Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-01-01
Wersja aktualna od 2024-01-01
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 2
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 2 kwietnia 2014 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Poznaniu
(ostatnia zmiana: DUGUS. z 2023 r., poz. 55) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Urzędowi Statystycznemu w Poznaniu, zwanemu dalej „Urzędem", nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
2. Statut określa szczegółowy zakres zadań i organizację Urzędu.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 6 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Poznaniu (Dz. Urz. GUS Nr 3, poz. 16).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2014 r.
Załącznik do zarządzenia nr 2 Prezesa GUS
z dnia 2 kwietnia 2014 r.
STATUT
URZĘDU STATYSTYCZNEGO W POZNANIU [1]
§ 1. Urząd działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2);
2) niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Urzędu jest Poznań.
§ 3. 1. W skład Urzędu wchodzą:
1) Wydział Organizacji;
2) Wydział Rejestrów;
3) Wydział Badań Ankietowych;
4) Ośrodek Statystyki Krótkookresowej;
5) Ośrodek Statystyki Miast;
6) Ośrodek Statystyki Małych Obszarów;
7) Ośrodek Inżynierii Danych;
8) Ośrodek Metodologii Badań Ludnościowych;
9) Wielkopolski Ośrodek Badań Regionalnych;
10) Wydział Informatyki;
11) Wydział Kadr i Szkolenia;
12) Wydział Ekonomiczny;
13) Wydział Administracyjny;
14) Oddział w Kaliszu;
15) Oddział w Koninie;
16) Oddział w Lesznie;
17) Oddział w Pile.
2. W Urzędzie tworzy się samodzielne stanowiska pracy:
1) radca prawny;
2) do spraw ochrony informacji niejawnych;
3) do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
- podległe bezpośrednio dyrektorowi Urzędu.
3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem wewnętrznym przez dyrektora Urzędu.
4. Dyrektor Urzędu może, po uzyskaniu akceptacji Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, tworzyć zarządzeniem wewnętrznym w ramach wydziałów, ośrodków i oddziałów komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, których nazwę i zakres zadań określa regulamin organizacyjny Urzędu, a także inne niż określone w ust. 2, bezpośrednio mu podległe samodzielne stanowiska pracy.
5. Dyrektor Urzędu wydaje inne, niż określone w ust. 3 i 4, zarządzenia wewnętrzne dotyczące funkcjonowania Urzędu.
6. Dyrektor może powoływać komisje lub zespoły, w szczególności o charakterze opiniodawczo-doradczym lub roboczym, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania.
§ 4. 1. Urzędem kieruje dyrektor podległy Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego, przy pomocy dwóch zastępców.
2. Dyrektor Urzędu jest organem administracji niezespolonej w województwie.
3. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
4. Stosunek pracy z zastępcami dyrektora Urzędu nawiązuje i rozwiązuje dyrektor Urzędu.
§ 5. Szczegółowy zakres zadań Urzędu obejmuje:
1) przekształcanie zbiorów administracyjnych w zbiory danych statystycznych;
2) zbieranie danych, w tym z systemów informacyjnych administracji publicznej, gromadzenie, opracowywanie oraz analizę danych statystycznych;
3) prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz planu prac metodologicznych;
4) prowadzenie i realizowanie spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji na terenie województwa wielkopolskiego;
5) współudział w prowadzeniu prac nad metodologią badań statystycznych dotyczących województwa wielkopolskiego;
6) rozpoznawanie oraz analizę zapotrzebowania na informacje statystyczne i analizy w przekrojach terytorialnych na obszarze województwa wielkopolskiego, a także projektowanie metod i form ich zaspokajania;
7) udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych dotyczących województwa wielkopolskiego;
8) prowadzenie badań i analiz istotnych z punktu widzenia specyfiki województwa, w tym we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi;
9) wspieranie informacyjne jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek doradczych i eksperckich współpracujących z samorządem terytorialnym;
10) prowadzenie prac w zakresie popularyzacji i promocji statystyki oraz upowszechniania wiedzy o statystyce, w tym prowadzenie edukacji statystycznej na terenie województwa wielkopolskiego;
11) współudział w prowadzeniu prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej;
12) przedstawianie informacji statystycznych dotyczących obszaru województwa wielkopolskiego organom administracji rządowej, organom jednostek samorządu terytorialnego oraz innym odbiorcom;
13) prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) w zakresie osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a także udostępnianie danych z rejestru REGON;
14) prowadzenie obsługi oraz udostępnianie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) na obszarze województwa wielkopolskiego w części obejmującej system rejonów statystycznych i obwodów spisowych oraz system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań (wraz z katalogiem ulic);
15) prowadzenie przestrzennych baz adresowych na obszarze województwa wielkopolskiego na potrzeby tworzenia operatów przestrzennych w posiadanym specjalistycznym oprogramowaniu GIS, na bazie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) i rejestrów statystycznych;
16) współpracę z organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego w województwie wielkopolskim prowadzącymi urzędowe rejestry oraz systemy informacyjne administracji publicznej w zakresie przekazywania informacji źródłowych do aktualizacji prowadzonych rejestrów i operatów do badań;
17) prowadzenie badań wspólnych z organami administracji rządowej lub samorządowej, ujętych na ich wniosek w programie badań statystycznych statystyki publicznej;
18) administrowanie infrastrukturą informatyczną służb statystyki publicznej zlokalizowaną na obszarze województwa wielkopolskiego.
