Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji rok 2012 poz. 31
Wersja aktualna od 2020-07-25
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji rok 2012 poz. 31
Wersja aktualna od 2020-07-25
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 126
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 12 czerwca 2012 r.

w sprawie metod i form wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w tymczasowym pomieszczeniu przejściowym

(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2020 r., poz. 31)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, Nr 217, poz. 1280 i Nr 230, poz. 1371 oraz z 2012 r. poz. 627) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 1.

Przepisy ogólne

§ 1. Zarządzenie określa metody i formy wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w tymczasowym pomieszczeniu przejściowym, zwanym dalej „pomieszczeniem”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Przez użyte w zarządzeniu określenie „jednostka” należy rozumieć jednostkę organizacyjną Policji, której kierownik odpowiedzialny jest za właściwą organizację służby w pomieszczeniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.1. Kontrolę zachowania osoby przebywającej w wyodrębnionym w pomieszczeniu miejscu do przeprowadzania i dokumentowania czynności służbowych z udziałem osób w nim umieszczonych prowadzi policjant, wyznaczony przez kierownika jednostki lub upoważnioną przez niego osobę.

2. Kontrolę zachowania osoby przebywającej w wyodrębnionym w pomieszczeniu miejscu dla osób zatrzymanych prowadzi policjant, wyznaczony przez kierownika jednostki lub upoważnioną przez niego osobę.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki lub upoważniona przez niego osoba może do przeprowadzenia kontroli, o których mowa w ust. 1 i 2, wyznaczyć dodatkowo jednego lub więcej policjantów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji wyznacza jednostkę organizacyjną Policji, której kierownik odpowiedzialny jest za właściwą organizację służby w pomieszczeniu.

2. Kierownik jednostki każdorazowo na czas utworzenia tymczasowego pomieszczenia przejściowego wyznacza policjanta, który sprawuje bezpośredni nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem pomieszczenia.

3. Komórki organizacyjne komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji właściwe do spraw konwojowych koordynują i nadzorują wykonywanie zadań w zakresie organizacji pełnienia służby w pomieszczeniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 2.

Bezpieczeństwo pobytu osób w pomieszczeniu, kontrola ich zachowania oraz pełnienie służby w tym pomieszczeniu

§ 5. 1. Do pomieszczenia nie wolno wnosić przedmiotów, których użycie może stanowić groźbę zamachu na życie lub zdrowie człowieka.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do policjanta posiadającego środki przymusu bezpośredniego lub broń palną, wchodzącego do pomieszczenia w celu wykonania czynności służbowych z udziałem osoby zatrzymanej lub doprowadzonej.

3. Policjanci wykonujący zadania w pomieszczeniu są obowiązani do zachowania szczególnej ostrożności w celu niedopuszczenia do:

1) zdarzenia z udziałem osoby zatrzymanej lub doprowadzonej, w wyniku którego może nastąpić śmierć, ucieczka lub zamach w celu uwolnienia tej osoby albo zamach na życie lub zdrowie człowieka, skutkujący jego hospitalizacją, zwanego dalej „wydarzeniem nadzwyczajnym”;

2) innego zagrożenia prawidłowego funkcjonowania pomieszczenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.Policjantom wykonującym czynności służbowe z udziałem osoby zatrzymanej lub doprowadzonej zabrania się:

1) pozostawiania osoby zatrzymanej lub doprowadzonej bez nadzoru;

2) udzielania osobom nieuprawnionym informacji o osobach zatrzymanych lub doprowadzonych;

3) wpuszczania do pomieszczenia osób nieuprawnionych, których pobyt nie stanowi realizacji zadań wynikających z niniejszego zarządzenia lub odrębnych przepisów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Drzwi lub kraty do pomieszczenia powinny być otwierane tylko w razie uzasadnionej potrzeby, na czas niezbędny do wykonania zadań służbowych.

