Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rok 2017 poz. 52
Wersja aktualna od 2017-08-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rok 2017 poz. 52
Wersja aktualna od 2017-08-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)

z dnia 25 lipca 2017 r.

w sprawie nadania statutu Polskiej Operze Królewskiej

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U z 2017 r. poz. 862) zarządza się co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Polskiej Operze Królewskiej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2017 r.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).

Załącznik do Zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 25 lipca 2017 r. (poz. 52)

STATUT POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1

Polska Opera Królewska zwana dalej „Operą” jest państwową instytucją artystyczną, utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lipca 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury – Polskiej Opery Królewskiej (Dz. Urz. MKiDN poz. 51).

§ 2

Opera działa w szczególności na podstawie:

1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej „ustawą”;

2) niniejszego Statutu.

§ 3

1. Organizatorem Opery jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.

2. Opera podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.

3. Nadzór nad Operą sprawuje Minister.

4. Siedzibą Opery jest miasto stołeczne Warszawa.

5. Opera prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.

6. Opera realizuje wydarzenia artystyczne, popularyzatorskie i edukacyjne, tak w swojej siedzibie, jak i w miejscach o ograniczonym dostępie do kultury.

7. Opera może posługiwać się skróconą nazwą „Opera Królewska”.

ROZDZIAŁ II

Zakres działalności

§ 4

1. Przedmiotem działania Opery jest kształtowanie i upowszechnianie kultury muzycznej poprzez przygotowywanie, wystawianie, promowanie i popularyzowanie dzieł operowych, muzyki oratoryjnej, symfonicznej i kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów polskich, zwłaszcza repertuaru dawnych mistrzów, a także przywracanie do życia muzycznego zapomnianych dzieł muzyki polskiej.

2. Opera:

1) działa w oparciu o stały zespół artystyczny, składający się z profesjonalnych muzyków i śpiewaków;

2) współpracuje, w celu realizacji swoich zadań statutowych, ze środowiskami twórczymi i organizacjami społeczno-kulturalnymi w kraju i na świecie;

3) wspiera rozwój talentów młodych śpiewaków operowych;

4) działa na rzecz ochrony dziedzictwa kultury muzycznej, w tym utworów dawnej muzyki polskiej i światowej;

5) podejmuje i wspiera działania na rzecz tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi twórczości muzycznej i talentów artystycznych;

§ 5

Opera realizuje zadania, o których mowa w § 4, poprzez:

1) przygotowywanie i wystawianie dzieł operowych, muzyki oratoryjnej, symfonicznej i kameralnej;

2) przygotowywanie widowisk, koncertów, konferencji i spotkań, również poza siedzibą Opery;

3) prowadzenie działalności promocyjnej, popularyzatorskiej, edukacyjnej, związanej z polską i światową twórczością muzyczną, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł operowych i oratoryjnych;

4) prowadzenie działalności wydawniczej;

5) prowadzenie biblioteki muzycznej;

6) prowadzenie działalności impresaryjnej w zakresie krajowej i zagranicznej wymiany kulturalnej;

7) nawiązywanie współpracy i wymiany kulturalnej z osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i za granicą;

8) produkowanie filmów i nagrań audialnych lub audiowizualnych prób i widowisk realizowanych przez Operę.

§ 6

W celu realizacji zadań statutowych Opera może:

1) współpracować i podejmować wspólne działania z polskimi i zagranicznymi instytucjami artystycznymi, administracją rządową i samorządową, krajowymi i zagranicznymi instytucjami oświaty i kultury, ośrodkami naukowymi, organizacjami pozarządowymi, mediami, podmiotami gospodarczymi, a także innymi osobami i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej;

2) prowadzić działalność impresaryjną samodzielnie lub za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji;

3) realizować transmisje, nagrania radiowe, telewizyjne, fonograficzne i wideo, filmy oraz inne formy zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku;

4) prowadzić działalność edytorską i wydawniczą, w tym wydawać kasety audio i wideo, płyty oraz inne nośniki obrazu i dźwięku;

5) współdziałać z instytucjami szkolnictwa artystycznego i zawodowego, w celu zapewnienia sobie właściwie przygotowanych kadr;

6) organizować szkolenia, kursy, warsztaty, wystawy, seminaria, plenery artystyczne i inne formy związane z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną i artystyczną lub w nich uczestniczyć;

7) opracowywać, publikować i rozpowszechniać własne i obce wydawnictwa drukowane i multimedialne związane z zakresem swojej działalności.

