Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-09
Wersja aktualna od 2023-10-09
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Biblioteka Polska w Paryżu
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 oraz z 2023 r. poz. 1662) zarządza się, co następuje:
§ 1. Instytutowi Biblioteka Polska w Paryżu nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 9 października 2023 r.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).
Załącznik
do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego
z dnia 9 października 2023 r.
(poz. 54)
STATUT INSTYTUTU BIBLIOTEKA POLSKA W PARYŻU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Instytut Biblioteka Polska w Paryżu, utworzony dla ochrony dziedzictwa Wielkiej Emigracji i następnych pokoleń wychodźstwa polskiego, podejmujących wysiłek na rzecz zachowania i propagowania kultury polskiej, zwany dalej „Instytutem", działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 oraz z 2023 r. poz. 1662), zwanej dalej „Ustawą";
2) umowy z dnia 9 października 2023 r. w sprawie utworzenia instytucji kultury „Instytut Biblioteka Polska w Paryżu", zawartej pomiędzy Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Polską Akademią Umiejętności, z siedzibą w Krakowie, i Towarzystwem Historyczno-Literackim, z siedzibą w Paryżu, zwanej dalej „Umową Założycielską";
3) niniejszego statutu, zwanego dalej „Statutem".
2. Ilekroć w Statucie jest mowa o „Bibliotece Polskiej w Paryżu", należy przez to rozumieć wyodrębniony zespół składników majątkowych, na który składają się: historyczny budynek biblioteki położony przy 6, Quai d'Orléans w Paryżu wraz ze znajdującymi się w nim zbiorami dóbr kultury, w szczególności materiałami archiwalnymi, bibliotecznymi i obiektami sztuki oraz ekspozycjami Fryderyka Chopina, Adama Mickiewicza i Bolesława Biegasa, a także zbiorami archiwalnymi, bibliotecznymi i obiektami sztuki, o których mowa w § 3 ust. 9 Umowy Założycielskiej.
3. Ilekroć w Statucie jest mowa o „dawnej Bibliotece Polskiej w Paryżu", należy przez to rozumieć polską placówkę kulturalną, założoną w 1838 roku we Francji jako fundacja Wielkiej Emigracji, propagującą polską kulturę, naukę i wiedzę o Polsce i Polakach za granicą.
§ 2. 1. Założycielami Instytutu są: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwany dalej „Ministrem", Polska Akademia Umiejętności, z siedzibą w Krakowie, zwana dalej „Akademią" i Towarzystwo Historyczno-Literackie, z siedzibą w Paryżu, zwane dalej „THL", zwani dalej łącznie „Założycielami".
2. Organizatorem Instytutu jest Minister.
3. Instytut jako instytucja kultury podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
4. Siedzibą Instytutu jest Kraków, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica, w szczególności terytorium Republiki Francuskiej, w tym pomieszczenia historycznego budynku przy 6, Quai d'Orléans w Paryżu.
5. W zakresie wymaganym przepisami prawa francuskiego, Instytut może dokonać rejestracji, w tym dla celów administracyjnych lub podatkowych, przed właściwymi organami francuskimi w związku z prowadzoną przez Instytut działalnością na terenie Republiki Francuskiej.
6. W celu realizacji zadań Instytutu na terytorium Republiki Francuskiej, Instytut może utworzyć podmiot zależny, o którym mowa w art. 14b ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zwany dalej „podmiotem zależnym", któremu powierzone zostaną prawa i obowiązki wynikające z Umowy Założycielskiej, w zakresie w jakim nastąpi powierzenie jej wykonania.
