Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-10-09 do 2016-09-13
Wersja archiwalna od 2015-10-09 do 2016-09-13
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 11
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 9 października 2015 r.
w sprawie systemu kontroli zarządczej w nadzorowanych jednostkach
Na podstawie § 4a ust. 2 statutu Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 września 1999 r. w sprawie nadania statutu Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 75, poz. 843, z 2000 r. Nr 46, poz. 534, z 2006 r. Nr 198, poz. 1455 oraz z 2008 r. Nr 178, poz. 1096) w celu usprawniania, doskonalenia i ujednolicenia funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w nadzorowanych jednostkach zarządzam, co następuje:
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa zasady i tryb wykonywania kontroli zarządczej w nadzorowanych jednostkach przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, a w szczególności:
1) obowiązki w zakresie kontroli zarządczej kierowników jednostek,
2) szczegółowy tryb sporządzania dokumentów dotyczących kontroli zarządczej;
3) wzory dokumentów, o których mowa w pkt 2.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych1);
2) planie działalności – rozumie się przez to plan działalności na rok następny, dla jednostki, sporządzony zgodnie z rozporządzeniem2) wydanym na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy;
3) sprawozdaniu z wykonania planu działalności – rozumie się przez to sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok poprzedni dla jednostki, sporządzone zgodnie z rozporządzeniem3) wydanym na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy;
4) oświadczeniu kierownika jednostki o stanie kontroli zarządczej – rozumie się przez to oświadczenie kierownika jednostki o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni dla jednostki, sporządzone zgodnie z rozporządzeniem4) wydanym na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy;
5) jednostkach – rozumie się przez to jednostki nadzorowane przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej5)6):
a) Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie,
b) Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie,
c) Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu,
d) Szkoła Podoficerska Państwowej Straży Pożarnej w Bydgoszczy,
e) Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach;
6) kierowniku jednostki – rozumie się przez to kierowników jednostek w rozumieniu pkt 5, z tym, że przez kierownika jednostek wymienionych w pkt 5 lit. a–d rozumie się właściwego komendanta szkoły, przez kierownika jednostki wymienionej w pkt 5 lit. e rozumie się dyrektora muzeum;
7) ryzyku – rozumie się przez to możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację założonych celów i zadań;
8) efektywności – rozumie się przez to relacje między osiągniętymi wynikami a wykorzystanymi zasobami;
9) jakości – rozumie się przez to stopień, w jakim zbiór inherentnych (nieodzownych, nieodłącznych) właściwości spełnia wymagania, w tym zgodności działań z przyjętymi standardami, wytycznymi, procedurami;
10) skuteczności – rozumie się przez to stopień, w jakim planowane działania są zrealizowane, a planowane wyniki osiągnięte;
11) pracownikach – rozumie się przez to członków korpusu służby cywilnej, osoby spoza korpusu służby cywilnej, funkcjonariuszy odpowiednio w jednostkach, o których mowa w pkt 5 lit. a–e;
12) planie postępowania z ryzykiem – rozumie się przez to dokument, w którym określono planowane działania modyfikujące ryzyko i realizację tych działań;
13) właścicielu ryzyka – rozumie się przez to komórkę organizacyjną/jednostkę, realizującą cele;
14) identyfikacji ryzyka – rozumie się przez to wyspecyfikowanie zdarzeń, ich następstw i prawdopodobieństwa;
15) analizie ryzyka – rozumie się przez to ocenę następstw prawdopodobieństwa oraz wyznaczanie poziomu ryzyka;
16) ewaluacji ryzyka – rozumie się przez to dokonanie przeglądu wyników analizy ryzyka i porównanie z kryteriami w celu stwierdzenia, czy ryzyko jest akceptowalne;
17) modyfikacji ryzyka – rozumie się przez to działania podejmowane w celu ograniczenia ryzyka.
§ 3. 1. Kierownicy jednostek odpowiadają za funkcjonowanie kontroli zarządczej w podległych sobie jednostkach.
