Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-11-22
Wersja aktualna od 2017-11-22
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 21 listopada 2017 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zarządza się, co następuje:
§ 1. Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzania Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 21 listopada 2017 r. (poz. 77)
STATUT
NARODOWEGO INSTYTUTU ARCHITEKTURY I URBANISTYKI
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury utworzoną zarządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 listopada 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki (Dz. Urz. MKiDN poz. 76) i działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";
2) niniejszego statutu.
2. Instytut może używać skróconej nazwy NIAiU.
§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Instytut może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3. 1. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
2. Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
3. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.
ROZDZIAŁ 2
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI INSTYTUTU
§ 4. 1. Do zakresu działalności Instytutu należy prowadzenie badań nad historyczną i współczesną architekturą, urbanistyką oraz planowaniem przestrzennym, upowszechnianie wiedzy z zakresu tych dyscyplin i wiedzy o dobrach kultury z nimi związanych, w tym prowadzenie działań edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych.
2. Działania objęte zakresem ust. 1, Instytut realizuje przez:
1) prowadzenie działalności badawczej, popularyzatorskiej i edukacyjnej służącej upowszechnianiu wiedzy z zakresu historycznej oraz współczesnej architektury, urbanistyki oraz planowania przestrzennego;
2) kształtowanie świadomości społecznej o dobrach kultury z zakresu architektury oraz urbanistyki z uwzględnieniem warunków i wymagań kompozycyjno-estetycznych, ochrony dziedzictwa kulturowego oraz wysokiej wartości artystycznej i historycznej;
3) podejmowanie czynności wspierających współpracę architektów i planistów z sektorem nauki, edukacji oraz studiami projektowymi, służących profesjonalizacji oraz doskonaleniu zawodowemu;
4) organizowanie oraz uczestnictwo w konferencjach, seminariach, sympozjach, warsztatach, wystawach i innych wydarzeniach w kraju i zagranicą;
5) opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych;
6) wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozwoju architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz włączania użytkowników przestrzeni publicznej w procesy projektowania i planowania;
7) realizowanie programów własnych oraz powierzonych do realizacji przez Ministra, mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;
8) organizowanie na zlecenie Ministra czynności związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów Ministra, w tym ogłaszanie i prowadzenie konkursów.
3. Instytut może realizować swoje zadania we współpracy z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, z przedstawicielami administracji krajowej i zagranicznej, wydawnictwami, instytucjami edukacyjnymi i naukowymi, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi podmiotami działającymi w dziedzinie kultury.
ROZDZIAŁ 3
STRUKTURA ORGANIZACYJNA INSTYTUTU
§ 5. 1. Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.
2. Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
3. Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
4. Tworzenie, łączenie oraz likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych Instytutu następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.
ROZDZIAŁ 4
ORGANY ZARZĄDZAJĄCE I DORADCZE INSTYTUTU
§ 6. Organami Instytutu są:
1) Dyrektor;
2) Rada Programowa, zwana dalej "Radą".
§ 7. 1. Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2) przygotowanie programów działania oraz planów finansowych na każdy rok kalendarzowy;
3) sporządzanie sprawozdań z działalności i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;
4) nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;
5) wydawanie zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.
4. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy.
5. Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po uzyskaniu opinii Ministra.
§ 8. 1. Rada Programowa jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.
2. W skład Rady wchodzi 7 członków, powoływanych spośród osób związanych z przedmiotem działania Instytutu.
3. Członków Rady powołuje na okres 4 lat Minister na wniosek Dyrektora.
4. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5. Członkowie Rady wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
6. Członkostwo w Radzie wygasa w czasie jej kadencji w razie:
1) zrzeczenia się członkostwa;
2) ubezwłasnowolnienia;
3) prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;
4) śmierci;
5) odwołania przez Ministra, z powodu choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków lub niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu lub regulaminu, o którym mowa w § 10 ust. 6.
7. W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie, Minister powołuje członków Rady zgodnie ze wskazaniami określonymi w ust. 2.
8. Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.
9. Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.
10. Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.
§ 9. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania Instytutu;
2) opiniowanie realizacji zadań Instytutu;
3) poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
4) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;
5) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.
§ 10. 1. Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
2. Posiedzenia Rady zwoływane są przez przewodniczącego Rady.
3. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
4. Posiedzenia nadzwyczajne są zwoływane na żądanie:
1) co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady;
2) Ministra;
3) Dyrektora.
5. Posiedzenia Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w Instytucie.
6. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.
ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I FINANSE INSTYTUTU
§ 11. Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.
§ 12. Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działania Instytutu.
§ 13. Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
§ 14. 1. Źródłami finansowania Instytutu są dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł, z zastrzeżeniem § 15.
2. Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w szczególności w formie dotacji:
1) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3) celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
§ 15. 1. Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną na zasadach określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.
2. Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:
1) produkcji i sprzedaży materiałów promocyjnych oraz publikacji, z zastrzeżeniem publikacji określonych w § 4 ust.2 pkt 5;
2) wynajmu nieruchomości i lokali;
3) usług eksperckich, doradczych i szkoleniowych.
3. Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej może zostać wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Instytutu.
§ 16. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.
ROZDZIAŁ 6
REPREZENTACJA INSTYTUTU
§ 17. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, uprawniony jest Dyrektor.
§ 18. 1. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.
2. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, z wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
ROZDZIAŁ 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 19. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
§ 20. Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.