Przerwa humanitarna a przeszkoda uniemożliwiająca konwojowanie – podstawy prawne | 1 | |
13. Odmowa przyjęcia osoby w jednostce penitencjarnej – podstawy prawne, sposób podstępowania policjanta | 1 | |
14. Konwojowanie i doprowadzenie osób na podstawie przepisów ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz w ramach środka zabezpieczającego, w tym z wykorzystaniem medycznego środka transportu sanitarnego | 1 | |
15. Przypadki odstąpienia od realizacji konwoju | 1 | |
16. Sposób postępowania podczas doprowadzania osób | 1 | |
17. Wzmocnienie transportów wartości pieniężnych oraz muzealiów | 1 | |
18. Procedury postępowania w przypadku zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego lub innego zdarzenia mającego wpływ na przebieg konwoju | 7 | |
19. Odpowiedzialność dyscyplinarna, karna, cywilna policjanta | 1 | |
| Razem: | 40 |
NR 2. PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY KONWOJOWANIA LUB DOPROWADZANIA OSÓB | 1. Techniki negocjacji z osobami agresywnymi | 1 |
2. Umiejętność obrony przed atakiem (słownym) | 1 | |
3. Sposoby zarządzania emocjami | 2 | |
4. Działanie w zespole | 2 | |
5. Umiejętność obserwacji, analizy oraz konstruowania wniosków | 2 | |
| Razem: | 8 |
NR 3. PIERWSZA POMOC | 1. Udzielanie pierwszej pomocy | 8 |
| Razem: | 8 |
NR 4. TAKTYCZNE I TECHNICZNE ASPEKTY WYKONYWANIA KONWOJÓW I DOPROWADZEŃ | 1. Taktyka sprawdzania osoby konwojowanej i doprowadzanej | 4 |
2. Realizacja konwoju policyjnymi środkami transportu | 6 | |
3. Przemieszczanie się ciągami komunikacyjnymi w sądach, prokuraturach oraz zakładach opieki medycznej | 6 | |
Razem: | 16 | |
Razem BLOKI ZAGADNIENIOWE NR I – IV: | 72 |
11. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
Podczas rozpoczęcia kursu należy poinformować słuchaczy o formie zakończenia kursu.
Ponadto prowadzący zajęcia przed rozpoczęciem realizacji tematu zobowiązany jest do:
1) omówienia zasad i sposobu oceniania;
2) wskazania słuchaczom materiałów niezbędnych do zajęć oraz sposobu dostępu do nich;
3) określenia literatury;
4) zapewnienia pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć.
II. ZESTAWIENIE BLOKÓW ZAGADNIENIOWYCH I TEMATÓW
ZAGADNIENIE NR 1. Prawne i praktyczne aspekty realizacji konwojów i doprowadzeń osób.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– przeprowadzić odprawę do służby konwojowej,
– realizować obowiązki dowódcy konwoju i konwojenta,
– opracować dokumentację dotyczącą konwojów i doprowadzeń osób,
– podjąć właściwe działania po zaistnieniu wydarzenia nadzwyczajnego.
Lp. | Temat | Czas | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawy prawne konwojowania i doprowadzania osób przez policjantów. | 1 | wykład | Przypomnij uregulowania prawne oraz podstawowe określenia dotyczące konwojowania i doprowadzania osób. |
2. | Podstawowe pojęcia związane z realizacją przez policjantów konwojów i doprowadzeń. | 1 | wykład |
|
3. | Odprawa do służby. | 4 | wykład, dyskusja, pogadanka, ćwiczenia | Wskaż zadania i obowiązki policjanta przeprowadzającego odprawę i policjanta uczestniczącego w odprawie. W ramach ćwiczeń słuchacze udokumentują odprawę w książce odpraw i w notatniku służbowym. |
4. | Obowiązki dowódcy konwoju. | 3 | wykład, dyskusja, pogadanka, symulacja | Wskaż obowiązki dowódcy konwoju i konwojenta. Przeprowadź symulacje obejmujące konieczność realizacji obowiązków dowódcy konwoju i konwojenta. |
5. | Obowiązki konwojenta. | 3 | wykład, dyskusja, pogadanka, symulacja | |
6. | Obowiązki oraz prawa osoby konwojowanej. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omawiając obowiązki i prawa osoby konwojowanej lub doprowadzanej, zwróć uwagę m.in. na prawa człowieka wynikające z Konstytucji RP oraz prawa międzynarodowego. |
7. | Wykonywanie konwojów o zwiększonym zagrożeniu bezpieczeństwa. | 4 | wykład, dyskusja, pogadanka, ćwiczenia | Omów zasady wykonywania konwojów o zwiększonym zagrożeniu bezpieczeństwa. Na podstawie przygotowanych założeń poleć słuchaczom opracowanie planu konwoju. |
