ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 10 września 2024 r.
w sprawie Procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928) zarządza się, co następuje:
§ 1. W Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanym dalej „Ministerstwem”, wprowadza się Procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwaną dalej „Procedurą”, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 2. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych w Ministerstwie informują o Procedurze podległych im pracowników, w tym organizują spotkanie informacyjne z pracownikami, w terminie 5 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia albo od dnia zatrudnienia danego pracownika.
2. Pracownicy komórki organizacyjnej do spraw kadr w Ministerstwie biorący udział w procesie organizacji praktyk, staży oraz wolontariatu informują o Procedurze osoby odbywające w komórkach organizacyjnych Ministerstwa praktykę, staż albo wolontariat w terminie 5 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia albo od dnia rozpoczęcia przez te osoby praktyki, stażu albo wolontariatu.
3. Pracownicy komórki organizacyjnej do spraw kadr w Ministerstwie biorący udział w procesie rekrutacji informują o Procedurze na etapie rekrutacji osobę ubiegającą się o pracę w Ministerstwie na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy lub pełnienia funkcji. W przypadku osób, którym ma zostać powierzona funkcja pełnomocnika, obowiązek poinformowania tej osoby spoczywa na kierowniku komórki organizacyjnej do spraw obsługi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
4. Kierownicy komórek organizacyjnych w Ministerstwie wnioskujący o zawarcie umów o świadczenie usług w Ministerstwie lub na rzecz Ministerstwa informują o Procedurze osoby ubiegające się o świadczenie tych usług na etapie negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
5. Pracownicy Ministerstwa, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej świadczące lub ubiegające się o świadczenie usług w Ministerstwie lub na rzecz Ministerstwa oraz osoby, o których mowa w ust. 2, są obowiązani do złożenia oświadczenia o zapoznaniu się z Procedurą i zobowiązania się do przestrzegania jej przepisów.
6. Komórka organizacyjna do spraw kadr w Ministerstwie dołącza do akt osobowych oświadczenie o zapoznaniu się z Procedurą oraz zobowiązaniu się do przestrzegania jej postanowień pracowników.
7. Pracownicy komórki organizacyjnej do spraw kadr w Ministerstwie biorący udział w organizacji praktyk, staży oraz wolontariatów dołączają do akt sprawy oświadczenia o zapoznaniu się z Procedurą oraz zobowiązaniu się do przestrzegania jej postanowień praktykantów, stażystów oraz wolontariuszy.
8. Komórka organizacyjna Ministerstwa dołącza do akt sprawy oświadczenie o zapoznaniu się z Procedurą oraz zobowiązaniu się do przestrzegania jej postanowień osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej świadczących lub ubiegających się o świadczenie usług w Ministerstwie lub na rzecz Ministerstwa.
9. Wzór oświadczenia o zapoznaniu się z Procedurą oraz zobowiązaniu się do przestrzegania jej postanowień pracownika określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
10. Wzór oświadczenia o zapoznaniu się z Procedurą oraz o zobowiązaniu się do przestrzegania jej postanowień osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej świadczących lub ubiegających się o świadczenie usług w Ministerstwie lub na rzecz Ministerstwa oraz osób, o których mowa w ust. 2, określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 3. W Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa oraz na wewnętrznej stronie internetowej Ministerstwa zamieszcza się:
1) dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszeń naruszeń prawa;
2) link do przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
3) link do przepisów wewnętrznych określających Procedurę;
4) informacje o zasadach poufności mających zastosowanie do zgłoszeń naruszeń prawa, w tym informacje związane z przetwarzaniem danych osobowych.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 r.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: H. Wróblewska
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 740).