7. Instytut używa okrągłej pieczątki z napisem wskazującym jego nazwę. W pieczątce może znaleźć się również symbol graficzny.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI INSTYTUTU
§ 3. Do zakresu działalności Instytutu należy w szczególności:
1) ochrona i opieka nad Biblioteką Polską w Paryżu, zapewnienie integralności, nierozerwalności i niezbywalności jej zbiorów archiwalnych, bibliotecznych oraz obiektów sztuki;
2) organizowanie działalności kulturalnej na terenie Polski i za granicą, w szczególności we współpracy z Akademią i THL;
3) gromadzenie materiałów archiwalnych, bibliotecznych oraz obiektów sztuki związanych z zakresem działalności dawnej Biblioteki Polskiej w Paryżu;
4) udostępnianie historycznego budynku przy 6, Quai d'Orléans w Paryżu w celu kontynuowania działalności Biblioteki Polskiej w Paryżu;
5) prowadzenie i umożliwienie prowadzenia działalności naukowo-badawczej, z wykorzystaniem zbiorów składających się na Bibliotekę Polską w Paryżu, w szczególności we współpracy z Akademią i THL;
6) upowszechnianie i rozwijanie wiedzy o historii i kulturze Rzeczypospolitej Polskiej i jej społeczeństwa, w szczególności za granicą;
7) podtrzymywanie związków emigracji polskiej z polskim dziedzictwem kulturowym;
8) prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej, w szczególności informowanie o zbiorach Biblioteki Polskiej w Paryżu, a także współdziałanie z polskimi i zagranicznymi instytucjami, w tym archiwami, bibliotekami, muzeami i ośrodkami informacji naukowej w tym zakresie.
§ 4. 1. Zakres działalności określony w § 3 Instytut realizuje przez:
1) przechowywanie zbiorów bibliotecznych, archiwalnych i obiektów sztuki składających się na Bibliotekę Polską w Paryżu w historycznym budynku przy 6, Quai d'Orléans w Paryżu, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, w tym ich zabezpieczanie i konserwacja;
2) inwentaryzowanie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów składających się na Bibliotekę Polską w Paryżu oraz publikowanie tych opracowań;
3) udostępnianie materiałów bibliotecznych, archiwalnych oraz obiektów sztuki składających się na Bibliotekę Polską w Paryżu do celów naukowo-badawczych, edukacyjnych i wystawienniczych, w tym użyczanie i przyjmowanie w depozyt zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulaminami oraz prowadzenie działalności wystawienniczej, w szczególności przez stworzenie stałej ekspozycji i organizowanie wystaw czasowych;
4) gromadzenie materiałów bibliotecznych, archiwalnych oraz obiektów sztuki związanych z działalnością dawnej Biblioteki Polskiej w Paryżu;
5) prowadzenie działalności kulturalnej, bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, edukacyjnej i popularyzatorskiej, związanej z Biblioteką Polską w Paryżu, dawną Biblioteką Polską w Paryżu oraz dorobkiem środowiska skupionego wokół niej od chwili jej utworzenia;
6) prowadzenie działalności informacyjnej, w szczególności informowanie o zbiorach składających się na Bibliotekę Polską w Paryżu oraz współpraca i wymiana informacji o zbiorach z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, archiwami, bibliotekami, muzeami i ośrodkami informacji naukowej;
7) udostępnianie historycznego budynku Biblioteki Polskiej w Paryżu przy 6, Quai d'Orléans w Paryżu w celu kontynuacji misji dawnej Biblioteki Polskiej w Paryżu, polegającej na propagowaniu polskiej kultury, nauki i wiedzy o Polsce i Polakach za granicą;
8) prowadzenie działalności wydawniczej związanej z zakresem działalności Instytutu, w szczególności publikowanie wyników badań dotyczących Biblioteki Polskiej w Paryżu oraz rozpowszechnianie wydawnictw z zakresu działalności Instytutu;
9) popularyzacja zagadnień związanych z historią i dziedzictwem narodowym, upowszechnianie wartości związanych z dziedzictwem narodowym oraz wspieranie wszelkich działań w tym zakresie;
10) inspirowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej i popularyzatorskiej oraz współpraca z instytucjami edukacyjnymi w zakresie objętym działalnością Instytutu;
11) podejmowanie oraz inicjowanie, w uzgodnieniu z Akademią i THL, prac naukowo-badawczych związanych z Biblioteką Polską w Paryżu, dawną Biblioteką Polską w Paryżu oraz dorobkiem środowiska skupionego wokół niej od chwili jej utworzenia;
12) organizowanie bądź współorganizowanie, w szczególności we współpracy z Akademią i THL wystaw, zjazdów, konferencji, seminariów, spotkań, uroczystości związanych z zakresem działalności w Polsce i za granicą, jak również koncertów, przedstawień, pokazów filmowych i multimedialnych.