2. Kierownicy jednostek są odpowiedzialni za doskonalenie systemu kontroli zarządczej w jednostkach, który jest procesem ciągłym, realizowanym w ramach wniosków wynikających z bieżącego funkcjonowania jednostek, jak również oceny funkcjonowania rozwiązań, określonych niniejszym zarządzeniem.
§ 4. 1. Kierownicy jednostek wymienieni w § 2 pkt 6 organizują kontrolę zarządczą w jednostkach, którymi kierują, określając szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania kontroli zarządczej w oparciu o standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych7) oraz niniejsze zarządzenie.
2. Kierownicy jednostek realizują standardy kontroli zarządczej w kierowanych jednostkach.
3. Zasady i tryb funkcjonowania kontroli zarządczej powinny uwzględniać w szczególności:
1) sposób przygotowywania propozycji celów i zadań do realizacji w kolejnym roku kalendarzowym;
2) sposób monitorowania realizacji celów i zadań oraz osoby odpowiedzialne za ten proces;
3) metody zarządzania ryzykiem, w tym sposób dokonywania oceny ryzyka i monitorowania obszarów krytycznych z punktu widzenia zapewnienia działalności jednostek;
4) sposób sprawowania nadzoru nad działaniami podejmowanymi w celu zmniejszenia ryzyk do akceptowanego poziomu;
5) sposób przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, wynikających z kodeksu etyki zawodowej służby cywilnej8) oraz kodeksów etyki zawodowej9), których sygnatariuszami są jednostki lub do przestrzegania których zobowiązują odrębne przepisy;
6) sposób ochrony wszelkich zasobów wykorzystywanych jednostki niezależnie od tytułu prawnego, w związku z wykonywanymi zadaniami.
Rozdział 2.
Przestrzeganie wartości etycznych, kompetencje zawodowe, struktura organizacyjna, delegowanie uprawnień
§ 5. 1. Kierownicy jednostek odpowiadają za tworzenie kultury organizacyjnej, która będzie wspierała osiąganie przez jednostkę zakładanych celów, promowała wysokie standardy pracy oraz etyczne postępowanie w kontaktach z innymi podmiotami jak i z własnymi pracownikami.
2. Pracownicy poświadczają, w sposób przyjęty w jednostkach, że zapoznali się zobowiązującymi przepisami dotyczącymi etyki.
3. W wypadku, gdy w trakcie realizacji zadań wystąpi konflikt interesów, lub może dojść do konfliktu interesów, pracownik jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym, na piśmie bezpośredniego przełożonego.
§ 6. Za właściwe ukształtowanie środowiska wewnętrznego odpowiada kierownik jednostki poprzez:
1) przestrzeganie zasady, że wszyscy zatrudnieni pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę, umiejętności, doświadczenie, predyspozycje i postawę etyczną, niezbędną na danym stanowisku;
2) zapewnienie transparentnego procesu zatrudniania pracowników, który gwarantuje przestrzeganie wszystkich obowiązujących w tym zakresie przepisów oraz szczególnych regulacji i procedur wewnętrznych, gwarantujących wybór najlepszego kandydata na stanowisko;
3) stosowanie obowiązujących zasad wynagradzania, premiowania i nagradzania pracowników oraz ich awansowania;
4) okresowe przeprowadzanie przez bezpośrednich przełożonych ocen pracowników, uwzględniających stopień spełniania wymagań określonych dla stanowiska w zakresie umiejętności i wiedzy;
5) zapewnienie rozwoju zawodowego pracowników przez systematyczne przeprowadzanie szkoleń i umożliwianie doskonalenia zawodowego i podnoszenia kompetencji zawodowych.
§ 7. 1. Kierownicy jednostek w jednostkach, którymi kierują, odpowiadają za sposób tworzenia struktury organizacyjnej oraz aktualizowania dokumentów dotyczących tej struktury, kierując się standardami kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.