Załączniki do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 10 września 2024 r. (poz. 105)
Załącznik nr 1
PROCEDURA DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ PRAWA I PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH W MINISTERSTWIE KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwaną dalej „Procedurą”, stosuje się do zgłoszeń dokonywanych przez osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, tj. do:
1) pracownika, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał,
2) osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
3) przedsiębiorcy wykonującego usługi na rzecz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, zwanego dalej „Ministerstwem”,
4) osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
5) praktykanta, stażysty i wolontariusza,
6) osoby, o której mowa w pkt 1-5, która uzyskała informacje przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Ministerstwie lub na rzecz Ministerstwa lub po ich ustaniu
- zwanej dalej „zgłaszającym”.
2. W przypadku programów finansowanych ze środków europejskich Procedura nie wyłącza stosowania szczegółowych procedur i zaleceń dotyczących stosowania tych programów.
§ 2. Procedury nie stosuje się do informacji:
1) objętej przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego;
2) objętej tajemnicą związaną z wykonywaniem zawodu;
3) objętej postępowaniem karnym - w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności;
4) która została zgłoszona na postawie przepisów odrębnych, w szczególności jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;
5) o naruszeniach prawa w zakresie zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w rozumieniu art. 7 pkt 36 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720), do których nie stosuje się tej ustawy, umów offsetowych zawieranych na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 1218) oraz innych środków podejmowanych w celu ochrony podstawowych lub istotnych interesów bezpieczeństwa państwa na podstawie art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
§ 3. Użyte w Procedurze określenia oznaczają:
1) działanie następcze - działanie podjęte przez Ministerstwo z zachowaniem należytej staranności w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie postępowania w ramach Procedury;
2) informacja o naruszeniu prawa - informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Ministerstwie;
3) kierownik komórki organizacyjnej - osobę kierującą departamentem, biurem, centrum informacyjnym lub Gabinetem Politycznym w Ministerstwie, a w przypadku nieobecności tej osoby - wyznaczonego zastępcę;
4) kontekst związany z pracą - przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Ministerstwie lub na rzecz Ministerstwa, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928);
5) osoba, której dotyczy zgłoszenie - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której stosowna ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub z którą osoba ta jest powiązana;
6) pracownik - osobę zatrudnioną w Ministerstwie bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy;
7) Zespół Wyjaśniający - wyodrębnioną w Ministerstwie grupę pracowników, powołaną do rozpatrzenia zgłoszenia;
8) zgłoszenie - przekazanie informacji o naruszeniu prawa.
§ 4. 1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”, wyznacza w Ministerstwie osobę do spraw związanych ze zgłoszeniami, zwaną dalej „upoważnionym pracownikiem”.
2. Do zadań upoważnionego pracownika należy:
1) udzielanie zgłaszającemu wyjaśnień dotyczących Procedury oraz informowanie go o przysługujących mu prawach określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
2) przyjmowanie zgłoszeń i potwierdzanie ich przyjęcia;
3) wstępna weryfikacja zgłoszeń;
4) przetwarzanie danych osobowych związanych ze zgłoszeniami, w tym wstępna weryfikacja danych osobowych, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia oraz przekazanie przewodniczącemu Zespołu Wyjaśniającego rekomendacji w zakresie ich usunięcia;
5) wzywanie zgłaszającego do uzupełniania zgłoszenia;
6) współpraca z Zespołem Wyjaśniającym;
7) kontaktowanie się ze zgłaszającym oraz udzielanie mu informacji o podjętych działaniach następczych;
8) przechowywanie zgłoszeń, protokołów oraz dokumentów dotyczących prac Zespołu Wyjaśniającego;
9) prowadzenie rejestru zgłoszeń naruszeń prawa.
§ 5. 1. Minister upoważnia pisemnie:
1) upoważnionego pracownika do wykonywania zadań, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1- 3 i pkt 5-9;
2) członków Zespołu Wyjaśniającego i pracowników obsługujących jego prace do wykonywania zadań przewidzianych dla nich w Procedurze;
3) pracowników komórki organizacyjnej do spraw teleinformatycznych oraz punktu kancelaryjnego do wykonywania zadań związanych z zapewnieniem odpowiednio obsługi teleinformatycznej i korespondencji osób, o których mowa w pkt 1 i 2.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa, zwany dalej „Dyrektorem Generalnym”, upoważnia upoważnionego pracownika, członka Zespołu Wyjaśniającego, pracownika obsługującego jego prace oraz pracownika, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, do przetwarzania danych osobowych związanych ze zgłoszeniami.
3. Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 1 do Procedury.
4. Upoważniony pracownik, członek Zespołu Wyjaśniającego, pracownik obsługujący jego prace oraz pracownik, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, są obowiązani do zachowania w tajemnicy informacji i danych osobowych uzyskanych lub przygotowywanych w toku wykonywanych przez siebie zadań związanych ze zgłoszeniami.
5. Osoby, o których mowa w ust. 4, wraz z otrzymaniem upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, składają oświadczenie o zachowaniu poufności, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Procedury.
6. W przypadku, gdy zgłoszenia dokonano do nieupoważnionego pracownika Ministerstwa, pracownik ten jest obowiązany do:
1) nieujawniania uzyskanych informacji i danych osobowych związanych ze zgłoszeniem, w szczególności mogących skutkować ustaleniem tożsamości zgłaszającego lub osoby, której dotyczy zgłoszenie;
2) niezwłocznego przekazania zgłoszenia do upoważnionego pracownika.
§ 6. 1. Wykonywanie zadań przez upoważnionego pracownika, czynności w Zespole Wyjaśniającym przez jego członków, pracowników obsługujących jego prace, pracowników, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3, oraz udział w postępowaniu jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków służbowych.
2. Zakazane jest podejmowanie prób wywierania wpływu na osoby, o których mowa w § 5 ust. 4.
3. Osoba, o której mowa w § 5 ust. 4, w stosunku do której zaistniały okoliczności, o których mowa w ust. 2, sporządza notatkę opisującą przebieg zdarzenia i przekazuje ją Ministrowi za pośrednictwem Dyrektora Generalnego, a w przypadku, w którym sprawa dotyczy Dyrektora Generalnego - bezpośrednio do Ministra.
Rozdział 2
Zgłoszenie
§ 7. Przedmiotem zgłoszenia mogą być działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
1) korupcji;
2) zamówień publicznych;
3) usług, produktów i rynków finansowych;
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6) bezpieczeństwa transportu;
7) ochrony środowiska;
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11) zdrowia publicznego;
12) ochrony konsumentów;
13) ochrony prywatności i danych osobowych;
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostek samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16) rynku wewnętrznego i Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
§ 8. Zgłoszenie zawiera w szczególności:
1) datę dokonania zgłoszenia;
2) dane osobowe zgłaszającego: imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy/komórkę organizacyjną;
3) dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie: imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy/komórkę organizacyjną;
4) opis przedmiotu naruszenia prawa, wskazanie nieprawidłowości oraz ich daty;
5) wskazanie przepisów prawa, których dotyczy zgłoszenie;
6) wskazanie daty i okoliczności powzięcia informacji o naruszeniu;
7) wskazanie dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne przy rozpatrywaniu zgłoszenia;
8) wskazanie osób mających związek ze sprawą lub potencjalnych świadków;
9) wskazanie osób, z którymi zgłaszający kontaktował się w danej sprawie;
10) inne okoliczności istotne dla sprawy.
§ 9. 1. Zgłoszenie, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do Procedury, można złożyć:
1) za pomocą poczty elektronicznej na adres sygnalista@kultura.gov.pl;
2) osobiście po wcześniejszym umówieniu spotkania z upoważnionym pracownikiem, z zastrzeżeniem ust. 2;
3) listownie - listem poleconym w podwójnej kopercie z dopiskiem na kopercie wewnętrznej: „zgłoszenie sygnalisty”.
2. W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy upoważnionego pracownika, zgłoszenie można złożyć w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 albo 3, do kierownika komórki organizacyjnej właściwej do spraw kontroli. W przypadku zgłoszenia listownego z dopiskiem na wewnętrznej kopercie „do rąk własnych Dyrektora Biura Audytu i Kontroli”.