2. Instytut może realizować swój zakres działalności poprzez współpracę z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, placówkami edukacyjnymi i naukowymi, organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi osobami i jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
ROZDZIAŁ III
ORGAN ZARZĄDZAJĄCY INSTYTUTEM
§ 5. 1. Organem zarządzającym Instytutu jest Dyrektor.
2. Dyrektor zarządza całokształtem działalności Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, zarządza mieniem Instytutu i jest za nie odpowiedzialny.
3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) kierownictwo w sprawach działalności statutowej i administracyjnej;
2) zarządzanie zbiorami oraz majątkiem Instytutu;
3) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
4) przedstawianie Ministrowi i pozostałym Założycielom strategii działalności, planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych;
5) nadzór nad przygotowaniem i redakcją wydawnictw Instytutu;
6) wydawanie w obowiązującym trybie regulaminów i zarządzeń;
7) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Instytutu oraz podejmowanie decyzji wynikających ze stosunku pracy;
8) wykonywanie uprawnień Instytutu, przewidzianych w art. 14b Ustawy, związanych z tworzeniem i działaniem podmiotu zależnego.
4. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie i na zasadach wskazanych w Ustawie oraz w Statucie.
5. Kandydata na Dyrektora wskazują wspólnie Akademia i THL.
6. Minister w terminie 30 dni od dnia uzyskania opinii, o których mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy, może odmówić powołania na stanowisko Dyrektora kandydata, o którym mowa w ust. 5.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, Minister zwraca się do pozostałych Założycieli o wskazanie kolejnego kandydata w terminie 30 dni od dnia doręczenia Założycielom stosownego wezwania.
8. Minister w terminie 30 dni od dnia uzyskania opinii, o których mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy, powoła na stanowisko Dyrektora kandydata, o którym mowa w ust. 7, chyba że zajdą przyczyny uniemożliwiające jego powołanie wskazane w Ustawie.
9. W przypadku niepowołania na stanowisko Dyrektora kandydata, o którym mowa w ust. 7, z przyczyn, o których mowa w ust. 8, Dyrektora wskazuje i powołuje Minister, w terminie 30 dni od dnia uzyskania opinii, o których mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy.
10. W sytuacji, gdy na stanowisku Dyrektora powstanie wakat przed upływem okresu na który Dyrektor był powołany, Minister do czasu powołania Dyrektora w trybie wskazanym w ust. 4-9 może na okres nie dłuższy niż rok powierzyć pełnienie obowiązków Dyrektora wyznaczonemu zastępcy Dyrektora lub, po uzyskaniu opinii pozostałych Założycieli, powierzyć pełnienie obowiązków Dyrektora innej osobie.
11. Odwołanie Dyrektora przed upływem okresu, na który został powołany może nastąpić w przypadkach wskazanych w art. 15 ust. 6 Ustawy, po uzyskaniu opinii pozostałych Założycieli.
§ 6. 1. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców Dyrektora.
2. Dyrektor powołuje zastępców Dyrektora w uzgodnieniu z Ministrem, spośród kandydatów wskazanych przez Założycieli, przy czym:
1) Akademia wskazuje kandydata na zastępcę Dyrektora do spraw krajowych;
2) THL wskazuje kandydata na zastępcę Dyrektora do spraw zagranicznych.