2. W wypadku, gdy realizacja celu, zadań, procesu lub projektu wymaga współpracy więcej niż jednej komórki, mogą być powoływane zespoły zadaniowe.
3. W skład zespołu zadaniowego mogą być włączani pracownicy jednostek, a także osoby niezatrudnione w tych jednostkach.
4. Zespół zadaniowy powołuje odpowiednio kierownik jednostki, wyznaczając zadania zespołu zadaniowego, a także termin ich realizacji.
5. Przewodniczącego zespołu zadaniowego wyznacza kierownik jednostki, określając jednocześnie kompetencje przewodniczącego oraz przysługujące mu uprawnienia odpowiednio wobec komórek organizacyjnych.
§ 8. Kierownicy jednostek korzystający z procesu delegowania uprawnień powinni kierować się następującymi zasadami:
1) zakres, sposób i możliwość delegowania uprawnień poszczególnym osobom zarządzającym lub pracownikom muszą być zgodne z przepisami prawa, odpowiednie do wagi podejmowanych decyzji, stopnia ich skomplikowania, częstotliwości podejmowania (decyzje strategiczne i decyzje o bieżącym charakterze), ryzyka z nimi związanego oraz zakresu ponoszonej odpowiedzialności;
2) powierzanie uprawnień dokonywane jest w formie pisemnej, a ich przyjęcie dla swej ważności wymaga potwierdzenia podpisem przez osobę przyjmującą.
Rozdział 3.
Misja, określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji, identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka, reakcja na ryzyko
§ 9. 1. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku zgodnie z § 13 ust. 2 zarządzenia nr 59 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 września 2012 r. w sprawie systemu kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej – sprawy wewnętrzne (Dz. Urz. MSW poz. 64) przekazuje do komórki nadzorującej i Biura Ministra plan działalności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej na rok następny.
2. Określone przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej główne kierunki, założenia i priorytety wynikające z planu działalności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej na dany rok w terminie do dnia 5 stycznia każdego roku są przekazywane przez Gabinet Komendanta Głównego do jednostek.
§ 10. 1. Kierownicy jednostek, w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku opracowują dla swojej jednostki projekt planu działalności, uwzględniający kierunki, założenia i priorytety10) Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, a następnie przekazują go do Gabinetu Komendanta Głównego celem przedstawienia Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej do akceptacji.
2. Projekt planu działalności jednostki, o których mowa w ust. 1, opracowywany jest zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3. Zaakceptowany przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej projekt planu działalności jednostek, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 22 stycznia każdego roku jest przesyłany do kierownika właściwej jednostki celem niezwłocznego ich podpisania.
4. Podpisany przez kierownika jednostki plan działalności jednostki zamieszczany jest w Biuletynie Informacji Publicznej jednostki.
5. Kierownicy jednostek są zobowiązani do przekazania kopii planu działalności, o którym mowa w ust. 1, do Gabinetu Komendanta Głównego, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
§ 11. 1. Kierownicy jednostek są zobowiązani do sporządzenia i przekazania do Gabinetu Komendanta Głównego, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, kopii sprawozdania z wykonania planu działalności jednostki za rok poprzedni. Wzór sprawozdania z wykonania planu działalności jednostki sporządza się zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia.
2. Podpisane przez kierownika jednostki sprawozdanie z wykonania planu działalności jednostki zamieszczane jest w Biuletynie Informacji Publicznej jednostki.
3. Kierownicy jednostek są zobowiązani do przedstawienia informacji o realizacji celów i zadań wynikających z planu działalności jednostek na każde żądanie Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
§ 12. 1. Zarządzanie ryzykiem w jednostkach odbywa się na poziomie realizacji celów i zadań w odniesieniu do planu działalności jednostki.
