Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-01-01
Wersja aktualna od 2022-01-01
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 16
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 8 listopada 2012 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Olsztynie
(ostatnia zmiana: DUGUS. z 2021 r., poz. 51) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Urzędowi Statystycznemu w Olsztynie, zwanemu dalej "Urzędem", nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
2. Statut określa szczegółowy zakres zadań i organizację Urzędu.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 8 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 2010 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Olsztynie (Dz. Urz. GUS z 2010 r. Nr 4, poz. 23 oraz z 2011 r. Nr 13, poz. 51).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 19 listopada 2012 r.
Załącznik do zarządzenia nr 16 Prezesa GUS
z dnia 8 listopada 2012 r.
STATUT URZĘDU STATYSTYCZNEGO W OLSZTYNIE [1]
§ 1. Urząd działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591);
2) niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Urzędu jest Olsztyn.
§ 3. 1.W skład Urzędu wchodzą:
1) Wydział Organizacji i Rejestrów;
2) Wydział Badań Ankietowych;
3) Ośrodek Badań Demograficznych;
4) Ośrodek Badań Rolnictwa;
5) Ośrodek Badań Obszarów Wiejskich;
6) Ośrodek Informatyki Statystycznej;
7) Warmińsko-Mazurski Ośrodek Badań Regionalnych;
8) Wydział Informatyki;
9) Wydział Kadr i Szkolenia;
10) Wydział Ekonomiczny;
11) Wydział Administracyjny;
12) Oddział w Elblągu;
13) Oddział w Ełku.
2. W Urzędzie tworzy się samodzielne stanowiska pracy:
1) radca prawny;
2) do spraw ochrony informacji niejawnych;
3) do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
- podległe bezpośrednio dyrektorowi Urzędu.
3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem wewnętrznym przez dyrektora Urzędu.
4. Dyrektor Urzędu może tworzyć zarządzeniem wewnętrznym w ramach wydziałów, ośrodków i oddziałów komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, których nazwę i zakres zadań określa regulamin organizacyjny Urzędu, a także inne niż określone w ust. 2, bezpośrednio mu podległe samodzielne stanowiska pracy, po uzyskaniu akceptacji Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
5. Dyrektor Urzędu wydaje inne, niż określone w ust. 3 i 4, zarządzenia wewnętrzne dotyczące funkcjonowania Urzędu.
6. Dyrektor może powoływać komisje lub zespoły, w szczególności o charakterze opiniodawczo-doradczym lub roboczym, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania.
§ 4. 1. Urzędem kieruje dyrektor podległy Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego przy pomocy zastępcy.
2. Dyrektor Urzędu jest organem administracji niezespolonej w województwie.
3. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
4. Stosunek pracy z zastępcą dyrektora Urzędu nawiązuje i rozwiązuje dyrektor Urzędu.
§ 5. Szczegółowy zakres zadań Urzędu obejmuje:
1) przekształcanie zbiorów administracyjnych w zbiory danych statystycznych;
2) zbieranie danych, w tym z systemów informacyjnych administracji publicznej, gromadzenie, opracowywanie oraz analizę danych statystycznych;
3) prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz planu prac metodologicznych;
4) prowadzenie i realizowanie spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji na terenie województwa warmińsko-mazurskiego;
5) współudział w prowadzeniu prac nad metodologią badań statystycznych dotyczących województwa warmińsko-mazurskiego;
6) rozpoznawanie oraz analizę zapotrzebowania na informacje statystyczne i analizy w przekrojach terytorialnych na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego, a także projektowanie metod i form ich zaspokajania;
7) udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych dotyczących województwa warmińsko-mazurskiego;
8) prowadzenie badań i analiz istotnych z punktu widzenia specyfiki województwa, w tym we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi;
9) wspieranie informacyjne jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek doradczych i eksperckich współpracujących z samorządem terytorialnym;
10) prowadzenie prac w zakresie popularyzacji i promocji statystyki oraz upowszechniania wiedzy o statystyce, w tym prowadzenie edukacji statystycznej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego;
