Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rok 2016 poz. 79
Wersja aktualna od 2016-12-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rok 2016 poz. 79
Wersja aktualna od 2016-12-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)

z dnia 30 grudnia 2016 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie realizacji działania kontroli zarządczej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1984) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. W zarządzeniu nr 38 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie realizacji działania kontroli zarządczej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 47) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć departamenty lub biura ministerstwa w rozumieniu zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 1 sierpnia 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 48);”;

2) w § 6 w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) w zakresie ministerstwa – zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. poz. 953);”;

3) w § 13 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Identyfikacji i analizy ryzyka w ministerstwie oraz określenia rodzaju reakcji na ryzyko, na potrzeby zarządzania ryzykiem w komórce organizacyjnej, dokonuje się, co najmniej raz w roku. Procedurę zarządzania ryzykiem w ministerstwie, określa załącznik nr 1 do zarządzenia.”;

4) w § 28 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

„1a) kierownicy jednostek organizacyjnych wchodzących w skład państwowej sieci archiwów oraz szkół i placówek artystycznych przekazują oświadczenie o stanie kontroli zarządczej odpowiednio Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych i Centrum Edukacji Artystycznej, w terminie określonym przez kierowników tych jednostek;”;

5) załącznik nr 1 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).

Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 30 grudnia 2016 r. (poz. 79)

PROCEDURA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM

1. Kierownicy komórek organizacyjnych ministerstwa są odpowiedzialni za zarządzanie ryzykiem w zakresie realizowanych zadań. Zarządzanie ryzykiem polega w szczególności na:

1) identyfikacji ryzyka;

2) ocenie ryzyka;

3) określeniu poziomu ryzyka;

4) zaplanowaniu i realizacji działań w celu obniżenia poziomu ryzyka.

2. Komórki organizacyjne ministerstwa dokonują analizy ryzyka, w szczególności: identyfikacji i oceny ryzyka, określenia poziomu istotności i wskazania działań w celu obniżenia poziomu ryzyka, zgodnie z arkuszem analizy ryzyka przekazanym przez Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli.

3. Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli przygotowuje wzorcowy arkusz analizy ryzyka służący do zebrania informacji, o których mowa w ust. 1, i przekazuje go komórkom organizacyjnym ministerstwa w terminie do końca stycznia.

4. Pierwszym etapem analizy ryzyka jest identyfikacja ryzyka, czyli wskazanie zdarzeń, które będą miały negatywny wpływ na realizację zadań komórki organizacyjnej.

5. Zidentyfikowane ryzyka są oceniane w zakresie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz skutków wystąpienia ryzyka na realizowane zadania. Oceny są dokonywane zgodnie z klasyfikacją przedstawioną w poniższych tabelach.

Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka powinno zostać ocenione w skali od 1 do 5 gdzie:

Ocena
prawdopodobieństwa (P)

Opis

1

Znikome

Zdarzenie objęte ryzykiem może wystąpić jedynie w wyjątkowych okolicznościach.

2

Mało prawdopodobne

Istnieje niewielkie prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia objętego ryzykiem.

3

Prawdopodobne

Zdarzenie objęte ryzykiem może wystąpić w określonych przypadkach.

4

Bardzo prawdopodobne

Wystąpienie zdarzenia objętego ryzykiem jest bardzo prawdopodobne.

5

Prawie pewne

Oczekuje się, że zdarzenie objęte ryzykiem wystąpi.

Ocena skutków wystąpienia ryzyka powinna zostać dokonana w skali od 1 do 5 gdzie:

Ocena skutków (S)

Opis

1

Nieznaczne

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje nieznaczną stratę finansową lub krótkotrwałe zakłócenia lub opóźnienie w wykonywaniu zadań. Nie wpływa na wizerunek. Skutki zdarzenia można łatwo usunąć.

2

Małe

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje niewielką stratę finansową, niewielkie zakłócenia lub opóźnienie w wykonywaniu zadań. Nie wpływa na reputację. Skutki zdarzenia można łatwo usunąć.

3

Średnie

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje znaczną stratę posiadanych zasobów, ma negatywny wpływ na efektywność działania, jakość wykonywanych zadań, reputację. Z wystąpieniem zdarzenia objętego ryzykiem może się wiązać trudny proces przywracania stanu poprzedniego.

4

Poważne

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje brak realizacji kluczowego zadania lub osiągnięcia konkretnego założonego celu, poważną stratę finansową i reputacji, ciężki uszczerbek na zdrowiu osób. Z wystąpieniem zdarzenia objętego ryzykiem wiąże się długotrwały i trudny proces przywracania stanu poprzedniego.

5

Katastrofalne

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje brak realizacji kluczowych zadań albo osiągania założonych celów – poważny uszczerbek w zakresie jakości wykonywanych zadań, poważna strata finansowa albo na reputacji, utratę życia osób. Z wystąpieniem zdarzenia objętego ryzykiem wiąże się długotrwały i trudny proces przywracania stanu poprzedniego.

6. Poziom ryzyka to wynik iloczynu oceny prawdopodobieństwa (P) i skutków (S) przyporządkowany zgodnie z poniższą tabelą.

Wynik (P x S)

Poziom ryzyka

1–5

Niski

6–9

Średni

10–16 oraz gdzie P=1 a S=5

Duży

20–25

Krytyczny

7. Działania podejmowane wobec ryzyka zależą od jego poziomu. Sposób postępowania dla określonych poziomów ryzyka przedstawia poniższa tabela.

Poziom ryzyka

Postępowanie z ryzykiem według kolejności rozważanych do podjęcia działań2)

Niski

Tolerowanie

Średni

1. Tolerowanie

2. Zapobieganie

Duży

1. Zapobieganie (w tym opis zaplanowanego działania)

2. Przeniesienie

3. Tolerowanie (w tym pisemne uzasadnienie)

4. Unikanie

Krytyczny

1. Zapobieganie (w tym opis zaplanowanego działania)

2. Przeniesienie (w tym opis zaplanowanego działania)

3. Tolerowanie (w tym pisemne uzasadnienie)

4. Unikanie

8. Wyniki zarządzania ryzykiem przedstawione w arkuszu, o którym mowa w ust. 2 oraz informacja o sposobie wykonania zaplanowanych w ubiegłym roku działań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, dla ryzyka o poziomie dużym i krytycznym, są przekazywane przez kierowników komórek organizacyjnych do dyrektora Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli w terminie do końca lutego.

9. Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli sporządza zbiorczą Analizę ryzyka w działalności Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z informacją o sposobie wykonania zaplanowanych w ubiegłym roku działań i przekazuje ją do akceptacji ministrowi za pośrednictwem dyrektora generalnego, w terminie do 20 marca.

10. Zatwierdzona Analiza ryzyka w działalności Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest przekazywana przez dyrektora Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli do wiadomości kierownikom komórek organizacyjnych.

11. Kierownik komórki organizacyjnej monitoruje ryzyka w realizowanych zadaniach, a w przypadku istotnego wzrostu dokonuje aktualizacji analizy ryzyka, a jej wyniki przekazuje dyrektorowi Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli.

2) Rodzaje działań:

Tolerowanie – akceptowanie ryzyka.

Zapobieganie – działania w celu zmniejszeniu poziomu ryzyka.

Przeniesienie – powierzenie ryzyka innemu podmiotowi np. ubezpieczenie.

Unikanie – zaprzestanie działań, które wiążą się z ryzykiem.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00