Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2013-01-18 do 2023-01-01
Wersja archiwalna od 2013-01-18 do 2023-01-01
archiwalny
DECYZJA NR 18
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 18 stycznia 2013 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie zarządzania w jednostce organizacyjnej Policji
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116, z 2010 r. Nr 209, poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 899) postanawia się, co następuje:
§ 1. W decyzji nr 200 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 sierpnia 2010 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie zarządzania w jednostce organizacyjnej Policji (Dz. Urz. KGP Nr 9, poz. 43 oraz z 2011 r. Nr 4, poz. 31) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§ 2. Kursy specjalistyczne w zakresie zarządzania w jednostce organizacyjnej Policji rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji prowadzi się i kończy na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 3. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Komendant Główny Policji |
nadinsp. Krzysztof GAJEWSKI |
Załącznik do decyzji nr 18 Komendanta Głównego Policji
z dnia 18 stycznia 2013 r.
PROGRAM NAUCZANIA
NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA
W JEDNOSTCE ORGANIZACYJNEJ POLICJI
SPIS TREŚCI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Katalog zadań, do realizacji których program nauczania ma przygotowywać
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
Kurs specjalistyczny w zakresie zarządzania w jednostce organizacyjnej Policji.
2. Katalog zadań, do realizacji których program nauczania ma przygotowywać
Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań w zakresie pełnienia służby na stanowiskach średniego szczebla kierowniczego w jednostce organizacyjnej Policji, w tym m.in. organizowania pracy własnej i podległych mu policjantów i pracowników Policji oraz ich skutecznego motywowania i nadzorowania.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
Kurs przeznaczony jest dla funkcjonariuszy zajmujących stanowiska kierownicze w komórkach organizacyjnych Policji, ze szczególnym uwzględnieniem osób, które nie odbyły żadnego przeszkolenia w zakresie zarządzania.
4. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Uczestnicy na czas trwania kursu są zakwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.
5. Czas trwania kursu
Czas trwania kursu wynosi 10 dni szkoleniowych. Zajęcia odbywają się przez 5 dni w tygodniu, liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin lekcyjnych dziennie. Podział 45-minutowych jednostek w układzie dziennym oraz regulacja przerw mają być zgodne z programem nauczania i dostosowane przez prowadzących zajęcia do dynamiki oraz efektów pracy grupy,
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach, których liczebność z uwagi na cele dydaktyczne oraz efektywność stosowanych metod kształcenia nie powinna przekraczać 20 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia na kursie specjalistycznym mogą realizować policjanci z jednostek terenowych Policji oraz przedstawiciele biur Komendy Głównej Policji.
Zajęcia mogą też prowadzić pracownicy naukowi i specjaliści z innych ośrodków akademickich, a także instytucji pozaresortowych.
Blok nr I Temat nr 5 „Problematyka przemocy w rodzinie policyjnej” ze względu na treści kształcenia oraz wskazówki metodyczne określone w programie należy realizować w ciągu jednego dnia szkoleniowego przez dwie osoby prowadzące - wykładowców. Do realizacji wyodrębnionych zagadnień można wyznaczyć więcej niż dwie osoby, o ile ich udział jest uzasadniony treściami programowymi. Przed przystąpieniem do realizacji powyższych zagadnień prowadzący są zobowiązani do zapoznania się z programem przeciwdziałania przemocy w rodzinach policyjnych pn. „MOC - tak, PRZEMOC - nie!”, który został zaakceptowany przez Komendanta Głównego Policji (dostępny na stronie WWW.policja.pl), W programie tym znajdują się materiały niezbędne do prawidłowej realizacji powyższych zagadnień.
Dopuszczalne jest, podczas prowadzenia zajęć Bloku nr I Tematu nr 5 „Problematyka przemocy w rodzinie policyjnej”, regulowanie czasu rozpoczynania przerw w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia. Decyzję w tym zakresie podejmują osoby prowadzące zajęcia. Na kursie obowiązuje cywilny strój wyjściowy.
