Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2019-01-01
Wersja aktualna od 2019-01-01
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 9
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 18 czerwca 2012 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Lublinie
(ostatnia zmiana: DUGUS. z 2018 r., poz. 61) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Urzędowi Statystycznemu w Lublinie, zwanemu dalej „Urzędem”, nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
2. Statut określa szczegółowy zakres zadań i organizację Urzędu.
§ 2.Traci moc zarządzenie nr 13 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Lublinie (Dz. Urz. GUS Nr 6, poz. 38).
§ 3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 lipca 2012 r.
Załącznik do zarządzenia nr 9 Prezesa GUS
z dnia 18 czerwca 2012 r.
STATUT URZĘDU STATYSTYCZNEGO W LUBLINIE [1]
§ 1. Urząd działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591);
2) niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Urzędu jest Lublin.
§ 3. 1. W skład Urzędu wchodzą:
1) Wydział Organizacji i Rejestrów;
2) Wydział Badań Ankietowych;
3) Ośrodek Statystyki Gospodarki Mieszkaniowej i Komunalnej;
4) Ośrodek Statystyki Budownictwa;
5) Lubelski Ośrodek Badań Regionalnych;
6) Wydział Realizacji Badań;
7) Wydział Informatyki;
8) Wydział Kadr i Szkolenia;
9) Wydział Ekonomiczny;
10) Wydział Administracyjny;
11) Oddział w Białej Podlaskiej;
12) Oddział w Chełmie;
13) Oddział w Radzyniu Podlaskim;
14) Oddział w Zamościu.
2. W Urzędzie tworzy się samodzielne stanowiska pracy:
1) radca prawny;
2) do spraw ochrony informacji niejawnych;
3) do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
– podległe bezpośrednio dyrektorowi Urzędu.
3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem wewnętrznym przez dyrektora Urzędu.
4. Dyrektor Urzędu może tworzyć zarządzeniem wewnętrznym w ramach wydziałów, ośrodków i oddziałów komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, których nazwę i zakres zadań określa regulamin organizacyjny Urzędu, a także inne niż określone w ust. 2, bezpośrednio mu podległe samodzielne stanowiska pracy, po uzyskaniu akceptacji Prezesa GUS.
5. Dyrektor Urzędu wydaje inne, niż określone w ust. 3 i 4, zarządzenia wewnętrzne dotyczące funkcjonowania Urzędu.
6. Dyrektor może powoływać komisje lub zespoły, w szczególności o charakterze opiniodawczo-doradczym lub roboczym, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania.
§ 4. 1. Urzędem kieruje dyrektor podległy Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego, przy pomocy zastępcy.
2. Dyrektor Urzędu jest organem administracji niezespolonej w województwie.
3. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
4. Stosunek pracy z zastępcą dyrektora Urzędu nawiązuje i rozwiązuje dyrektor Urzędu.
§ 5. Szczegółowy zakres zadań Urzędu obejmuje:
1) przekształcanie zbiorów administracyjnych w zbiory danych statystycznych;
2) zbieranie danych, w tym z systemów informacyjnych administracji publicznej, gromadzenie, opracowywanie oraz analizę danych statystycznych;
3) prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz planu prac metodologicznych;
4) prowadzenie i realizowanie spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji na terenie województwa lubelskiego;
5) współudział w prowadzeniu prac nad metodologią badań statystycznych dotyczących województwa lubelskiego;
6) rozpoznawanie oraz analizę zapotrzebowania na informacje statystyczne i analizy w przekrojach terytorialnych na obszarze województwa lubelskiego, a także projektowanie metod i form ich zaspokajania;
7) udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych dotyczących województwa lubelskiego;
8) prowadzenie badań i analiz istotnych z punktu widzenia specyfiki województwa, w tym we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi;
9) wspieranie informacyjne jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek doradczych i eksperckich współpracujących z samorządem terytorialnym;
10) prowadzenie prac w zakresie popularyzacji i promocji statystyki oraz upowszechniania wiedzy o statystyce, w tym prowadzenie edukacji statystycznej na terenie województwa lubelskiego;
11) współudział w prowadzeniu prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej;
12) przedstawianie informacji statystycznych dotyczących obszaru województwa lubelskiego organom administracji rządowej, organom jednostek samorządu terytorialnego oraz innym odbiorcom;
13) prowadzenie na terenie województwa lubelskiego działalności badawczej, analitycznej i publikacyjnej w obszarze statystyki transgranicznej i euroregionalnej we współpracy z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie;
14) prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) w zakresie osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a także udostępnianie danych z rejestru REGON;
15) prowadzenie obsługi oraz udostępnianie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) na obszarze województwa lubelskiego w części obejmującej system rejonów statystycznych i obwodów spisowych oraz system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań (wraz z katalogiem ulic);
16) prowadzenie przestrzennych baz adresowych na obszarze województwa lubelskiego na potrzeby tworzenia operatów przestrzennych w posiadanym specjalistycznym oprogramowaniu GIS, na bazie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) i innych rejestrów statystycznych;
17) współpracę z organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego w województwie prowadzącymi urzędowe rejestry oraz systemy informacyjne administracji publicznej w zakresie przekazywania informacji źródłowych do aktualizacji prowadzonych rejestrów i operatów do badań;
18) prowadzenie badań wspólnych z organami administracji rządowej lub samorządowej, ujętych na ich wniosek w programie badań statystycznych statystyki publicznej;
19) administrowanie infrastrukturą informatyczną służb statystyki publicznej zlokalizowaną na obszarze województwa lubelskiego.
