Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-18
Wersja aktualna od 2024-10-18
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 11
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY
POŻARNEJ
z dnia 17 października 2024 r.
w sprawie organizacji, składu oraz miejsca i trybu pracy Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Na podstawie art. 12 ust. 2b i 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122,, z 2024 r. poz. 834, 1222 i 1473) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. W Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej tworzy się Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej „Zespołem”.
2. Zespół jest organem opiniodawczo-doradczym Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego.
3. Zespół realizuje zadania określone w art. 12 ust. 2c ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2. 1. W skład Zespołu wchodzą:
1) przewodniczący - Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej;
2) zastępcy przewodniczącego - zastępcy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej;
3) członkowie:
a) Dyrektor Biura Ochrony Ludności,
b) Dyrektor Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa,
c) Dyrektor Biura Przeciwdziałania Zagrożeniom,
d) Dyrektor Biura Informatyki i Łączności,
e) Dyrektor Biura Logistyki,
f) Dyrektor Biura Komendanta Głównego,
g) Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
4) sekretarz zespołu - Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa Cywilnego Biura Ochrony Ludności.
2. Skład Zespołu może być rozszerzony o komendantów wojewódzkich i komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej oraz dyrektorów Biur Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej nie wymienionych w ust. 1 pkt 3.
3. Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy, na wniosek zastępców przewodniczącego Zespołu bądź pozostałych członków Zespołu, może zapraszać do udziału w jego posiedzeniach inne osoby, jeżeli posiadają wiedzę i doświadczenie niezbędne w pracach Zespołu.
4. W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu jego funkcję sprawuje wyznaczony przez niego zastępca przewodniczącego Zespołu.
5. Osoby wchodzące w skład Zespołu uczestniczą w jego pracach osobiście, a w przypadku niemożności osobistego uczestnictwa, po uprzednim uzyskaniu zgody przewodniczącego Zespołu, w posiedzeniach Zespołu uczestniczą wyznaczeni przez nich zastępcy.
6. W uzasadnionych przypadkach udział w pracach Zespołu może być realizowany w formie wideokonferencji.
§ 3. 1. Miejscem posiedzeń Zespołu jest siedziba Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie lub inne miejsce wskazane przez przewodniczącego Zespołu.
2. Dyrektor Biura Ochrony Ludności jest odpowiedzialny za przygotowanie organizacyjne posiedzeń Zespołu, a także zapewnia obsługę merytoryczną oraz administracyjną prac Zespołu.
3. W przypadku organizacji spotkania Zespołu w formie wideokonferencji, za techniczne przygotowanie wideokonferencji odpowiada Dyrektor Biura Informatyki i Łączności.
4. Pełnomocnik Ochrony jest odpowiedzialny za zapewnienie ochrony informacji niejawnych podczas posiedzeń Zespołu o charakterze niejawnym.
5. Wsparcie logistyczne i techniczne niezbędne do prowadzenia prac Zespołu zapewnia Dyrektor Biura Logistyki, w tym przygotowanie do prac pomieszczeń.
§ 4. 1. Posiedzenia Zespołu zwołuje przewodniczący Zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek pozostałych członków Zespołu.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu, posiedzenia Zespołu zwołuje wyznaczony przez niego zastępca przewodniczącego Zespołu.
3. W przypadku wymagającym natychmiastowej analizy i oceny zagrożenia oraz zapewnienia koordynacji działań związanych z zaistniałą sytuacja kryzysową, przewodniczący Zespołu, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zespołu, zwołuje posiedzenie Zespołu w trybie natychmiastowym.
4. Przewodniczący Zespołu, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego zastępca przewodniczącego Zespołu, może zlecać ekspertom opracowanie analiz, prognoz, ekspertyz, opinii lub koncepcji rozwiązań programowych, systemowych i organizacyjnych.
5. Z posiedzeń Zespołu sporządza się protokół, który zatwierdza przewodniczący Zespołu, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego zastępca przewodniczącego Zespołu.
§ 5. Do zadań sekretarza Zespołu należy:
1) przygotowywanie merytoryczne posiedzeń Zespołu;
2) zapewnienie przygotowywania, we współpracy z członkami Zespołu, dokumentów niezbędnych do prac Zespołu;
3) obsługa protokolarna Zespołu, w tym sporządzanie protokołu z posiedzeń Zespołu;
4) współpraca z Wydziałem Prasowym Biura Komendanta Głównego w zakresie przygotowywania projektów komunikatów prasowych.
§ 6. Na potrzeby obiegu informacji związanych z działaniem Zespołu wykorzystuje się Stanowisko Kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
§ 7. Finansowanie wykonywanych przez Zespół zadań z zakresu zarządzania kryzysowego odbywa się na zasadach określonych w art. 26 ust. 2 ustawy.
§ 8. Traci moc zarządzenie nr 12 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 11 września 2023 r. w sprawie organizacji, składu oraz miejsca i trybu pracy Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. KG PSP poz. 20).
§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
nadbryg. dr inż. Mariusz Feltynowski