Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-12-30
Wersja aktualna od 2011-12-30
obowiązujący
DECYZJA NR 388
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 grudnia 2011 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie obsługi i wykorzystania w analizie kryminalnej oprogramowania bazodanowego
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz.U. Nr 126, poz. 877, Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116 oraz z 2010 r. Nr 209, poz. 1381) postanawia się, co następuje:
§ 1. Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie obsługi i wykorzystania w analizie kryminalnej oprogramowania bazodanowego, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2. Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie.
§ 3. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Komendant Główny Policji |
gen. insp. Andrzej MATEJUK |
z up. Zastępca Komendanta Głównego Policji |
Załącznik do Decyzji Nr 388
Komendanta Głównego Policji
z dnia 30 grudnia 2011 r.
Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie obsługi i wykorzystania w analizie kryminalnej oprogramowania bazodanowego
SPIS TREŚCI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Katalog zadań do realizacji których program ma przygotować
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Zespół autorski
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
Program kursu specjalistycznego w zakresie obsługi i wykorzystania w analizie kryminalnej oprogramowania bazodanowego.
2. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować
Program kursu przygotowuje policjanta - analityka kryminalnego do wykonywania czynności służbowych w służbie kryminalnej w zakresie wykorzystania oprogramowania bazodanowego w analizie kryminalnej.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
Na kurs kierowani są policjanci, którzy ukończyli z wynikiem pozytywnym kurs specjalistyczny dla policjantów z zakresu analizy kryminalnej, posiadający co najmniej sześciomiesięczne doświadczenie przy wykonywaniu analiz kryminalnych.
4. System prowadzenia kursu
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu specjalistycznego wymaga przeprowadzenia 73 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych |
Zajęcia programowe | 73 godz. |
Zakończenie kursu | 1 godz. |
Ogółem | 74 godziny |
Zajęcia dydaktyczne realizowane są przez 5 dni w tygodniu. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie (w ostatnim dniu tygodnia realizuje się 5 godz. lekcyjnych). Czas trwania kursu specjalistycznego wynosi 10 dni.
Specyfika realizowanych zagadnień wymaga elastycznego podejścia w zakresie planowania godzin dydaktycznych na poszczególne dni. Czas rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych jednostek lekcyjnych reguluje prowadzący zajęcia w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów z uwzględnieniem wewnętrznego układu realizacji treści programowych.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 12 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni komórki dydaktycznej odpowiedzialnej za realizację zajęć z zakresu analizy kryminalnej, wspomagani przez funkcjonariuszy Policji z właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji lub z terenowych jednostek organizacyjnych Policji.
Zajęcia dydaktyczne powinny być prowadzone przez dwóch nauczycieli policyjnych zgodnie z ich specjalizacją.
Policjanci uczestniczą w zajęciach dydaktycznych w ubraniach cywilnych.
Wyposażenie niezbędne do realizacji kursu.
Kategoria / nazwa wyposażenia | Ilość na grupę |
Wyposażenie pracowni | |
1) sala dydaktyczna - pracownia analizy kryminalnej, | 1 |
2) komputer - stanowisko analizy kryminalnej, | 13 |
3) specjalistyczne oprogramowanie analityczne (dostarczane przez BWK KGP), | 12 |
4) tablica | 1 |
5) projektor multimedialny. | 1 |
Pomoce dydaktyczne | |
1) prezentacja multimedialna, | zestaw |
2) założenia do ćwiczeń | zestaw |
Materiały pomocnicze | |
1) papier A4, | 1 ryza |
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Nazwa tematu | Czas realizacji |
Temat nr 1 | 1 |
Wprowadzenie do oprogramowania bazodanowego | |
Temat nr 2 | 4 |
Podstawowe funkcje w oprogramowaniu bazodanowym | |
Temat nr 3 | 3 |
Możliwości analityczne oprogramowania bazodanowego | |
Temat nr 4 | 1 |
Wizualizacja danych | |
Temat nr 5 | 15 |
Tworzenie nowej bazy danych | |
Temat nr 6 | 24 |
Import i eksport danych w oprogramowaniu bazodanowym | |
Temat nr 7 | 13 |
Współpraca (kompatybilność) oprogramowania bazodanowego z oprogramowaniem analitycznym | |
Temat nr 8 | 12 |
Praktyczne zastosowanie oprogramowania bazodanowego | |
Razem: | 73 |
Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się system ocen uogólnionych (zal. lub nzal.). Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie wyniku pozytywnego z zaliczenia końcowego przeprowadzanego w czasie ćwiczeń w trakcie realizacji tematu nr 8.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego z wynikiem pozytywnym.
