ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 30 kwietnia 2024 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki
(ostatnia zmiana: DUMKiDN. z 2024 r., poz. 132)
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87) zarządza się, co następuje:
§ 1. Instytutowi Książki nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Tracą moc:
1) zarządzenie Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki (Dz. Urz. MKDNiS poz. 4);
2) zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Literatury (Dz. Urz. MKiDN poz. 13 oraz z 2022 r. poz. 96).
§ 3. Kadencja członków Rady Programowej Instytutu Książki powołanych na podstawie statutu nadanego zarządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 1, oraz członków Rady Programowej Instytutu Literatury powołanych na podstawie statutu nadanego zarządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 2, wygasa z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2024 r.
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2718).
Załącznik do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 30 kwietnia 2024 r.(poz. 52)
STATUT INSTYTUTU KSIĄŻKI [1]
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Instytut Książki, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie połączenia państwowych instytucji kultury: Instytutu Książki i Instytutu Literatury oraz utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Książki (Dz. Urz. MKiDM poz. 51) i działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej „ustawą”;
2) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest miasto Kraków, a terenem działania Rzeczpospolita Polska i zagranica.
2. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.
3. Instytut jest wpisany do rejestru państwowych instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
4. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.
5. Instytut może używać nazwy skróconej „IK”.
Rozdział 2
Zakres działalności Instytutu
§ 3. Do zakresu działalności Instytutu należy dbałość o rozwój kultury literackiej w Polsce, promocja polskiej literatury w kraju i za granicą, inicjowanie i prowadzenie działań proczytelniczych w Polsce, a także tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi rodzimej twórczości literackiej oraz wspieranie rynku książki.
§ 4. Instytut realizuje zadania określone w § 3, w szczególności poprzez:
1) inicjowanie, tworzenie, prowadzenie i wspieranie projektów realizujących przedmiot działania Instytutu oraz współdziałanie w tym zakresie z polskimi i zagranicznymi podmiotami publicznymi oraz prywatnymi;
2) wspieranie polskich twórców literatury i popularyzacja ich dorobku w kraju i za granicą;
3) wspieranie tłumaczeń utworów literatury polskiej na języki obce i publikacji tych utworów za granicą;
4) organizowanie i wspieranie prezentacji polskich książek, polskich twórców literatury i promocji polskiej literatury za granicą;
5) organizowanie i wspieranie wydarzeń, programów i projektów promujących czytelnictwo w Polsce, w tym działania wspierające biblioteki publiczne i środowisko bibliotekarskie w Polsce;
6) organizowanie i wspieranie kongresów, konferencji, sympozjów, seminariów, targów, wystaw, prezentacji, festiwali, konkursów, nagród, uroczystości jubileuszowych oraz warsztatów;
7) przygotowywanie rekomendacji i propozycji rozwiązań problemów społecznych, strukturalnych, instytucjonalnych, finansowych i prawnych związanych z szeroko rozumianym polem literackim i działaniami wszystkich jego indywidualnych oraz zbiorowych podmiotów, w tym podmiotów rynku książki;
8) prowadzenie i wspieranie programów rezydencjalno-stypendialnych dla pisarzy, tłumaczy, krytyków, wydawców, redaktorów, ilustratorów, bibliotekarzy oraz księgarzy polskich w Polsce, polskich zagranicą oraz zagranicznych w Polsce, a także współpraca w tym zakresie z innymi instytucjami;
9) wydawanie czasopism literackich i książek;
10) wydawanie literackich serwisów internetowych;
11) prowadzenie badań, opracowywanie, zamawianie i publikowanie raportów badawczych, ekspertyz, analiz itp. na temat dziedzin objętych zakresem działania Instytutu;
12) tworzenie, organizowanie, prowadzenie i wspieranie programów edukacyjnych oraz szkoleniowych i współpraca w tym zakresie z innymi instytucjami;
13) produkowanie i koprodukowanie materiałów audio i audiowizualnych w celu ich emisji w programach nadawców telewizyjnych, radiowych i internetowych oraz rozporządzania nimi w inny sposób;
14) współpracę z mediami krajowymi i zagranicznymi;
15) obsługę programów Ministra i prowadzenie programów własnych;
16) realizowanie innych zadań zleconych przez Ministra.
Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie
§ 5. Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu, zwany dalej „Dyrektorem”, i Rada Instytutu, zwana dalej „Radą”.