3. Odwołanie zastępcy Dyrektora następuje w tym samym trybie co jego powołanie.
§ 7. 1. Organizację wewnętrzną Instytutu oraz zakres zadań komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Założycieli oraz działających w Instytucie organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
2. Ustrój, organizację i zakres działalności podmiotu zależnego określi prawnie wiążący dokument, zgodny z wymogami art. 14b Ustawy i prawa obowiązującego na terenie Republiki Francuskiej. Sporządzenie dokumentu wymaga zasięgnięcia opinii Założycieli; Założyciele przedstawią opinię w terminie wskazanym przez Dyrektora.
§ 8. 1. Dyrektor dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.
2. Dyrektor może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
ROZDZIAŁ IV
RADA INSTYTUTU
§ 9. 1. Przy Instytucie działa Rada Instytutu, zwana dalej „Radą", która składa się z 9 członków powoływanych na 4-letnią kadencję.
2. Członków Rady powołuje Minister, przy czym każdy z Założycieli wskazuje po trzech kandydatów, którzy wchodzą w skład Rady.
3. Mandat członka Rady wygasa na skutek upływu kadencji, śmierci, rezygnacji lub odwołania przez Ministra. Członek Rady może zostać odwołany przez Ministra wyłącznie na wniosek Założyciela, z którego wskazania członek Rady został powołany. Minister odwołuje członka Rady w terminie wskazanym we wniosku Założyciela o odwołanie członka Rady.
4. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady, Minister powołuje w to miejsce nowego członka Rady w terminie 60 dni od dnia wygaśnięcia mandatu. Nowego członka wskazuje Założyciel, z którego wskazania powołany był członek Rady, którego mandat wygasł. W razie powołania nowego członka Rady przed zakończeniem kadencji jego poprzednika, nowy członek Rady pełni swoją funkcję do końca danej kadencji Rady.
5. Obsługę kancelaryjno-biurową Rady zapewnia Instytut. Członkowie Rady nie mogą pobierać wynagrodzenia z tytułu pełnionej przez siebie funkcji. Instytut pokrywa koszty delegacji i podróży służbowych członków Rady związanych z wykonywanymi obowiązkami. Zwrot kosztów odbywa się na zasadach określonych we właściwych przepisach.
6. Do kompetencji Rady należy:
1) nadzór nad wypełnianiem przez Instytut jego zadań;
2) opiniowanie przedłożonego przez Dyrektora sprawozdania rocznego z działalności oraz opiniowanie przedłożonego przez Dyrektora rocznego planu działalności wraz z planem finansowym;
3) opiniowanie działań i inicjatyw istotnych dla realizacji działalności Instytutu;
4) opiniowanie umowy zawieranej z Dyrektorem, o której mowa w art. 15 ust. 5 Ustawy.
7. Rada przedkłada podjęte uchwały, w tym oceny i opinie, o których mowa w ust. 6, Ministrowi i pozostałym Założycielom.
§ 10. 1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
2. Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów, przy udziale co najmniej połowy składu Rady (quorum). W przypadku braku wymaganego quorum, na kolejnym posiedzeniu Rady wyznaczonym celem podjęcia uchwał, które nie mogły zostać podjęte ze względu na nieobecność co najmniej połowy składu Rady, Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów bez względu na liczbę obecnych. Członkowi Rady, który nie zgadza się z treścią uchwały służy prawo zgłoszenia zdania odrębnego. Sprawozdania z posiedzeń Rady są jawne.
3. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej dwa razy w roku kalendarzowym, zwołuje je przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Dyrektora, powiadamiając o terminie posiedzenia wszystkich członków Rady, minimum dwa tygodnie przed planowanym posiedzeniem. W przypadku braku podjęcia uchwał na posiedzeniu Rady ze względu na brak wymaganego quorum, przewodniczący Rady zwoła kolejne posiedzenie Rady, w terminie nie późniejszym niż jeden miesiąc od poprzedniego posiedzenia.