11) współudział w prowadzeniu prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej;
12) przedstawianie informacji statystycznych dotyczących obszaru województwa warmińsko-mazurskiego organom administracji rządowej, organom jednostek samorządu terytorialnego oraz innym odbiorcom;
13) prowadzenie na terenie województwa warmińsko-mazurskiego działalności badawczej, analitycznej i publikacyjnej w obszarze statystyki transgranicznej i euroregionalnej we współpracy z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie;
14) prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) w zakresie osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a także udostępnianie danych z rejestru REGON;
15) prowadzenie obsługi oraz udostępnianie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego w części obejmującej system rejonów statystycznych i obwodów spisowych oraz system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań (wraz z katalogiem ulic);
16) prowadzenie przestrzennych baz adresowych na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego na potrzeby tworzenia operatów przestrzennych w posiadanym specjalistycznym oprogramowaniu GIS, na bazie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) i rejestrów statystycznych;
17) współpracę z organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego w województwie prowadzącymi urzędowe rejestry oraz systemy informacyjne administracji publicznej w zakresie przekazywania informacji źródłowych do aktualizacji prowadzonych rejestrów i operatów do badań;
18) prowadzenie badań wspólnych z organami administracji rządowej lub samorządowej, ujętych na ich wniosek w programie badań statystycznych statystyki publicznej;
19) (uchylony);
20) administrowanie infrastrukturą informatyczną służb statystyki publicznej zlokalizowaną na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego.
§ 6. 1. Urząd specjalizuje się w realizacji zadań ogólnokrajowych wykonywanych na rzecz statystyki publicznej jako całości w zakresie:
1) demografii i migracji ludności;
2) statystyki społecznej;
3) statystyki rolnictwa;
4) statystyki obszarów wiejskich;
5) badań produkcji mleka i przetworów mlecznych;
6) prac projektowo-programistycznych.
2. Urząd realizuje zadania w obszarach wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 3-5, w szczególności dotyczące:
1) prowadzenia prac związanych z realizacją badań zapisanych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz badań realizowanych we współpracy z organami administracji publicznej i ośrodkami naukowymi;
2) współpracy z właściwym departamentem GUS w zakresie prac metodologicznych;
3) realizacji prac związanych z budową i rozwijaniem tematycznych baz danych;
4) pozyskiwania danych ze źródeł administracyjnych dla potrzeb realizowanych badań;
5) udziału w opracowywaniu projektów rocznego programu badań statystycznych statystyki publicznej, wieloletnich programów rozwoju statystyki publicznej oraz rocznych planów opracowań statystycznych;
6) opiniowania projektów dokumentów rządowych związanych ze specjalizacją;
7) udziału w opracowywaniu publikacji analitycznych oraz materiałów informacyjnych;
8) udziału w pracach krajowych i zagranicznych grup roboczych oraz w seminariach i konferencjach.
3. Urząd wspiera departamenty GUS właściwe w obszarze, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie:
1) udziału w:
a) przygotowywaniu założeń do systemów informatycznych związanych z przetwarzaniem danych,
b) opracowywaniu bieżących bilansów ludności według podstawowych cech demograficznych,
c) opracowywaniu podstawowych kategorii, definicji i klasyfikacji stosowanych w badaniach demograficznych,
d) pracach nad zakresem tematycznym i metodologią powszechnych spisów ludności i mieszkań;
2) opracowywania raportów analitycznych o zjawiskach i procesach demograficznych.
4. Urząd współpracuje z departamentami GUS właściwymi w obszarze, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 oraz departamentem właściwym do spraw rejestrów statystycznych, w zakresie:
1) realizacji prac związanych z budową, prowadzeniem i aktualizacją Systemu Jednostek do Badań Społecznych z wykorzystaniem informacji z systemów administracji publicznej i badań;
2) tworzenia operatów do badań społecznych.
