Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-01
Wersja aktualna od 2024-10-01
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 7
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 22 września 2014 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Warszawie
(ostatnia zmiana: DUGUS. z 2024 r., poz. 42) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591, z 2013 r. poz. 2 oraz z 2014 r. poz. 1161) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Urzędowi Statystycznemu w Warszawie, zwanemu dalej „Urzędem”, nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
2. Statut określa szczegółowy zakres zadań i organizację Urzędu.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 20 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 września 2010 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Warszawie (Dz. Urz. GUS Nr 9, poz. 58).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 29 września 2014 r.
Załącznik do zarządzenia nr 7 Prezesa GUS
z dnia 22 września 2014 r.
STATUT
URZĘDU STATYSTYCZNEGO W WARSZAWIE[1]
§ 1. Urząd działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej;
2) niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Urzędu jest Warszawa.
§ 3. 1. W skład Urzędu wchodzą:
1) Wydział Organizacji;
2) Wydział Rejestrów;
3) Wydział Badań Ankietowych;
4) Mazowiecki Ośrodek Badań Regionalnych;
5) Ośrodek Rozwoju Narzędzi Komunikacji;
6) Ośrodek Wyników Przedsiębiorstw Niefinansowych oraz Handlu Zagranicznego;
7) Ośrodek Inżynierii Danych;
8) Wydział Informatyki;
9) Wydział Kadr i Szkolenia;
10) Wydział Ekonomiczny
11) Wydział Administracyjny;
12) Oddział w Ciechanowie;
13) Oddział w Ostrołęce;
14) Oddział w Płocku;
15) Oddział w Radomiu;
16) Oddział w Siedlcach.
2. W Urzędzie tworzy się samodzielne stanowiska pracy:
1) radca prawny;
2) do spraw ochrony informacji niejawnych;
3) do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
- podległe bezpośrednio dyrektorowi Urzędu.
3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem wewnętrznym przez dyrektora Urzędu.
4. Dyrektor Urzędu może, po uzyskaniu akceptacji Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, tworzyć zarządzeniem wewnętrznym w ramach ośrodków, wydziałów i oddziałów komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, których nazwę i zakres zadań określa regulamin organizacyjny Urzędu, a także inne niż określone w ust. 2, bezpośrednio mu podległe stanowiska pracy.
5. Dyrektor Urzędu wydaje inne, niż określone w ust. 3 i 4, zarządzenia wewnętrzne i polecenia służbowe dotyczące funkcjonowania Urzędu.
6. Dyrektor może powoływać komisje lub zespoły, w szczególności o charakterze opiniodawczo-doradczym lub roboczym, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania.
§ 4. 1. Urzędem kieruje dyrektor podległy Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego, przy pomocy zastępców.
2. Dyrektor Urzędu jest organem administracji niezespolonej w województwie.
3. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
4. Stosunek pracy z zastępcami dyrektora Urzędu nawiązuje i rozwiązuje dyrektor Urzędu.
5. Dyrektor Urzędu może upoważnić zastępców do podejmowania, w jego imieniu, decyzji w określonych sprawach.
§ 5. Szczegółowy zakres zadań Urzędu obejmuje:
1) zbieranie, gromadzenie, opracowywanie oraz analizę danych statystycznych;
2) prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz planu prac metodologicznych;
3) prowadzenie i realizowanie spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji na terenie województwa mazowieckiego;
4) rozpoznawanie oraz analizę zapotrzebowania na informacje statystyczne i analizy w przekrojach terytorialnych na obszarze województwa mazowieckiego, a także projektowanie metod i form ich zaspokajania;
5) współudział w prowadzeniu prac nad metodologią badań statystycznych dotyczących województwa mazowieckiego;
6) opracowywanie informacji i publikacji zbiorczych;
7) udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych dotyczących województwa mazowieckiego;
8) prowadzenie badań i analiz istotnych z punktu widzenia specyfiki województwa, w tym we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi;
9) wspieranie informacyjne jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek doradczych i eksperckich współpracujących z samorządem terytorialnym;
10) prowadzenie prac w zakresie popularyzacji i promocji statystyki oraz upowszechniania wiedzy o statystyce, w tym prowadzenie edukacji statystycznej na terenie województwa mazowieckiego;
11) współudział w prowadzeniu prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej;
12) przedstawianie informacji statystycznych dotyczących obszaru województwa mazowieckiego organom administracji rządowej, organom jednostek samorządu terytorialnego oraz innym odbiorcom;
13) przygotowywanie opracowań z zakresu statystyki obszaru metropolitalnego Warszawy;
14) prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) w zakresie osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a także udostępnianie danych z rejestru REGON;
15) prowadzenie obsługi oraz udostępnianie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) na obszarze województwa mazowieckiego w części obejmującej system rejonów statystycznych i obwodów spisowych oraz system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań (wraz z katalogiem ulic);
16) prowadzenie przestrzennych baz adresowych na obszarze województwa mazowieckiego na potrzeby tworzenia operatów przestrzennych w posiadanym specjalistycznym oprogramowaniu GIS, na bazie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) i rejestrów statystycznych;
17) współpracę z organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego w województwie mazowieckim prowadzącymi urzędowe rejestry oraz systemy informacyjne administracji publicznej w zakresie przekazywania informacji źródłowych do aktualizacji prowadzonych rejestrów i operatów do badań;
18) prowadzenie badań wspólnych z organami administracji rządowej lub samorządowej, ujętych na ich wniosek w programie badań statystycznych statystyki publicznej;
19) administrowanie infrastrukturą informatyczną Urzędu zlokalizowaną na obszarze województwa mazowieckiego.