4. W posiedzeniach Rady uczestniczy Dyrektor lub, pod jego nieobecność, wyznaczony zastępca Dyrektora.
5. Szczegółowy tryb prac Rady określa uchwalony przez nią regulamin, zatwierdzany przez Ministra, zwany dalej „Regulaminem Rady".
6. Głosowanie w Radzie może zostać przeprowadzone korespondencyjnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej na odległość.
7. Głosowanie korespondencyjne odbywa się w ten sposób, iż, po przekazaniu przez przewodniczącego Rady projektów uchwał przewidzianych do podjęcia na posiedzeniu Rady, członek oddaje głos przesyłając wiadomość listownie na adres siedziby Instytutu, załączając do wiadomości treść uchwały poddawanej pod głosowanie z zaznaczeniem swojego stanowiska (za/przeciw/wstrzymujący się). Głosy złożone tą drogą uznawane są za ważne, jeśli wpłynęły najpóźniej przed planowaną godziną rozpoczęcia posiedzenia Rady. Wyniki głosowania złożone tą drogą ujawniane są bezpośrednio po przeprowadzeniu danego głosowania na posiedzeniu Rady. Następnie są one dodawane do wyniku głosowania przeprowadzonego na posiedzeniu Rady. Głosy oddane drogą korespondencyjną winny być podpisane przez członka oddającego głos - w przeciwnym przypadku uznane będą za nieważne. Ważnie oddanym głosem jest również głos oddany poprzez złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jeżeli tak sporządzona wiadomość z treścią uchwały wpłynie do Instytutu na adres poczty elektronicznej określony w Regulaminie Rady, najpóźniej przed planowaną godziną rozpoczęcia posiedzenia Rady.
8. Przewodniczący Rady może przewidzieć posiedzenie Rady w formie telekonferencji lub wideokonferencji. Uchwały podjęte na posiedzeniu Rady prowadzonym w formie telekonferencji lub wideokonferencji są ważne pod warunkiem podjęcia ich zgodnie z wymogami wskazanymi w ust. 2 oraz podpisania ich przez członków Rady biorących udział w posiedzeniu, w terminie 30 dni od dnia zakończenia posiedzenia. Uchwały podjęte na posiedzeniu Rady prowadzonym w formie telekonferencji lub wideokonferencji obowiązują od dnia ich podjęcia, chyba że co innego wynika z treści uchwały.
9. Członek Rady może upoważnić innego członka Rady do udziału w posiedzeniu i głosowania za uchwałami w jego imieniu; upoważnienie dokonywane jest w formie pisemnej lub w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Pełnomocnictwo musi wpłynąć do siedziby Instytutu lub na adres poczty elektronicznej określony w Regulaminie Rady, najpóźniej przed planowaną godziną rozpoczęcia posiedzenia Rady. Przepis ust. 7 zdanie 6 stosuje się odpowiednio.
ROZDZIAŁ V
NADZÓR
§ 11. 1. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister w formach przewidzianych przepisami prawa, a także Założyciele w formach przewidzianych Statutem i Umową Założycielską.
2. Dyrektor przedstawia każdemu z Założycieli i Radzie sprawozdanie roczne z działalności Instytutu oraz roczny plan działalności wraz z planem finansowym.
3. Każdy z Założycieli i Rada może żądać udzielenia przez Dyrektora bieżącej informacji o działalności Instytutu, w tym o stanie Instytutu oraz jego podmiotu zależnego.
4. Każdy z Założycieli i Rada może żądać udzielenia przez Dyrektora wyjaśnień w zakresie przedstawionych sprawozdań oraz planów działalności i planów finansowych, a w razie ich niekompletności Rada oraz każdy z Założycieli może żądać uzupełnienia sprawozdań oraz planów działalności i planów finansowych.