8. | Wykonywanie konwojów osób przekazywanych w ramach umów międzynarodowych (ściganych na podstawie europejskiego nakazu aresztowania lub wniosku ekstradycyjnego). | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Posiłkując się przepisami zawartymi w rozdziale 5 zarządzenia nr 360 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie metod i form wykonywania przez policjantów konwojów i doprowadzeń, omów zasady wykonywania konwojów osób przekazywanych w ramach umów międzynarodowych (ściganych na podstawie europejskiego nakazu aresztowania lub wniosku ekstradycyjnego). |
9. | Wykonywanie konwojów etapowych – zasady i procedura. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów zasady i procedurę wykonywania konwojów etapowych. |
10. | Przejmowanie i przekazywanie osób konwojowanych i doprowadzanych z uwzględnieniem nieletnich. | 5 | wykład, dyskusja, pogadanka, symulacja | Omów procedury związane z pobieraniem i umieszczaniem osób w miejscach prawnej izolacji. Zapoznaj słuchaczy z dokumentami niezbędnymi do umieszczenia lub przejęcia osoby. Podkreśl wymogi formalne tych dokumentów. Przeprowadź symulacje przejęcia osoby (w tym nieletniego) z miejsca prawnej izolacji i przekazania osoby do takiego miejsca. |
11. | Sposób postępowania policjantów w sądach, prokuraturach oraz zakładach leczniczych. | 2 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów sposób postępowania policjantów w sądach, prokuraturach oraz zakładach leczniczych. Zwróć szczególną uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa. |
12. | Przerwa humanitarna a przeszkoda uniemożliwiająca konwojowanie – podstawy prawne. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów podstawy prawne i procedury związane z umieszczeniem osoby konwojowanej w miejscu prawnej izolacji w ramach przerwy w konwoju. |
13. | Odmowa przyjęcia osoby w jednostce penitencjarnej – podstawy prawne, sposób podstępowania. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Przedstaw możliwe przyczyny odmowy przyjęcia osoby do jednostki penitencjarnej oraz sposoby postępowania policjantów w tej sytuacji. |
14. | Konwojowanie i doprowadzenie osób na podstawie przepisów ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz w ramach środka zabezpieczającego, w tym z wykorzystaniem medycznego środka transportu sanitarnego. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów wykonywanie konwoju i doprowadzenia z wykorzystaniem specjalistycznego środka transportu. Wskaż sposób rozmieszczenia policjantów. |
15. | Przypadki odstąpienia od realizacji konwoju. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów przypadki odstąpienia od realizacji konwoju oraz sposób udokumentowania tego faktu. |
16. | Sposób postępowania podczas doprowadzenia osób. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów realizację czynności związanych z doprowadzeniem. Zwróć szczególną uwagę na przepis § 38 zarządzenia nr 360 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie metod i form wykonywania przez policjantów konwojów i doprowadzeń. |
17. | Wzmacnianie transportów wartości pieniężnych oraz muzealiów. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Przedstaw zasady wzmacniania transportów wartości pieniężnych oraz muzealiów. |
18. | Procedury postępowania w przypadku zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego lub innego zdarzenia mającego wpływ na przebieg konwoju. | 7 | wykład, dyskusja, pogadanka, ćwiczenia | Omów rodzaje i przyczyny wydarzeń nadzwyczajnych zaistniałych w trakcie realizacji konwojów i doprowadzeń osób z uwzględnieniem najczęściej występujących. Przeprowadź symulację wybranego wydarzenia nadzwyczajnego. W trakcie ćwiczeń słuchacze sporządzą notatkę służbową, meldunek oraz analizę z wydarzenia nadzwyczajnego. |
19. | Odpowiedzialność dyscyplinarna, karna, cywilna policjanta. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów odpowiedzialność dyscyplinarną, karną, cywilną policjanta, wynikającą z naruszenia obowiązujących przepisów prawnych. |
ZAGADNIENIE NR 2: Psychologiczne aspekty konwojowania lub doprowadzania osób.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– zastosować wybrane techniki negocjacyjne w stosunku do osób agresywnych,
– skutecznie obronić się przed agresją słowną,
– zastosować wybrane techniki kontroli emocjonalnej,
– zastosować wybrane techniki podnoszące efektywność pracy zespołowej.