3. W terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia dokonuje się:
1) wstępnej weryfikacji zgłoszenia;
2) potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, chyba że zgłaszający nie podał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, termin spotkania ustala się nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia prośby o spotkanie.
5. W przypadku, gdy zgłoszenie jest niekompletne, w szczególności gdy powstają wątpliwości co do prawidłowego zakwalifikowania otrzymanych informacji, wzywa się zgłaszającego do uzupełnienia zgłoszenia w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia wezwania, informując, że w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia we wskazanym terminie, zgłoszenie nie będzie podlegać rozpatrzeniu.
6. Zgłoszenie anonimowe nie podlega rozpatrzeniu w Procedurze.
§ 10. 1. Zgłoszenie jest rejestrowane w prowadzonym w Ministerstwie przez upoważnionego pracownika rejestrze zgłoszeń, zwanym dalej „rejestrem”.
2. Rejestr zawiera:
1) numer zgłoszenia;
2) przedmiot zgłoszenia;
3) zawarte w zgłoszeniu dane osobowe zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie dotyczy;
4) zawarte w zgłoszeniu dane do kontaktu zgłaszającego albo informację o braku tych danych;
5) datę złożenia zgłoszenia;
6) informację o działaniach następczych;
7) datę zakończenia postępowania albo informację o nierozpatrywaniu zgłoszenia w postępowaniu.
3. Dostęp do rejestru przysługuje wyłącznie:
1) Ministrowi;
2) Dyrektorowi Generalnemu;
3) upoważnionemu pracownikowi;
4) przewodniczącemu Zespołu Wyjaśniającego;
5) organom prowadzącym postępowanie zainicjowane działaniami następczymi.
4. Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze przechowuje się przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
Rozdział 3
Postępowanie wyjaśniające
§ 11. 1. Po dokonaniu wstępnej weryfikacji zgłoszenia, a w przypadku, o którym mowa § 9 ust. 5, otrzymaniu kompletnego zgłoszenia, upoważniony pracownik niezwłocznie zawiadamia Ministra, za pośrednictwem Dyrektora Generalnego, o otrzymaniu zgłoszenia.
2. Minister powołuje Zespół Wyjaśniający do rozpatrzenia zgłoszenia, złożony z co najmniej 5 pracowników, którzy:
1) reprezentują wysokie standardy etyczne i cieszą się zaufaniem oraz szacunkiem współpracowników;
2) znają strukturę i sposób funkcjonowania Ministerstwa oraz obowiązujące w nim procedury wewnętrzne;
3) posiadają doświadczenie zawodowe oraz odpowiednią wiedzę w obszarze funkcjonowania służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej.
3. Pracownik przed powołaniem do składu Zespołu Wyjaśniającego, składa oświadczenie o bezstronności, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do Procedury.
4. Powołanie Zespołu Wyjaśniającego, w tym wyznaczenie jego przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i pozostałych członków, następuje w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1. W tym terminie Minister wyznacza też sekretarza Zespołu Wyjaśniającego oraz zatrudnionego w Ministerstwie radcę prawnego do obsługi prawnej prac Zespołu Wyjaśniającego.
5. Do składu Zespołu Wyjaśniającego nie mogą zostać powołani:
1) osoba, której dotyczy zgłoszenie;
2) osoba będąca bezpośrednim przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;
3) osoba bezpośrednio podległa osobie, której dotyczy zgłoszenie;
4) osoba wskazana w zgłoszeniu jako świadek;
5) osoba, wobec której zachodzą okoliczności mogące budzić wątpliwości co do bezstronności jako członka Zespołu Wyjaśniającego, w szczególności będąca małżonkiem, krewnym lub powinowatym do drugiego stopnia albo pozostająca we wspólnym pożyciu ze zgłaszającym albo osoba, której dotyczy zgłoszenie albo związana z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli ze zgłaszającym albo osobą, której dotyczy zgłoszenie;
6) zgłaszający.
