Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-08-16
Wersja aktualna od 2011-08-16
obowiązujący
DECYZJA NR 267 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 sierpnia 2011 r.
w sprawie Księgi Pamięci i Tablicy Pamięci
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.1)), w celu upamiętnienia oraz utrwalenia w historycznym przekazie czynów policjantów, którzy ponieśli śmierć:
- w ochronie życia i zdrowia ludzi oraz mienia, albo
- w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
postanawia się, co następuje:
§ 1
1. Na Tablicy Pamięci w siedzibie Komendy Głównej Policji umieszcza się tabliczki z danymi policjantów, którzy, działając praworządnie, zgodnie z zasadami służby i pragmatyką służbową, ponieśli śmierć w ochronie życia i zdrowia ludzi oraz mienia albo w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, zwane dalej „tabliczkami”.
2. W Księdze Pamięci umieszcza się karty poświęcone policjantom, o których mowa w ust. 1.
§ 2
1. Wniosek o wyróżnienie policjanta, o którym mowa w § 1 ust. 1, wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci, zwany dalej „wnioskiem”, może składać: dyrektor biura (równorzędny) Komendy Głównej Policji, komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, Komendant-rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendant szkoły policyjnej oraz Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
2. Komisja rozpatruje także wnioski innych, niż wymienione w ust. 1, osób, które zwrócą się o wyróżnienie policjanta, o którym mowa w § 1 ust. 1, w szczególności przedstawicieli Fundacji Pomocy Wdowom i Sierotom po Poległych Policjantach i Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów.
3. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do decyzji.
§ 3
1. Powołuje się Komisję do oceny zasadności wniosku, zwaną dalej „komisją”.
2. W skład komisji wchodzą:
1) Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji;
2) Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji;
3) Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji;
4) dyrektor biura Komendy Głównej Policji (równorzędny), w którym pełnił służbę policjant, który poniósł śmierć;
5) Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, jeżeli poniósł śmierć policjant pełniący służbę w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji;
6) przedstawiciel: odpowiednio komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji, Komendanta-rektora Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendanta szkoły policyjnej - właściwy dla miejsca pełnienia służby policjanta, który poniósł śmierć oraz biura Komendy Głównej Policji właściwego dla pionu służbowego tego policjanta;
7) pracownik Komendy Głównej Policji pełniący funkcję kapelana Komendy Głównej Policji.
3. Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji może zapraszać do udziału w pracach komisji inne osoby, których uczestnictwo byłoby celowe, a w szczególności przedstawicieli Fundacji Pomocy Wdowom i Sierotom po Poległych Policjantach i Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów.
§ 4
1. Wniosek składa się do Dyrektora Gabinetu Komendanta Głównego Policji w terminie do dnia 31 maja.
2. Do wniosku załącza się:
1) opis zdarzenia lub działania, w wyniku którego policjant poniósł śmierć;
2) kopie materiałów z prowadzonych postępowań dotyczących zdarzenia lub działania, o którym mowa w pkt 1;
3) zdjęcie policjanta w formacie 9 x 13 cm, jeżeli jest to możliwe - w mundurze, albo negatyw, płyta CD lub inny nośnik elektroniczny umożliwiający zrobienie odbitki zdjęcia;
4) propozycję treści wpisu do Księgi Pamięci.
§ 5
1. Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji sprawdza wniosek i dokumenty, o których mowa w § 4, pod względem formalnym, a następnie w terminie do dnia 15 czerwca, zwołuje posiedzenie komisji.
2. Posiedzeniom komisji przewodniczy Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji.
3. W przypadku nieobecności Pierwszego Zastępcy Komendanta Głównego Policji posiedzeniom komisji przewodniczy Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji, a w razie jego nieobecności Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji.
4. Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji przedstawia niezwłocznie do akceptacji Komendantowi Głównemu Policji protokół z posiedzenia komisji zawierający ocenę zasadności wyróżnienia policjanta wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci oraz propozycję treści wpisu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 2 do decyzji.
