Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-03-20 do 2023-09-14
Wersja archiwalna od 2021-03-20 do 2023-09-14
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 14 sierpnia 2019 r.
w sprawie nadania statutu Muzeum – Dom Rodziny
Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej
(w organizacji)
(ostatnia zmiana: DUMKDNiS. z 2021 r., poz. 22) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2019 r. poz. 917) oraz art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115 i 730) zarządza się, co następuje:
§ 1. Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej (w organizacji) nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).
Załącznik do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 14 sierpnia 2019 r. (poz. 83)
Statut
Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej
(w organizacji) [1]
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej (w organizacji), zwane dalej „Muzeum”, jest instytucją kultury prowadzoną jako wspólna instytucja kultury ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej „Ministrem”, i Miasta Ostrów Mazowiecka, zwanego dalej „Miastem”, działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2019 r. poz. 917), zwanej dalej „ustawą o muzeach”;
2) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115 i 730), zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”;
3) umowy w sprawie prowadzenia jako wspólnej instytucji kultury pod nazwą Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej (w organizacji), zawartej dnia 27 grudnia 2016 r., zwanej dalej „umową”;
4) statutu.
§ 2. Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
§ 3. 1. Siedzibą Muzeum jest Ostrów Mazowiecka.
2. Terenem działania Muzeum jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
§ 4. Muzeum może używać nazwy skróconej w brzmieniu: „Muzeum – Dom Rodziny Pileckich”.
Rozdział 2
Zakres działania Muzeum
§ 5. Do zakresu działania Muzeum należy:
1) przedstawienie postaci i dokonań rotmistrza Witolda Pileckiego na tle historycznym, zachowanie i opieka nad materialnym i niematerialnym dziedzictwem związanym z jego życiem i działalnością oraz upowszechnianie reprezentowanych przez niego wartości i tradycji idei niepodległościowej Rzeczypospolitej;
2) inspirowanie inicjatyw kulturalnych i obywatelskich, rozwijanie świadomości narodowej i historycznej;
3) dokumentowanie i upowszechnianie dziejów Ziemi Ostrowskiej i Północno-Wschodniego Mazowsza, ze szczególnym uwzględnieniem zabytków nieruchomych Ostrowi Mazowieckiej;
4) zorganizowanie wystawy stałej.
§ 6. 1. Muzeum gromadzi zbiory związane z życiem i działalnością rotmistrza Witolda Pileckiego oraz dziejami Ziemi Ostrowskiej i Północno-Wschodniego Mazowsza.
2. Muzeum gromadzi następujące rodzaje zbiorów:
1) pamiątki związane z postacią rotmistrza Witolda Pileckiego i jego rodziną oraz ich powiązaniami z miastem Ostrów Mazowiecka;
2) materiały fotograficzne;
3) materiały audiowizualne;
4) materiały rękopiśmienne.
§ 7. Muzeum prowadzi działalność w szczególności przez:
1) gromadzenie zbiorów w statutowo określonym zakresie;
2) przechowywanie, zabezpieczanie i konserwację zgromadzonych zbiorów, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo oraz dostęp do celów naukowych, edukacyjnych i ekspozycyjnych;
3) inwentaryzowanie i katalogowanie zgromadzonych zbiorów;
4) zabezpieczanie i konserwację poddanych jego opiece zabytków nieruchomych;
5) użyczanie i przyjmowanie zbiorów w depozyt;
6) udostępnianie zbiorów i materiałów dokumentacyjnych oraz udzielanie informacji do celów naukowo-badawczych i popularyzatorskich;
7) opracowywanie i organizowanie wystaw czasowych w kraju i za granicą;
8) organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej, naukowej, edukacyjnej i popularyzatorskiej, związanej z postacią rotmistrza Witolda Pileckiego;
9) organizowanie koncertów, pokazów filmowych i multimedialnych;
10) inicjowanie, wspieranie i prowadzenie projektów związanych z zakresem swojej działalności;
11) opracowywanie i rozpowszechnianie publikacji naukowych i popularnonaukowych, z zakresu swojej działalności;
12) prowadzenie biblioteki fachowej i archiwum;
13) popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
14) współpracę w organizowaniu uroczystości o charakterze państwowym i narodowym, a także dyplomatycznym, społecznym, naukowym, artystycznym i kulturalnym, przyczyniających się do kształtowania pozytywnego wizerunku Polski;
15) korzystanie z wolontariatu;
16) organizowanie lub współorganizowanie spotkań, zjazdów i konferencji, związanych z zakresem działalności Muzeum;
17) współpracę z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją państwową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty, mediami, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.
Rozdział 3
Organy nadzorujące, organ zarządzający oraz organy doradcze
i sposób ich powoływania
§ 8. Bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem Muzeum pełni Minister, a Miasto – w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów, umowy i statutu.
§ 9. 1. Muzeum zarządza Dyrektor, powoływany i odwoływany przez Ministra w uzgodnieniu z Miastem, w trybie i na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i postanowieniach umowy.