6. Przesłanki uniemożliwiające powołanie do składu Zespołu Wyjaśniającego trwają także po ustaniu małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
7. O powołaniu Zespołu Wyjaśniającego i jego składzie upoważniony pracownik informuje Dyrektora Generalnego.
8. Minister wyłącza od udziału w postępowaniu członka Zespołu Wyjaśniającego, jeżeli w toku prac Zespołu Wyjaśniającego zostanie uprawdopodobnione istnienie okoliczności wymienionych w ust. 5 lub 6 albo innych okoliczności, które mogą wywołać wątpliwość co do jego bezstronności.
9. Minister może upoważnić Dyrektora Generalnego do dokonywania czynności, o których mowa w ust. 2, 4 i 8.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, przepisu ust. 7 nie stosuje się.
§ 12. 1. Zespół Wyjaśniający prowadzi postępowanie wyjaśniające dotyczące przekazanego mu zgłoszenia.
2. Postępowanie wyjaśniające nie ma charakteru jawnego, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Informacje dotyczące postępowań wyjaśniających mogą być ujawniane wyłącznie: Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu, członkom Zespołu Wyjaśniającego, pracownikom zapewniającym obsługę prac Zespołu oraz organom prowadzącym postępowanie zainicjowane działaniami następczymi.
§ 13. Zespół Wyjaśniający w toku postępowania w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia sprawy może podejmować w szczególności następujące działania:
1) występować do kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych o udzielenie dostępu do dokumentów i danych Ministerstwa;
2) występować do kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych w celu uzyskania informacji;
3) występować o uzyskanie ustnych i pisemnych wyjaśnień od pracowników i osób świadczących pracę na postawie stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Ministerstwie lub na rzecz tego Ministerstwa;
4) wzywać do stawienia przed Zespołem Wyjaśniającym zgłaszającego, osobę której dotyczy zgłoszenie oraz inne osoby, które mogą być pomocne w ustaleniu wszystkich okoliczności zasadności zgłoszenia;
5) korzystać z pomocy inspektora ochrony danych w Ministerstwie;
6) występować do Dyrektora Generalnego o dostęp do:
a) danych ze służbowych komputerów i telefonów Ministerstwa, z uwzględnieniem zasad w zakresie ochrony prywatności, tajemnicy korespondencji i ochrony danych osobowych,
b) danych z monitoringu wizyjnego, z uwzględnieniem zasad w zakresie ochrony prywatności i ochrony danych osobowych,
c) do pomieszczeń Ministerstwa w celu dokonania wizji lokalnej lub przeszukania i zabezpieczenia dowodów;
7) zasięgać opinii i porad osób, których wiedza i doświadczenie mogą być pomocne w wyjaśnieniu sprawy.
§ 14. 1. Na wniosek Zespołu Wyjaśniającego każdy pracownik Ministerstwa ma obowiązek stawić się na posiedzeniu oraz udostępnić dokumenty i dane oraz udzielić niezbędnych informacji w celu ustalenia wszystkich okoliczności zasadności zgłoszenia.
2. Niestawiennictwo na wniosek Zespołu Wyjaśniającego na posiedzeniu tego Zespołu, odmowa udostępnienia dokumentów lub danych lub nieudzielenie niezbędnych informacji w celu ustalenia wszystkich okoliczności zasadności zgłoszenia mogą być potraktowane w Ministerstwie jako ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej bądź porządkowej.
§ 15. 1. Przewodniczący Zespołu Wyjaśniającego kieruje pracami Zespołu, w szczególności:
1) ustala terminy oraz porządek posiedzeń Zespołu Wyjaśniającego;
2) zwołuje posiedzenia Zespołu Wyjaśniającego;
3) dokonuje wystąpień oraz wezwań, o których mowa w § 13, w imieniu Zespołu;
4) podejmuje decyzje o zastosowaniu rekomendacji, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 4.