2. Zarządzanie ryzykiem, o którym mowa w ust. 1, odbywać się będzie na podstawie niniejszego zarządzenia.
3. W celu zapewnienia prawidłowego i skutecznego zarządzania ryzykiem ustanawia się rolę właściciela ryzyka.
4. Właściciel ryzyka zarządza ryzykiem i jest z tego zarządzania rozliczany.
5. Zarządzanie ryzykiem obejmuje swym zakresem ocenę ryzyka, postępowanie z ryzykiem jak również monitorowanie, wymianę informacji dotyczącej ryzyka i raportowanie o ryzyku.
§ 13. 1. Właściciel ryzyka dokonuje oceny ryzyka, a w szczególności identyfikacji ryzyka, analizy ryzyka i ewaluacji ryzyka.
2. Ocena ryzyka jest dokumentowana, zgodnie z wzorem arkusza oceny ryzyka, określonym w załączniku nr 3 do zarządzenia.
3. Ocena ryzyka dokonywana jest co najmniej raz w roku, w tym pierwszy raz wciągu 14 dni od dnia podpisania przez kierownika jednostki planu działalności.
4. Ocena ryzyka powinna być przeprowadzona także, jeżeli zajdą istotne zmiany w organizacji lub otoczeniu, mogące wpłynąć na pojawienie się nowych zdarzeń lub zmianę uwarunkowań, dotyczących zidentyfikowanych zdarzeń.
§ 14. 1. W celu zapewniania wsparcia dla właścicieli ryzyk, w procesie zarządzania ryzykiem kierownik jednostki wyznacza osobę albo powołuje zespół do spraw ryzyka, zwany dalej „Zespołem”.
2. Zespół może składać się z pracowników jednostki, jak również osób niezatrudnionych w jednostce.
3. Osobę albo przewodniczącego Zespołu wyznacza kierownik jednostki określając jednocześnie kompetencje oraz przysługujące uprawnienia odpowiednio wobec komórek organizacyjnych jednostki.
4. Zadania oraz zasady działania wyznaczonej osoby lub Zespołu kierownik jednostki określa w odrębnym dokumencie.
5. W przypadku nieprawidłowości w ocenie ryzyka i postępowaniu z ryzykiem wyznaczona osoba, albo Zespół proponuje niezbędne działania korygujące.
§ 15. 1. Właściciel ryzyka przedstawia propozycje dotyczącą postępowania z ryzykiem.
2. Plan postępowania z ryzykiem opracowywany jest niezwłocznie po dokonaniu analizy ryzyka, o której mowa w § 13.
3. Postępowanie z ryzykiem może obejmować:
1) zapobieganie, czyli działania polegające na zmniejszeniu poziomu ryzyka (zmniejszenie prawdopodobieństwa, czyli eliminacja podatności lub następstw);
2) przeniesienie ryzyka na inną jednostkę, w tym ubezpieczyciela;
3) unikanie rozumiane jako zaprzestanie działań wywołujących ryzyko przekraczające akceptowany poziom ryzyka;
4) tolerowanie (akceptowanie) ryzyka w przypadku, gdy istnieją określone trudności w przeciwdziałaniu ryzykom lub gdy koszty planowanych działań doskonalących mogą przekroczyć przewidywane korzyści lub w celu wykorzystania szansy.
4. Postępowanie z ryzykiem może oznaczać, że zastosowana zostanie więcej niż jedna metoda postępowania z ryzykiem, o której mowa w ust. 3. Plan postępowania z ryzykiem sporządza się zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia.
5. W przypadku, gdy właściciel ryzyka zaproponuje w planie postępowania z ryzykiem tolerowanie ryzyka, przekraczającego akceptowalny poziom ryzyka, propozycja taka musi być uzasadniona i udokumentowana.
6. Właściciel ryzyka monitoruje i nadzoruje realizację planu postępowania z ryzykiem, dokonuje weryfikacji planu postępowania z ryzykiem.
§ 16. 1. Właściciel ryzyka przekazuje ocenę ryzyka i plan postępowania z ryzykiem do wyznaczonej osoby, albo Zespołu, o którym mowa w § 14 ust. 1 niniejszego zarządzenia.