§ 6. 1. Urząd specjalizuje się w realizacji zadań ogólnokrajowych wykonywanych na rzecz statystyki publicznej jako całości w obszarach:
1) statystyki budownictwa;
2) statystyki gospodarki mieszkaniowej i komunalnej.
2. Urząd, jako jednostka autorska badań z zakresu statystyki budownictwa:
1) inicjuje i prowadzi prace metodologiczne, przygotowuje zakres przedmiotowy i podmiotowy badań statystycznych oraz opracowuje i publikuje wyniki badań i analiz statystycznych, w tym wieloaspektowych, dotyczących rzeczowych efektów działalności budowlanej, jak również prowadzi współpracę międzynarodową w tym zakresie;
2) opracowuje wskaźniki w zakresie efektów działalności budowlanej, w tym ruchu budowlanego w budownictwie mieszkaniowym;
3) prowadzi obserwację zmian strukturalnych w produkcji budowlano-montażowej, w zakresie efektów rzeczowych budownictwa oraz wydanych pozwoleń na budowę obiektów budowlanych.
3. Urząd, jako jednostka autorska badań dotyczących statystyki gospodarki mieszkaniowej i komunalnej w zakresie bilansów zasobów mieszkaniowych, wyposażenia mieszkań w urządzenia sanitarno-techniczne, wskaźników zwodociągowania i skanalizowania oraz badania zarządców wspólnot mieszkaniowych:
1) inicjuje i prowadzi prace metodologiczne, przygotowuje zakres przedmiotowy i podmiotowy badań statystycznych oraz opracowuje i publikuje wyniki badań i analiz statystycznych, w tym wieloaspektowych, dotyczących bilansów zasobów mieszkaniowych, wyposażenia mieszkań w urządzenia sanitarno-techniczne oraz informacji o zarządcach wspólnot mieszkaniowych, jak również prowadzi współpracę międzynarodową w tym zakresie;
2) opracowuje wskaźniki w zakresie zwodociągowania i skanalizowania.
4. Urząd realizuje zadania dotyczące statystyki gospodarki mieszkaniowej i komunalnej w zakresie badań zasobów mieszkaniowych oraz gospodarki wodno-ściekowej współpracując z właściwym departamentem GUS pełniącym rolę koordynatora merytorycznego w tych obszarach na każdym etapie prowadzonych prac.
5. Urząd w ramach zadań wymienionych w ust. 2–4 realizuje prace dotyczące, w szczególności:
1) przygotowania operatów oraz tworzenia kartotek do badań;
2) opracowania wzorów formularzy i kwestionariuszy wraz z objaśnieniami;
3) zbierania, gromadzenia, opracowywania oraz analizowania danych statystycznych;
4) kontroli i akceptacji ogólnopolskich zbiorów, tablic kontrolnych i wynikowych;
5) oceny jakości danych i kontroli kompletności zbiorów, w tym analizy przyczyn braków odpowiedzi i podejmowania działań naprawczych;
6) informatycznej obsługi prowadzonych badań, w tym przygotowania założeń do systemów informatycznych związanych z gromadzeniem, przetwarzaniem, analizowaniem i opracowaniem danych wynikowych;
7) tworzenia i prowadzenia baz danych statystycznych;
8) inicjowania i prowadzenia prac metodologicznych, badań testowych i pilotażowych;
9) monitorowania zasobów pozastatystycznych źródeł informacji oraz prowadzenia prac umożliwiających wykorzystywanie w badaniach statystycznych danych pochodzących z tych źródeł;
10) doskonalenia wykorzystywanych narzędzi badawczych oraz metodologii w celu podnoszenia jakości badań oraz redukcji kosztów i obciążeń respondentów;
11) opracowywania publikacji wynikowych i analitycznych;
12) monitorowania zmian w prawodawstwie krajowym i międzynarodowym, prowadzenia prac mających na celu dostosowanie badań do obowiązujących wymogów prawnych;
13) opiniowania projektów dokumentów rządowych;
14) współpracy z innymi resortami, instytucjami i organizacjami w celu integracji i koordynacji badań statystycznych oraz pozyskiwania danych, w tym uczestnictwo w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i w grupach ekspertów;
15) przygotowywania dokumentów i materiałów na posiedzenia i konsultacje na potrzeby współpracy międzynarodowej.
6. Urząd realizuje zadania o zasięgu ogólnokrajowym w zakresie tworzenia kartoteki jednostek sporządzających wykazy oddanych do użytku w każdym kwartale budynków i mieszkań oraz ich ubytków dla potrzeb rejestru TERYT, współpracując w tym zakresie z departamentem właściwym do spraw rejestru.
§ 7. Zadaniem Ośrodków, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 1–3.
§ 8. Zadaniem Ośrodka, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, jest w szczególności realizacja zadań określonych w § 5 pkt 6–13.
§ 9. Zadaniem oddziałów Urzędu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 11–14, jest:
1) udział w realizowaniu spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji;
2) wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu.
§ 10. 1. Dyrektor Urzędu przy wykonywaniu zadań kieruje się zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. Urząd przy wykonywaniu zadań współdziała z Głównym Urzędem Statystycznym i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.
§ 11. Wykonując zadania dyrektor Urzędu współdziała z organami administracji publicznej, w szczególności z Wojewodą Lubelskim oraz organami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa lubelskiego.
§ 12. Urząd używa pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku: „Urząd Statystyczny w Lublinie”.
§ 13. Urząd prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
§ 14. Działalność Urzędu jest finansowana odpowiednio z działów: „Administracja publiczna” (jednostki terenowe podległe naczelnym i centralnym organom administracji rządowej; spis powszechny i inne).
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 16 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 grudnia 2018 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Lublinie (Dz.U.GUS. poz. 61). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2019 r.