§ 6. 1. Urząd specjalizuje się w realizacji zadań ogólnokrajowych wykonywanych na rzecz statystyki publicznej jako całości w obszarach: rozwoju narzędzi komunikacji, statystyki przedsiębiorstw niefinansowych oraz stosunków gospodarczych z zagranicą, we współpracy w tym zakresie z właściwymi departamentami GUS i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi GUS.
2. Urząd realizuje zadania wymienione w ust. 1, w zakresie:
1) rozwoju narzędzi komunikacji poprzez:
a) prowadzenie analiz dotyczących możliwości wdrożenia nowych form komunikacji z użytkownikami,
b) wykorzystanie nowoczesnych technologii i metod automatyzacji procesów produkcji statystycznej,
c) realizację prac rozwojowych nad nowoczesnymi narzędziami udostępniania i prezentacji produktów statystycznych,
d) projektowanie i tworzenie systemów informatycznych, które są w stanie wspomagać lub zastępować działania człowieka;
2) statystyki przedsiębiorstw niefinansowych poprzez:
a) uczestnictwo w projektowaniu badań oraz systemu produkcji statystycznej, w tym w szczególności:
- przygotowywanie propozycji zmian do projektu programu badań statystycznych statystyki publicznej,
- projektowanie wejściowych struktur danych statystycznych,
- prowadzenie prac nad wykorzystaniem administracyjnych źródeł danych,
- opracowywanie algorytmów doboru jednostek objętych badaniami oraz przygotowywanie kartotek realizowanych badań,
- przygotowywanie założeń do aplikacji formularzy elektronicznych oraz współudział w rozwoju funkcjonalności innych systemów informatycznych wykorzystywanych w badaniach,
b) prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz planu opracowań statystycznych, w tym zbieranie, przetwarzanie oraz analizowanie danych statystycznych,
c) opracowywanie wynikowych informacji statystycznych, w tym publikacji zgodnie z planem opracowań statystycznych oraz planem wydawniczym,
d) współudział w pracach metodologicznych oraz we współpracy międzynarodowej,
e) prowadzenie prac dotyczących profilowania grup przedsiębiorstw;
3) stosunków gospodarczych z zagranicą poprzez:
a) uczestnictwo w analizie danych dotyczących eksportu i importu towarów,
b) współudział w pracach rozwojowych z zakresu zbierania i przetwarzania danych, w tym w projektowaniu funkcjonalności systemu informatycznego wspierającego realizację badań.
3. Urząd realizuje zadania związane z wykorzystaniem nowych technologii i źródeł danych, we współpracy z jednostkami służb statystyki publicznej, w szczególności w zakresie przeprowadzania analiz oraz wprowadzania nowoczesnych metod i narzędzi do przetwarzania ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych źródeł danych, zwłaszcza w zakresie specjalizacji Urzędu.
4. Urząd prowadzi prace projektowo-programistyczne, w tym przygotowania założeń do systemów przetwarzania i analiz danych statystycznych, wraz z informatyczną obsługą realizowanych badań.
§ 7. 1. Zadaniem Mazowieckiego Ośrodka Badań Regionalnych jest w szczególności realizacja zadań określonych w § 5 pkt 4-13.
2. Zadaniem Ośrodka Rozwoju Narzędzi Komunikacji jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 2 pkt 1.
3. Zadaniem Ośrodka Wyników Przedsiębiorstw Niefinansowych oraz Handlu Zagranicznego jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3.
4. Zadaniem Ośrodka Inżynierii Danych jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 3 i 4.
§ 8. Zadaniem oddziałów Urzędu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 12-16, jest:
1) udział w realizowaniu spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji;
2) wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu.
§ 9. 1. Dyrektor Urzędu przy wykonywaniu zadań kieruje się zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. Urząd przy wykonywaniu zadań współdziała z Głównym Urzędem Statystycznym i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.
§ 10. Wykonując zadania dyrektor Urzędu współdziała z organami administracji publicznej, w szczególności z Wojewodą Mazowieckim oraz organami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa mazowieckiego.
§ 11. Urząd używa pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku: „Urząd Statystyczny w Warszawie”.
§ 12. Urząd prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
§ 13. Działalność Urzędu jest finansowana z działu: „Administracja publiczna” (jednostki terenowe podległe naczelnym i centralnym organom administracji rządowej; spis powszechny i inne).
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 8 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 12 września 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Warszawie (Dz.Urz.GUS. poz. 42). Zmiana weszła w życie 1 października 2024 r.