Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-12-21 do 2018-12-14
Wersja archiwalna od 2017-12-21 do 2018-12-14
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 21 grudnia 2017 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Solidarności i Męstwa
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o Instytucie Solidarności i Męstwa (Dz. U. poz. 2303) zarządza się, co następuje:
§ 1. Instytutowi Solidarności i Męstwa nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 21 grudnia 2017 r.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321)
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 21 grudnia 2017 r. (poz. 90)
STATUT INSTYTUTU SOLIDARNOŚCI I MĘSTWA
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Instytut Solidarności i Męstwa, zwany dalej „Instytutem”, jest instytutem badawczym działającym na podstawie:
1) ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o Instytucie Solidarności i Męstwa (Dz. U. poz. 2303), zwanej dalej „ustawą”;
2) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158, 1452 i 2201), zwanej dalej „ustawą o instytutach badawczych”;
3) niniejszego Statutu.
§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Instytut w swej działalności używa pieczęci zawierającej w treści nazwę i adres. Do szczególnych celów Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłych – dużej i małej z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą: „Instytut Solidarności i Męstwa” w otoku.
§ 3. Cel i zadania Instytutu określa ustawa.
§ 4. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „ministrem”.
Rozdział II
Organy Instytutu
§ 5. 1. Organami Instytut są:
1) Dyrektor Instytutu, zwany dalej „Dyrektorem”;
2) Rada Pamięci.
2. Dyrektor kieruje pracami Instytutu i reprezentuje Instytut na zewnątrz. Zadania oraz tryb powoływania Dyrektora określa ustawa.
3. Rada Pamięci jest organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora.
4. Rada Pamięci składa się z nie mniej niż siedmiu i nie więcej niż jedenastu członków, powoływanych i odwoływanych przez ministra spośród osób wyróżniających się wysokimi walorami moralnymi oraz wiedzą z zakresu historii Polski i Narodu Polskiego. Kandydatów na członków Rady Pamięci mogą przedstawiać ministrowi w szczególności Dyrektor, organizacje społeczne, w tym organizacje kombatanckie i osób represjonowanych, oraz grupy obywateli.
5. Do zadań Rady Pamięci należy:
1) opiniowanie inicjatyw o nadanie osobom, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, Medalu Virtus et Fraternitas, Krzyża Wschodniego, Krzyża Zachodniego oraz innych odznaczeń, orderów lub wyróżnień;
2) opiniowanie planów działania Instytutu;
3) opiniowanie regulaminu organizacyjnego;
4) opiniowanie rocznego planu finansowego;
5) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych oraz rocznych sprawozdań z działalności Instytutu;
6) opiniowanie podziału zysku Instytutu;
7) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego tych pracowników;
8) wybór elektorów uprawnionych do wyboru członków Rady Głównej Instytutów Badawczych;
9) wykonywanie innych kompetencji określonych w niniejszym Statucie.
6. Rada Pamięci jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu.
7. Rada Pamięci wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady Pamięci.
8. Rada Pamięci działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
9. Funkcja przewodniczącego Rady Pamięci nie może być łączona z funkcją Dyrektora, jego zastępcy lub głównego księgowego.
10. W posiedzeniach Rady Pamięci biorą udział: Dyrektor oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady Pamięci.
11. Członkowie Rady Pamięci mogą brać udział w posiedzeniach Rady za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz głosować za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
12. Pierwsze posiedzenie Rady Pamięci zwołuje, po powołaniu członków Rady Pamięci, Dyrektor.
Rozdział III
Organizacja pracy Instytutu
§ 6. Szczegółową strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Pamięci oraz zakładowych organizacji związkowych.
§ 7. 1. Dyrektor kieruje Instytutem przy pomocy zastępców Dyrektora, w tym zastępcy do spraw naukowych, kierowników komórek organizacyjnych oraz głównego księgowego.
2. Zastępcy Dyrektora są powoływani i odwoływani przez ministra. Dyrektor ustala zakres zadań zastępców oraz wyznacza im zakres, w jakim sprawują nadzór nad komórkami organizacyjnymi Instytutu.