9. Zespół autorski
Imię i nazwisko | Nazwa jednostki organizacyjnej Policji |
podinsp. Maciej Hausman | WSPol w Szczytnie |
kom. Robert Malinowski | BWK KGP |
kom. Maciej Strzelczyk | BWK KGP |
asp. sztab. Rafał Onysk | WWK KSP |
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: Wprowadzenie do oprogramowania bazodanowego.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać istotę, cel i zakres stosowania oprogramowania bazodanowego w analizie kryminalnej,
- wskazać elementy składowe oprogramowania bazodanowego,
- poprawnie zainstalować i skonfigurować oprogramowanie bazodanowe.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Rola oprogramowania bazodanowego w analizie kryminalnej. | 1 | wykład, pokaz, dyskusja | Omów istotę, cel i zakres stosowania oprogramowania bazodanowego w analizie kryminalnej. Przedstaw istotę elementów składowych oprogramowania bazodanowego, wyjaśnij rolę modułu projektanta i użytkownika bazy danych. Omów sposób instalacji oprogramowania bazodanowego. |
2 | Instalacja i elementy składowe oprogramowania bazodanowego. |
TEMAT NR 2: Podstawowe funkcje w oprogramowaniu bazodanowym
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- utworzyć plik zabezpieczeń,
- tworzyć i wyszukiwać obiekty oraz połączenia w bazie,
- edytować, usuwać i scalać dane.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Interfejs oprogramowania bazodanowego. Zabezpieczenie bazy danych. | 1 | wykład, pokaz | Omów budowę interfejsu oprogramowania bazodanowego. Omów podstawowe polecenia menu, pasków narzędzi, eksploratora. Wyjaśnij rolę pliku zabezpieczeń bazy danych. |
2. | Tworzenie, wyszukiwanie, przeglądanie obiektów i połączeń. | 1 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów zasady tworzenia obiektów i połączeń. Przedstaw zagadnienie związane z występowaniem duplikatów. Omów możliwości przeglądania i wyszukiwania obiektów oraz połączeń. Zleć słuchaczom wykonanie ćwiczenia. Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. |
3. | Edycja i usuwanie i scalanie danych. | 1 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów sposoby edycji i modyfikacji danych. Przedstaw sposoby usuwania i scalania danych w bazie. Zleć słuchaczom wykonanie ćwiczenia. Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. |
TEMAT NR 3: Możliwości analityczne oprogramowania bazodanowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wyszukiwać informacje w bazie,
- utworzyć i analizować zbiory,
- pracować na wielu zbiorach,
- tworzyć i parametryzować zapytania w bazie.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Eksploracja danych. | 1 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów sposoby wyszukiwania informacji w bazie, zaprezentuj funkcjonalności dostępnych narzędzi i poleceń. Zleć słuchaczom wyszukanie danych wg założeń. Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. |
2. | Zbiory - tworzenie, praca na wielu zbiorach. | 1 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów sposoby i zasady tworzenia zbiorów w bazie danych, przedstaw możliwości ich analizowania. Omów zagadnienie pracy na wielu zbiorach. Następnie zleć słuchaczom indywidualne wykonanie ćwiczeń. Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. |
3. | Zapytania. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj sposób budowania zapytań. Omów parametryzowanie obiektów i połączeń w tworzeniu zapytań. Zleć słuchaczom wykonanie ćwiczeń wg założeń. |
TEMAT NR 4: Wizualizacja danych
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wizualizować dane w programie bazodanowym,
- przedstawić dane z bazy w programie do wizualizacji informacji.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Sposoby wizualizacji danych bazodanowych. | 1 | pokaz, ćwiczenia | Omów sposoby prezentacji danych w bazie oraz w aplikacji do wizualizacji informacji. |
2. | Przedstawianie powiązań na diagramach. | Przedstaw sposoby prezentowania danych bazodanowych w formie diagramów powiązań. | ||
3. | Przedstawianie chronologii na diagramach. | Przedstaw sposoby prezentowania danych bazodanowych w układzie chronologicznym. |
TEMAT NR 5: Tworzenie nowej bazy danych
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- zaprojektować bazę danych,
- utworzyć bazę danych dostępnymi sposobami,
- tworzyć obiekty i połączenia w bazie,
- korzystać z menadżera formularzy danych.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Sposoby tworzenia baz danych. Struktura danych w wersji dokumentu. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów funkcjonalność modułu projektanta bazy. Przedstaw sposoby tworzenia baz danych. Zaprezentuj sposób projektowania bazy danych na przykładzie, a następnie zleć słuchaczom zaprojektowanie bazy danych zgodnie z założeniami. |