5. Udzielenie informacji i wyjaśnień nie może naruszać przepisów prawa, w szczególności w zakresie ochrony danych osobowych i ochrony informacji niejawnych, a także nie może prowadzić do naruszenia bezpieczeństwa zbiorów.
6. W celu zbadania uchybień stwierdzonych w wyniku czynności, o których mowa w ust. 3 i 4, Założyciele mogą powołać, z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady, komisję nadzorczą. Członkowie komisji zostaną wybrani spośród kandydatów zgłoszonych przez Radę oraz Założycieli. Przepis § 9 ust. 5 stosuje się odpowiednio. Szczegółowy tryb prac komisji nadzorczej określa Regulamin Rady.
7. W przypadku stwierdzenia przez komisję, o której mowa w ust. 6, istotnych uchybień w działalności Instytutu, komisja zwraca się do Założycieli z wnioskiem o podjęcie stosownych działań, rekomendując przy tym sposób usunięcia przyczyn i skutków tych uchybień.
ROZDZIAŁ VI
GOSPODARKA FINANSOWA INSTYTUTU
§ 12. 1. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w Ustawie.
2. Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji Ministra.
3. Majątek Instytutu może być wykorzystywany jedynie dla realizacji zadań statutowych.
4. Środki niezbędne do prowadzenia działalności Instytutu zapewniają Założyciele w sposób określony w Umowie Założycielskiej.
5. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Kopię zatwierdzonego sprawozdania Dyrektor przekazuje pozostałym Założycielom.
6. Przychodami Instytutu są:
1) środki przekazywane przez Ministra w formie dotacji podmiotowej i celowej;
2) środki przekazywane przez Założycieli;
3) środki przekazywane przez Prezesa Rady Ministrów oraz właściwych ministrów w formie dotacji celowych, przewidziane odrębnymi przepisami prawa;
4) środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;
5) przychody z prowadzonej działalności dodatkowej;
6) przychody ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
7) przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
8) spadki, zapisy i darowizny otrzymane od osób fizycznych i prawnych;
9) inne środki przewidziane i dopuszczone odrębnymi przepisami prawa.
ROZDZIAŁ VII
DZIAŁALNOŚĆ DODATKOWA
§ 13. 1. W celu finansowania swej działalności Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie wpłynie negatywnie na realizowanie działalności Instytutu, określonej w § 3 i 4.
2. Działalność dodatkowa, określona w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1) sprzedaży publikacji, rozpowszechniania wydawnictw oraz pamiątek;
2) realizacji wydarzeń kulturalnych, naukowych, edukacyjnych, projekcji, spektakli i konferencji;
3) wynajmu pomieszczeń oraz sprzętu;
4) usług w zakresie małej gastronomii.
3. Środki uzyskane z działalności dodatkowej mogą być wykorzystane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej Instytutu.
ROZDZIAŁ VIII
POŁĄCZENIE, PODZIAŁ, LIKWIDACJA INSTYTUTU
§ 14. Połączenia lub podziału Instytutu może dokonywać Minister w uzgodnieniu z pozostałymi Założycielami na warunkach i w trybie przewidzianym w Ustawie.
§ 15. 1. Minister może zlikwidować Instytut na warunkach i w trybie przewidzianym w Ustawie oraz Umowie Założycielskiej.
2. Likwidatora Instytutu powołuje i odwołuje Minister po zasięgnięciu opinii pozostałych Założycieli, z dniem wydania aktu o likwidacji.
3. Z dniem powołania likwidatora Minister odwołuje Dyrektora. Opinia pozostałych Założycieli nie jest wymagana.
4. Do likwidatora stosuje się przepisy i postanowienia dotyczące Dyrektora i nadzoru, chyba że postanowienia niniejszego rozdziału stanowią inaczej.