2. Policjant, o którym mowa w § 4 ust. 2, przechowuje klucze do zamków drzwi lub krat, o których mowa w ust. 1.

3. Zabrania się przekazywania kluczy osobom nieuprawnionym, pozostawiania kluczy bez nadzoru lub w zamkach drzwi lub krat.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.Do obowiązków policjanta, o którym mowa w § 3 ust. 1, w szczególności należy:

1) przejęcie osoby zatrzymanej lub doprowadzonej od policjanta doprowadzającego tę osobę do pomieszczenia;

2) odebranie od osoby zatrzymanej lub doprowadzonej w obecności policjanta wykonującego doprowadzenie przedmiotów, których posiadanie w pomieszczeniu jest zabronione;

3) wypełnienie kwitu depozytowego, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia, a następnie przedłożenie go do podpisu osobie zatrzymanej lub doprowadzonej przyjmowanej do pomieszczenia oraz wykonującemu doprowadzenie;

4) zabezpieczenie depozytu przed utratą lub zniszczeniem poprzez złożenie go w wyodrębnionym w pomieszczeniu miejscu do przechowywania rzeczy przekazanych do depozytu, wskazanym przez policjanta, o którym mowa w § 4 ust. 2;

5) bezzwłoczne zapoznanie osoby zatrzymanej lub doprowadzonej z regulaminem pobytu osób w tymczasowym pomieszczeniu przejściowym oraz przedłożenie tej osobie do podpisu karty zapoznania z regulaminem, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia;

6) poinformowanie osoby zatrzymanej lub doprowadzonej o wyposażeniu pomieszczenia w urządzenia monitorujące, w tym służące również do obserwowania i rejestrowania obrazu – w przypadku, gdy pomieszczenie zostało wyposażone w takie urządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.Do obowiązków policjanta, o którym mowa w § 3 ust. 2, w szczególności należy ciągłe obserwowanie osoby umieszczonej w wyodrębnionym w pomieszczeniu miejscu przeznaczonym dla osób zatrzymanych i niezwłoczne reagowanie na wszelkie przejawy zagrożenia bezpieczeństwa przebywających tam osób lub zakłócenie w inny sposób porządku w pomieszczeniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.Do obowiązków policjantów, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, należy ponadto:

1) niezwłoczne informowanie policjanta, o którym mowa w § 4 ust. 2, o wydarzeniu nadzwyczajnym lub innym zdarzeniu stanowiącym zagrożenie dla porządku lub bezpieczeństwa osób zatrzymanych lub doprowadzonych;

2) przyjmowanie zgłoszeń o złym stanie zdrowia osoby zatrzymanej lub doprowadzonej oraz niezwłoczne informowanie o tym dyżurnego jednostki za pośrednictwem policjanta, o którym mowa w § 4 ust. 2;

3) niezwłoczne informowanie dyżurnego jednostki za pośrednictwem policjanta, o którym mowa w § 4 ust. 2, o konieczności poddania badaniom lekarskim osoby zatrzymanej lub doprowadzonej w przypadku podejrzenia, że jest ona chora zakaźnie lub zakażona;

4) niezwłoczne informowanie kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej, a podczas ich nieobecności dyżurnego jednostki, za pośrednictwem policjanta, o którym mowa w § 4 ust. 2, o konieczności zastosowania kaftana bezpieczeństwa lub pasów obezwładniających;

5) niezwłoczne informowanie policjanta, o którym mowa w § 4 ust. 2, o stwierdzonych nieprawidłowościach w wyposażeniu i zabezpieczeniu technicznym pomieszczenia oraz o innych nieprawidłowościach mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa przebywających w nim osób;

6) wydawanie leków i nadzorowanie ich zażywania przez osobę zatrzymaną lub doprowadzoną w przypadku, gdy wynika to z zaleceń lekarza;

7) sporządzenie notatki urzędowej z przebiegu służby.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Przyjęcie do pomieszczenia i zwolnienie z niego osoby zatrzymanej lub doprowadzonej, przyczynę jej umieszczenia, nazwisko policjanta, w którego dyspozycji pozostaje ta osoba, kontrolę jej zachowania oraz inne istotne okoliczności policjanci, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, dokumentują w formie określonej przez kierownika jednostki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.1. W przypadku śmierci osoby zatrzymanej lub doprowadzonej policjant, o którym mowa w § 4 ust. 2, uzgadnia z prokuratorem prowadzącym postępowanie w sprawie śmierci tej osoby sposób postępowania z jej depozytem.

2. W przypadku ucieczki z pomieszczenia osoby zatrzymanej lub doprowadzonej policjant, o którym mowa w § 3 ust. 1, uzgadnia tryb postępowania z jej depozytem z policjantem, o którym mowa w § 4 ust. 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 3.