5. Po akceptacji przez Komendanta Głównego Policji ustaleń komisji, Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji przekazuje protokół Dyrektorowi Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji w terminie do dnia 20 czerwca.
6. Protokół przechowuje się w Gabinecie Komendanta Głównego Policji.
§ 6
1. Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji po otrzymaniu protokołu zarządza przygotowanie rozkazu o wyróżnieniu policjanta wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci w terminie do dnia 1 lipca.
2. Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji:
1) zarządza opracowanie noty biograficznej policjanta na podstawie danych zawartych we wniosku;
2) zwraca się do:
a) Komendanta Centrum Szkolenia Policji w Legionowie o wydrukowanie treści wpisu na papierze stanowiącym karty Księgi Pamięci oraz na kartach o zmniejszonym formacie przygotowanych do oprawy,
b) Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji o wykonanie fotokopii zdjęcia policjanta, które zostanie umieszczone w Księdze Pamięci.
§ 7
1. KartaKsięgi Pamięci, o której mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 lit. a, powinna zawierać:
1) w lewym górnym rogu zdjęcie policjanta;
2) notę biograficzną policjanta;
3) w prawym dolnym rogu numer rozkazu o wyróżnieniu policjanta wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci.
2. Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji zapewnia końcowe przygotowanie kart Księgi Pamięci oraz oprawę ich zmniejszonych formatów.
§ 8
1. Dyrektor Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji zarządza wykonanie zadań i czynności związanych z umieszczeniem tabliczki z danymi wyróżnionego policjanta na Tablicy Pamięci w terminie do dnia 20 lipca.
2. Na tabliczce umieszcza się stopień służbowy, imię i nazwisko policjanta oraz datę jego śmierci.
3. Wzór tabliczki, o której mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 3 do decyzji.
§ 9
Komendant Główny Policji w uzasadnionych przypadkach może zlecić wykonanie czynności, o których mowa w § 4 ust. 1, § 5 ust. 1, § 6 ust. 1 oraz § 8 ust. 1, w innych terminach, niż określone w tych przepisach.
§ 10
1. Uroczystość wpięcia karty do Księgi Pamięci i odsłonięcia tabliczki na Tablicy Pamięci odbywa się z udziałem członków rodziny policjanta.
2. Zaproszenia na uroczystość, o której mowa w ust. 1, przesyła w imieniu Komendanta Głównego Policji Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji.
3. Rozkaz, o którym mowa w § 6 ust. 1, odczytywany jest podczas uroczystości:
1) wpięcia karty do Księgi Pamięci;
2) związanych z obchodami Święta Policji w jednostce organizacyjnej Policji, w której pełnił służbę policjant.
§ 11
1. W czasie uroczystości, o której mowa w § 10 ust. 1:
1) członkom rodziny policjanta wręcza się zmniejszoną do formatu A-4, oprawioną kartę wpisu do Księgi Pamięci oraz wyciąg z rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci;
2) przedstawicielowi kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub komórki organizacyjnej, w której policjant pełnił służbę, wręcza się oprawiony, zmniejszony format karty wpisu do Księgi Pamięci oraz wyciąg z rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci.
2. Kartę oraz wyciąg z rozkazu, o których mowa w ust. 1 pkt 2, umieszcza się w godnym miejscu w jednostce organizacyjnej Policji, w której policjant pełnił służbę.
3. Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji przesyła pamiątkowe zdjęcia z uroczystości, wykonane przez przedstawiciela Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, na adres domowy najbliższych członków rodziny policjanta.
§ 12
Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji:
1) publikuje na stronie internetowej Komendy Głównej Policji informacje z uroczystości wpisu do Księgi Pamięci i odsłonięcia tabliczek na Tablicy Pamięci;
2) informuje środki masowego przekazu o uroczystości, o której mowa w pkt 1.
