DECYZJA NR 8
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 27 stycznia 2017 r.
w sprawie ustalenia zasad dotyczących wprowadzenia, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP oraz sposobu realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP
Na podstawie § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. z 2016 r, poz. 1101), zwanego dalej „Rozporządzeniem” postanawia się, co następuje:
§ 1. Decyzja ustala zasady, które obowiązują w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w razie wydania zarządzenia o wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego dla zagrożeń w cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „stopniem alarmowym CRP” przez:
1) Prezesa Rady Ministrów, na obszarze kilku województw lub na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) ministra lub kierownika urzędu centralnego w odniesieniu do wszystkich lub wybranych kierowników podległych, podporządkowanych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, formacji i urzędów;
3) wojewodę w stosunku do obszarów, obiektów i urządzeń według właściwości miejscowej, na obszarze całego lub części województwa.
§ 2. Zasady określają sposób realizacji szczegółowego zakresu przedsięwzięć, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia zwanego dalej „załącznikiem”, a także zawierają zbiór zaleceń i rekomendacji dla kierowników jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, którzy zobowiązani są do realizacji zadań w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP.
§ 3. 1. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej realizuje zadania określone dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP również w przypadku powzięcia wiadomości o fakcie wydania zarządzenia przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
2. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej kierując się posiadanymi informacjami dotyczącymi zdarzeń o charakterze sabotażowym lub terrorystycznym lub możliwości ich wystąpienia, w tym informacjami przekazanymi przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, może w drodze zarządzenia wprowadzić, zmienić albo odwołać stopień alarmowy i stopień alarmowy CRP w odniesieniu do wszystkich lub wybranych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
3. W przypadku wydania przez wojewodę zarządzenia w sprawie wprowadzania, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego i/lub stopnia alarmowego CRP, kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej znajdujących się na terenie objętym jego realizacją, zobowiązani są do:
1) niezwłocznego poinformowania stanowiska kierowania Komendanta Głównego PSP, z zachowaniem podległości służbowej, o wydaniu zarządzenia przez wojewodę;
2) realizacji zadań w ramach danego stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 4. 1. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej wydając zarządzenie wprowadzające, zmieniające lub odwołujące dany stopień alarmowy lub stopień alarmowy CRP wskazuje jednocześnie zakres i ewentualnie czas obowiązywania zarządzenia oraz zadania do realizacji i uruchamiane w związku z tym siły i środki.
2. Zarządzenie Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1, musi zawierać następujące elementy:
1) określenie podstawy prawnej;
2) treść komunikatu z określeniem:
a) czynności (wprowadzam/zmieniam/odwołuję),
b) poziomu stopnia alarmowego,
c) obszaru lub obiektu, na którym wprowadza się stopień alarmowy,
d) nazw organów lub jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych, których dotyczy zarządzenie,
e) zadań do realizacji innych niż wskazane obligatoryjnie do wykonania w ramach danego poziomu stopnia alarmowego, określonych w modułach zadaniowych;
3) klauzulę tajności dokumentu, jeśli zawiera on informacje niejawne w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1167);
4) informację o podaniu całości lub części treści komunikatu do publicznej wiadomości lub odstąpieniu od podania do publicznej wiadomości komunikatu o wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopnia alarmowego.
3. Projekt zarządzenia sporządzany jest przez komórkę organizacyjną Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej właściwą do spraw zarządzania kryzysowego. Projekt przedkładany jest Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej do podpisu, po wcześniejszym zaopiniowaniu co do celowości podjęcia decyzji o wprowadzeniu stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP, przez Zespół Zarządzania Kryzysowego Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej na posiedzeniu zwołanym w trybie natychmiastowym.
4. W sytuacji niecierpiącej zwłoki projekt zarządzenia może być uzgodniony w trybie pilnym wyłącznie z komórką organizacyjną Komedy Głównej Państwowej Straży Pożarnej właściwą do spraw zarządzania kryzysowego oraz Biurem Prawnym Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, niezwłocznie po zaistnieniu przesłanek uzasadniających wydanie zarządzenia przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
§ 5. 1. Sposób przekazania zarządzenia wykonawcom, o których mowa w § 7–14, zależny jest od jego klauzuli tajności lub jej braku. W przypadku niezwłocznego przekazania wykonawcom komunikatu o wprowadzeniu określonego stopnia alarmowego, dopuszcza się przekazanie komunikatu jawnego przy pomocy powszechnie dostępnych środków łączności o następującej treści: „ Wprowadza się ... stopień alarmowy ... dla ...na obszarze ...”, a następnie pełnej treści zarządzenia poprzez odpowiednie niejawne systemy teleinformatyczne.