§ 6. 1. Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, w szczególności poprzez:
1) planowanie działalności Instytutu w ujęciu finansowym i programowym w perspektywie krótkoterminowej i długoterminowej;
2) organizowanie działalności Instytutu poprzez kształtowanie jego struktury organizacyjnej i ustalanie procedur działania zapewniających skuteczną i sprawną realizację celów i zadań wynikających z zakresu działalności Instytutu, w tym wydawanie odpowiednich zarządzeń;
3) kierowanie bieżącą działalnością Instytutu;
4) kontrolowanie realizacji celów i zadań wynikających z zakresu działalności Instytutu, oraz planów i programów działania Instytutu;
5) sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i ich publikowanie.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy trzech zastępców.
5. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra.
§ 7. 1. Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora.
2. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) przedstawianie rekomendacji dotyczących sposobu realizacji przez Instytut działalności statutowej;
2) opiniowanie planów finansowych, wieloletnich i rocznych programów działania oraz ocena ich realizacji;
3) analizowanie i opiniowanie efektywności działań podejmowanych przez Instytut oraz składanie wniosków we wszystkich istotnych sprawach związanych z funkcjonowaniem Instytutu;
4) poszukiwanie nowych form wsparcia koncepcyjnego, organizacyjnego i finansowego działalności Instytutu.
§ 8. 1. W skład Rady wchodzi 5 osób powoływanych przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, ze środowisk prowadzących działalność zbieżną z zakresem działalności Instytutu, przy zachowaniu zasady, że przynajmniej 40% miejsc przeznaczonych jest dla osób reprezentujących każdą z płci.
2. Kadencja Rady trwa 4 lata. Kadencja Rady wygasa również z dniem zakończenia kadencji Dyrektora.
3. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Ministra, może odwołać członka Rady w czasie kadencji z powodu braku jego aktywności w pracach Rady i powołać w jego miejsce inną osobę.
4. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor i przewodniczy mu do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, zwanego dalej „Przewodniczącym”.
5. Rada na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego składu w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jego Zastępcę.
6. Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia według potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
7. Uchwały Rady podejmowane są na posiedzeniach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady, z zastrzeżeniem ust. 5 i 8.
8. Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym na wniosek 3 członków Rady lub Dyrektora.
9. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora lub co najmniej 3 członków Rady.
10. Zawiadomienie o posiedzeniu wraz z planowanym porządkiem obrad rozsyłane jest nie później niż na 14 dni roboczych przed planowanym terminem posiedzenia.
11. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez Radę.
12. Z posiedzeń Rady sporządza się protokoły.
13. Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:
1) zrzeczenia się członkostwa;
2) śmierci;
3) prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych;
4) ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
5) odwołania przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, z powodu uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady wynikających ze statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 14.
14. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin. Rada uchwala regulamin nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej powołania.
15. Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.
16. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki bez wynagrodzenia.
17. Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.
§ 9. 1. Instytut może tworzyć filie, oddziały i ośrodki specjalistyczne.
2. Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, oddziałów i ośrodków specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.
3. Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu, nadany przez Dyrektora w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.
4. Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa
§ 10. 1. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2.Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1) środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji podmiotowych i dotacji celowych;
2) dotacje inne, niż wymienione w pkt 1;
3) przychody z tytułu wykonywania działalności statutowej;
4) środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;
5) środki z tytułu spadków i darowizn otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych;
6) przychody z mienia, w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
7) odsetki z rachunków bankowych;
8) przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, w tym licencji, czasopism i książek;
9) przychody z prowadzonej działalności dodatkowej.
3.Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego badanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.
§ 10a. 1. Instytut prowadzi, jako dodatkową, działalność odpłatną, według zasad określonych w obowiązujących przepisach, w zakresie:
1) obrotu prawami autorskimi, zmierzającego do wydania i sprzedaży książek, biuletynów, czasopism oraz filmów, zdjęć, materiałów audiowizualnych i multimediów,
2) sprzedaży druków, publikacji, wydawnictw, materiałów promocyjnych oraz wyrobów przemysłu kultury, w tym materiałów audiowizualnych i multimediów,
3) świadczenia usług w zakresie organizacji i produkcji wydarzeń związanych z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną, kulturalną i wydawniczą, w tym konferencji, sympozjów, wystaw oraz warsztatów edukacyjnych,
4) wypożyczania, najmu i dzierżawy posiadanego majątku, w tym wynajmu pomieszczeń,
5) świadczenia usług w zakresie dostarczania i utrzymywania elektronicznych systemów bibliotecznych
- o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych.
2. Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej przeznacza się na finansowanie działalności statutowej Instytutu.
§ 11. 1. Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres ich umocowania.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze państwowych instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 12. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie określonym ustawą.
2. Wszelkie zmiany statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 listopada 2024 r zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki (Dz.Urz.MKiDN. poz. 132). Zmiana weszła w życie 23 listopada 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00