2. Dyrektor reprezentuje Muzeum na zewnątrz, odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) organizowanie działalności Muzeum, w tym nadzór nad przygotowaniem otwarcia wystawy stałej;
2) nadzór nad majątkiem Muzeum;
3) przedstawianie właściwym instytucjom, Ministrowi i Miastu, planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych;
4) wydawanie zarządzeń;
5) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec zatrudnionych w Muzeum pracowników;
6) sprawowanie kontroli zarządczej w Muzeum;
7) wykonywanie uprawnień przewidzianych dla podmiotu, który utworzył bibliotekę, określonych w odrębnych przepisach;
8) tworzenie warunków umożliwiających planowanie i realizowanie w Muzeum zadań w obszarze zarządzania kryzysowego, określonych odrębnymi przepisami.
§ 9a. 1. Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy zastępcy.
2. Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor po uzgodnieniu z Ministrem i Miastem.
§ 10. 1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum.
2. Członków Rady Muzeum powołuje, w tym czterech kandydatów wskazanych przez Ministra i dwóch wskazanych przez Miasto, i odwołuje Minister.
3. Rada Muzeum składa się z 13 członków.
4. Rada Muzeum działa w zakresie określonym w art. 11 ustawy o muzeach.
§ 11. 1. Dyrektor może tworzyć, z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy zatrudnionych w Muzeum muzealników, kolegia doradcze o charakterze stałym lub dla realizacji konkretnego zadania. Powołując kolegium Dyrektor określa przedmiot jego działania.
2. W skład kolegium doradczego wchodzą osoby powołane przez Dyrektora spośród pracowników Muzeum lub spoza ich grona.
3. Kolegium doradcze działa na posiedzeniach zwoływanych przez Dyrektora.
4. Posiedzeniom kolegium doradczego przewodniczy przewodniczący kolegium, a w razie jego nieobecności – zastępca przewodniczącego. Przewodniczącego kolegium i jego zastępcę wybierają członkowie kolegium ze swojego grona.
5. Do odbycia posiedzenia kolegium doradczego jest wymagana obecność co najmniej połowy składu kolegium, w tym przewodniczącego kolegium albo jego zastępcy.
6. Kolegium doradcze wyraża opinie w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego kolegium albo zastępcy przewodniczącego kolegium.
7. Z posiedzenia kolegium doradczego sporządza się protokół, który zawiera porządek posiedzenia, nazwiska obecnych członków kolegium oraz opinie zgłoszone podczas posiedzenia.
8. Protokół podpisują obecni na posiedzeniu członkowie kolegium doradczego.
9. Protokół jest przekazywany Dyrektorowi.
§ 12. Organizację wewnętrzną Muzeum określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Ministra i opinii Miasta oraz opinii działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa Muzeum
§ 13. 1. Nadzór nad gospodarką finansową Muzeum sprawuje Minister i Miasto.
2. Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
3. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest roczny plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji Ministra i Miasta.
4. Muzeum sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869).
5. Dyrektor zapewnia terminowe i zgodne z przepisami sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, które podlega badaniu przez firmę audytorską. Organem zatwierdzającym roczne sprawozdanie finansowe jest Minister.
6. Kopię zatwierdzonego sprawozdania, o którym mowa w ust. 5, Dyrektor przekazuje Miastu.
7. Muzeum składa Ministrowi i Miastu sprawozdania każdorazowo na żądanie, w tym zgodnie z programem badań statystycznych.
8. Dyrektor składa do Ministra oraz do Miasta dokumenty dotyczące planowania działalności bieżącej i inwestycyjnej oraz dokumenty sprawozdawcze z wykonania zadań ujętych w planach w zakresie rzeczowym i finansowym, w terminach zgodnych z obowiązującymi u Ministra i Miasta procedurami nadzoru.
9. Przy zbywaniu środków trwałych Muzeum, innych niż muzealia, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2152).
§ 14. 1. Źródłami finansowania działalności Muzeum są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
2. Minister i Miasto przekazują Muzeum dotacje:
1) podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2) celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3) celowe na realizację wskazanych zadań i programów.
§ 15. 1. Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach, w zakresie:
1) wykonywania ekspertyz;
2) usług konserwatorskich;
3) usług fotograficznych;
4) usług wydawniczych;
5) usług związanych z obsługą ruchu turystycznego;
6) sprzedaży publikacji i pamiątek;
7) wynajmu pomieszczeń;
8) wykonywania zleconych usług w celu zorganizowania spotkań, konferencji, narad, konkursów oraz wystaw;
9) odpłatnego udostępniania zbiorów dla celów innych niż zwiedzanie.
2. Dochód z działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 1, wykorzystuje się w celu finansowania działalności statutowej Muzeum.
§ 16. 1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do składania oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków finansowych i majątkowych jest uprawniony Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych, podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 17. Likwidacja Muzeum może nastąpić w trybie określonym w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, z uwzględnieniem postanowień umowy.
§ 18. Połączenia lub podziału Muzeum może dokonać Minister i Miasto w trybie i na zasadach przewidzianych w obowiązujących przepisach oraz z uwzględnieniem postanowień umowy.
§ 19. Zmian statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 19 marca 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej (w organizacji) (Dz.U.MKDNiS. poz. 22). Zmiana weszła w życie 20 marca 2021 r.