Sprawdzenie prewencyjne osób oraz kontrola pomieszczeń

§ 13. [1] 1. Policjanci, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, są obowiązani dokonać sprawdzenia prewencyjnego osoby zatrzymanej lub doprowadzonej:

1) przed przyjęciem jej do pomieszczenia;

2) po opuszczeniu przez nią wyodrębnionego w pomieszczeniu miejsca przeznaczonego dla osób zatrzymanych i przed wprowadzeniem do niego;

3) po opuszczeniu przez nią wyodrębnionego w pomieszczeniu miejsca do przeprowadzania i dokumentowania czynności służbowych z udziałem osób w nim umieszczonych i przed wprowadzeniem do niego;

4) w przypadku zaginięcia elementu wyposażenia pomieszczenia;

5) w innych sytuacjach uzasadnionych okolicznościami oraz względami bezpieczeństwa.

2. Ujawnione przedmioty należy wpisać do kwitu depozytowego z oznaczeniem ich cech indywidualnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.1. Policjanci, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, obowiązani są do przeglądu wyposażenia odpowiednio wyodrębnionego w pomieszczeniu miejsca dla osób zatrzymanych oraz miejsca do przeprowadzania i dokumentowania czynności służbowych z udziałem osób w nim umieszczonych w celu stwierdzenia poprawności działania znajdujących się w tych miejscach urządzeń, w tym urządzeń wpływających na poziom bezpieczeństwa osób przebywających w pomieszczeniu. Przegląd przeprowadza się przed umieszczeniem osoby zatrzymanej lub doprowadzonej oraz w innych przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa.

2. Przegląd, o którym mowa w ust. 1, polega na sprawdzeniu stanu siatek, krat, drzwi, podłóg, ścian, sufitów, oświetlenia i pozostałego wyposażenia pomieszczenia w celu stwierdzenia czy nie noszą one oznak uszkodzeń lub zmian wskazujących na przygotowywanie ucieczki lub zamachu.

3. W przypadku ujawnienia uszkodzeń lub zmian, o których mowa w ust. 2, policjant, który je ujawnił, obowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym policjanta, o którym mowa w § 4 ust. 2, w celu wyłączenia z użytkowania tej części pomieszczenia do czasu usunięcia ujawnionych uszkodzeń lub zmian.

4. [2] W przypadku zaginięcia przedmiotów stanowiących wyposażenie pomieszczenia policjanci, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, są obowiązani niezwłocznie dokonać sprawdzenia prewencyjnego osób zatrzymanych lub doprowadzonych, przeprowadzić szczegółowy przegląd pomieszczenia oraz przedsięwziąć czynności mające na celu odnalezienie zaginionych przedmiotów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 4.

Sposób postępowania w przypadku wydarzenia nadzwyczajnego

§ 15. 1. Policjanci, o których mowa w§ 3 ust. li 2, odpowiednio do rodzaju zagrożenia podejmują przedsięwzięcia w celu zapobieżenia wydarzeniu nadzwyczajnemu, zwane dalej „wzmożonymi środkami ostrożności”.

2. Wzmożone środki ostrożności polegają na użyciu środków przymusu bezpośredniego w postaci:

1) siły fizycznej;

2) kajdanek;

3) pasów obezwładniających;

4) kaftana bezpieczeństwa.

3. Użycie środków przymusu bezpośredniego następuje na zasadach i w przypadkach określonych w przepisach w sprawie użycia środków przymusu bezpośredniego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.W przypadku wydarzenia nadzwyczajnego:

1) policjant, który je ujawnił, jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do ograniczenia skutków wydarzenia nadzwyczajnego, w szczególności do:

a) udzielenia pierwszej pomocy, jeżeli zachodzi taka potrzeba,

b) zabezpieczenia miejsca wydarzenia nadzwyczajnego,

c) sporządzenia notatki urzędowej o przebiegu wydarzenia nadzwyczajnego i przekazania jej za pośrednictwem policjanta, o którym mowa w § 4 ust. 2, dyżurnemu jednostki;

2) policjant, o którym mowa w § 4 ust. 2, jest obowiązany do niezwłocznego:

a) poinformowania o wydarzeniu nadzwyczajnym dyżurnego jednostki,

b) zabezpieczenia materiału pochodzącego z zapisu urządzeń monitorujących, jeżeli pomieszczenie zostało wyposażone w takie urządzenia.

2. Kopię notatki, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, dyżurny jednostki, na obszarze właściwości której nastąpiło wydarzenie nadzwyczajne, przesyła niezwłocznie do właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji.

3. Kierownik właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, po zapoznaniu się z kopią notatki, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, przesyła ją niezwłocznie do właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.1. Przyczyny i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego są wyjaśniane przez policjantów wyznaczonych przez kierownika jednostki.