2. | Tworzenie struktury obiektów w bazie. | 6 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów i zaprezentuj sposoby tworzenia nowych obiektów. Omów rodzaje pól oraz dostępne formaty opisujących rekordy obiektów w bazie. Zademonstruj definiowanie pól standardowych, rozwijalnych i tworzenie list podpowiedzi oraz definiowanie pól wyliczanych. Następnie zleć słuchaczom utworzenie obiektów zgodnie z założeniami. |
3. | Tworzenie struktury połączeń w bazie. | 6 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów i zaprezentuj sposoby tworzenia nowych połączeń. Omów rodzaje pól oraz dostępne formaty opisujących rekordy połączeń w bazie. Zademonstruj definiowanie pól standardowych, rozwijalnych i tworzenie list podpowiedzi oraz definiowanie pól wyliczanych. Następnie zleć słuchaczom utworzenie połączeń zgodnie z założeniami. |
4. | Obsługa menadżera formularzy danych. | 1 | pokaz, ćwiczenia | Omów istotę menadżera formularzy danych. Przedstaw sposób tworzenia formularzy danych. Omów sposób posługiwania się systemem zakładek. Zaprezentuj sposób aktywacji formularza danych. Następnie zleć słuchaczom utworzenie formularza zgodnie z założeniami. |
TEMAT NR 6: Import i eksport danych w oprogramowaniu bazodanowym
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- przygotować materiał źródłowy,
- przygotować szablon importu i eksportu danych,
- importować i eksportować obiekty i połączenia,
- wygenerować raport z bazy.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Przygotowanie danych do importu. Tworzenie szablonu importu. | 2 | wykład, pokaz | Omów zasady związane z przygotowaniem danych źródłowych do importu do bazy. Przedstaw strukturę szablonu importu. Zaprezentuj kolejne kroki kreatora importu. Zwróć szczególną uwagę na operacje na polach, rolę i znaczenie identyfikatorów w imporcie danych, opcje związane z aktualizacją danych w bazie. |
2. | Importowanie obiektów i połączeń. | 19 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Na podstawie założeń do ćwiczeń zleć słuchaczom import danych (obiekty i połączenia). Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. Omów możliwości importu wsadowego danych źródłowych, zleć wykonanie ćwiczenia zgodnie z założeniami. |
3. | Eksport danych. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Przedstaw strukturę szablonu eksportu. Zaprezentuj kolejne kroki kreatora eksportu. Zwróć szczególną uwagę na restrykcje związane z dostępnymi formatami danych. Na podstawie założeń do ćwiczeń zleć słuchaczom eksport danych (obiekty i połączenia). Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. Omów możliwości eksportu wsadowego danych źródłowych, zleć wykonanie ćwiczenia zgodnie z założeniami. |
4. | Raportowanie. | 1 | pokaz, ćwiczenia | Omów strukturę raportu i dostępne formaty zapisu danych. Zleć wykonanie raportu zgodnie z założeniami. |
TEMAT NR 7: Współpraca (kompatybilność) oprogramowania bazodanowego z oprogramowaniem analitycznym
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- tworzyć schematy wizualizacji i etykiet,
- analizować dane z bazy w oprogramowaniu analitycznym,
- zasilać bazę danych z poziomu oprogramowania analitycznego.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Schematy etykiet Schematy wizualizacji. | 5 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów narzędzie do parametryzowania schematów etykiet dla obiektów prezentowanych w bazie oraz oprogramowaniu analitycznym. Zleć słuchaczom wykonanie schematu etykiet. Omów rolę i znaczenie schematów wizualizacji, wyjaśnij zasady mapowania danych. Zleć słuchaczom wykonanie schematów wizualizacji i prezentowania na ich podstawie danych w oprogramowaniu bazodanowym i analitycznym. |
2. | Analiza danych z bazy w oprogramowaniu analitycznym. | 6 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów narzędzia bazodanowe w oprogramowaniu analitycznym. Na podstawie założeń zleć słuchaczom wykonanie ćwiczeń. |
3. | Wprowadzanie danych do bazy z poziomu programu analitycznego. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj możliwości wprowadzenia danych do bazy z poziomu oprogramowania analitycznego. Zleć słuchaczom zasilenie bazy danymi z poziomu oprogramowania analitycznego zgodnie z założeniami do ćwiczeń. |
TEMAT NR 8: Praktyczne zastosowanie oprogramowania bazodanowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- samodzielnie posługiwać się oprogramowaniem bazodanowym,
- wykorzystać oprogramowanie bazodanowe w analizie kryminalnej.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Analiza danych przy pomocy oprogramowania bazodanowego i analitycznego. | 12 | ćwiczenia, pokaz | Na podstawie założeń zleć słuchaczom wykonanie ćwiczeń obejmujących kompleksowe wykorzystanie nabytych w trakcie szkolenia umiejętności oraz określ zasady uzyskania zaliczenia końcowego. Zleć prezentację uzyskanych przez słuchaczy wyników ćwiczeń. Omów wyniki ćwiczeń i dokonaj zaliczenia końcowego. |