2. Komunikat i treść zarządzenia wydanego przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej –stanowisko kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej przekazuje niezwłocznie po jego wydaniu wykonawcom oraz powiadamia Rządowe Centrum Bezpieczeństwa i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji poprzez obsługujące Ministra centrum zarządzania kryzysowego.
3. W przypadku wydania zarządzenia przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji, niezwłocznie po wpłynięciu komunikatu lub szczegółowej informacji lub zarządzenia do stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, jest ono zobowiązane do powiadomienia Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej lub jego zastępców oraz dyrektora Biura do spraw Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej lub jego zastępcę, a także dyrektora Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności lub jego zastępców.
4. Jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, na terenie których wprowadzono stopień alarmowy lub stopień alarmowy CRP, zobowiązane są do przekazania Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej informacji o stanie wykonania zadań, w formie raportu sytuacyjnego, w terminie nie dłuższym niż 10 godzin od momentu otrzymania informacji o wprowadzeniu danego stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP bądź na żądanie Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Dodatkowo w raporcie należy ująć informacje o wprowadzonych dodatkowych zadaniach wykraczających poza katalog określony w § 7–14.
5. Informacje zbiorcze z województw powinny być przekazywane za pośrednictwem stanowisk kierowania komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej do stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Komendanci Szkół PSP przekazują informacje za pośrednictwem punktów alarmowych, a pozostali kierownicy jednostek organizacyjnych PSP bezpośrednio do stanowiska kierowania Komendanta Głównego PSP.
6. Stanowisko kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej przy udziale Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej KG PSP na podstawie informacji, o których mowa w ust. 4, przygotowuje raporty sytuacyjne dla Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie stopnia realizacji przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej.
§ 6. 1. Stopień alarmowy lub stopień alarmowy CRP może być wprowadzony z pomięciem stopni pośrednich.
2. Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP mogą być wprowadzane rozdzielnie lub łącznie.
§ 7. W sytuacji wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA w module zadaniowym ALFA polecam:
1) kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w pkt 1, część I załącznika do Rozporządzenia;
2) Dyrektorowi Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) monitorować wykonanie zadań przez komórki organizacyjne Komendy Głównej PSP wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
b) zapewnić przygotowanie raportów sytuacyjnych na podstawie informacji, o których mowa w §5, ust. 4 dotyczących realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
c) przygotowywać dla MSWiA i RCB opracowania podsumowujące realizację zadań przez Państwową Straż Pożarną w ramach stopnia alarmowego;
3) Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) prowadzić stały monitoring zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej,
b) monitorować dyspozycyjność struktury zarządzania siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, zwanego dalej „ksrg”,
c) zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną sił i środków ksrg, w szczególności odwodów operacyjnych ksrg;
4) Dyrektorowi Biura Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzić analizę zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej;
5) Komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) prowadzić stały monitoring zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej,
b) monitorować dyspozycyjność struktury zarządzania siłami i środkami ksrg,
c) zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną sił i środków ksrg, w szczególności odwodów operacyjnych ksrg,
d) wynikających z pkt 1 część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6) Komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną kompanii szkolnych w ramach centralnego odwodu operacyjnego (COO),
b) wynikających z pkt 1 część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
7) kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z pkt 1 część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 8. W sytuacji wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO w module zadaniowym BRAVO polecam:
1) kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w pkt 2, część I załącznika do Rozporządzenia;
2) Dyrektorowi Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) monitorować wykonanie zadań przez komórki organizacyjne Komendy Głównej PSP wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
b) zapewnić przygotowanie raportów sytuacyjnych na podstawie informacji, o których mowa w § 5 ust. 4 dotyczących realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
c) przygotowywać dla MSWiA i RCB opracowania podsumowujące realizację zadań przez Państwową Straż Pożarną w ramach stopnia alarmowego;
3) Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) prowadzić stały monitoring zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej,
b) monitorować dyspozycyjność struktury zarządzania siłami i środkami ksrg,
c) zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną sił i środków ksrg, w szczególności odwodów operacyjnych ksrg,
d) przygotować się do uruchomienia bazy koncentracji centralnego odwodu operacyjnego,
e) przygotować się do uruchomienia sił i środków odwodów operacyjnych ksrg, w szczególności w zakresie obsługi logistycznej;
4) Dyrektorowi Biura Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzić analizę zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej;
5) Komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) prowadzić stały monitoring zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej,
b) monitorować dyspozycyjność struktury zarządzania siłami i środkami ksrg,
c) zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną sił i środków ksrg, w szczególności odwodów operacyjnych ksrg,
d) przygotować się do uruchomienia bazy koncentracji centralnego odwodu operacyjnego,
e) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania KG PSP w zapasowe miejsce pracy,
f) przygotować się do uruchomienia sił i środków odwodów operacyjnych ksrg, w szczególności w zakresie obsługi logistycznej,
g) wynikających z pkt 2, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6) Komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną kompanii szkolnych w ramach centralnego odwodu operacyjnego (COO),
b) przygotować się do uruchomienia sił i środków odwodów operacyjnych ksrg, w szczególności w zakresie obsługi logistycznej,
c) wynikających z pkt. pkt 2, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
7) kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z pkt 2, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 9. W sytuacji wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE w module zadaniowym CHARLIE polecam:
1) kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w pkt 3, część I załącznika do Rozporządzenia;
2) Dyrektorowi Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) monitorować wykonanie zadań przez komórki organizacyjne Komendy Głównej PSP wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
b) wystąpić z wnioskiem o powołanie Zespołu Zarządzania Kryzysowego KG PSP,
c) zapewnić przygotowanie raportów sytuacyjnych na podstawie informacji, o których mowa w § 5, ust. 4 dotyczących realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
d) przygotowywać dla MSWiA i RCB opracowania podsumowujące realizację zadań przez Państwową Straż Pożarną w ramach stopnia alarmowego.
3) Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wzmocnić obsadę stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
b) wprowadzić całodobowy dyżur w obrębie struktur zarządzania siłami i środkami ksrg,
c) przygotować do akceptacji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycji o osiągnięciu gotowości pełnego stanu osobowego słuchaczy szkół Państwowej Straży Pożarnej,
d) przygotować do akceptacji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycji dla komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej w celu podniesienia poziomu gotowości operacyjnej wybranych grup ratownictwa specjalistycznego,
e) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania KG PSP w zapasowe miejsce pracy,
f) przygotować do akceptacji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej zaleceń dla komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej o wzmocnieniu poziomu zabezpieczenia imprez masowych, w szczególności w zakresie zagrożeń związanych z użyciem środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych (CBRN),
g) prowadzić, w korelacji z Policją i innymi służbami, stały monitoring zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej,
h) dokonać analizy potrzeb i przygotować do akceptacji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycje odnośnie dyslokacji sił i środków odwodów operacyjnych ksrg, a w przypadku lokalizacji obszaru potencjalnego ataku terrorystycznego dyslokować wskazane siły i środki odwodów operacyjnych ksrg, po akceptacji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
4) Dyrektorowi Biura Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzić analizę zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej;
5) Komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wzmocnić obsadę właściwych terytorialnie stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej,
b) wprowadzić całodobowy dyżur w obrębie struktur zarządzania siłami i środkami ksrg,
c) powołać sztaby komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantów powiatowych/miejskich Państwowej Straży Pożarnej, w zależności od potrzeb wynikających z treści zarządzenia, o którym mowa w § 1 niniejszej decyzji,
d) podnieść poziom gotowości operacyjnej grup ratownictwa specjalistycznego, określonych przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
e) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania KG PSP w zapasowe miejsce pracy,
f) wzmocnić poziom zabezpieczenia imprez masowych, w szczególności w zakresie zagrożeń związanych z użyciem środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych (CBRN) według zaleceń Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
g) prowadzić, w korelacji z Policją i innymi służbami, stały monitoring zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej,
h) dokonać analizy potrzeb i przedstawić potrzeby do stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w zakresie niezbędnych sił i środków odwodów operacyjnych ksrg, a w warunkach lokalizacji obszaru potencjalnego ataku terrorystycznego, na polecenie Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, dyslokować wskazane siły i środki odwodów operacyjnych ksrg,
i) wynikających z pkt 3, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6) Komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wprowadzić skoszarowanie oraz pełną gotowość stanu osobowego słuchaczy szkół Państwowej Straży Pożarnej i dowódców kompanii szkolnych,
b) przygotować do dyslokacji kompanie szkolne,
c) wynikających z pkt 3, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
7) kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z pkt 3, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 10. W sytuacji wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA w module zadaniowym DELTA polecam:
1) kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w pkt 4, część I załącznika do Rozporządzenia;
2) Dyrektorowi Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) monitorować wykonanie zadań przez komórki organizacyjne Komendy Głównej PSP wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
b) wystąpić z wnioskiem o powołanie Zespołu Zarządzania Kryzysowego KG PSP,
c) zapewnić przygotowanie raportów sytuacyjnych na podstawie informacji, o których mowa w § 5 ust. 4 dotyczących realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
d) przygotowywać dla MSWiA i RCB opracowania podsumowujące realizację zadań przez Państwową Straż Pożarną w ramach stopnia alarmowego.
3) Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wzmocnić obsadę stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
b) wprowadzić całodobowy w obrębie struktur zarządzania siłami i środkami ksrg,
c) przygotować do akceptacji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycji o osiągnięciu gotowości pełnego stanu osobowego słuchaczy szkół Państwowej Straży Pożarnej,
d) przygotować do akceptacji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycji dla komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej w celu podniesienia poziomu gotowości operacyjnej wybranych grup ratownictwa specjalistycznego,
e) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania KG PSP w zapasowe miejsce pracy,
f) przygotować do akceptacji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej zaleceń dla komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej o wzmocnieniu poziomu zabezpieczenia imprez masowych, w szczególności w zakresie zagrożeń związanych z użyciem środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych (CBRN),
g) prowadzić, w korelacji z Policją i innymi służbami, stały monitoring zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej,
h) zarekomendować wprowadzenie podwyższenia stanów osobowych w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej do poziomu wynikającego z bieżącej analizy zagrożeń,
h) wydać dyspozycje w zakresie uruchomienia niezbędnych sił i środków w odwodach operacyjnych ksrg;
4) Dyrektorowi Biura Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzić analizę zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej;
5) Komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wzmocnić obsadę właściwych terytorialnie stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej,
b) wprowadzić całodobowy dyżur w obrębie struktur zarządzania siłami i środkami ksrg,
c) powołać sztaby komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantów powiatowych/miejskich Państwowej Straży Pożarnej, w zależności od potrzeb wynikających z treści zarządzenia, o którym mowa w § 1 decyzji,
d) podnieść poziom gotowości operacyjnej grup ratownictwa specjalistycznego, określonych przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
e) wzmocnić poziom zabezpieczenia imprez masowych, w szczególności w zakresie zagrożeń związanych z użyciem środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych (CBRN) według zaleceń Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
f) prowadzić, w korelacji z Policją i innymi służbami, stały monitoring zagrożeń, w tym, w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej,
g) podwyższyć stan osobowy w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej do poziomu wynikającego z bieżącej analizy zagrożeń,
h) wynikających z pkt 4, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6) Komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) Wprowadzić skoszarowanie oraz pełną gotowość stanu osobowego słuchaczy szkół Państwowej Straży Pożarnej i dowódców kompanii szkolnych,
b) przygotować do dyslokacji kompanie szkolne,
c) wynikających z pkt 4, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
7) Kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z pkt 4, część I załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 11. W sytuacji wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA-CRP w module zadaniowym ALFA-CRP polecam:
1) Kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w pkt 1, część II załącznika do Rozporządzenia;
2) Dyrektorowi Biura Informatyki i Łączności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wprowadzić dyżury personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i utrzymanie systemów teleinformatycznych funkcjonujących w KG PSP,
b) dokonać sprawdzenia kanałów łączności z Rządowym Zespołem Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT.GOV.PL,
c) prowadzić bieżącą współpracę z CERT.GOV.PL w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej KG PSP,
d) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej KG PSP i dokonać oceny wpływu zagrożeń na tą infrastrukturę;
3) Dyrektorowi Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) monitorować wykonanie zadań przez komórki organizacyjne Komendy Głównej PSP wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
b) zapewnić przygotowanie raportów sytuacyjnych na podstawie informacji, o których mowa w § 5, ust. 4 dotyczących realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
c) przygotowywać dla MSWiA i RCB opracowania podsumowujące realizację zadań przez Państwową Straż Pożarną w ramach stopnia alarmowego.
4) Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) dokonać sprawdzenia kanałów łączności jawnej i niejawnej będących w dyspozycji stanowiska kierowania KG PSP z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym,
b) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania KG PSP w zapasowe miejsce pracy,
c) informować na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań centrum zarządzania kryzysowego obsługujące Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa i zespół CERT KG PSP,
d) dokonać sprawdzenia łączności z całodobowymi punktami kontaktowymi operatorów łącza internetowego KG PSP;
5) Komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych,
b) dokonać sprawdzenia kanałów łączności jawnej i niejawnej będących w dyspozycji stanowisk kierowania PSP z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym,
c) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej,
d) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania PSP w zapasowe miejsce pracy,
e) na bieżąco informować stanowisko kierowania KG PSP, poprzez stanowiska kierowania komendantów wojewódzkich PSP, o wszelkich incydentach związanych z bezpieczeństwem użytkowanej infrastruktury teleinformatycznej,
f) pozostałych wynikających z pkt 1, część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6) Komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych,
b) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej,
c) na bieżąco informować stanowisko kierowania KG PSP o wszelkich incydentach związanych z bezpieczeństwem użytkowanej infrastruktury teleinformatycznej,
d) pozostałych wynikających z pkt 1, część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
7) Kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z pkt 1 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 12. W sytuacji wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO-CRP w module zadaniowym BRAVO-CRP polecam:
1) Kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w pkt 2 część II załącznika do Rozporządzenia;
2) Dyrektorowi Biura Informatyki i Łączności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wprowadzić dyżury personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i utrzymanie systemów teleinformatycznych funkcjonujących w KG PSP,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania KG PSP oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) dokonać sprawdzenia kanałów łączności z Rządowym Zespołem Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT.GOV.PL,
d) prowadzić bieżącą współpracę z CERT.GOV.PL w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej KG PSP,
e) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej KG PSP i dokonać oceny wpływu zagrożeń na tą infrastrukturę,
f) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
g) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
h) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej;
3) Dyrektorowi Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) monitorować wykonanie zadań przez komórki organizacyjne Komendy Głównej PSP wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
b) zapewnić przygotowanie raportów sytuacyjnych na podstawie informacji, o których mowa w § 5, ust. 4 dotyczących realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
c) przygotowywać dla MSWiA i RCB opracowania podsumowujące realizację zadań przez Państwową Straż Pożarną w ramach stopnia alarmowego;
4) Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) dokonać sprawdzenia kanałów łączności jawnej i niejawnej będących w dyspozycji stanowiska kierowania KG PSP z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym,
b) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania KG PSP w zapasowe miejsce pracy,
c) informować na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań centrum zarządzania kryzysowego obsługujące Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa i zespół CERT KG PSP,
d) dokonać sprawdzenia łączności z całodobowymi punktami kontaktowymi operatorów łącza internetowego KG PSP;
5) Komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania podległych jednostek organizacyjnych PSP oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) dokonać sprawdzenia kanałów łączności jawnej i niejawnej będących w dyspozycji stanowisk kierowania PSP z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym,
d) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej,
e) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania PSP w zapasowe miejsce pracy,
f) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
g) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
h) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej,
i) na bieżąco informować stanowisko kierowania KG PSP, poprzez stanowiska kierowania komendantów wojewódzkich PSP, o wszelkich incydentach związanych z bezpieczeństwem użytkowanej infrastruktury teleinformatycznej,
j) pozostałych wynikających z pkt 2 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6) Komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania szkoły oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej;
d) na bieżąco informować stanowisko kierowania KG PSP o wszelkich incydentach związanych z bezpieczeństwem użytkowanej infrastruktury teleinformatycznej,
e) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
f) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
g) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej,
h) pozostałych wynikających z pkt 2 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
7) Kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z pkt 2 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 13. W sytuacji wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE-CRP w module zadaniowym CHARLIE-CRP polecam:
1) Kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w pkt 3 część II załącznika do Rozporządzenia;
2) Dyrektorowi Biura Informatyki i Łączności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wprowadzić dyżury personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i utrzymanie systemów teleinformatycznych funkcjonujących w KG PSP,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania KG PSP oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) dokonać sprawdzenia kanałów łączności z Rządowym Zespołem Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT.GOV.PL,
