DECYZJA Nr 164/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 28 listopada 2024 r.
w sprawie zadań komendantów Rejonów Zabezpieczenia Medycznego Wojsk oraz wiodących podmiotów leczniczych
Na podstawie art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1438) oraz § 1 pkt 6 lit. c i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), w związku z § 5 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2023 r. w sprawie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa (Dz. U. poz. 2482), ustala się, co następuje:
§ 1. Decyzja określa zadania z zakresu bezpieczeństwa i obronności państwa realizowane przez komendantów Rejonów Zabezpieczenia Medycznego Wojsk oraz wiodące podmioty lecznicze, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 października 2023 r. w sprawie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa, zwanych dalej „Rejonami”.
§ 2. Nadzór nad działalnością Rejonów sprawuje przedstawiciel resortowy, wskazany przez Ministra Obrony Narodowej, o którym mowa w § 5 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2023 r. w sprawie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa, zwany dalej „przedstawicielem resortowym”.
§ 3. Do zadań komendanta Rejonu w czasie pokoju, należy w szczególności:
1) monitorowanie procesu zabezpieczenia medycznego wojsk oraz osłony przeciwepidemicznej i przeciwepizootycznej wojsk rozmieszczonych na obszarze Rejonu w porozumieniu z przełożonymi służbowymi i fachowymi służby zdrowia jednostek i instytucji wojskowych znajdujących się na terenie Rejonu;
2) składanie corocznych meldunków - do dnia 31 stycznia, za rok poprzedni z działalności Rejonu oraz propozycji usprawnienia działalności systemu zabezpieczenia medycznego wojsk przedstawicielowi resortowemu;
3) kierowanie działalnością Rejonowej Bazy Zaopatrzenia Medycznego realizującej zadania mobilizacyjne, koordynowane przez przedstawiciela resortowego, na podstawie potrzeb otrzymywanych z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych zgłaszanych przez rodzaje Sił Zbrojnych RP, Dowództwo Garnizonu Warszawa, Żandarmerię Wojskową oraz pozostałe związki organizacyjne i jednostki wojskowe Sił Zbrojnych RP;
4) współuczestniczenie w procesie zabezpieczenia medycznego wojsk własnych i sojuszniczych oraz ich personelu cywilnego, przebywających na terenie Rejonu;
5) współudział w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS) w zakresie organizacji zabezpieczenia medycznego wojsk sojuszniczych przebywających na terenie Rejonu;
6) zapewnienie udziału Rejonu w wybranych ćwiczeniach SZ RP, poziomu strategicznego i operacyjnego, wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do spraw zdrowia;
7) współuczestniczenie w procesie organizacji mobilizacyjnego rozwinięcia podmiotów leczniczych wojskowej służby zdrowia do etatu czasu wojny, zgodnie z wyciągiem z zestawienia zadań mobilizacyjnych;
8) współdziałanie z pozaresortowymi podmiotami leczniczymi w zakresie ich przygotowania do realizacji świadczeń zdrowotnych i szpitalnych na rzecz systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i możliwości udzielenia wsparcia wojskom sojuszniczym przebywającym na terenie Rejonu;
9) udział w organizacji zabezpieczenia medycznego wojsk własnych i sojuszniczych oraz ich personelu cywilnego, szczególnie w zakresie udzielania informacji o bazie szpitalnej na terenie Rejonu, informowania o poziomach leczenia specjalistycznego, rekomendacji zakładu o większych możliwościach diagnostyczno-terapeutycznych oraz udział w rekonesansie, dokonywanym przez państwa wysyłające w zakładach opieki zdrowotnej;
10) monitorowanie zasobów medycznych (sił i środków) resortowych i pozaresortowych na terenie Rejonu, ze szczególnym uwzględnieniem bazy łóżkowej wydzielanej na potrzeby SZ RP oraz systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
11) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości o sytuacji medycznej, epidemiologicznej, epizootycznej, stanie sanitarnohigienicznym i stanie zaopatrzenia medycznego;
12) współdziałanie, w szczególności z właściwymi organami administracji rządowej i samorządowej, komendantami innych Rejonów, jednostkami wojskowej służby zdrowia, wojskowymi ośrodkami medycyny prewencyjnej, wojskowymi komisjami lekarskimi, wojskowymi pracowniami psychologicznymi oraz innymi jednostkami wojskowymi funkcjonującymi na terenie Rejonu na rzecz efektywnej realizacji zadań, o których mowa w niniejszej decyzji;
§ 4. Do zadań komendanta Rejonu w czasie wojny należy w szczególności:
1) planowanie i organizacja działalności leczniczo - ewakuacyjnej oraz zbieranie danych i opracowywanie statystyki medycznej dotyczącej obłożenia i potrzeb leczniczych szpitali;
