Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2019-11-21
Wersja aktualna od 2019-11-21
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 12 maja 2016 r.
w sprawie nadania statutu Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego
(ostatnia zmiana: DUMKiDN. z 2019 r., poz. 102)
Na podstawie art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987, z 2015 r. poz. 1505 oraz z 2016 r. poz. 352) i art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z 2014 r. poz. 423 oraz z 2015 r. poz. 337 i 1505) zarządza się, co następuje:
§ 1.Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego nadaje się statut w brzmieniu określonym w załączniku do zarządzenia.
§ 2.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 12 maja 2016 r. (poz. 27)
STATUT MUZEUM JANA PAWŁA II I PRYMASA WYSZYŃSKIEGO [1]
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, zwane dalej „Muzeum”, działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987, z 2015 r. poz. 1505 oraz z 2016 r. poz. 352), zwanej dalej „ustawą o muzeach”;
2) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z 2014 r. poz. 423 oraz z 2015 r. poz. 337 i 1505), zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”;
3) umowy o utworzeniu instytucji kultury pod nazwą Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, zawartej w dniu 11 kwietnia 2016 r., zwanej dalej „Umową”;
4) statutu.
§ 2. Muzeum jest utworzone przez Archidiecezję Warszawską, zwaną dalej „Archidiecezją”, oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanego dalej „Ministrem”.
§ 3. Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 96/2016.
§ 4. 1. Siedzibą Muzeum jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Terenem działania Muzeum jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
§ 5. Muzeum używa pieczęci z nazwą Muzeum w brzmieniu: „Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego”.
Rozdział 2
Zakres działania Muzeum oraz zakres i rodzaj gromadzonych zbiorów
§ 6. Do zakresu działania Muzeum należy prowadzenie działalności o charakterze kulturalnym, naukowym i edukacyjnym, w zakresie historii Polski i Kościoła Katolickiego w XX i XXI w., ze szczególnym uwzględnieniem postaci Jana Pawła II i prymasa Stefana kardynała Wyszyńskiego.
§ 7. Muzeum prowadzi działalność w szczególności przez:
1) prowadzenie prac programowych, adaptacyjnych i budowlanych, związanych z przygotowaniem docelowej powierzchni wystawienniczej;
2) gromadzenie zbiorów, zabytków oraz materiałów dokumentacyjnych w statutowo określonym zakresie;
3) przechowywanie gromadzonych zbiorów i zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
4) konserwowanie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów oraz materiałów dokumentacyjnych;
5) organizowanie wystaw stałych i czasowych;
6) użyczanie i przyjmowanie w depozyt zabytków i zbiorów;
7) prowadzenie działalności popularyzatorskiej;
8) prowadzenie działalności wydawniczej, w tym opracowywanie, publikowanie i rozpowszechnianie wydawnictw naukowych i popularnonaukowych, z zakresu swojej działalności;
9) prowadzenie działalności artystycznej;
10) prowadzenie biblioteki fachowej i archiwum;
11) inspirowanie inicjatyw kulturalnych, obywatelskich, związkowych, samorządowych, narodowych, europejskich i o wymiarze uniwersalnym;
12) współpracę z muzeami, administracją rządową i samorządową, instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.
§ 8. Muzeum gromadzi zbiory w zakresie dziedzictwa i przesłania życia papieża Jana Pawła II i prymasa Stefana kardynała Wyszyńskiego, ujętych na tle historii Polski, szczególnie Warszawy i świata w kontekście historycznym, społecznym i religijnym.
§ 9. Muzeum gromadzi w szczególności następujące rodzaje zbiorów:
1) fotografie;
2) malarstwo;
3) grafikę;
4) rzeźby;
5) materiały audiowizualne;
6) kolekcje filatelistyczne, numizmatyczne i medalierskie;
7) szaty i naczynia liturgiczne;
8) przedmioty kultu religijnego;
9) książki i czasopisma;
10) artefakty związane z historią Polski, Warszawą i Kościołem Katolickim.
Rozdział 3
Organy nadzorujące i organ zarządzający oraz organy doradcze i sposób ich powoływania
§ 10. Nadzór nad Muzeum sprawuje Arcybiskup Metropolita Warszawski i Minister.
§ 11. 1. Muzeum zarządza Dyrektor, którego powołuje na czas określony Minister, w uzgodnieniu z Arcybiskupem Metropolitą Warszawskim po uprzedniej akceptacji kandydata na to stanowisko przez Arcybiskupa Metropolitę Warszawskiego, w trybie i na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Dyrektora odwołuje Minister w uzgodnieniu z Arcybiskupem Metropolitą Warszawskim, w trybie i na zasadach przewidzianych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
3. Dyrektor reprezentuje Muzeum na zewnątrz, odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
4. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) nadzór nad zbiorami Muzeum i ich ewidencjonowaniem;
2) sporządzanie i przedstawianie Archidiecezji i Ministrowi oraz właściwym instytucjom programów działania, planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań finansowych oraz wniosków inwestycyjnych;
3) nadzór nad redakcją wydawnictw muzealnych;
4) wydawanie zarządzeń;
5) wykonywanie uprawnień przewidzianych dla podmiotu, który utworzył bibliotekę, określonych w odrębnych przepisach;
6) zawieranie i rozwiązywanie umów, w tym umów o pracę z pracownikami Muzeum, oraz podejmowanie decyzji wynikających ze stosunku pracy;
7) realizacja w Muzeum zadań w obszarze zarządzania kryzysowego oraz zadań w obszarze spraw obronnych, określonych odrębnymi przepisami.