2. Policjanci, o których mowa w ust. 1, sporządzają na podstawie uzyskanych informacji meldunek o przebiegu wydarzenia nadzwyczajnego, który przesyła się w terminie 7 dni od dnia tego wydarzenia do właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji.

3. Meldunek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać w szczególności następujące informacje:

1) nazwę jednostki, na obszarze właściwości której doszło do wydarzenia nadzwyczajnego;

2) stopień, imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kierownika jednostki lub wyznaczonego przez niego policjanta sprawującego nadzór nad realizacją zadań związanych z funkcjonowaniem pomieszczenia, w którym doszło do wydarzenia nadzwyczajnego;

3) czas, miejsce oraz rodzaj wydarzenia nadzwyczajnego;

4) opis sposobu nadzoru nad:

a) realizacją zadań związanych z funkcjonowaniem pomieszczenia w jednostce, na obszarze właściwości której doszło do wydarzenia nadzwyczajnego,

b) pełnioną służbą w pomieszczeniu przez bezpośrednich przełożonych policjantów wykonujących te zadania;

5) stopień, imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz staż służby policjanta, o którym mowa w § 3 ust. 1 i 2, wykonującego zadania służbowe w czasie, w którym doszło do wydarzenia nadzwyczajnego;

6) dane personalne osoby lub osób uczestniczących w wydarzeniu nadzwyczajnym;

7) szczegółowy opis przebiegu i skutków wydarzenia nadzwyczajnego;

8) opis czynności podjętych po wydarzeniu nadzwyczajnym oraz dane personalne osób uczestniczących w tych czynnościach;

9) wskazanie naruszonych przepisów prawa;

10) opis planowanych przedsięwzięć zmierzających do wyeliminowania możliwości wystąpienia podobnych wydarzeń nadzwyczajnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17a.1. Przyczyny i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego są analizowane przez policjantów właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, wyznaczonych przez kierownika tej komórki organizacyjnej.

2. Policjanci, o których mowa w ust. 1, są obowiązani opracować, na podstawie zgromadzonych materiałów, w szczególności informacji zawartych w meldunku, analizę przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego.

3. Analiza przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego powinna zawierać w szczególności:

1) informacje zawarte w meldunku;

2) ocenę przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego;

3) informacje o zrealizowanych przez właściwą do spraw konwojowych komórkę organizacyjną komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji zadaniach w zakresie koordynacji i nadzoru nad pełnieniem służby w pomieszczeniu;

4) wnioski i propozycje rozwiązań zmierzających do wyeliminowania możliwości wystąpienia podobnych wydarzeń nadzwyczajnych.

4. Analizę przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego przedkłada się do akceptacji komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub jego zastępcy, przed upływem 14 dni od dnia wydarzenia nadzwyczajnego.

5. Kopię zaakceptowanej analizy przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego niezwłocznie przesyła się do:

1) właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji;

2) właściwej do spraw kontroli komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji;

3) jednostki, której policjanci wykonywali zadania w pomieszczeniu.

6. W terminie do 2 miesięcy od dnia wydarzenia nadzwyczajnego, kierownik właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji przesyła do komórki organizacyjnej właściwej do spraw konwojowych Komendy Głównej Policji meldunek uzupełniający do analizy, dotyczący sposobu realizacji zawartych w niej wniosków i zaleceń.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 5.

Przepis końcowy

§ 18 . Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

Załączniki do zarządzenia nr 126 Komendanta Głównego
Policji z dnia 12 czerwca 2012 r.

Załącznik nr 1

WZÓR – KWIT DEPOZYTOWY

(strona 1)

infoRgrafika

(strona 2)

infoRgrafika

Załącznik nr 2

WZÓR – KARTA ZAPOZNANIA

infoRgrafika

[1] Tytuł rozdziału 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 18 Komendanta Głównego Policji z dnia 8 lipca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w tymczasowym pomieszczeniu przejściowym (Dz.U.KGP. poz. 31). Zmiana weszła w życie 25 lipca 2020 r.

§ 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 18 Komendanta Głównego Policji z dnia 8 lipca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w tymczasowym pomieszczeniu przejściowym (Dz.U.KGP. poz. 31). Zmiana weszła w życie 25 lipca 2020 r.

[2] § 14 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 18 Komendanta Głównego Policji z dnia 8 lipca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w tymczasowym pomieszczeniu przejściowym (Dz.U.KGP. poz. 31). Zmiana weszła w życie 25 lipca 2020 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00