d) prowadzić bieżącą współpracę z CERT.GOV.PL w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej KG PSP,
e) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej KG PSP i dokonać oceny wpływu zagrożeń na tą infrastrukturę,
f) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
g) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
h) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej,
i) dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w wypadku zaistnienia ataku,
j) przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku,
k) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz infrastruktury teleinformatycznej,
l) rozpocząć przygotowania do ograniczenia operacji na serwerach, w celu umożliwienia ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia;
3) Dyrektorowi Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) monitorować wykonanie zadań przez komórki organizacyjne Komendy Głównej PSP wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
b) wystąpić z wnioskiem o powołanie Zespołu Zarządzania Kryzysowego KG PSP,
c) zapewnić przygotowanie raportów sytuacyjnych na podstawie informacji, o których mowa w § 5, ust. 4 dotyczących realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
d) przygotowywać dla MSWiA i RCB opracowania podsumowujące realizację zadań przez Państwową Straż Pożarną w ramach stopnia alarmowego;
4) Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) dokonać sprawdzenia kanałów łączności jawnej i niejawnej będących w dyspozycji stanowiska kierowania KG PSP z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym,
b) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania KG PSP w zapasowe miejsce pracy,
c) informować na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań centrum zarządzania kryzysowego obsługujące Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa i zespół CERT KG PSP,
d) dokonać sprawdzenia łączności z całodobowymi punktami kontaktowymi operatorów łącza internetowego KG PSP,
e) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów dotyczących zapewnienia ciągłości funkcjonowania stanowiska kierowania KG PSP;
5) Komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania podległych jednostek organizacyjnych PSP oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) dokonać sprawdzenia kanałów łączności jawnej i niejawnej będących w dyspozycji stanowisk kierowania PSP z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym,
d) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej;
e) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania PSP w zapasowe miejsce pracy,
f) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
g) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
h) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej,
i) na bieżąco informować stanowisko kierowania KG PSP, poprzez stanowiska kierowania komendantów wojewódzkich PSP, o wszelkich incydentach związanych z bezpieczeństwem użytkowanej infrastruktury teleinformatycznej,
j) dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w wypadku zaistnienia ataku,
k) przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania, w tym stanowisk kierowania PSP, po wystąpieniu potencjalnego ataku,
l) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz infrastruktury teleinformatycznej,
m) rozpocząć przygotowania do ograniczenia operacji na serwerach, w celu umożliwienia ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia,
n) pozostałych wynikających z pkt 3 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6) Komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania szkoły oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej,
d) na bieżąco informować stanowisko kierowania KG PSP o wszelkich incydentach związanych z bezpieczeństwem użytkowanej infrastruktury teleinformatycznej,
e) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
f) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
g) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej,
h) dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w wypadku zaistnienia ataku,
i) przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku,
j) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz infrastruktury teleinformatycznej,
k) rozpocząć przygotowania do ograniczenia operacji na serwerach, w celu umożliwienia ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia,
l) pozostałych wynikających z pkt 3 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
7) kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z pkt 3 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 14. W sytuacji wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA-CRP w module zadaniowym DELTA-CRP polecam:
1) Kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w pkt 4, część II załącznika do Rozporządzenia;
2) Dyrektorowi Biura Informatyki i Łączności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) wprowadzić dyżury personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i utrzymanie systemów teleinformatycznych funkcjonujących w KG PSP,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania KG PSP oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) dokonać sprawdzenia kanałów łączności z Rządowym Zespołem Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT.GOV.PL,
d) prowadzić bieżącą współpracę z CERT.GOV.PL w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej KG PSP,
e) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej KG PSP i dokonać oceny wpływu zagrożeń na tą infrastrukturę,
f) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
g) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
h) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej,
i) dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w wypadku zaistnienia ataku,
j) przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku,
k) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz infrastruktury teleinformatycznej,
l) rozpocząć przygotowania do ograniczenia operacji na serwerach, w celu umożliwienia ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia;
3) Dyrektorowi Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) monitorować wykonanie zadań przez komórki organizacyjne Komendy Głównej PSP wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