2. Przy pierwszym kontakcie z osobą, o której mowa w § 13 pkt 1-4, przewodniczący Zespołu Wyjaśniającego informuje tą osobę o zasadach przetwarzania jej danych osobowych, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do Procedury.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu Wyjaśniającego jego obowiązki wykonuje zastępca przewodniczącego.
4. Sekretarz Zespołu Wyjaśniającego:
1) obsługuje korespondencję Zespołu Wyjaśniającego;
2) protokołuje posiedzenia Zespołu Wyjaśniającego.
§ 16. Pierwsze posiedzenie Zespołu Wyjaśniającego odbywa się w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od dnia ostatecznego ustalenia składu Zespołu Wyjaśniającego.
§ 17. 1. Zespół Wyjaśniający działa z poszanowaniem dóbr osobistych i dobrego imienia zgłaszającego, osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz innych uczestników postępowania.
2. Zespół Wyjaśniający rozpatruje zgłoszenie z zachowaniem zasady bezstronności, w celu rzetelnego i obiektywnego ustalenia okoliczności sprawy.
3. Do ustanowienia kworum niezbędnego do ważności posiedzenia Zespołu Wyjaśniającego konieczna jest obecność co najmniej 3 członków Zespołu Wyjaśniającego.
§ 18. 1. Rozstrzygnięcia Zespołu Wyjaśniającego są podejmowane w drodze głosowania, większością głosów obecnych na danym posiedzeniu członków Zespołu Wyjaśniającego.
2. W przypadku jednakowej liczby głosów uzyskanych podczas głosowania, o którym mowa w ust. 1, o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego Zespołu Wyjaśniającego.
3. Członek Zespołu Wyjaśniającego nieobecny na posiedzeniu Zespołu Wyjaśniającego ma prawo wglądu do protokołu z tego posiedzenia.
§ 19. 1. Posiedzenia Zespołu Wyjaśniającego są protokołowane.
2. Protokół po odczytaniu podpisują członkowie Zespołu obecni na posiedzeniu.
3. Protokoły oraz dokumenty dotyczące prac Zespołu Wyjaśniającego przechowuje upoważniony pracownik.
§ 20. 1. Po ustaleniu stanu faktycznego Zespół Wyjaśniający podejmuje rozstrzygnięcie co do zasadności zgłoszenia oraz:
1) w przypadku gdy zgłoszenie nie jest zasadne - zamyka postępowanie i przyjmuje rekomendację niepodejmowania innych działań naprawczych;
2) w przypadku, gdy zgłoszenie jest zasadne - przyjmuje w drodze głosowania rekomendację:
a) działań dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dopuściła się naruszenia prawa lub
b) działań naprawczych, lub
c) możliwych działań zapobiegawczych, mających na celu wyeliminowanie w przyszłości naruszeń podobnych do opisanych w zgłoszeniu.
2. Działaniami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być w szczególności:
1) przeprowadzenie rozmowy, zwrócenie uwagi pracownikowi;
2) upomnienie pracownika, pozbawienie go nagrody;
3) czynności o charakterze zarządczym lub organizacyjnym;
4) zmiany w wewnętrznych procedurach;
5) podjęcie działań cywilnoprawnych, dotyczących np. zawartych umów, naprawienia szkody, wypłacenia odszkodowania;
6) złożenie zawiadomienia o możliwości naruszenia obowiązków członka korpusu służby cywilnej;
7) złożenie wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych;
8) złożenie zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa (w przypadku zgromadzenia dowodów);
9) poinformowanie właściwych służb (w przypadku niedostatecznego zgromadzenia dowodów).
3. Rekomendację oraz jej uzasadnienie podpisują wszyscy członkowie Zespołu Wyjaśniającego.
4. Członek Zespołu Wyjaśniającego niezgadzający się z treścią rekomendacji lub jej uzasadnieniem może złożyć do protokołu zdanie odrębne.
