Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-12-30
Wersja aktualna od 2016-12-30
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 30 grudnia 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie realizacji działania kontroli zarządczej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1984) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu nr 38 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie realizacji działania kontroli zarządczej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 47) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć departamenty lub biura ministerstwa w rozumieniu zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 1 sierpnia 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 48);”;
2) w § 6 w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w zakresie ministerstwa – zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. poz. 953);”;
3) w § 13 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Identyfikacji i analizy ryzyka w ministerstwie oraz określenia rodzaju reakcji na ryzyko, na potrzeby zarządzania ryzykiem w komórce organizacyjnej, dokonuje się, co najmniej raz w roku. Procedurę zarządzania ryzykiem w ministerstwie, określa załącznik nr 1 do zarządzenia.”;
4) w § 28 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) kierownicy jednostek organizacyjnych wchodzących w skład państwowej sieci archiwów oraz szkół i placówek artystycznych przekazują oświadczenie o stanie kontroli zarządczej odpowiednio Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych i Centrum Edukacji Artystycznej, w terminie określonym przez kierowników tych jednostek;”;
5) załącznik nr 1 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 30 grudnia 2016 r. (poz. 79)
PROCEDURA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
1. Kierownicy komórek organizacyjnych ministerstwa są odpowiedzialni za zarządzanie ryzykiem w zakresie realizowanych zadań. Zarządzanie ryzykiem polega w szczególności na:
1) identyfikacji ryzyka;
2) ocenie ryzyka;
3) określeniu poziomu ryzyka;
4) zaplanowaniu i realizacji działań w celu obniżenia poziomu ryzyka.
2. Komórki organizacyjne ministerstwa dokonują analizy ryzyka, w szczególności: identyfikacji i oceny ryzyka, określenia poziomu istotności i wskazania działań w celu obniżenia poziomu ryzyka, zgodnie z arkuszem analizy ryzyka przekazanym przez Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli.
3. Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli przygotowuje wzorcowy arkusz analizy ryzyka służący do zebrania informacji, o których mowa w ust. 1, i przekazuje go komórkom organizacyjnym ministerstwa w terminie do końca stycznia.
4. Pierwszym etapem analizy ryzyka jest identyfikacja ryzyka, czyli wskazanie zdarzeń, które będą miały negatywny wpływ na realizację zadań komórki organizacyjnej.
5. Zidentyfikowane ryzyka są oceniane w zakresie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz skutków wystąpienia ryzyka na realizowane zadania. Oceny są dokonywane zgodnie z klasyfikacją przedstawioną w poniższych tabelach.
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka powinno zostać ocenione w skali od 1 do 5 gdzie:
Ocena | Opis | |
1 | Znikome | Zdarzenie objęte ryzykiem może wystąpić jedynie w wyjątkowych okolicznościach. |
2 | Mało prawdopodobne | Istnieje niewielkie prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia objętego ryzykiem. |
3 | Prawdopodobne | Zdarzenie objęte ryzykiem może wystąpić w określonych przypadkach. |
4 | Bardzo prawdopodobne | Wystąpienie zdarzenia objętego ryzykiem jest bardzo prawdopodobne. |
5 | Prawie pewne | Oczekuje się, że zdarzenie objęte ryzykiem wystąpi. |
Ocena skutków wystąpienia ryzyka powinna zostać dokonana w skali od 1 do 5 gdzie:
Ocena skutków (S) | Opis | |
1 | Nieznaczne | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje nieznaczną stratę finansową lub krótkotrwałe zakłócenia lub opóźnienie w wykonywaniu zadań. Nie wpływa na wizerunek. Skutki zdarzenia można łatwo usunąć. |
2 | Małe | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje niewielką stratę finansową, niewielkie zakłócenia lub opóźnienie w wykonywaniu zadań. Nie wpływa na reputację. Skutki zdarzenia można łatwo usunąć. |
3 | Średnie | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje znaczną stratę posiadanych zasobów, ma negatywny wpływ na efektywność działania, jakość wykonywanych zadań, reputację. Z wystąpieniem zdarzenia objętego ryzykiem może się wiązać trudny proces przywracania stanu poprzedniego. |
4 | Poważne | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje brak realizacji kluczowego zadania lub osiągnięcia konkretnego założonego celu, poważną stratę finansową i reputacji, ciężki uszczerbek na zdrowiu osób. Z wystąpieniem zdarzenia objętego ryzykiem wiąże się długotrwały i trudny proces przywracania stanu poprzedniego. |
5 | Katastrofalne | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje brak realizacji kluczowych zadań albo osiągania założonych celów – poważny uszczerbek w zakresie jakości wykonywanych zadań, poważna strata finansowa albo na reputacji, utratę życia osób. Z wystąpieniem zdarzenia objętego ryzykiem wiąże się długotrwały i trudny proces przywracania stanu poprzedniego. |
6. Poziom ryzyka to wynik iloczynu oceny prawdopodobieństwa (P) i skutków (S) przyporządkowany zgodnie z poniższą tabelą.
Wynik (P x S) | Poziom ryzyka |
1–5 | Niski |
6–9 | Średni |
10–16 oraz gdzie P=1 a S=5 | Duży |
20–25 | Krytyczny |
7. Działania podejmowane wobec ryzyka zależą od jego poziomu. Sposób postępowania dla określonych poziomów ryzyka przedstawia poniższa tabela.
Poziom ryzyka | Postępowanie z ryzykiem według kolejności rozważanych do podjęcia działań2) |
Niski | Tolerowanie |
Średni | 1. Tolerowanie 2. Zapobieganie |
Duży | 1. Zapobieganie (w tym opis zaplanowanego działania) 2. Przeniesienie 3. Tolerowanie (w tym pisemne uzasadnienie) 4. Unikanie |
Krytyczny | 1. Zapobieganie (w tym opis zaplanowanego działania) 2. Przeniesienie (w tym opis zaplanowanego działania) 3. Tolerowanie (w tym pisemne uzasadnienie) 4. Unikanie |
8. Wyniki zarządzania ryzykiem przedstawione w arkuszu, o którym mowa w ust. 2 oraz informacja o sposobie wykonania zaplanowanych w ubiegłym roku działań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, dla ryzyka o poziomie dużym i krytycznym, są przekazywane przez kierowników komórek organizacyjnych do dyrektora Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli w terminie do końca lutego.
9. Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli sporządza zbiorczą Analizę ryzyka w działalności Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z informacją o sposobie wykonania zaplanowanych w ubiegłym roku działań i przekazuje ją do akceptacji ministrowi za pośrednictwem dyrektora generalnego, w terminie do 20 marca.
10. Zatwierdzona Analiza ryzyka w działalności Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest przekazywana przez dyrektora Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli do wiadomości kierownikom komórek organizacyjnych.
11. Kierownik komórki organizacyjnej monitoruje ryzyka w realizowanych zadaniach, a w przypadku istotnego wzrostu dokonuje aktualizacji analizy ryzyka, a jej wyniki przekazuje dyrektorowi Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli.
|
2) Rodzaje działań:
Tolerowanie – akceptowanie ryzyka.
Zapobieganie – działania w celu zmniejszeniu poziomu ryzyka.
Przeniesienie – powierzenie ryzyka innemu podmiotowi np. ubezpieczenie.
Unikanie – zaprzestanie działań, które wiążą się z ryzykiem.