Lp. | Temat | Czas | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Techniki negocjacji z osobami agresywnymi. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów (ilustrując przykładami) wybrane techniki negocjacyjne, wskazując na skuteczność oraz ograniczenia w ich stosowaniu. |
2. | Umiejętność obrony przed atakiem (słownym). | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów wybrane strategie radzenia sobie z agresją słowną. |
3. | Sposoby zarządzania emocjami. | 2 | dyskusja, pogadanka, ćwiczenia | Odwołując się do doświadczeń słuchaczy, stwórz katalog technik redukujących napięcie emocjonalne, przeprowadź wybrane ćwiczenie relaksacyjne, omów podstawowe strategie zarządzania emocjami. |
4. | Działanie w zespole. | 2 | ćwiczenia, dyskusja | Przeprowadź ćwiczenie z zakresu współpracy w zespole, omawiając ćwiczenie zwróć uwagę słuchaczy na role grupowe, zalety i wady pracy w grupie oraz czynniki podnoszące efektywność pracy zespołowej. |
5. | Umiejętność obserwacji, analizy oraz konstruowania wniosków. | 2 | dyskusja, pogadanka, ćwiczenia | Przeprowadź ćwiczenie z zakresu percepcji, omawiając ćwiczenie zwróć uwagę słuchaczy na różnicę pomiędzy „faktami” a „interpretacją” w procesie formułowania wniosków. |
ZAGADNIENIE NR 3: Pierwsza pomoc.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– przeprowadzić czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej,
– opatrywać rany i tamować krwotoki,
– udzielać pomocy uczestnikom konwoju.
Lp. | Temat | Czas | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Udzielanie pierwszej pomocy. | 8 | wykład, ćwiczenia | Na bazie ustaw oraz aktów wykonawczych omów obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej pomocy. |
Przeprowadź ćwiczenia polegające na: – resuscytacji krążeniowo-oddechowej, – opatrywaniu ran i tamowaniu krwotoków z uwzględnieniem złamań, – postępowaniu na miejscu zdarzenia w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanego, – postępowaniu po ekspozycji (HIV, HBV, HCV), – postępowaniu przy utracie przytomności. |
ZAGADNIENIE NR 4: Taktyczne i techniczne aspekty wykonywania konwojów i doprowadzeń.
CELE: Podniesienie poziomu umiejętności policjantów w zakresie:
– stosowania technik i taktyk interwencji,
– sprawdzania osób konwojowanych i doprowadzanych pod kątem posiadania przedmiotów niebezpiecznych,
– przemieszczania osoby konwojowanej i doprowadzanej policyjnymi środkami transportu,
– przemieszczania osób konwojowanych i doprowadzanych w obiektach.
Lp. | Temat | Czas | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Taktyka sprawdzania osoby konwojowanej i doprowadzanej. | 4 | ćwiczenia, symulacja | Na podstawie przygotowanych założeń przeprowadź ćwiczenia doskonalące umiejętności w zakresie sprawdzania osoby. |
2. | Realizacja konwoju policyjnymi środkami transportu. | 6 | ćwiczenia, symulacja | Na podstawie przygotowanych założeń przeprowadź ćwiczenia doskonalące umiejętności w zakresie wprowadzania osoby konwojowanej i doprowadzanej do samochodu, rozmieszczania oraz wyprowadzania jej z policyjnego środka transportu ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji nadzwyczajnych, takich jak: – próba ucieczki, – zamach na zdrowie osób uczestniczących w konwoju, – czynny i bierny opór, – agresywne zachowanie. Na podstawie przygotowanych założeń przeprowadź ćwiczenia z zastosowaniem środków przymusu bezpośredniego, ze szczególnym uwzględnieniem kajdanek zespolonych. Przedstaw katalog ewentualnych błędów i wskaż sposób prawidłowej realizacji czynności. |
3. | Przemieszczanie się ciągami komunikacyjnymi w sądach, prokuraturach oraz zakładach opieki medycznej. | 6 | ćwiczenia, symulacja | Na podstawie przygotowanych założeń przeprowadź ćwiczenia doskonalące umiejętności w zakresie poruszania się ciągami komunikacyjnymi. Zwróć uwagę na prawidłowe ustawienie konwojentów, osoby konwojowanej i doprowadzanej. Na podstawie przygotowanych założeń przeprowadź ćwiczenia z zastosowaniem środków przymusu bezpośredniego, ze szczególnym uwzględnieniem kajdanek zespolonych. Przedstaw katalog ewentualnych błędów i wskaż sposób prawidłowej realizacji czynności. |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 317 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 września 2014 r. zmieniającej decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego dla policjantów wykonujących czynności związane z konwojowaniem osób (Dz.U.KGP. poz. 59). Zmiana weszła w życie 2 września 2014 r.