W celu osiągnięcia celów kształcenia niezbędne jest zapewnienie niżej wymienionego wyposażenia:
Lp. | Nazwa wyposażenia | Ilość na grupę |
1. | Laptop | 1 szt. |
2. | Projektor multimedialny | 1 szt. |
3. | Flipchart | 1 szt. |
4. | Arkusze papieru do flipchartu | 1 komplet |
5. | Pisaki | 6 szt. |
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Blok | Temat | Czas realizacji |
II. ZARZĄDZANIE | 1. Etykieta menedżera | 3 |
2. Etyka menedżerska | 2 | |
3. Kultura języka polskiego | 3 | |
4. Psychologia kierowania | 3 | |
5. Problematyka przemocy w rodzinie policyjnej | 8 | |
6. Konflikty interpersonalne w organizacji | 3 | |
7. Sztuka negocjacji | 2 | |
8. Zarządzanie kompetencjami w organizacji | 3 | |
9. Zarządzanie zasobami ludzkimi | 2 | |
10. Wizerunek menedżera | 2 | |
11. Badania społeczne w praktyce | 2 | |
12. Ceremoniał w Policji | 2 | |
RAZEM | 35 | |
II. ORGANIZACJA | 1. Strategia bezpieczeństwa | 4 |
2. Formalno-prawne aspekty wypełniania funkcji kierowniczych w Policji | 4 | |
3. Prawna ochrona policjanta | 2 | |
4. Zarządzanie kosztami w Policji | 6 | |
5. Skargowość w Policji | 3 | |
6. Nadzór i kontrola w jednostkach administracji publicznej | 2 | |
7. Bezpieczeństwo i ochrona pracy | 3 | |
8. Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych | 2 | |
RAZEM | 26 | |
III. WSPÓŁPRACA | 1. Zasady współpracy z samorządami | 3 |
2. Współpraca z placówkami oświatowymi na rzecz bezpieczeństwa lokalnego | 2 | |
| 3. Współpraca z organami administracji państwowej | 2 |
4. Współpraca z prokuraturą oraz sądami | 2 | |
5. Specyfika współpracy międzynarodowej w jednostkach przygranicznych Policji | 4 | |
6. Zarządzanie kryzysowe | 3 | |
7. Współczesne zagrożenia terroryzmem | 3 | |
RAZEM | 19 | |
Blok I, II i III | OGÓŁEM | 80 |
9. Zasady oceniania uczestników kursu:
1) nabywane przez uczestników wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie poprzez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.);
2) każda negatywna ocena bieżąca musi być poprawiona na ocenę pozytywną do czasu zakończenia kursu.
Absolwentowi na świadectwie ukończenia kursu w miejscu wyniku nauki stosuje się wpis -„pozytywnym”.
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
BLOK I: ZARZĄDZANIE | |||
TEMAT 1: Etykieta menedżera | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Poszanowanie godności człowieka oraz zasady dobrego wychowania i kultura dnia codziennego | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - wykorzystać międzynarodowy uznany system kurtuazji i form, który służy tworzeniu, utrzymaniu i normowaniu stosunków międzyludzkich w sytuacjach służbowych. |
2. Spotkania służbowe | 1 | ||
3. Ubiór - ogólne zasady i najczęstsze uchybienia | 1 | ||
TEMAT 2: Etyka menedżerska | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Aurorytet moralny przywództwa w organizacji | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - zastosować zasady etyki menedżerskiej przy organizowaniu pracy własnej i kierowaniu podległym: pracownikami, - zidentyfikować etyczne dylematy przełożonego związane z zarządzaniem, - scharakteryzować narzędzia kształtowania oblicza moralnego zespołu. |
2. Ocena moralna jako składowy element oceny podwładnych | 1 | ||
TEMAT 3: Kultura języka polskiego | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Pojęcie kultury języka oraz style funkcjonalne polszczyzny | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik: - pozna (przypomni sobie) ogólne zasady dotyczące kultury języka polskiego, - będzie potrafił zastosować wyżej wymienione zasady przy wypowiedziach pisemnych i ustnych, ze zwróceniem szczególnej uwagi na poprawność formalną i logikę wypowiedzi. |
2. Graficzna i językowa poprawność wypowiedzi pisemnej | 1 | ||
3. Ekspresja i emocje w wypowiedzi | 1 | ||
TEMAT 4: Psychologia kierowania | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Stres w miejscu pracy | 1 | pogadanka, praca w grupach studium przypadku, ćwiczenie | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - omówić sposoby radzenia sobie ze skutkami stresu podwładnego i wspierania go w sytuacji kryzysowej, - wymienić przyczyny i przejawy patologii w organizacji, - wskazać metody zapobiegania i zwalczania patologii w organizacji. |
2. Przeciwdziałanie patologiom w organizacji | 2 | ||
TEMAT 5: Problematyka przemocy w rodzinie policyjnej | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Rozpoznawanie i charakterystyka przemocy w rodzinie policyjnej | 2 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - zdiagnozować sytuację przemocy w rodzinie policyjnej, - odróżnić sytuację przemocy od sytuacji wyczerpującej ustawowe znamiona przestępstwa znęcania się, - rozpoznać rodzaje i formy przemocy stosowanej przez sprawcę, - rozpoznać stereotypy dotyczące sytuacji przemocy w rodzinie policyjnej. |
