Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-04-05 do 2014-10-09
Wersja archiwalna od 2004-04-05 do 2014-10-09
archiwalny
DECYZJA NR 104 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 10 maja 2002 r.
w sprawie warunków używania w jednostkach organizacyjnych Policji pojazdów prywatnych do celów służbowych
(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2004 r., Nr 6, poz. 29)
W celu określenia warunków używania w jednostkach organizacyjnych Policji pojazdów prywatnych do celów służbowych postanawia się, co następuje:
§ 1
1. Policjant i pracownik Policji może używać do celów służbowych pojazdu prywatnego: samochodu osobowego, motocykla lub motoroweru.
2. Wydatki z tytułu używania przez policjanta lub pracownika Policji pojazdu prywatnego do celów służbowych pokrywane są odpowiednio ze środków: Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji, komend powiatowych (miejskich) Policji oraz Wyższej Szkoły Policji i szkół policyjnych.
§ 2
1. Podstawą zwrotu kosztów używania przez policjanta lub pracownika Policji do celów służbowych pojazdu prywatnego do jazd lokalnych jest zawarcie umowy, której wzór stanowi załącznik nr 1 do decyzji.
2. Zwrot kosztów za używanie pojazdu prywatnego do celów służbowych do jazd lokalnych następuje w formie miesięcznego ryczałtu, będącego iloczynem przyznanego policjantowi lub pracownikowi Policji miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne, zwanego dalej „limitem kilometrów” i obowiązującej stawki za 1 kilometr przebiegu.
3. Wysokość limitu kilometrów oraz stawki za 1 kilometr przebiegu ustala się zgodnie z przepisami w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy.
4. Podstawą wypłaty ryczałtu jest pisemne oświadczenie o używaniu pojazdu do celów służbowych, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do decyzji, złożone do 10 dnia każdego miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym.
5. Wypłata ryczałtu następuje w terminie 7 dni od daty złożenia oświadczenia o używaniu pojazdu do celów służbowych.
6. Kwotę ustalonego ryczałtu zmniejsza się o jedną dwudziestą drugą za każdy dzień roboczy nieobecności w miejscu pracy z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności oraz za każdy dzień roboczy, w którym policjant lub pracownik Policji nie dysponował pojazdem prywatnym do celów służbowych.
7. Przez dzień roboczy, w którym policjant lub pracownik Policji nie dysponował pojazdem należy rozumieć dzień, w którym pojazd prywatny nie mógł być użyty do celów służbowych, w szczególności z powodu przekazania do naprawy albo zepsucia pojazdu bądź zażywania przez kierującego leków stanowiących przeciwwskazanie do kierowania pojazdem. Fakt niedysponowania pojazdem policjant i pracownik Policji odnotowuje w liście obecności w formie adnotacji „b/p” lub w innej formie przyjętej w jednostce lub komórce organizacyjnej Policji.
§ 3
[1] Umowy o używanie do celów służbowych pojazdu prywatnego zawierają oraz przyznają limit kilometrów:
1) Komendant Główny Policji w odniesieniu do swoich zastępców;
2) Komendant Główny Policji reprezentowany przez zastępcę nadzorującego służbę wspomagającą działalność Policji w odniesieniu do:
a) dyrektorów biur (równorzędnych) Komendy Głównej Policji i ich zastępców,
b) komendantów wojewódzkich (Stołecznego) Policji,
c) komendantów Wyższej Szkoły Policji i szkół policyjnych;
3) Komendant Główny Policji reprezentowany przez dyrektorów biur (równorzędnych) Komendy Głównej Policji w odniesieniu do policjantów i pracowników biur;
4) Komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji w odniesieniu do:
a) policjantów, w tym zastępców komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji i pracowników komendy,
b) komendantów powiatowych (miejskich) Policji i ich zastępców;
5) Komendant Wyższej Szkoły Policji oraz komendant szkoły policyjnej w odniesieniu do policjantów, w tym zastępców komendanta szkoły i pracowników tych jednostek;
6) Komendant powiatowy (miejski) Policji w odniesieniu do policjantów i pracowników podległych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 4
1. Roczny limit wydatków z tytułu zwrotu kosztów używania do celów służbowych do jazd lokalnych pojazdów prywatnych ustala się mnożąc odpowiednio liczbę zamienionych na limit finansowy norm należności nieoznakowanych samochodów osobowych ogólnego przeznaczenia, motocykli o pojemności do 200 cm3 lub motorowerów, przez średni przebieg tych pojazdów w jednostce z ostatnich dwóch lat oraz aktualne stawki za 1 kilometr przebiegu dla tych pojazdów.
2. Jeżeli w komendzie powiatowej (miejskiej) Policji oraz jednostkach jej podległych pojazdy, o których mowa w ust. 1, nie były eksploatowane, do ustalenia rocznego limitu wydatków przyjmuje się średni przebieg odpowiednich pojazdów we właściwej komendzie wojewódzkiej (Stołecznej) Policji.
3. Roczny limit wydatków ustalają: dyrektor Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji w odniesieniu do komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji oraz odpowiednio komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, komendant powiatowy (miejski) Policji, Komendant Wyższej Szkoły Policji oraz komendant szkoły policyjnej dla podległych jednostek Policji.
4. W ramach limitu wydatków uzyskanego z zamiany na limit finansowy norm motocykla (do 200 cm3) lub motoroweru policjant lub pracownik Policji może użytkować prywatny samochód osobowy. Dotyczy to wyłącznie policjantów służby prewencyjnej, którym przysługuje służbowy motocykl tej klasy lub motorower.
5. O zmianie norm należności nieoznakowanego samochodu osobowego ogólnego przeznaczenia, motocykla (do 200 cm3) lub motoroweru na limit finansowy decyduje: dyrektor Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji dla komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji oraz odpowiednio komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, komendant powiatowy (miejski) Policji, Komendant Wyższej Szkoły Policji oraz komendant szkoły policyjnej dla podległych jednostek Policji.
§ 5
1. Podstawą zwrotu kosztów używania pojazdu prywatnego do celów służbowych do jazd zamiejscowych jest polecenie wyjazdu służbowego.
2. Zwrot kosztów za używanie pojazdu prywatnego do celów służbowych do jazd zamiejscowych przysługuje w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów i obowiązującej stawki za 1 kilometr przebiegu.
3. Wysokość stawki za 1 km przebiegu ustala się zgodnie z przepisami w sprawie szczegółowych zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§ 6
Traci moc decyzja nr 220 Komendanta Głównego Policji z dnia 29 września 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków używania do celów służbowych pojazdów prywatnych (Dz. Urz. KGP Nr 8, poz. 87).
§ 7
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 2002 r.
Załącznik nr 1
do decyzji nr 104 KGP
z dnia 10 maja 2002 r.
WZÓR – UMOWA
[1] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 81 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 kwietnia 2004 r. zmieniającej decyzję w sprawie warunków używania w jednostkach organizacyjnych Policji pojazdów prywatnych do celów służbowych (Dz.U.KGP. Nr 6, poz. 29). Zmiana weszła w życie 5 kwietnia 2004 r.
[2] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 81 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 kwietnia 2004 r. zmieniającej decyzję w sprawie warunków używania w jednostkach organizacyjnych Policji pojazdów prywatnych do celów służbowych (Dz.U.KGP. Nr 6, poz. 29). Zmiana weszła w życie 5 kwietnia 2004 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 2004 r.