Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-11-19
Wersja aktualna od 2024-11-19
obowiązujący
DECYZJA Nr 154/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 18 listopada 2024 r.
w sprawie wprowadzenia znaku specjalnego kontrolera ruchu lotniczego
Na podstawie art. 2 pkt 1 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1438 oraz z 2024 r. poz. 1222) oraz § 1 pkt 7 lit. d i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), w związku z § 34 pkt 6 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 maja 2009 r. w sprawie określenia innych znaków używanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1073), po zasięgnięciu opinii Komisji Historycznej do Spraw Symboliki Wojskowej i Tradycji Orężnych Ministerstwa Obrony Narodowej, ustala się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się znak specjalny kontrolera ruchu lotniczego, zwany dalej „znakiem”.
§ 2. Zatwierdza się:
1) wzór znaku określony w załącznikach nr 1-3;
2) wzór legitymacji stwierdzającej nadanie znaku określony w załącznikach nr 4-6.
§ 3. Nadaje się regulamin znaku określony w załączniku nr 7.
§ 4. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: W. Kosiniak-Kamysz
Załączniki do decyzji Nr 154/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 18 listopada 2024 r. (poz. 192)
Załącznik nr 1
WZÓR ZŁOTEGO ZNAKU SPECJALNEGO KONTROLERA RUCHU LOTNICZEGO
Załącznik nr 2
WZÓR SREBRNEGO ZNAKU SPECJALNEGO KONTROLERA RUCHU LOTNICZEGO
Załącznik nr 3
WZÓR BRĄZOWEGO ZNAKU SPECJALNEGO KONTROLERA RUCHU LOTNICZEGO
Załącznik nr 4
WZÓR LEGITYMACJI ZŁOTEGO ZNAKU SPECJALNEGO KONTROLERA RUCHU LOTNICZEGO
Załącznik nr 5
WZÓR LEGITYMACJI SREBRNEGO ZNAKU SPECJALNEGO KONTROLERA RUCHU LOTNICZEGO
Załącznik nr 6
WZÓR LEGITYMACJI BRĄZOWEGO ZNAKU SPECJALNEGO KONTROLERA RUCHU LOTNICZEGO
Załącznik nr 7
REGULAMIN ZNAKU SPECJALNEGO KONTROLERA RUCHU LOTNICZEGO
1. Znak specjalny kontrolera ruchu lotniczego, zwany dalej „znakiem”, jest formą uhonorowania żołnierzy posiadających uprawnienia wojskowego kontrolera ruchu lotniczego za wykonywane obowiązki służbowe.
2. Znak nadawany jest w trzech wzorach:
1) złotym;
2) srebrnym;
3) brązowym.
3. Wzór złotego znaku, o wymiarach 60x25 mm, ma kształt tarczy z obramowaniem koloru złotego, wspartej na stylizowanych złotych skrzydłach orła w locie, w rzucie przodem. Kształt tarczy nawiązuje do herbu Mokotowa, na którego terenie powstało w XX wieku pierwsze w Warszawie lotnisko wojskowe. Na niebieskie tło tarczy nałożono stylizowany wizerunek wieży kontroli lotów barwy jasnoszarej z czarnymi szybami okien i elementami konturowymi, symbolizujący miejsce pracy służb ruchu lotniczego. Użyte barwy niebieska i szara podkreślają przynależność do Sił Powietrznych.
4. Wzór srebrnego znaku, o wymiarach 60x25 mm, ma kształt tarczy z obramowaniem koloru srebrnego, wspartej na stylizowanych srebrnych skrzydłach orła w locie, w rzucie przodem. Kształt tarczy nawiązuje do herbu Mokotowa, na którego terenie powstało w XX wieku pierwsze w Warszawie lotnisko wojskowe. Na niebieskie tło tarczy nałożono stylizowany wizerunek wieży kontroli lotów barwy jasnoszarej z czarnymi szybami okien i elementami konturowymi, symbolizujący miejsce pracy służb ruchu lotniczego. Użyte barwy niebieska i szara podkreślają przynależność do Sił Powietrznych.