2. Portret psychologiczna ofiary i sprawcy przemocy w rodzinie policyjnej | 2 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - zidentyfikować ofiarę przemocy w rodzinie policyjnej, - rozpoznać sprawcy przemocy, - wymienić strategie stosowane przez policjanta - sprawcę, - określić wpływ doświadczania i stosowania przemocy w rodzinie na wypełnianie obowiązków służbowych. |
3. Zasady postępowania w przypadku ujawnienia sytuacji przemocy w rodzinie policyjnej | 4 | Wykład, pogadanka, symulacje | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - uwzględnić w swoim działaniu zasady i procedury postępowania w sytuacji przemocy w rodzinie policyjnej, - wskazać możliwości pomocy policjantowi będącemu ofiarą lub sprawcą przemocy, - przeprowadzić rozmowę z ofiarą a także sprawcą przemocy mającą na celu ocenę sytuacji i możliwości wprowadzenia zmiany. |
TEMAT 6: Konflikty interpersonalne w organizacji | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Ogólne symptomy konfliktów i ich możliwe przyczyny | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - rozpoznać symptomy i przyczyny konfliktów w organizacji, - przedstawić sposoby konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, - wymienić etapy i następstwa konstruktywnego rozwiązywania konfliktu, - omówić sposoby kierowania konfliktem w organizacji. |
2. Istota różnych sposobów radzenia sobie z konfliktem i ich możliwych efektów | 1 | ||
3. Praktyczne wskazówki na temat konstruktywnego rozwiązywana konfliktów | 1 | ||
TEMAT 7: Sztuka negocjacji | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Istota negocjacji | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - wskazać istotę negocjacji, - zastosować w praktyce policyjnej strategie i techniki negocjacji. |
2. Strategia i taktyka negocjacji | 1 | ||
TEMAT 8: Zarządzanie kompetencjami w organizacji | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Kompetencje menedżerskie w zarządzaniu organizacja non-profit | 1 | wykład, pogadanka, dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - scharakteryzować kompetencje menedżerskie niezbędne w zarządzaniu organizacje non-profit, - zdiagnozować prezentowany przez siebie styl kierowania i zastosować w kierowaniu zespołem ludzkim, - zastosować teorie motywacji w kierowaniu podległymi pracownikami celem zwiększenia efektywności funkcjonowania zespołu. |
2. Style kierowania | 1 | ||
3. Motywowanie pracowników | 1 | ||
TEMAT 9: Zarządzanie zasobami ludzkimi | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Dylematy i konflikty w procesie decyzyjnym | 1 | pogadanka | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - zdiagnozować dysfunkcje w procesie decyzyjnym i przedstawić możliwości jego korygowania, - zastosować w praktyce metody polityka personalnej w strategicznym zarządzaniu kadrami. |
2. Polityka kadrowa | 1 | ||
TEMAT 10: Wizerunek menedżera | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Wzorce osobowe menedżera przyszłości | 1 | pogadanka. dyskusja, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - określić cechy osobowościowe menedżera, - scharakteryzować wpływ mediów na kształtowanie wizerunku własnego i jednostki organizacyjnej Policji. |
2. Rola mediów w kształtowaniu wizerunku własnego i jednostki organizacyjnej Policji | 1 | ||
TEMAT 11: Badania społeczne w praktyce | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Wykorzystanie wyników badań społecznych w funkcjonowaniu jednostek organizacyjnych Policji | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - interpretować wynik badań sondażowych w kontekście społecznej oceny pracy Policji, - wykorzystywać wyniki badań do budowania rzeczywistego wizerunku Policji, - omówić najczęstsze nadużycia związane z interpretacją badań społecznych. |
2. Etyka w badaniach społecznych | 1 |
|
|
TEMAT 12: Ceremoniał w Policji | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Ceremoniał - cele i zadania | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - scharakteryzować zasady ceremoniału policyjnego w kontaktach wewnętrznych i zewnętrznych Policji. |
2. Policyjne ceremonie ogólne i szczególne | 1 | ||
BLOK II: ORGANIZACJA FUNKCJONOWANIA POLICJI | |||
TEMAT 1: Strategia bezpieczeństwa | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Analiza i prognozowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - wskazać determinanty zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, - wskazać założenia strategii bezpieczeństwa wewnętrznego, - określić podmioty zaangażowane we współpracę w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, - wymienić zasady organizowania współpracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. |