§ 13
1. Księgę Pamięci przechowuje się w Gabinecie Komendanta Głównego Policji.
2. Do zadań Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji należy dbałość o wygląd Tablicy Pamięci.
§ 14
Księgę Pamięci ustanowioną na mocy dotychczasowych przepisów2), uznaje się za Księgę Pamięci w rozumieniu niniejszej decyzji.
§ 15
Tablicę Pamięci ustanowioną na mocy dotychczasowych przepisów3), uznaje się za Tablicę Pamięci w rozumieniu niniejszej decyzji.
§ 16
Traci moc decyzja nr 280 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie „Księgi Pamięci” i „Tablicy Pamięci” (Dz. Urz. KGP Nr 11, poz. 63).
§ 17
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Komendant Główny Policji
gen. insp. Andrzej Matejuk
z up.
Pierwszy Zastępca
Komendanta Głównego Policji
nadinsp. Kazimierz Szwajcowski
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 57, poz. 390, Nr 120, poz. 818, Nr 140, poz. 981 i Nr 165, poz. 1170, z 2008 r. Nr 86, poz. 521, Nr 171, poz. 1065 i Nr 237, poz. 1651, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 62, poz. 504, Nr 85, poz. 716, Nr 97, poz. 803, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 959, Nr 157, poz. 1241, Nr 168, poz. 1323, Nr 195, poz. 1502, Nr 201, poz. 1540, Nr 206, poz. 1589 i Nr 223, poz. 1777, z 2010 r. Nr 34, poz. 190, Nr 96, poz. 620, Nr 98, poz. 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 164, poz. 1108, Nr 182, poz. 1228, Nr 238, poz. 1578 i Nr 240, poz. 1602 oraz z 2011 r. Nr 53, poz. 273 i Nr 117, poz. 677.
2) Księga Pamięci została ustanowiona na mocy decyzji nr 41 Komendanta Głównego Policji z dnia 9 kwietnia 1996 r. w sprawie ustanowienia i określenia zasad funkcjonowania „Księgi Pamięci”, zmienionej decyzją nr 112 z dnia 4 listopada 1996 r., a następnie funkcjonowała na podstawie § 6 decyzji nr 93 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 kwietnia 1 998 r. w sprawie ustanowienia i określenia zasad funkcjonowania „Księgi Pamięci” oraz „Tablicy Pamięci”, zmienionej decyzją nr 329 z dnia 3 sierpnia 2004 r., § 13 decyzji nr 333 Komendanta Głównego Policji z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie ustanowienia „Księgi Pamięci” i „Tablicy Pamięci” oraz określenia trybu wyróżnienia wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem na Tablicy Pamięci (Dz. Urz. KGP Nr 11, poz. 69) oraz § 1 3 decyzji nr 280 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie „Księgi Pamięci” i „Tablicy Pamięci” (Dz. Urz. KGP Nr 11, poz. 63).
3) Tablica Pamięci została ustanowiona na mocy decyzji nr 93 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 kwietnia 1998 r. w sprawie ustanowienia i określenia zasad funkcjonowania „Księgi Pamięci” oraz „Tablicy Pamięci”, zmienionej decyzją nr 329 z dnia 3 sierpnia 2004 r., a następnie funkcjonowała na podstawie decyzji nr 333 z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie ustanowienia „Księgi Pamięci” i „Tablicy Pamięci” oraz określenia trybu wyróżnienia wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem na Tablicy Pamięci (Dz. Urz. KGP Nr 11, poz. 69) oraz § 14 decyzji nr 280 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie „Księgi Pamięci” i „Tablicy Pamięci” (Dz. Urz. KGP Nr 11, poz. 63).
Załączniki do decyzji nr 267 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 sierpnia 2011 r.
Załącznik nr 1
WZÓR - WNIOSEK O WYRÓŻNIENIE WPISEM DO KSIĘGI PAMIĘCI I UMIESZCZENIEM DANYCH NA TABLICY PAMIĘCI
Załącznik nr 2
WZÓR - PROTOKÓŁ
Załącznik nr 3
WZÓR - TABLICZKA POLEGŁEGO POLICJANTA