Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2018-06-02
Wersja aktualna od 2018-06-02
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 5
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 28 maja 2018 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Lublinie
Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997 i 1000) zarządza się, co następuje:
§ 1.W statucie Urzędu Statystycznego w Lublinie, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 9 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Lublinie (Dz. Urz. GUS poz. 27, z 2014 r. poz. 46 oraz z 2018 r. poz. 1) § 6 otrzymuje brzmienie:
"§ 6. 1. Urząd specjalizuje się w realizacji zadań ogólnokrajowych wykonywanych na rzecz statystyki publicznej jako całości w obszarach:
1) statystyki budownictwa;
2) statystyki gospodarki mieszkaniowej i komunalnej.
2. Urząd, jako jednostka autorska badań z zakresu statystyki budownictwa:
1) inicjuje i prowadzi prace metodologiczne, przygotowuje zakres przedmiotowy i podmiotowy badań statystycznych oraz opracowuje i publikuje wyniki badań i analiz statystycznych, w tym wieloaspektowych, dotyczących rzeczowych efektów działalności budowlanej, jak również prowadzi współpracę międzynarodową w tym zakresie;
2) opracowuje wskaźniki w zakresie efektów działalności budowlanej, w tym ruchu budowlanego w budownictwie mieszkaniowym;
3) prowadzi obserwację zmian strukturalnych w produkcji budowlano-montażowej, w zakresie efektów rzeczowych budownictwa oraz wydanych pozwoleń na budowę obiektów budowlanych.
3. Urząd, jako jednostka autorska badań dotyczących statystyki gospodarki mieszkaniowej i komunalnej w zakresie bilansów zasobów mieszkaniowych, wyposażenia mieszkań w urządzenia sanitarno-techniczne, wskaźników zwodociągowania i skanalizowania oraz badania zarządców wspólnot mieszkaniowych:
1) inicjuje i prowadzi prace metodologiczne, przygotowuje zakres przedmiotowy i podmiotowy badań statystycznych oraz opracowuje i publikuje wyniki badań i analiz statystycznych, w tym wieloaspektowych, dotyczących bilansów zasobów mieszkaniowych, wyposażenia mieszkań w urządzenia sanitarno-techniczne oraz informacji o zarządcach wspólnot mieszkaniowych, jak również prowadzi współpracę międzynarodową w tym zakresie;
2) opracowuje wskaźniki w zakresie zwodociągowania i skanalizowania.
4. Urząd realizuje zadania dotyczące statystyki gospodarki mieszkaniowej i komunalnej w zakresie badań zasobów mieszkaniowych oraz gospodarki wodno-ściekowej współpracując z właściwym departamentem GUS pełniącym rolę koordynatora merytorycznego w tych obszarach na każdym etapie prowadzonych prac.
5. Urząd w ramach zadań wymienionych w ust. 2-4 realizuje prace dotyczące, w szczególności:
1) przygotowania operatów oraz tworzenia kartotek do badań;
2) opracowania wzorów formularzy i kwestionariuszy wraz z objaśnieniami;
3) zbierania, gromadzenia, opracowywania oraz analizowania danych statystycznych;
4) kontroli i akceptacji ogólnopolskich zbiorów, tablic kontrolnych i wynikowych;
5) oceny jakości danych i kontroli kompletności zbiorów, w tym analizy przyczyn braków odpowiedzi i podejmowania działań naprawczych;
6) informatycznej obsługi prowadzonych badań, w tym przygotowania założeń do systemów informatycznych związanych z gromadzeniem, przetwarzaniem, analizowaniem i opracowaniem danych wynikowych;
7) tworzenia i prowadzenia baz danych statystycznych;
8) inicjowania i prowadzenia prac metodologicznych, badań testowych i pilotażowych;
9) monitorowania zasobów pozastatystycznych źródeł informacji oraz prowadzenia prac umożliwiających wykorzystywanie w badaniach statystycznych danych pochodzących z tych źródeł;
10) doskonalenia wykorzystywanych narzędzi badawczych oraz metodologii w celu podnoszenia jakości badań oraz redukcji kosztów i obciążeń respondentów;
11) opracowywania publikacji wynikowych i analitycznych;
12) monitorowania zmian w prawodawstwie krajowym i międzynarodowym, prowadzenia prac mających na celu dostosowanie badań do obowiązujących wymogów prawnych;
13) opiniowania projektów dokumentów rządowych;
14) współpracy z innymi resortami, instytucjami i organizacjami w celu integracji i koordynacji badań statystycznych oraz pozyskiwania danych, w tym uczestnictwo w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i w grupach ekspertów;
15) przygotowywania dokumentów i materiałów na posiedzenia i konsultacje na potrzeby współpracy międzynarodowej.
6. Urząd realizuje zadania o zasięgu ogólnokrajowym w zakresie tworzenia kartoteki jednostek sporządzających wykazy oddanych do użytku w każdym kwartale budynków i mieszkań oraz ich ubytków dla potrzeb rejestru TERYT, współpracując w tym zakresie z departamentem właściwym do spraw rejestru.".
§ 2.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 2 czerwca 2018 r.
Prezes Dominik Rozkrut