2. Poziom strategii przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa i porządku publicznego | 1 |
| |
3. Współpraca w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego | 1 |
| |
4. Kształtowanie strategii bezpieczeństwa wewnętrznego | 1 |
| |
TEMAT 2: Formalno-prawne aspekty wypełniania funkcji kierowniczych w Policji | |||
Zagadnienia |
| Wskazówki metodyczne | Cele |
| Czas |
|
|
1. Systemy ocen pracowników | 2 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - dokonać rzetelnej oceny podległych pracowników omówić oceny efektywności z wykorzystaniem metod zarządzania zasobami ludzkimi, - kreować politykę dyscyplinarną w jednostce organizacyjnej Policji. |
2. Kreowanie polityki dyscyplinarnej w jednostkach organizacyjnych Policji | 2 |
|
|
TEMAT 3: Prawna ochrona policjanta | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych: - naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza, - czynna napaść na funkcjonariusza, - znieważenie funkcjonariusza. - łapownictwo płatna protekcja, - przekroczenie uprawnień przez funkcjonariusza, - fałszerstwo dokumentów | 2 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - interpretować przepisy regulujące problematykę prawnej ochrony funkcjonariusza Policji. |
TEMAT 4: Zarządzanie kosztami w Policji | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Usytuowanie jednostek organizacyjnych Policji w systemie finansów publicznych | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - umiejscowić jednostki organizacyjne Policji w strukturze finansów publicznych, - omówić podstawowe zasady gospodarki finansami, - wymienić i scharakteryzować dysponentów środków budżetowych przeznaczonych na działalność Policji, - wskazać ogólne zasady wykorzystywania funduszy pomocowych, - scharakteryzować system zaopatrywania jednostek organizacyjnych Policji, - określić przesłanki i zakres odpowiedzialności majątkowej policjantów. |
2. Zasady gospodarowania środkami publicznymi | 1 |
|
|
3. Struktura finansowania jednostek organizacyjnych Policji | 1 |
|
|
4. Wykorzystanie funduszy pomocowych przez jednostki organizacyjnie Policji | 1 |
|
|
5. System zaopatrywania jednostek organizacyjnych Policji | 1 |
|
|
6. Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy | 1 |
|
|
TEMAT 5: Skargowość w Policji | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Postępowanie skargowe a budowa wizerunku jednostki organizacyjnej Policji | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - omówić sposoby wykorzystania wniosków z przeprowadzonych postępowań skargowych, - określić zakres sprawowania nadzoru nad postępowaniem skargowym.
|
2. Rola kierownika jednostki organizacyjnej Policji w sprawowaniu nadzoru nad postępowaniem skargowym | 1 | ||
3. Analiza skarg jako element kierowania jednostką organizacyjną Policji | 1 | ||
TEMAT 6: Nadzór i kontrola w jednostkach administracji publicznej | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Zadania i rodzaje kontroli | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - wskazać formy nadzoru i kontroli w jednostkach administracji publicznej, określić podstawowe różnice między kontrolą a audytem, - wykorzystać wyniki audytu do poprawy jakości pracy w Policji. |
2. Audyt jako źródło oceny efektywności i adekwatności systemów kontroli wewnętrznej | 1 |
| |
TEMAT 7: Bezpieczeństwo i ochrona pracy | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Elementy ergonomii | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - wykorzystać wiedzę dotyczącą organizmu człowieka i wydolności organizmu w trakcie obciążenia pracą do zapobiegania negatywnym następstwom, - organizować pracę tak, aby minimalizować obciążenie organizmu. - zapobiegać zagrożeniom w pracy, - określić obowiązki przełożonego i pracownika w zakresie bhp. |
2. Ryzyko zawodowe | 1 |
| |
3. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy | 1 |
| |
TEMAT 8: Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Ochrona informacji niejawnych podstawowe pojęcia ustawowe oraz kategorie klauzul tajności | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik: - usystematyzuje podstawową bazę pojęciową z zakresu ochrony danych osobowych i informacji niejawnych zwłaszcza w aspekcie zadań Policji, - scharakteryzuje obowiązki przełożonego w zakresie ochrony danych osobowych, - zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów związanych z ochroną danych osobowych i informacji niejawnych. |
