Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-11-13
Wersja aktualna od 2012-11-13
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 13 listopada 2012 r.
w sprawie zmiany statusu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus na państwową instytucję artystyczną oraz nadania statutu
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) w związku z art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 207, poz. 1230) zarządza się, co następuje:
§ 1. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus utworzona jako państwowa instytucja kultury zarządzeniem Nr 31 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 września 2007 r. w sprawie utworzenia i nadania statutu Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus (Dz. Urz. MKiDN 2007 r. Nr 4, poz. 58 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 32), stała się z dniem 1 stycznia 2012 r. państwową instytucją artystyczną.
§ 2. Statut stanowiący załącznik do zarządzenia, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER |
Bogdan Zdrojewski |
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 13 listopada 2012 r. (poz. 61)
STATUT
Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, zwana dalej „Orkiestrą”, jest państwową instytucją artystyczną, wpisaną pod numerem 79 do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej „Ministrem” i posiada osobowość prawną.
§ 2. Orkiestra działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia Nr 31 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 września 2007 r. w sprawie utworzenia i nadania statutu Polskiej Orkiestrze Sinfonia luventus;
3) niniejszego statutu.
§ 3. 1. Organizatorem Orkiestry jest Minister, który sprawuje nadzór nad Orkiestrą.
2. Siedzibą Orkiestry jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Orkiestra prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
§ 4. 1. Orkiestrę tworzą absolwenci uczelni artystycznych do ukończenia w danym roku kalendarzowym 30 roku życia, a w szczególnych przypadkach absolwenci szkół muzycznych II stopnia, do ukończenia w danym roku kalendarzowym 30 roku życia.
2. Szczególnymi przypadkami, o których mowa w ust. 1, są:
1) student uczelni muzycznej, będący absolwentem szkoły muzycznej II stopnia prezentuje bardzo wysokie umiejętności;
2) brak jest kandydatów, o których mowa w ust. 1.
Rozdział 2
Zakres działania Orkiestry
§ 5. Do zakresu działania Orkiestry należy:
1) ukazywanie bogactwa muzyki polskiego i światowego dziedzictwa muzycznego;
2) upowszechnianie kultury muzycznej w kraju i poza jego granicami;
3) promowanie działalności edukacyjnej;
4) promowanie polskich współczesnych twórców muzycznych;
5) promowanie młodych artystów muzyków z Polski;
6) dążenie do osiągnięcia najwyższego poziomu artystycznego;
7) dbałość o reprezentatywność programów muzycznych;
8) prowadzenie działalności promocyjnej.
§ 6. Orkiestra realizuje zadania, o których mowa w § 5, poprzez:
1) organizację koncertów symfonicznych, kameralnych, z udziałem solistów;
2) udział w nagraniach fonograficznych, radiowych i telewizyjnych;
3) angażowanie artystów wykonawców do przedsięwzięć muzycznych;
4) współpracę ze szkolnictwem artystycznym w zakresie właściwego doboru nowych kadr artystycznych;
5) udział w koncertach organizowanych lub współorganizowanych przez inne podmioty, w tym również w koncertach edukacyjnych i promocyjnych;
6) organizację koncertów o charakterze edukacyjnym lub promocyjnym;
7) udział w nagraniach o charakterze edukacyjnym lub promocyjnym;
8) organizację nagrań fonograficznych, w tym nagrań o charakterze edukacyjnym i promocyjnym;
9) wydawanie kaset audio video, płyt oraz innych nośników obrazu i dźwięku z zakresu działania Orkiestry.
Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie
§ 7. 1. Orkiestrą kieruje Dyrektor, którego powołuje i odwołuje Minister na czas określony od trzech do pięciu sezonów artystycznych. Kandydat na Dyrektora może zostać wyłoniony w drodze konkursu przeprowadzonego przez Ministra.
2. Dyrektor zarządza całokształtem działalności Orkiestry i reprezentuje ją na zewnątrz, czuwa nad mieniem Orkiestry i jest za nie odpowiedzialny.
3. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja statutowych zadań, a w szczególności:
1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Orkiestry;
2) przygotowywanie programów działania i planów finansowych Orkiestry na każdy rok kalendarzowy;
3) nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Orkiestry;
4) sporządzanie sprawozdań merytorycznych;
5) sporządzanie sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy, zgodnie z ustawą o rachunkowości, oraz obligatoryjne zbadanie rocznego sprawozdania przez biegłego rewidenta i jego opublikowanie.
4. Dyrektor kieruje Orkiestrą przy pomocy Zastępcy Dyrektora.
§ 8. Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, na wniosek Dyrektora.
§ 9. 1. Orkiestra jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje wobec pracowników Orkiestry Dyrektor.
3. Dyrektor ustala szczegółowy zakres czynności pracowników i tryb załatwiania powierzonych im spraw.
4. Organizację wewnętrzną Orkiestry, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i Zastępcą Dyrektora, określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.
5. Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
§ 10. 1. W Orkiestrze działa Rada Orkiestry, zwana dalej „Radą”, jako organ opiniodawczy i doradczy Dyrektora.
2. Członków Rady powołuje i odwołuje Minister na wniosek Dyrektora Orkiestry, na okres równy okresowi zatrudnienia Dyrektora, spośród wybitnych muzyków oraz nauczycieli akademickich zatrudnionych w uczelniach artystycznych.
3. W skład Rady wchodzi pięć osób.
4. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5. Na pierwszym posiedzeniu Rada dokonuje wyboru Przewodniczącego oraz jego zastępcy.
6. Pracami Rady kieruje jej Przewodniczący.
7. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
8. Szczegółowy tryb działania Rady określa ustalony przez nią regulamin.
9. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i projektów Orkiestry oraz ocena ich realizacji;
2) poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Orkiestry;
3) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Orkiestry.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa
§ 11. Orkiestra działa we własnym imieniu i na własny rachunek, gospodaruje wydzieloną częścią mienia i zapewnia jego ochronę.
§ 12. 1. Orkiestra prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. Majątek Orkiestry może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów wynikających z zakresu działania Orkiestry.
3. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta wyłonionego zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.
§ 13. Źródłem finansowania działalności Orkiestry są przychody z prowadzonej działalności, przychody ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu, dzierżawy składników majątkowych dotacje z budżetu państwa: dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów, dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji oraz na realizację wskazanych zadań i programów, środki otrzymywane od osób fizycznych i osób prawnych oraz z innych źródeł.
§ 14. 1. Orkiestra może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną, według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Orkiestry, w zakresie wydawanie kaset audio video, płyt oraz innych nośników obrazu i dźwięku z zakresu działania Orkiestry.
2. Środki uzyskane z prowadzonej dodatkowej działalności mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych.
Rozdział 5
Przedstawicielstwo Orkiestry
§ 15. 1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Orkiestry, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie praw i zobowiązań majątkowych uprawniony jest Dyrektor lub inne osoby po uzyskaniu pełnomocnictwa Dyrektora.
2. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 16. Zmiany Statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.