Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-04-29 do 2012-09-01
Wersja archiwalna od 2010-04-29 do 2012-09-01
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 9 PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 19 kwietnia 2010 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu we Wrocławiu
Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Urzędowi Statystycznemu we Wrocławiu, zwanemu dalej „Urzędem”, nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
2. Statut określa szczegółowy zakres zadań i organizację Urzędu.
§ 2Traci moc zarządzenie nr 12 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 23 listopada 1998 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań i organizacji Urzędu Statystycznego we Wrocławiu (Dz. Urz. GUS Nr 17, poz. 123, z późn. zm.2)).
§ 3Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Prezes Józef Oleński
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668, z 2001 r. Nr 100, poz. 1080, z 2003 r. Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. GUS z 2000 r. Nr 1, poz. 2, z 2002 r. Nr 12, poz. 74, z 2003 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 9, poz. 45, z 2005 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 5, poz. 36 oraz z 2009 r. Nr 4, poz. 27 i Nr 12, poz. 73.
Załącznik do zarządzenia nr 9 Prezesa GUS
z dnia 19 kwietnia 2010 r.
Statut Urzędu Statystycznego we Wrocławiu
§ 1
Urząd działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej;
2) niniejszego statutu.
§ 2
Siedzibą Urzędu jest Wrocław.
§ 3
1. Szczegółowy zakres zadań Urzędu obejmuje:
1) zbieranie, gromadzenie, przechowywanie, analizę oraz opracowywanie danych statystycznych;
2) zbieranie informacji o zapotrzebowaniu na analizy statystyczne w regionie oraz w zakresie specjalizacji Urzędu;
3) projektowanie formularzy i wejściowych danych statystycznych w zakresie specjalizacji Urzędu;
4) organizację pracy i tworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających pracę rachmistrzów spisowych, ankieterów statystycznych oraz rzeczoznawców;
5) prowadzenie prac koncepcyjnych nad metodologią badań statystycznych;
6) inicjowanie i prowadzenie systematycznych badań oraz analiz sytuacji społecznej i gospodarczej w regionie, prowadzenie monitoringu koniunktury gospodarczej oraz bazy wiedzy statystycznej o regionie;
7) prowadzenie informatorium statystycznego;
8) prowadzenie prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej i rachunków narodowych;
9) przedstawianie organom administracji rządowej oraz organom jednostek samorządu terytorialnego informacji statystycznych w zakresie, terminach i w formach określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej, przyjętym przez Radę Ministrów;
10) prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON w części obejmującej osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, mające siedzibę na obszarze województwa dolnośląskiego oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mające miejsce zamieszkania na terenie województwa dolnośląskiego, a także udostępnianie danych z rejestru REGON w tym zakresie;
11) prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT w części obejmującej system rejonów statystycznych i obwodów spisowych oraz system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań (wraz z katalogiem ulic) oraz współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego i organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy administracji publicznej w województwie dolnośląskim w zakresie przekazywania informacji źródłowych do aktualizacji rejestru TERYT;
12) prowadzenie badań wspólnych z organami administracji rządowej lub samorządowej, ujętych na ich wniosek w programie badań statystycznych statystyki publicznej;
13) tworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających popularyzację wiedzy o statystyce;
14) administrowanie infrastrukturą informatyczną służb statystyki publicznej zlokalizowaną na obszarze województwa dolnośląskiego.
2. Urząd może przyjmować zamówienia i zlecenia na wykonanie prac określonych w art. 21 ustawy, o której mowa w § 1 pkt 1, a w szczególności na:
1) wykonywanie na zamówienie opracowań wspomagających inne systemy informacyjne administracji publicznej;
2) prowadzenie na indywidualne zamówienie badań statystycznych nieobjętych programem badań statystycznych statystyki publicznej;
3) wykonywanie na zlecenie dodatkowych opracowań i analiz, w tym przy wykorzystaniu danych zgromadzonych w badaniach objętych programem badań statystycznych statystyki publicznej;
4) prowadzenie szkolenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego w dziedzinie statystyki.