2. Dostęp do danych osobowych i informacji niejawnych | 1 | ||
BLOK III: WSPÓŁPRACA Z PODMIOTAMI ZEWNĘTRZNYMI | |||
TEMAT 1: Zasady współpracy z samorządami | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Współdziałanie Policji z samorządem wojewódzkim | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - określić rolę i zadania organów administracji samorządowej w systemie działań na rzecz bezpieczeństwa, - wskazać obszary i formy współpracy Policji na rzecz bezpieczeństwa z władzami lokalnymi. |
2. Współdziałanie Policji z samorządem powiatowym | 1 | ||
3. Współdziałanie Policji z samorządem gminnym | 1 | ||
TEMAT 2: Współpraca z placówkami oświatowymi na rzecz bezpieczeństwa lokalnego | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Rola Policji w zapewnieniu bezpieczeństwa w placówkach oświatowych w kontekście przestępczości i demoralizacji nieletnich | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - określić zasady i obszary współdziałania z podmiotami pozapolicyjnymi w zakresie zapobiegania przestępczości i demoralizacji nieletnich, - określić obszary i formy; działań Policji zmierzające do współpracy z placówkami oświatowym na rzecz bezpieczeństwa, - wskazać możliwości działania placówek oświatowych na rzecz bezpieczeństwa lokalnego. |
2. Dobre praktyki dotyczące bezpieczeństwa w placówkach oświatowych | 1 | ||
TEMAT 3: Współpraca z organami administracji państwowej | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Współdziałanie Policji z organami administracji zespolonej | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik: - uporządkuje i uzupełni wiedzę dotyczącą kompetencji wybranych organów administracji państwowej, - określi zakres współpracy Policji z wybranymi organami terenowej administracji rządowej. |
2. Współdziałanie Policji z organami administracji niezespolonej | 1 | ||
TEMAT 4: Współpraca z prokuraturą oraz sądami | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Policja a prokuratura - wzajemne uprawnienia i obowiązki w postępowaniu karnym | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik: - usystematyzuje wiedzę z zakresu współdziałania Policji z prokuraturą i sądem w ramach postępowania karnego. |
2. Policja a sądy - wzajemne uprawnienia i obowiązki w postępowaniu karnym | 1 | ||
TEMAT 5: Specyfika współpracy międzynarodowej w jednostkach przygranicznych Policji | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Podstawy prawne policyjnej współpracy przygranicznej - umowy dwustronne | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - wskazać przesłanki międzynarodowe współpracy policyjnej, - zinterpretować wybrane postanowienia porozumień dwustronnych, - określić zakres współpracy wybranych służb na terenach przygranicznych, - wskazać formy współpracy międzynarodowej w zakresie kontroli nad przestępczością transgraniczną, - określić właściwość organów w sprawach cudzoziemców, - przedstawić przebieg postępowania w sprawach wydalenia. |
2. Współpraca Polskiej Straży Granicznej i Służby Celnej | 1 | ||
3. Zwalczanie przestępczości transgranicznej | 1 | ||
4. Wybrane aspekty zwalczania przestępczości cudzoziemców oraz problematyka procedur wydaleniowych | 1 | ||
TEMAT 6: Zarządzanie kryzysowe | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Współdziałanie w sytuacjach kryzysowych | 1 | pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - określić istotę współdziałania w sytuacjach kryzysowych z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi, - wskazać zadania jednostki organizacyjnej Policji w sytuacjach kryzysowych, - przedstawić struktury zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych Policji, - określić zadania jednostki (komórki) organizacyjnej Policji w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego. |
2. Analiza ryzyka i planowanie działań w sytuacjach kryzysowych | 1 | ||
3. Przygotowanie do kierowania/dowodzenia w sytuacjach kryzysowych | 1 | ||
TEMAT 7: Współczesne zagrożenia terroryzmem | |||
Zagadnienia | Czas | Wskazówki metodyczne | Cele |
1. Podmioty systemu bezpieczeństwa państwa w kontekście zagrożeń terrorystycznych | 1 | wykład, pogadanka, | Po zrealizowaniu tematu uczestnik będzie potrafił: - wskazać główne podmioty systemu bezpieczeństwa państwa oraz omówić ich zadania w zwalczaniu terroryzmu, - wskazać zakres i tryb współpracy podmiotów zaangażowanych w przeciwdziałanie i zwalczanie terroryzmu, - określić sposób postępowania w sytuacji zaistniałego ataku terrorystycznego lub zagrożenia takim atakiem. |
2. Zarządzanie kryzysowe w sytuacji zaistnienia aktu terrorystycznego | 1 | ||
3. Zasady zachowania się w sytuacji zaistnienia aktu terrorystycznego | 1 |