2. Osoba wyznaczona albo Zespół zwraca ocenę ryzyka lub plan postępowania z ryzykiem do właściciela ryzyka w celu dokonania korekt nie później, niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania arkusza oceny ryzyka.
3. Właściciel ryzyka ma obowiązek wprowadzenia korekt lub uzasadnienia odmowy wprowadzenia korekt w terminie 7 dni od dnia otrzymania propozycji dotyczących zaleceń korekcyjnych.
4. W przypadku, gdy wyznaczona osoba, albo Zespół stwierdzi nieprawidłowości w przeprowadzonej ocenie ryzyka lub planie postępowania z ryzykiem informuje o tym kierownika jednostki, proponując niezbędne działania korekcyjne.
5. Osoba wyznaczona, albo Zespół sporządza zbiorczy plan postępowania z ryzykiem dla jednostki (na druku określonym w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia) dla planu działalności jednostki oraz sporządza zbiorczy rejestr ryzyk dla jednostki (na druku określonym w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia). Zbiorczy plan postępowania z ryzykiem oraz zbiorczy rejestr ryzyk dla jednostki przedstawia kierownikowi jednostki do zatwierdzenia.
§ 17. 1. Właściciel ryzyka monitoruje ryzyko poprzez obserwację ewentualnego pojawienia się nowych zdarzeń lub czynników powodujących zmianę uwarunkowań dotyczących zidentyfikowanych zdarzeń.
2. Właściciel ryzyka prowadzi rejestr ryzyka, zgodnie z wzorem rejestru ryzyka określonym w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia.
3. W rejestrze ryzyka dokumentuje się zmaterializowanie się (wystąpienie) ryzyka.
4. W przypadku zmaterializowania się ryzyka, które może spowodować niezrealizowanie celów określonych w planie działalności jednostki, informacja o tym jest przekazywana niezwłocznie przez właściciela ryzyka do kierownika jednostki.
Rozdział 4.
Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej, nadzór, ciągłość działalności, ochrona zasobów, szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych oraz mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych
§ 18. 1. W ramach systemu kontroli zarządczej kierownicy jednostek przygotowują odpowiednio:
1) wytyczne,
2) regulaminy,
3) procedury,
4) instrukcje oraz inne dokumenty wewnętrzne, właściwe do rodzaju zadań, realizowanych przez komórkę organizacyjną i jednostkę, pozwalające na prześledzenie przebiegu procesu decyzyjnego, zidentyfikowanie uczestników tego procesu, zidentyfikowanie punktów kontrolnych i prześledzenie obiegu dokumentów.
2. Dokumentacja systemu kontroli zarządczej powinna być adekwatna, spójna i dostępna dla wszystkich osób, dla których jest niezbędna.
3. Zobowiązuje się kierowników jednostek do przeglądu i aktualizacji dokumentacji systemu kontroli zarządczej.
§ 19. Kierownicy jednostek są zobowiązani do zidentyfikowania obszarów krytycznych, to znaczy takich, dla których niezbędne jest zachowanie ciągłości działania. Przy identyfikacji obszarów krytycznych należy uwzględnić wyniki oceny ryzyka, a w szczególności takie zdarzenia, dla których ocena prawdopodobieństwa jest na poziomie niskim, a następstw na poziomie katastrofalnym. Dla obszarów krytycznych należy określić w formie udokumentowanej plany ciągłości działania lub inne dokumenty, określające zapewnienie ciągłości działania w sytuacjach kryzysowych.
§ 20. 1. Kierownicy jednostek są zobowiązani do opracowania szczegółowych mechanizmów kontroli operacji finansowych i gospodarczych, a także mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo elektronicznych baz danych i systemów informatycznych.
2. Kierownicy jednostek mogą powierzać pracownikom, na zasadach określonych w obowiązujących przepisach, odpowiedzialność za zapewnienie ochrony i właściwego wykorzystania zasobów. Przyjęcie odpowiedzialności staje się skuteczne z chwilą pisemnego potwierdzenia tego faktu przez osobę przyjmującą.