ROZDZIAŁ III

Zarządzanie i organizacja

§ 7

1. Operą kieruje Dyrektor, zwany dalej „Dyrektorem”, którego powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.

2. Dyrektor kieruje Operą przy pomocy dwóch zastępców powoływanych i odwoływanych przez Dyrektora w uzgodnieniu z Ministrem.

3. Odwołanie zastępców dyrektora następuje w trybie właściwym dla ich powołania.

§ 8

Dyrektor zarządza działalnością Opery i reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 9

Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:

1) kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną Opery;

2) przygotowywanie programów działania i planów finansowych Opery na każdy rok budżetowy;

3) przygotowywanie planów repertuarowych na sezony artystyczne,

4) nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Opery,

5) sporządzanie sprawozdań z działalności i sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;

6) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Opery;

7) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej;

8) wydawanie wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i innych dokumentów wewnętrznych Opery;

9) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Opery oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Opery;

10) przedstawianie Ministrowi planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych;

11) wykonywanie uprawnień i obowiązków wynikających z ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach Dz. U. z 2012 r. poz. 642, z 2013 r. poz. 829 oraz z 2017 r. poz. 1086).

§ 10

1. Organizację wewnętrzną Opery, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, strukturę organizacyjną Opery, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych, zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej, zasady zastępowania osoby kierującej Operą w czasie jej nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Operze określa regulamin organizacyjny, nadawany przez Dyrektora z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.

2. Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.

§ 11

1. Dyrektor Opery dokonuje w imieniu Opery czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jej praw i obowiązków majątkowych.

2. Dyrektor Opery może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa zastępcy dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.

3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

ROZDZIAŁ IV

Organy doradcze

§ 12

1. Dyrektor może za zgodą Ministra utworzyć organ doradczy i opiniodawczy Opery – Radę Artystyczną, zwaną dalej „Radą”.

2. Do zadań Rady należy opiniowanie planów rozwoju Opery, planów repertuarowych, planów rozwoju kadr artystycznych.

3. W skład Rady wchodzi sześć osób.

4. Radę powołuje Dyrektor, przy czym połowę liczby członków Rady wskazuje Minister.

5. Członków Rady powołuje się na okres równy okresowi zatrudnienia Dyrektora.

6. Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:

a) zrzeczenia się,

b) śmierci,

c) choroby członka Rady trwale uniemożliwiającej sprawowanie w niej funkcji,

d) prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych lub ubezwłasnowolnienia,

e) odwołania przez Ministra, z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego Statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 10

7. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.

8. Rada wybiera spośród swojego grona Przewodniczącego, który kieruje pracami Rady i ją reprezentuje oraz Zastępcę Przewodniczącego, który kieruje pracami Rady pod nieobecność Przewodniczącego.

9. Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w sezonie artystycznym, przy czym pierwsze posiedzenie rady zwoływane jest przez Dyrektora.

10. Szczegółowy tryb i zakres działania Rady określa regulamin przyjęty przez Radę na pierwszym posiedzeniu.

ROZDZIAŁ V

Działalność dodatkowa

§ 13

1. Opera może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Opery.

2. Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:

1) produkcji i konserwacji środków inscenizacji, wyposażenia i środków trwałych,

2) organizacji i produkcji wydarzeń związanych z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną, kulturalną i artystyczną;

3) promocji, reklamy, public relations i badania rynku;

4) organizacji konferencji i wystaw;

5) sprzedaży wydawnictw, materiałów promocyjnych, wyrobów przemysłu kultury;

6) wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku.

3. Środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych.

ROZDZIAŁ VI

Gospodarka finansowa Opery

§ 14

Opera działa we własnym imieniu i na własny rachunek, gospodarując wydzieloną częścią mienia i zapewniając jego ochronę.

§ 15

1. Opera prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.

2. Majątek Opery może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów wynikających z zakresu działania Opery.

3. Podstawą gospodarki finansowej Opery jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Ministra. Plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

4. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta wyłonionego zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.

§ 16

Działalność Opery jest finansowana z:

1) przychodów z prowadzonej działalności.

2) dotacji z budżetu Państwa, w tym:

a) dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;

b) dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;

c) dotacji celowej na realizację wskazanych zadań i programów;

3) wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;

4) wpływów ze sprzedaży składników majątku ruchomego;

5) wpływów ze sprzedaży praw autorskich;

6) środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych źródeł;

7) wpływów z prowadzonej przez Operę działalności odpłatnej.

§ 17

Zaciągnięcie przez Operę kredytu lub pożyczki wymaga uzyskania zgody Ministra.

ROZDZIAŁ VII

Przepis końcowy

§ 18

1. Połączenia, podziału lub likwidacji Opery dokonuje Minister, na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.

2. Zmiany w statucie dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00