5. Urząd współpracuje z departamentami GUS właściwymi w obszarze, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w zakresie:
1) projektowania wzorów formularzy z zakresu badań rolniczych wraz z objaśnieniami;
2) udziału w:
a) przygotowywaniu założeń do systemów informatycznych związanych z przetwarzaniem danych,
b) opracowywaniu podstawowych kategorii, definicji i klasyfikacji stosowanych w badaniach rolniczych,
c) pracach nad zakresem tematycznym i metodologią statystycznych badań rolniczych, w tym powszechnych spisów rolnych;
3) określenia zakresu podmiotowego badań rolniczych i generowania kartotek do badań realizowanych z użyciem portalu sprawozdawczego;
4) określania zakresu podmiotowego badań rolniczych i generowania kartotek do badań ankietowych;
5) współpracy z instytucjami otoczenia rolnictwa w zakresie jakości i komplementarności w wybranych obszarach badań rolniczych;
6) prowadzenia prac nad operatem do badań rolniczych;
7) prowadzenia prac nad satelitarną identyfikacją i monitorowaniem upraw na potrzeby statystyki rolnictwa.
6. Urząd współpracuje z departamentami GUS właściwymi w ramach statystyki obszarów wiejskich w zakresie:
1) prowadzenia i rozwoju statystycznego systemu informacyjnego obszarów wiejskich;
2) opracowywania publikacji i analiz dotyczących sytuacji społeczno-gospodarczej i środowiskowej obszarów wiejskich;
3) implementacji do polskiego systemu statystyki publicznej międzynarodowych standardów w zakresie stosowanych typologii obszarów wiejskich;
4) rozpoznawania zapotrzebowania na dane i analizy statystyczne oraz podejmowania działań w celu ich zaspokojenia;
5) współpracy z innymi resortami, instytucjami i organizacjami, ośrodkami naukowymi i organami administracji publicznej w sferze metodologii badań obszarów wiejskich, w tym uczestnictwo w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i grupach ekspertów.
7. Urząd współpracuje z departamentem GUS w obszarze, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, w zakresie metodologii i realizacji badań.
8. Urząd w obszarze prac projektowo-programistycznych współpracuje z Centrum Informatyki Statystycznej oraz wykonuje zadania dotyczące:
1) projektowania, programowania i utrzymania systemów informatycznych na potrzeby realizacji badań statystycznych;
2) projektowania, realizacji oraz zasilania baz i hurtowni danych;
3) udziału w tworzeniu i aktualizacji operatów do badań statystycznych;
4) zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych danych.
§ 7.1. Zadaniem Ośrodka Badań Demograficznych jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3.
2. Zadaniem Ośrodka Badań Rolnictwa jest realizacja zagadnień określonych w § 6 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz ust. 2 i 5.
3. Zadaniem Ośrodka Badań Obszarów Wiejskich jest realizacja zagadnień określonych w § 6 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 i 6.
4. Zadaniem Ośrodka Informatyki Statystycznej jest realizacja zagadnień określonych w § 6 ust. 1 pkt 2 i 6, ust. 4, ust. 5 pkt 6 i 7 oraz ust. 8.
§ 8. Zadaniem Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Badań Regionalnych jest w szczególności realizacja zadań określonych w § 5 pkt 6-13.
§ 9. Zadaniem oddziałów Urzędu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 12 i 13, jest:
1) udział w realizowaniu spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji;
2) wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu..
§ 10. 1. Dyrektor Urzędu przy wykonywaniu zadań kieruje się zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. Urząd przy wykonywaniu zadań współdziała z Głównym Urzędem Statystycznym i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.
§ 11. Wykonując zadania dyrektor Urzędu współdziała z organami administracji publicznej, w szczególności z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim oraz organami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa warmińsko-mazurskiego.
§ 12. Urząd używa pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku: "Urząd Statystyczny w Olsztynie".
§ 13. Urząd prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
§ 14. Działalność Urzędu jest finansowana z działu: "Administracja publiczna" (jednostki terenowe podległe naczelnym i centralnym organom administracji rządowej; spis powszechny i inne).
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 9 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 29 listopada 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Olsztynie (Dz.Urz.GUS. poz. 51). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.