Rozdział 5.
Bieżąca komunikacja oraz komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna
§ 21. 1. Zobowiązuje się kierowników jednostek do:
1) zapewnienia efektywnych mechanizmów przekazywania informacji w obrębie struktury organizacyjnej;
2) przestrzegania obowiązujących przepisów prawa w zakresie udzielania informacji zewnętrznej.
2. W celu ograniczenia zniekształceń informacji i jednocześnie zapewnienia jej aktualności, jednostki wyznaczają pracowników odpowiedzialnych za kontakty z podmiotami zewnętrznymi.
Rozdział 6.
Monitorowanie systemu kontroli zarządczej, samoocena, audyt wewnętrzny, uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
§ 22. 1. Kierownicy jednostek są zobowiązani do bieżącego monitorowania i oceny systemu kontroli zarządczej.
2. Kierownicy jednostek są zobowiązani do corocznego przeprowadzania samooceny. Wyniki samooceny pozwolą identyfikować mocne strony systemu kontroli zarządczej i te, dla których konieczna lub możliwa jest poprawa, doskonalenie lub rozwój.
§ 23. 1. Przez uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej należy rozumieć przygotowanie materiałów źródłowych, a w szczególności wyników monitorowania, samooceny11) oraz przeprowadzonych audytów i kontroli celem zapewnienia sporządzenia przez kierownika jednostki oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za rok ubiegły. Wzór oświadczenia o stanie kontroli zarządczej kierownika jednostki określa załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia.
2. Podpisane przez kierownika jednostki oświadczenie o stanie kontroli zarządczej zamieszczane jest w Biuletynie Informacji Publicznej jednostki.
3. Kierownicy jednostek do dnia 05 lutego każdego roku przesyłają kopię oświadczenia o stanie kontroli zarządczej jednostek, którymi kierują, do przewodniczącego Zespołu do spraw funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej12).
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
§ 24. 1. W przypadku kwestii nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem, należy je ukształtować na poziomie i potrzeby poszczególnych jednostek.
2. Zobowiązuje się kierowników jednostek do zapoznania podległych im pracowników z treścią niniejszego zarządzenia.
§ 25. Do sporządzenia i przekazania kopii sprawozdania z wykonania planu działalności za 2015 rok nie stosuje się terminu określonego w § 11 ust. 1.
§ 26. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Komendant Główny |
gen. brygadier Wiesław Leśniakiewicz |
|
1) (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.)
2) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. Nr 187, poz. 1254)
3) Tamże
4) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. Nr 238, poz. 1581)
5) Art. 10. ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1340, ze zm.)
6) § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 września 1999 r. w sprawie nadania statutu Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 75, poz. 843 ze zm.)
7) Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. M.F. Nr 15, poz. 84)
8) Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. Nr 93 poz. 953)
9) Zasady etyki zawodowej funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej – podpisane przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – wprowadzone w życie w 2014 roku
10) Określając cele należy zapewnić, aby były one adekwatne, wymierne, akceptowalne, osiągalne i określone w czasie, mierzalne w kontekście skuteczności i jakości, a jeżeli to jest zasadne również z uwzględnieniem efektywności i oszczędności (komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. M.F. poz. 56))
11) Samoocena przeprowadzona w oparciu komunikat Nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. M.F. Nr 2, poz. 11)
12) Powołanego Decyzją Nr 2 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 13 stycznia 2014 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Załączniki do zarządzenia nr 11
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 9 października 2015 r.
Załącznik Nr 1
PLAN DZIAŁALNOŚCI
Załącznik Nr 2
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PLANU DZIAŁALNOŚCI
Załącznik Nr 3
ARKUSZ OCENY RYZYKA
Załącznik Nr 4
PLAN POSTĘPOWANIA Z RYZYKIEM
Załącznik Nr 5
REJESTR RYZYK
Załącznik Nr 6
OŚWIADCZENIE O STANIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