5. W granicach swoich kompetencji, określonych w niniejszym rozdziale, likwidator ma prawo prowadzenia spraw Instytutu i jego reprezentowania.
6. Likwidator sporządza bilans na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji wraz ze sprawozdaniem ze swej działalności. W przypadku gdy likwidacja trwa dłużej niż rok, sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem ze swej działalności likwidator sporządza na dzień kończący każdy rok kalendarzowy i przedstawia Założycielom.
7. Likwidacja Instytutu pociąga za sobą konieczność uprzedniej likwidacji podmiotu zależnego. Zasady likwidacji podmiotu zależnego reguluje prawnie wiążący dokument określający ustrój, organizację i zakres jego działalności, z uwzględnieniem właściwych przepisów prawa Republiki Francuskiej.
8. Likwidator powinien podjąć czynności likwidacyjne, w szczególności:
1) zakończyć sprawy bieżące Instytutu;
2) ściągnąć wierzytelności, o ile nie spowoduje to nadmiernej przewlekłości w zakończeniu likwidacji;
3) wypełnić zobowiązania w zakresie, w którym pozwalają na to środki Instytutu;
4) doprowadzić do zwrotu Instytutowi obiektów wchodzących w skład zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu, które były przedmiotem użyczenia, depozytu lub podobnych stosunków prawnych;
5) doprowadzić do likwidacji podmiotu zależnego;
6) upłynnić stanowiący własność Instytutu majątek, który może zostać zbyty bez szkody dla Biblioteki Polskiej w Paryżu i o ile nie zostanie on przejęty przez Założycieli w trybie przewidzianym Umową Założycielską, z zastrzeżeniem § 4 ust. 12 Umowy Założycielskiej;
7) wydać właścicielom materiały i obiekty stanowiące zbiory Biblioteki Polskiej w Paryżu, a także dokumenty, udostępnione Instytutowi przez Akademię i THL w ramach Umowy depozytu i dzierżawy, przy czym wydanie zostanie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym, w którym właściciele zgłoszą wszelkie zastrzeżenia i roszczenia pod rygorem utraty prawa powoływania się na nie w późniejszym czasie;
8) wydać podmiotom uprawnionym inne rzeczy, które znajdowały się w posiadaniu lub dzierżeniu Instytutu, przy czym wydanie zostanie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym, w którym właściciele zgłoszą wszelkie zastrzeżenia i roszczenia pod rygorem utraty prawa powoływania się na nie w późniejszym czasie;
9) wydać właścicielowi nieruchomość przy 6, Quai d'Orléans w Paryżu, przy czym wydanie zostanie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym, w którym właściciel zgłosi wszelkie zastrzeżenia i roszczenia pod rygorem utraty prawa powoływania się na nie w późniejszym czasie.
9. Nowe działania mogą być podejmowane tylko wówczas, gdy to jest potrzebne do ukończenia spraw w toku. W szczególności nie mogą być użyczane przez Instytut obiekty wchodzące w skład zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu.
10. Przed zamknięciem likwidacji likwidator sporządzi wykaz zobowiązań i wierzytelności oraz innych składników mienia Instytutu podlegających przejęciu przez Założycieli i przedstawi Założycielem celem zatwierdzenia.
11. W sprawozdaniu na zakończenie likwidacji likwidator przedstawi Założycielom w szczególności informację o sposobie zapewnienia należytej opieki i bezpieczeństwa Biblioteki Polskiej w Paryżu.
12. Wykreślenie Instytutu z rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra jest dokonywane zgodnie z Ustawą, na podstawie aktu o likwidacji Instytutu wydanego przez Ministra po zakończeniu czynności likwidacyjnych i zatwierdzeniu sprawozdania likwidatora.
ROZDZIAŁ IX
ZMIANA STATUTU INSTYTUTU
§ 16. Zmiany Statutu dokonuje Minister w uzgodnieniu z pozostałymi Założycielami.