b) wystąpić z wnioskiem o powołanie Zespołu Zarządzania Kryzysowego KG PSP,
c) zapewnić przygotowanie raportów sytuacyjnych na podstawie informacji, o których mowa w § 5, ust. 4 dotyczących realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego,
d) przygotowywać dla MSWiA i RCB opracowania podsumowujące realizację zadań przez Państwową Straż Pożarną w ramach stopnia alarmowego;
4) Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) dokonać sprawdzenia kanałów łączności jawnej i niejawnej będących w dyspozycji stanowiska kierowania KG PSP z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym,
b) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania KG PSP w zapasowe miejsce pracy,
c) informować na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań centrum zarządzania kryzysowego obsługujące Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa i zespół CERT KG PSP,
d) dokonać sprawdzenia łączności z całodobowymi punktami kontaktowymi operatorów łącza internetowego KG PSP,
e) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów dotyczących zapewnienia ciągłości funkcjonowania stanowiska kierowania KG PSP,
f) uruchomić plany awaryjne i plany dotyczące zachowania ciągłości działania Komendy Głównej PSP w sytuacjach awaryjnych lub utraty ciągłości działania;
5) Komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania podległych jednostek organizacyjnych PSP oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) dokonać sprawdzenia kanałów łączności jawnej i niejawnej będących w dyspozycji stanowisk kierowania PSP z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym,
d) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej;
e) dokonać przeglądu dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania PSP w zapasowe miejsce pracy,
f) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
g) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
h) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej,
i) na bieżąco informować stanowisko kierowania KG PSP, poprzez stanowiska kierowania komendantów wojewódzkich PSP, o wszelkich incydentach związanych z bezpieczeństwem użytkowanej infrastruktury teleinformatycznej,
j) dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w wypadku zaistnienia ataku,
k) przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania, w tym stanowisk kierowania PSP, po wystąpieniu potencjalnego ataku,
l) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz infrastruktury teleinformatycznej,
m) rozpocząć przygotowania do ograniczenia operacji na serwerach, w celu umożliwienia ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia,
n) uruchomić plany awaryjne i plany dotyczące zachowania ciągłości działania nadzorowanych jednostek organizacyjnych PSP w sytuacjach awaryjnych lub utraty ciągłości działania,
o) stosownie do sytuacji realizować procedury przywracania ciągłości działania;
p) pozostałych wynikających z pkt 4 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6) Komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych,
b) zapewnić stałą dostępność administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania szkoły oraz osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów,
c) prowadzić bieżący monitoring stanu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej,
d) na bieżąco informować stanowisko kierowania KG PSP o wszelkich incydentach związanych z bezpieczeństwem użytkowanej infrastruktury teleinformatycznej,
e) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa ABW lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością,
f) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
g) dokonać w razie potrzeby stosownych zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej,
h) dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w wypadku zaistnienia ataku,
i) przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku,
j) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz infrastruktury teleinformatycznej,
k) rozpocząć przygotowania do ograniczenia operacji na serwerach, w celu umożliwienia ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia,
l) uruchomić plany awaryjne i plany dotyczące zachowania ciągłości działania szkół PSP w sytuacjach awaryjnych lub utraty ciągłości działania,
m) stosownie do sytuacji realizować procedury przywracania ciągłości działania,
n) pozostałych wynikających z pkt 4 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
7) Kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z pkt 4 część II załącznika, wyłącznie w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§ 15. Kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej opracują procedury realizacji zadań w przypadku wprowadzenia poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszej decyzji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
§ 16. 1. W przypadku wprowadzenia stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP środki finansowe niezbędne na realizację zadań wynikających z wprowadzenia ww. stopni w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej zapewniają kierownicy tych jednostek, w ramach własnego budżetu.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej zobowiązani są do określenia dodatkowych potrzeb w przypadku wyczerpania zasobów w sytuacji przedłużających się działań wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP.
3. W sytuacji wystąpienia znacznych kosztów mogą zostać skierowane przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej lub komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej, za pośrednictwem właściwych dysponentów części budżetowych, wnioski o uruchomienie środków z rezerwy budżetu państwa w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz.1870).
§ 17. Tryb zastosowany do wprowadzania stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP stosuje się odpowiednio do zmiany i odwołania stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP.
§ 18. Traci moc Decyzja Nr 49 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie ustalenia zasad dotyczących wprowadzenia, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej dla poszczególnych stopni alarmowych.
§ 19. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Komendant Główny |
nadbryg. Leszek Suski |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00