§ 6. 1. Urząd specjalizuje się w realizacji zadań ogólnokrajowych wykonywanych na rzecz statystyki publicznej jako całości w obszarach: statystyki krótkookresowej, statystyki miast, statystyki małych obszarów, banku danych makroekonomicznych i systemu monitorowania polityki rozwoju oraz współpracuje w tym zakresie z właściwymi departamentami GUS oraz urzędami statystycznymi na każdym etapie prowadzonych prac.
2. Urząd realizuje zadania wymienione w ust. 1 dotyczące:
1) prowadzenia prac w obszarze statystyki krótkookresowej, w uzgodnieniu z właściwymi departamentami GUS, a w szczególności w zakresie:
a) realizacji prac zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej,
b) inicjowania i przygotowywania rozwiązań metodologicznych,
c) prac dotyczących rozwoju i aktualizacji rejestrów, operatów do badań statystycznych oraz tworzenia kartotek,
d) obsługi informacyjnej podmiotów sprawozdawczych, oceny jakości danych i kontroli kompletności zbiorów, analizy przyczyn braków odpowiedzi i podejmowania działań naprawczych,
e) zbierania, gromadzenia i analizowania danych statystycznych,
f) współpracy w zakresie kontroli i akceptacji tablic oraz zbiorów,
g) współpracy z departamentami w przygotowywaniu wzorów formularzy wraz z objaśnieniami,
h) prac projektowo-programistycznych dotyczących statystyki krótkookresowej,
i) przygotowywania analiz i opracowań statystycznych zgodnie z planem wydawniczym,
j) współpracy z innymi organami administracji publicznej, instytucjami i organizacjami w celu integracji i koordynacji badań statystycznych oraz pozyskiwania danych, w tym uczestnictwo w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i w grupach ekspertów,
k) przygotowywania dokumentów i materiałów na posiedzenia i konsultacje na potrzeby współpracy międzynarodowej;
2) prowadzenia prac w obszarze statystyki miast, w uzgodnieniu z właściwymi departamentami GUS oraz we współpracy z innymi urzędami statystycznymi, a w szczególności w zakresie:
a) prowadzenia i rozwoju statystycznego systemu informacyjnego o miastach,
b) rozpoznawania rzeczywistego i potencjalnego zapotrzebowania na informacje o miastach,
c) identyfikacji oraz oceny przydatności i możliwości wykorzystania danych administracyjnych i pozaadministracyjnych na potrzeby statystyki miast,
d) inicjowania i prowadzenia prac metodologicznych związanych z zagadnieniami delimitacji i badania statystycznego obszarów funkcjonalnych miast oraz podziałów wewnątrzmiejskich,
e) badania możliwości i określania metodologii generowania informacji na podstawie danych szacunkowych,
f) formułowania propozycji do programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz udziału w przygotowywaniu projektów rocznych planów opracowań statystycznych dotyczących obserwacji statystycznej miast,
g) prac projektowo-programistycznych dotyczących statystyki miast,
h) prowadzenia prac związanych z zastosowaniem GIS w systemie informacji o miastach,
i) współpracy z innymi organami administracji publicznej, instytucjami i organizacjami w celu integracji i koordynacji badań statystycznych oraz pozyskiwania danych, w tym uczestnictwo w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i w grupach ekspertów,
j) przygotowywania dokumentów i materiałów na posiedzenia i konsultacje na potrzeby współpracy międzynarodowej;
3) prowadzenia prac nad wykorzystaniem metod statystyki małych obszarów dla potrzeb statystyki publicznej, w uzgodnieniu z właściwymi departamentami GUS oraz urzędami statystycznymi, a w szczególności w zakresie:
a) rozpoznawania możliwości wykorzystania w statystyce małych obszarów danych ze źródeł administracyjnych,
b) prac nad rozwojem metodologii estymacji dla małych obszarów,
c) rozpoznawania rzeczywistego i potencjalnego zapotrzebowania na informację pozyskiwaną z wykorzystaniem metod statystyki małych obszarów,
d) zgłaszania propozycji do programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz udziału w przygotowywaniu projektów rocznych planów opracowań statystycznych dotyczących statystyki małych obszarów,
e) prac projektowo-programistycznych dotyczących statystyki małych obszarów,
f) rozwoju metodologii estymacji pośredniej z wykorzystaniem statystycznej integracji danych,
g) współpracy z innymi organami administracji publicznej, instytucjami i organizacjami w celu integracji i koordynacji badań statystycznych oraz pozyskiwania danych, w tym uczestnictwo w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i w grupach ekspertów,
h) przygotowywania dokumentów i materiałów na posiedzenia i konsultacje na potrzeby współpracy międzynarodowej;
4) prowadzenia prac w obszarze projektowania, budowy, zasilania i administrowania bankiem danych makroekonomicznych, zwanym dalej „bankiem danych", w uzgodnieniu z właściwymi departamentami GUS, a w szczególności w zakresie:
a) określania zakresu przedmiotowego i podmiotowego banku danych,
b) administrowania zasobami informacyjnymi banku danych,
c) prac na rzecz zapewnienia spójności metodologicznej i informacyjnej zasobów banku danych,