3. W czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków zastępuje go wskazany zastępca Dyrektora.
4. Głównego księgowego oraz pozostałych pracowników Instytutu zatrudnia Dyrektor.
5. Dyrektor Instytutu może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, oraz innych pracowników Instytutu do załatwiania w jego imieniu spraw w ustalonym zakresie.
Rozdział IV
Zasady gospodarki finansowej Instytutu
§ 8. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określnych w ustawie i ustawie o instytutach badawczych.
§ 9. Rodzaje przychodów Instytutu określa ustawa.
§ 10. W Instytucie istnieją następujące fundusze:
1) fundusz statutowy;
2) fundusz rezerwowy;
3) zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, który tworzy się na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2191);
4) inne fundusze, jeżeli obowiązek ich utworzenia wynika z odrębnych przepisów.
§ 11. Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany na okres roku obrotowego. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
§ 12. 1. Instytut prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie oraz ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 i 2290).
2. Instytutu prowadzi działalność, o której mowa w ust. 1, w zakresie:
1) komercjalizacji wyników prowadzonych badań;
2) działalności szkoleniowej;
3) wynajmu pomieszczeń.
Rozdział V
Pracownicy
§ 13. 1. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk, określa ustawa i ustawa o instytutach badawczych, a w sprawach nieuregulowanych w tych ustawach Kodeks pracy i inne obowiązujące przepisy prawa pracy.
2. Zatrudnienie pracownika naukowego w Instytucie jest poprzedzone konkursem.
3. Dyrektor zarządza konkurs na stanowisko pracownika naukowego oraz powołuje komisję konkursową.
4. Zadaniem komisji konkursowej jest:
1) ustalenie szczegółowych kryteriów oceny przydatności kandydata oraz liczby punktów przyznawanych za spełnienie przez kandydata poszczególnych kryteriów;
2) przeprowadzenie konkursu;
3) dokonanie oceny końcowej kandydatów;
4) podjęcie uchwały w sprawie wyłonienia kandydata na stanowisko pracownika i zawiadomienie kandydata o wynikach konkursu;
5) przedstawienie Dyrektorowi kandydata na stanowisko pracownika;
6) przekazanie Dyrektorowi sprawozdania i dokumentacji z przebiegu konkursu.
5. Pracami komisji konkursowej kieruje jej przewodniczący.
6. Komisja konkursowa, w terminie siedmiu dni od dnia powołania, zamieszcza ogłoszenie o konkursie w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Instytutu, na stronie internetowej Instytutu, w Biuletynie Informacji Publicznej, a także na stronie podmiotowej ministra w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
7. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin składania zgłoszeń, o którym mowa w ust. 8.
8. Termin składania zgłoszeń do konkursu na stanowisko pracownika wynosi 14 dni liczonych od dnia następującego po dniu ukazania się ogłoszenia o konkursie. O zachowaniu terminu decyduje data wpływu zgłoszenia.
9. Wyniki konkursu na stanowisko pracownika są niezwłocznie ogłaszane na stronie internetowej Instytutu i w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Instytutu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rozdział VI
Komisja Dyscyplinarna w Instytucie
§ 14. 1. Zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu określa ustawa o instytutach badawczych.
2. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych orzekają organy określone w art. 54-55 ustawy o instytutach badawczych:
1) w pierwszej instancji – Komisja Dyscyplinarna w Instytucie w składzie 3 członków;
2) w drugiej instancji – Komisja Dyscyplinarna do spraw pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów przy ministrze właściwym do spraw nauki w składzie 3 członków.
3. Komisja Dyscyplinarna, o której mowa w ust. 2 pkt 1, pochodzi z wyboru. Wyboru członków Komisji Dyscyplinarnej dokonuje Rada Pamięci spośród pracowników Instytutu.
4. Rzecznika dyscyplinarnego w Instytucie powołuje Rada Pamięci.
5. Kadencja rzecznika dyscyplinarnego powoływanego przez Radę Pamięci trwa cztery lata.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 15. Zmiany niniejszego Statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.