5. Wzór brązowego znaku, o wymiarach 60x25 mm, ma kształt tarczy z obramowaniem koloru brązowego, wspartej na stylizowanych brązowych skrzydłach orła w locie, w rzucie przodem. Kształt tarczy nawiązuje do herbu Mokotowa, na którego terenie powstało w XX wieku pierwsze w Warszawie lotnisko wojskowe. Na niebieskie tło tarczy nałożono stylizowany wizerunek wieży kontroli lotów barwy jasnoszarej z czarnymi szybami okien i elementami konturowymi, symbolizujący miejsce pracy służb ruchu lotniczego. Użyte barwy niebieska i szara podkreślają przynależność do Sił Powietrznych.
6. Prawo do otrzymania znaku wzoru złotego przysługuje żołnierzom, którzy wykonywali uprawnienia wojskowego kontrolera ruchu lotniczego przez okres co najmniej 15 lat.
7. Prawo do otrzymania znaku wzoru srebrnego przysługuje żołnierzom, którzy wykonywali uprawnienia wojskowego kontrolera ruchu lotniczego przez okres co najmniej 10 lat.
8. Prawo do otrzymania znaku wzoru brązowego przysługuje żołnierzom, którzy wykonywali uprawnienia wojskowego kontrolera ruchu lotniczego przez okres co najmniej 5 lat.
9. Znak nadaje Szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego, zwany dalej „Szefem”, na podstawie opinii Komisji, o której mowa w pkt 12, a fakt nadania znaku potwierdza się w rozkazie dziennym Szefa.
10. Znak nadaje się imiennie wraz z legitymacją stwierdzającą nadanie znaku, zwaną dalej „legitymacją”, i niedopuszczalne jest jej przekazywanie, darowanie, sprzedawanie, użyczanie lub wymienianie.
11. Z tytułu nadania znaku nie przysługują żadne dodatkowe prawa ani przywileje.
12. Szef powołuje 6-osobową Komisję w składzie:
1) przewodniczący;
2) zastępca przewodniczącego;
3) sekretarz;
4) 3 członków.
13. Imienny skład oraz wszelkie zmiany w składzie Komisji ogłasza się w rozkazie dziennym Szefa.
14. Do zadań Komisji w szczególności należy:
1) opiniowanie wniosków o nadanie prawa do odznaki;
2) prowadzenie dokumentacji oraz ewidencji nadanych znaków;
3) wnioskowanie o pozbawienie prawa do odznaki.
15. Dla ważności posiedzeń Komisji wymagana jest obecność 3/6 jej członków.
16. Opinie Komisji o nadaniu znaku zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego. Treść opinii lub wniosków w całości odnotowuje się w protokole posiedzenia, podpisanym przez wszystkich obecnych członków Komisji, który przedstawia się Szefowi.
17. Z wnioskiem o nadanie znaków występują drogą służbową bezpośredni przełożeni żołnierzy, o których mowa w pkt 6-8, do przewodniczącego Komisji.
18. Znak wraz z legitymacją wręcza się podczas uroczystości z okazji świąt państwowych i wojskowych oraz w innych szczególnie ważnych dla służby i pracy okolicznościach, zgodnie z zasadami ceremoniału wojskowego.
19. Zasady noszenia znaku określają przepisy ubiorcze żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
20. Prawo do posiadania znaku mogą utracić żołnierze skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione z winy umyślnej lub z niskich pobudek.
21. Decyzję o pozbawieniu prawa do znaku podejmuje Szef z własnej inicjatywy albo na wniosek Komisji.
22. Od decyzji, o której mowa w pkt 21, przysługuje prawo do wniesienia odwołania na piśmie do przełożonego wyższego szczebla w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o pozbawieniu prawa do odznaki. Decyzja wyższego przełożonego jest ostateczna.
23. Wizerunek znaku może być umieszczany na drukach i wydawnictwach wojskowych oraz materiałach popularyzujących Służbę Ruchu Lotniczego, za zgodą Szefa.
24. Pierwsze egzemplarze znaków przekazuje się do Muzeum Wojska Polskiego, a ich zakupu dokonuje się z wydatków bieżących właściwej jednostki budżetowej.
25. Zakupu pozostałych znaków dokonuje się z wydatków bieżących właściwej wojskowej jednostki budżetowej.