3. Zadania określone w ust. 2 są wykonywane poza statutowymi obowiązkami Urzędu.
§ 4
Do Urzędu należą niżej wymienione zadania ogólnokrajowe, wykonywane w ramach prac prowadzonych na rzecz statystyki publicznej jako całości:
1) w zakresie statystyki samorządów terytorialnych i gruntów komunalnych, statystyki produktów przemysłowych:
a) prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej,
b) inicjowanie i przygotowywanie rozwiązań metodologicznych,
c) przygotowywanie propozycji do programów badań statystycznych statystyki publicznej,
d) zbieranie, gromadzenie, analizowanie danych statystycznych,
e) opracowywanie publikacji i informacji do publikacji zgodnie z planem opracowań statystycznych oraz planem wydawniczym;
2) współpraca w zakresie prowadzenia prac metodologicznych z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Statystycznego oraz urzędami statystycznymi specjalizującymi się w sprawozdawczości powiązanej ze statystyką samorządów terytorialnych w tematach leśnictwo i ochrona środowiska, gospodarka mieszkaniowa i komunalna oraz środki trwałe;
3) uczestnictwo we współpracy międzynarodowej w dziedzinie statystyki euroregionów, a w szczególności organizowanie wspólnych badań statystycznych oraz opracowywanie i wydawanie publikacji o euroregionach, w tym o euroregionie „Nysa”;
4) prowadzenie prac nad wykorzystaniem administracyjnych źródeł danych;
5) opracowywanie informacji i publikacji zbiorczych w układach terytorialnych;
6) współdziałanie z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami i uczelniami w zakresie przygotowywania badań i opracowań statystycznych oraz współpraca w tym zakresie z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Statystycznego;
7) opracowywanie zbiorów i przygotowywanie tablic ogólnopolskich i regionalnych w zakresie określonym odrębnie przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
8) prowadzenie prac związanych z administrowaniem zasobami informacyjnymi i metadanymi Banku Danych Lokalnych (z włączonymi zasobami Banku Danych Regionalnych) oraz udział w prowadzeniu prac metodologicznych związanych z jego rozwojem i doskonaleniem;
9) prowadzenie prac rozwojowych w zakresie systemu informacyjnego o euroregionach na granicach Polski we współpracy z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie;
10) współdziałanie w zakresie prowadzenia badań transgranicznych z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie i innymi urzędami statystycznymi biorącymi udział w realizacji tych zadań;
11) uczestnictwo we współpracy międzynarodowej w uzgodnieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego;
12) obsługa poligraficzna urzędów statystycznych w Opolu, Poznaniu, Wrocławiu i Zielonej Górze.
§ 5
1. W skład Urzędu wchodzą:
1) Wydział Organizacji;
2) Wydział Realizacji Badań;
3) Wydział Badań Ankietowych;
4) Wydział Rejestrów;
5) Wydział Informatyki;
6) Wydział Kadr i Szkoleń;
7) Wydział Ekonomiczny;
8) Wydział Obsługi Administracyjnej;
9) Wydział Poligrafii;
10) Ośrodek Statystyki Samorządów Terytorialnych;
11) Ośrodek Statystyki Produktów Przemysłowych;
12) Ośrodek Banku Danych Regionalnych;
13) Dolnośląski Ośrodek Badań Regionalnych;
14) Oddział w Jeleniej Górze;
15) Oddział w Legnicy;
16) Oddział w Wałbrzychu.
2. W Urzędzie tworzy się samodzielne stanowiska pracy:
1) radca prawny;
2) do spraw ochrony informacji niejawnych;
3) do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
- podległe bezpośrednio dyrektorowi Urzędu.
3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem wewnętrznym przez dyrektora Urzędu.
4. Dyrektor Urzędu może tworzyć zarządzeniem wewnętrznym w ramach wydziałów, ośrodków i oddziałów komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, których nazwę i zakres zadań określa regulamin organizacyjny Urzędu.
5. Dyrektor Urzędu może tworzyć zarządzeniem wewnętrznym samodzielne stanowiska pracy bezpośrednio mu podległe, inne niż określone w ust. 2.
6. Dyrektor Urzędu wydaje, inne niż określone w ust. 3-5, zarządzenia wewnętrzne i polecenia służbowe dotyczące funkcjonowania Urzędu.
7. Dyrektor Urzędu może powoływać stałe komisje lub zespoły robocze, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania.
§ 6
1. Zadaniem oddziałów Urzędu, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 14-16, jest:
1) udostępnianie danych statystycznych (informatoria statystyczne);
2) rejestracja w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON oraz wydawanie zaświadczeń o numerze identyfikacyjnym REGON;
3) prowadzenie prac aktualizacyjnych dla potrzeb krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT i bieżące współdziałanie w tym zakresie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
4) udział w pracach organizacyjnych dotyczących spisów powszechnych i innych badaniach statystycznych o szerokim zasięgu obserwacji, w tym prowadzonych z udziałem rachmistrzów spisowych i ankieterów statystycznych;
5) współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań statutowych Urzędu;
6) pełnienie funkcji koordynatora zadań wymagających współpracy z gminami;
7) wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu.
2. Terytorialny zasięg działania oddziałów określa regulamin organizacyjny Urzędu.
§ 7
1. Urzędem kieruje dyrektor podległy Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego, przy pomocy dwóch zastępców.
2. Dyrektor Urzędu jest organem administracji niezespolonej w województwie.
3. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
§ 8
1. Dyrektor Urzędu przy wykonywaniu zadań kieruje się zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. Urząd przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 4, współdziała z Głównym Urzędem Statystycznym i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.
§ 9
Przy wykonywaniu zadań dyrektor Urzędu współdziała z organami administracji publicznej, w szczególności z Wojewodą Dolnośląskim, oraz organami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa dolnośląskiego.
§ 10
Urząd używa pieczęci urzędowej z godłem państwowym i napisem w otoku: „Urząd Statystyczny we Wrocławiu”.
§ 11
Urząd prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
§ 12
1. Działalność Urzędu jest finansowana odpowiednio z działów: „Administracja publiczna” (jednostki terenowe podległe naczelnym i centralnym organom administracji rządowej; spis powszechny i inne) i „Informatyka” (inne jednostki usług informatycznych).
2. Działalność Urzędu w zakresie zadań określonych w § 3 ust. 2 jest finansowana w ramach rachunku dochodów własnych zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241).