2) opracowywanie planów reorganizacji i profilizacji szpitali do aktualnych potrzeb;
3) w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze masowym, sytuacji kryzysowej lub zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego na terenie Rejonu - organizowanie sprawnego przyjęcia rannych, chorych i porażonych z poszczególnych etapów ewakuacji medycznej i innych Rejonów, a w szczególności nadzorowanie przepływu oraz rozdział rannych i chorych pomiędzy szpitale;
4) współudział w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS) w zakresie organizacji zabezpieczenia medycznego wojsk sojuszniczych przebywających na terenie Rejonu;
5) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości o sytuacji medycznej, epidemiologicznej, epizootycznej, stanie sanitarnohigienicznym i stanie zaopatrzenia medycznego;
6) opracowywanie planu współdziałania, w szczególności z właściwymi organami administracji rządowej i samorządowej, komendantami innych Rejonów, wojskowymi ośrodkami medycyny prewencyjnej, służbą zdrowia związków organizacyjnych Sił Zbrojnych oraz innych jednostek i instytucji wojskowych, działającymi na terenie Rejonu;
7) bieżące aktualizowanie i analiza, pozyskiwanych z właściwych terytorialnie wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej - danych dotyczących stanu sanitarnohigienicznego oraz sytuacji epidemiologicznej i epizootycznej w Rejonie działania;
8) w przypadku pojawienia się zagrożeń epidemicznych i epizootycznych, we współdziałaniu z właściwym terytorialnie wojskowym ośrodkiem medycyny prewencyjnej - podejmowanie działań organizacyjnych i zapobiegawczych, stosownie do właściwości i rozwoju sytuacji;
9) współpraca z wojskowymi komisjami lekarskimi w organizowaniu nieetatowych komisji w zakładach opieki zdrowotnej wojskowej służby zdrowia oraz szpitalach pozaresortowej służby zdrowia wydzielających łóżka dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
10) dysponowanie na obszarze Rejonu łóżkami wydzielonymi dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wojsk sojuszniczych oraz ich personelu cywilnego przez pozaresortowe podmioty lecznicze;
11) przygotowanie planu ewakuacji medycznej oraz organizowanie systemu przyjęcia rannych, chorych i porażonych z etapów ewakuacji medycznej i innych Rejonów, a w szczególności nadzorowanie przepływu oraz rozdział rannych i chorych pomiędzy szpitale;
12) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości oraz składanie meldunków kierownikowi komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do spraw zdrowia o sytuacji medycznej, epidemiologicznej, epizootycznej, stanie sanitarnohigienicznym i stanie zaopatrzenia medycznego w ustalonych terminach;
13) nadzorowanie działalności Rejonowej Bazy Zaopatrzenia Medycznego w zakresie zaopatrywania szpitali, jednostek i instytucji wojskowych Rejonu w środki materiałowe i sprzęt służby zdrowia oraz obsługi technicznej i napraw sprzętu medycznego.
§ 5. Komendanci Rejonów realizują zadania na obszarach rejonów odpowiedzialności, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 października 2023 r. w sprawie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa.
§ 6. W czasie pokoju finansowanie zadań wynikających z funkcjonowania Rejonu zabezpiecza Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach środków finansowych na realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa i obronności państwa na podstawie zawartej umowy.
§ 7 . Potrzeby finansowe na realizację zadań Rejonu zgłasza komendant Rejonu według ustalonych procedur i w ustalonych terminach, zgodnie z postanowieniami decyzji Nr 122/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2018 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 149, z późn. zm.1)).
§ 8. W celu zabezpieczenia właściwej realizacji zadań w czasie wojny, Szef Zarządu Logistyki - P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego nadzoruje przebieg procesu wprowadzania potrzeb jednostek wojskowej służby zdrowia do Planu Przydziałów Gospodarczych Resortu Obrony Narodowej - zgodnie z regulacjami ujętymi w odrębnych przepisach.
§ 9. Traci moc decyzja Nr 182/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 lipca 2004 r. w sprawie utworzenia obwodów profilaktyczno-leczniczych wojskowej służby zdrowia oraz ich organizacji i zadań (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 88).
§ 10. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: z up. C. Tomczyk
1) Zmiany wymienionej decyzji zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2019 r. poz. 256, z 2021 r. poz. 8 i 264, z 2022 r. poz. 114 oraz z 2023 r. poz. 1 i 83.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00