§ 21. 1. Zespół Wyjaśniający sporządza raport końcowy, który zawiera opis ustalonego stanu faktycznego, w tym ustalone nieprawidłowości i ich przyczyny, zakres i skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne, albo uzasadnienie niepodejmowania innych działań naprawczych.
2. Zespół Wyjaśniający przekazuje raport końcowy Ministrowi, za pośrednictwem Dyrektora Generalnego, wraz z rekomendacją, o której mowa w § 20 ust. 1
§ 22. 1. Termin zakończenia postępowania nie powinien być dłuższy niż 2 miesiące od dnia przekazania zgłoszenia do rozpatrzenia przez Zespół Wyjaśniający.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący Zespołu Wyjaśniającego może przedłużyć termin zakończenia postępowania o 1 miesiąc, o czym zawiadamia Ministra za pośrednictwem Dyrektora Generalnego.
§ 23. Minister albo upoważniony przez niego Dyrektor Generalny podejmuje decyzję o zastosowaniu rekomendacji i proponowanych w niej działań.
§ 24. 1. Upoważniony pracownik przekazuje zgłaszającemu informację zwrotną, w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia albo, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy i 7 dni od dokonania zgłoszenia, chyba, że zgłaszający nie podał adresu, na który należy przekazać informację zwrotną.
2. Informacja zwrotna zawiera informacje na temat planowanych lub podjętych działań następczych wraz z uzasadnieniem ich podjęcia.
§ 25. 1. W przypadku gdy zgłoszenie dotyczy Dyrektora Generalnego udział Dyrektora Generalnego w Procedurze jest wyłączony.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1:
1) w zakresie upoważniania, o którym mowa w § 5 ust. 2, Dyrektora Generalnego z upoważnienia Ministra zastępuje kierownik komórki organizacyjnej właściwej do spraw kontroli;
2) wystąpienia, o których mowa § 13 pkt 6, kieruje się do upoważnionego przez Ministra kierownika komórki organizacyjnej właściwej do spraw teleinformatycznych.
3. W przypadku gdy w rejestrze zawarte są informacje związane ze zgłoszeniem dotyczącym Dyrektora Generalnego, przepis § 10 ust. 3 pkt 2 stosuje się po zanonimizowaniu danych, o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 3 i 4.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§ 26. Zgłaszający może, bez uprzedniego dokonania zgłoszenia do Ministerstwa, dokonać zgłoszenia do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów w sposób wskazany przez te podmioty.
Załączniki do Procedury stanowiącej
załącznik Nr 1 do zarządzenia
Załącznik nr 1 do Procedury
WZÓR - UPOWAŻNIENIE DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH NR BAK.013
Załącznik nr 2 do Procedury
WZÓR - OŚWIADCZENIE O ZACHOWANIU POUFNOŚCI
Załącznik nr 3 do Procedury
WZÓR - FORMULARZ ZGŁOSZENIA NARUSZEŃ PRAWA
Załącznik nr 4 do Procedury
WZÓR - OŚWIADCZENIE O BEZSTRONNOŚCI
Załącznik nr 5 do Procedury
WZÓR - INFORMACJA PRZEKAZYWANA OSOBOM, KTÓRYCH DANE ZOSTAŁY POZYSKANE W INNY SPOSÓB, NIŻ OD OSOBY, KTÓREJ DOTYCZĄ PRZY ZGŁASZANIU INFORMACJI O NARUSZENIACH PRAWA
Załącznik nr 2
WZÓR - OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ Z PROCEDURĄ DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ PRAWA I PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH W MINISTERSTWIE KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO ORAZ ZOBOWIĄZANIU SIĘ DO PRZESTRZEGANIA JEJ POSTANOWIEŃ
Załącznik nr 3
WZÓR - OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ Z PROCEDURĄ DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ PRAWA I PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH W MINISTERSTWIE KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO ORAZ ZOBOWIĄZANIU SIĘ DO PRZESTRZEGANIA JEJ POSTANOWIEŃ
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00