§ 12. 1. Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy dwóch zastępców.
2. Zastępcy są powoływani i odwoływani przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Arcybiskupa Metropolity Warszawskiego i Ministra.
§ 13. 1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum, zwana dalej „Radą”.
2. Rada składa się z 12 członków.
3. Członków Rady powołuje i odwołuje Minister.
4. W skład Rady wchodzi dwóch przedstawicieli wskazanych przez Ministra i dwóch przedstawicieli wskazanych przez Arcybiskupa Metropolitę Warszawskiego.
5. Zasady wskazywania kandydatów do składu Rady innych niż wymienieni w ust. 4 oraz zakres i tryb działania Rady określa art. 11 ustawy o muzeach.
§ 14. 1. Dyrektor może tworzyć w Muzeum kolegia doradcze o charakterze stałym albo w związku z realizacją konkretnego zadania, jako organy opiniodawczo-doradcze.
2. Członków kolegium doradczego powołuje Dyrektor spośród osób posiadających kwalifikacje w danej dziedzinie.
3. Kolegium doradcze ze swojego grona wybiera przewodniczącego.
4. Posiedzenia kolegium doradczego zwoływane są przez przewodniczącego z własnej inicjatywy, inicjatywy połowy składu kolegium doradczego lub na wniosek Dyrektora.
5. Posiedzenia kolegium doradczego odbywają się co najmniej raz na kwartał.
6. Kolegium doradcze wyraża opinie w formie uchwał zwykłą większością głosów, przy obecności połowy składu kolegium doradczego w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego kolegium.
7. Z posiedzenia kolegium doradczego sporządza się protokół, który zawiera porządek posiedzenia, nazwiska obecnych członków kolegium oraz opinie zgłoszone podczas posiedzenia.
8. Protokół podpisują obecni na posiedzeniu członkowie kolegium doradczego.
9. Protokoły są przekazywane Dyrektorowi.
10. Obsługę kancelaryjno-biurową kolegium doradczego zapewnia Muzeum.
§ 15. Organizację wewnętrzną Muzeum, w tym zakres zadań oddziału, innych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Arcybiskupa Metropolity Warszawskiego i opinii Ministra oraz opinii działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa Muzeum
§ 16. 1. Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
2. Majątek Muzeum wykorzystuje się dla realizacji celów wynikających z zakresu działania Muzeum.
§ 17. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi, po zasięgnięciu opinii Arcybiskupa Metropolity Warszawskiego. Wyboru biegłego rewidenta dokonuje Minister.
§ 18. Dyrektor składa Arcybiskupowi Metropolicie Warszawskiemu i Ministrowi:
1) materiały planistyczne w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej Muzeum, w terminach określonych przez Archidiecezję oraz przez Ministra;
2) okresowe sprawozdania w zakresie wykonania zadań ujętych w planach, w terminach określonych przez Archidiecezję oraz przez Ministra;
3) sprawozdania i materiały w zakresie i terminach określonych w odrębnych przepisach.
§ 19. Źródłami finansowania działalności Muzeum są:
1) dotacje przekazywane przez Ministra i inne podmioty;
2) środki przekazywane przez Archidiecezję;
3) przychody z prowadzonej działalności;
4) przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
5) środki otrzymywane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
§ 20. 1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do składania oświadczeń w zakresie jego praw i zobowiązań finansowych i majątkowych jest uprawniony Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
§ 21. 1. Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach, w zakresie:
1) wykonywania usług fotograficznych, poligraficznych i wydawniczych;
2) sprzedaży publikacji, filmów, multimediów i pamiątek;
3) usług związanych z obsługą ruchu turystycznego;
4) odpłatnego organizowania imprez kulturalnych, w tym projekcji filmowych, spektakli, koncertów, sympozjów i pokazów, oraz imprez naukowych i edukacyjnych, w tym konferencji i szkoleń;
5) wynajmu lub dzierżawy majątku ruchomego i nieruchomego Muzeum;
6) wykonywania ekspertyz w zakresie działania Muzeum;
7) sprzedaży składników majątku ruchomego;
8) wypożyczania wystaw.
2. Dochód z działalności gospodarczej wykorzystuje się w celu finansowania działalności statutowej Muzeum.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 22. Decyzję o likwidacji Muzeum podejmuje Archidiecezja i Minister w drodze pisemnego porozumienia, stosując przepisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy o muzeach oraz postanowienia Umowy.
§ 23. Zmian statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 listopada 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego (Dz.U.MKiDN. poz. 102). Zmiana weszła w życie 21 listopada 2019 r.