d) prac metodologicznych związanych z rozwojem i doskonaleniem banku danych,
e) rozpoznawania potrzeb informacyjnych użytkowników banku danych i dostosowywania jego zawartości informacyjnej do zgłaszanych potrzeb;
5) prowadzenia prac w obszarze administrowania i utrzymania systemu monitorowania polityki rozwoju, w uzgodnieniu z właściwymi departamentami GUS oraz we współpracy z innymi jednostkami statystyki publicznej, a w szczególności w zakresie:
a) administrowania zasobami informacyjnymi systemu monitorowania polityki rozwoju,
b) rozpoznawania potrzeb informacyjnych użytkowników systemu monitorowania polityki rozwoju;
6) prowadzenia prac w zakresie wykorzystania nowych technologii i źródeł danych we współpracy z jednostkami służb statystyki publicznej, w szczególności w zakresie przeprowadzania analiz oraz wprowadzania nowoczesnych metod i narzędzi do przetwarzania ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych źródeł danych, w szczególności w zakresie specjalizacji Urzędu Statystycznego w Poznaniu;
7) prowadzenia prac związanych z badaniami ludnościowymi, w szczególności w zakresie:
a) inicjowania oraz realizacji prac metodologicznych i badań statystycznych w przedmiocie: rodzin, cudzoziemców oraz innych populacji trudnych do zbadania,
b) inicjowania oraz realizacji prac metodologicznych i badań statystycznych dotyczących dotychczas niebadanych zjawisk i procesów w obszarach demografii i mobilności,
c) inicjowania oraz realizacji prac związanych z budową i rozwijaniem ludnościowych baz danych,
d) wykorzystywania i rozwijania metod integracji danych do budowy tematycznych baz danych,
e) koordynacji zobowiązań w obszarze ludności, wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk europejskich dotyczących ludności i mieszkań (ESOP), przy uwzględnieniu nowych źródeł danych i metod badawczych,
f) udziału w pracach krajowych i zagranicznych grup roboczych oraz w seminariach i konferencjach, których tematyka obejmuje zagadnienia statystyki ludnościowej,
g) współpracy z właściwymi departamentami GUS i urzędami statystycznymi w zakresie:
- prac metodologicznych dotyczących badań demograficznych oraz spisów powszechnych ludności i mieszkań,
- przygotowania założeń do systemów informatycznych związanych z przetwarzaniem danych,
- opracowania podstawowych kategorii, definicji i klasyfikacji stosowanych w badaniach demograficznych,
- opracowania publikacji analitycznych oraz materiałów informacyjnych o zjawiskach i procesach demograficznych,
- opiniowania projektów dokumentów prawnych, raportów, programów oraz innych dokumentów o tematyce demograficznej,
- realizacji prac związanych z upowszechnianiem wyników badań demograficznych,
- pozyskiwania danych ze źródeł administracyjnych na potrzeby realizowanych prac metodologicznych i badań,
- współpracy z organami administracji publicznej w zakresie wykorzystywania danych ze źródeł administracyjnych na potrzeby realizowanych prac metodologicznych i badań.
§ 7. 1. Zadaniem Ośrodka Statystyki Krótkookresowej jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 2 pkt 1.
2. Zadaniem Ośrodka Statystyki Miast jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 2 pkt 2.
3. Zadaniem Ośrodka Statystyki Małych Obszarów jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 2 pkt 3.
4. Zadaniem Ośrodka Inżynierii Danych jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 2 pkt 4-6.
5. Zadaniem Ośrodka Metodologii Badań Ludnościowych jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 2 pkt 7.
§ 8. Zadaniem Wielkopolskiego Ośrodka Badań Regionalnych jest realizacja zadań określonych w § 5 pkt 6-12.
§ 9. Zadaniem Oddziałów Urzędu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 14-17, jest:
1) udział w realizowaniu spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji;
2) wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu.
§ 10. 1. Dyrektor Urzędu przy wykonywaniu zadań kieruje się zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. Urząd przy wykonywaniu zadań współdziała z Głównym Urzędem Statystycznym i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.
§ 11. Wykonując zadania dyrektor Urzędu współdziała z organami administracji publicznej, w szczególności z Wojewodą Wielkopolskim oraz organami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa wielkopolskiego.
§ 12. Urząd używa pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku: „Urząd Statystyczny w Poznaniu".
§ 13. Urząd prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
§ 14. Działalność Urzędu jest finansowana z działu: „Administracja publiczna" (jednostki terenowe podległe naczelnym i centralnym organom administracji rządowej; spis powszechny i inne).
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 10 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 27 grudnia 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Poznaniu (Dz.Urz.GUS. poz. 55). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2024 r.