Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-07-03
Wersja aktualna od 2015-07-03
obowiązujący
DECYZJA NR 875
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 5 grudnia 2007 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie doskonalenia techniki kierowania samochodem osobowym
(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2015 r., poz. 46) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877) postanawia się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się „Program kursu specjalistycznego w zakresie doskonalenia techniki kierowania samochodem osobowym”, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2
Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
§ 3
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania1.
|
1 Niniejsza decyzja była poprzedzona decyzją nr 28 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 września 1999 r. w sprawie programu doskonalenia techniki jazdy samochodami osobowymi oraz programu szkolenia dla instruktorów doskonalenia techniki jazdy samochodami osobowymi, która traci moc z dniem wejścia w życie decyzji na podstawie § 72 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877).
Program kursu, stanowiący załącznik do decyzji, do wglądu w Zespole Informacji Prawnej Wydziału Informacji i Pomocy Prawnej Biura Prawnego KGP.
Załącznik
PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO W ZAKRESIE DOSKONALENIA TECHNIKI KIEROWANIA SAMOCHODEM OSOBOWYM [1]
SPIS TREŚCI
1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU | 4 |
1.1. Nazwa kursu | 4 |
1.2. Cel kursu | 4 |
1.3. Kryteria formalne jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs | 4 |
1.4. Zakres tematyczny | 4 |
1.5. System prowadzenia kursu | 4 |
1.6. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia | 4 |
1.7. Liczebność grupy szkoleniowej | 5 |
1.8. Sposób zakończenia kursu | 5 |
2. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO | 5 |
3. INFORMACJE O ZESPOLE AUTORSKIM | 6 |
4. TREŚCI PROGRAMOWE | 6 |
1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1.1. Nazwa kursu
Kurs specjalistyczny w zakresie doskonalenia techniki kierowania samochodem osobowym.
1.2. Cel kursu
Przygotowanie policjanta do bezpiecznego korzystania z samochodów służbowych wykorzystywanych w służbie.
1.3. Kryteria formalne jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci, którzy posiadają prawo jazdy kategorii B oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej obejmujące swym zakresem szkody powstałe podczas realizacji zajęć.
1.4. Zakres tematyczny
Temat |
Doskonalenie techniki kierowania samochodem osobowym |
W trakcie kursu zostanie omówiony zakres czynności obsługowych (OC pojazdu) oraz techniki jazdy pojazdem. Kurs ukierunkowany jest na kształtowanie umiejętności z zakresu techniki: – kierowania pojazdem po wyznaczonej trasie – slalomy, – hamowania na prostym odcinku i łuku drogi, – kierowania pojazdem na prostym odcinku i łuku drogi w czasie pokonywania wyznaczonej trasy na autodromie, – kierowania pojazdem w warunkach śliskości nawierzchni. |
1.5. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjanci na czas trwania kursu są zakwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.
1.6. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 36 godzin lekcyjnych (5 dni). Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45 minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. Realizując określone zagadnienia, dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą być zrealizowane na obiekcie innym niż określony w programie kursu jeżeli sposób ich realizacji zapewni osiągnięcie założonych celów kształcenia.
Z uwagi na umiejętnościowy charakter zajęć wymagana jest obecność słuchaczy na wszystkich zajęciach praktycznych, przewidzianych w programie. Uczestnictwo w nich stanowi warunek dopuszczenia do zaliczenia tematu. W przypadkach uzasadnionej nieobecności słuchacza na zajęciach, wyznacza się termin i formę doskonalenia wymaganych programem umiejętności.
1.7. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność nie powinna przekraczać 16 osób. Ze względu na konieczność zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas realizacji zajęć praktycznych na każdych czterech słuchaczy powinien przypadać jeden nauczyciel policyjny.
1.8. Sposób zakończenia kursu
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie zaliczenia na zakończenie tematu. Absolwentowi kursu, na świadectwie, w miejsce ogólnego wyniku nauki, wpisuje się „z wynikiem pozytywnym”.
2. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
Kategoria/nazwa wyposażenia | Ilość |
1. samochody osobowe | 6 |
2. troleje | 2 kpl. |
3. pachołki gumowe | 100 szt. |
4. płyta poślizgowa | 1 |
5. autodrom | 1 |
6. plac manewrowy | 1 |
7. środki łączności | 8 |
3. INFORMACJE O ZESPOLE AUTORSKIM
Dane o wykonawcy | Imię i nazwisko | Nazwa jednostki organizacyjnej Policji |
Autorzy | Radosław Kobryś | Centrum Szkolenia Policji |
Jarosław Mazek | Komenda Główna Policji | |
Marcin Sygocki | Komenda Stołeczna Policji | |
Zenon Mikulski | Centrum Szkolenia Policji |
4. TREŚCI PROGRAMOWE
TEMAT: Doskonalenie techniki kierowania samochodem osobowym
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– prawidłowo wykonać obsługę codzienną pojazdu,
– zająć prawidłową pozycję za kierownicą pojazdu,
– wykazać różnicę w technice kierowania pojazdem z napędem na przednią, na tylną oś pojazdu oraz z napędem na cztery koła,
– rozpoznać i opisać zjawisko nadsterowności i podsterowności pojazdu,
– prawidłowo operować pedałem gazu i hamulca,
– prawidłowo obsługiwać skrzynię biegów oraz dostosować jej przełożenia,
– prawidłowo układać ręce na kierownicy i operować nimi w czasie kierowania pojazdem,
– prawidłowo hamować pojazdem na łuku i prostym odcinku drogi,
– wybierać właściwy tor przejazdu.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawy techniki kierowania samochodem. | 1 | wykład | Wymień czynności wchodzące w zakres obsługi codziennej pojazdu, wskaż wpływ wykonanych czynności na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Omów prawidłową pozycję za kierownicą oraz techniki kierowania samochodem. Scharakteryzuj nadsterowność i podsterowność pojazdu. |
2. Technika kierowania samochodem po wyznaczonej trasie -slalomy. | 7 | pokaz, ćwiczenia | Omów i zademonstruj kierowanie pojazdem w czasie jazdy po wyznaczonej trasie (slalomy). Przedstaw: – operowanie kołem kierownicy w tzw. skręcie manewrowym, – operowanie pedałem gazu i hamulca. Wykaż różnice w technice pokonywania wyznaczonego toru jazdy pojazdami nadsterownym i podsterownym. Słuchacze będą ćwiczyć kierowanie pojazdem po wyznaczonej trasie. |
3. Technika hamowania samochodem. | 1 | wykład | Omów technikę hamowania pojazdem z konwencjonalnym układem hamulcowym i wyposażonym w układ zapobiegający blokowaniu kół: – na prostym odcinku drogi, – na łuku drogi, – z ominięciem przeszkody. Scharakteryzuj system stabilizujący tor jazdy samochodu i jego wpływ na zachowanie się pojazdu. |
4. Technika hamowania samochodem. | 6 | pokaz, ćwiczenia | Zademonstruj manewr hamowania: – na prostym odcinku drogi, – na łuku drogi, – z ominięciem przeszkody. Słuchacze będą ćwiczyć zademonstrowane manewry. |
5. Technika kierowania samochodem w warunkach śliskości nawierzchni. | 1 | wykład | Omów technikę kierowania w czasie poślizgu kół pojazdu. Scharakteryzuj technikę jazdy w zależności od występującej nadsterowności lub podsterowności pojazdu. Wskaż wpływ działania systemu stabilizującego tor jazdy samochodu na sposób operowania kołem kierownicy podczas manewru obronnego. |
6. Technika kierowania samochodem w symulowanych warunkach śliskości nawierzchni. | 6 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia zrealizuj na placu manewrowym. Zademonstruj reagowanie na poślizg kół pojazdu. Określ wpływ szybkości i proporcjonalności kontry oraz pracy pedałem gazu i hamulca na bezpieczne wyprowadzenie pojazdu z poślizgu. Słuchacze będą ćwiczyć zademonstrowane manewry. |
7. Technika kierowania samochodem w warunkach śliskości nawierzchni. | 7 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia zrealizuj na płycie poślizgowej. Zademonstruj reagowanie na poślizg kół pojazdu. Określ wpływ szybkości i proporcjonalności kontry oraz pracy pedałem gazu i hamulca na bezpieczne wyprowadzenie pojazdu z poślizgu. Słuchacze będą ćwiczyć zademonstrowane manewry. |
8. Technika kierowania samochodem na prostym odcinku i łuku drogi w czasie pokonywania wyznaczonej trasy. | 1 | wykład | Omów operowanie kołem kierownicy w tzw. skręcie szosowym i przygotowanie pojazdu do pokonania łuku drogi. Scharakteryzuj bezpieczny i optymalny tor jazdy. Wykaż różnice w technice pokonywania łuków drogi w zależności od nadsterowności lub podsterowności pojazdu. |
9. Technika kierowania samochodem na prostym odcinku i łuku drogi w czasie pokonywania wyznaczonej trasy. | 5 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia zrealizuj na autodromie. Zademonstruj: – przygotowanie pojazdu do pokonania łuku drogi, – przejazd bezpiecznym i optymalnym torem jazdy, – wpływ geometrii łuku drogi i prędkości na stateczność pojazdu. Słuchacze będą ćwiczyć zademonstrowane manewry. |
10. Zaliczenie | 1 | test umiejętności | Zaliczenie polega na jednokrotnym przejechaniu wyznaczonego toru w określonym czasie. Do określenia stopnia opanowania sprawdzanych umiejętności stosuj dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 223 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie doskonalenia techniki kierowania samochodem osobowym (Dz.Urz.KGP poz. 46). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2015 r.