Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-11-07
Wersja aktualna od 2024-11-07
obowiązujący
DECYZJA NR 143/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 6 listopada 2024 r.
w sprawie Komisji do spraw przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa
Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 maja 2018 r. w sprawie przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U. poz. 1018) ustala się, co następuje:
§ 1. Powołuje się Komisję do spraw przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa, zwaną dalej „Komisją”, w składzie:
1) przewodniczący - zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej właściwy w sprawach organizowania systemu pozyskiwania sprzętu wojskowego oraz nadzoru nad mieniem;
2) zastępca przewodniczącego - naczelnik Wydziału Nadzoru nad Mieniem w Departamencie Polityki Zbrojeniowej;
3) sekretarz - przedstawiciel Wydziału Nadzoru nad Mieniem w Departamencie Polityki Zbrojeniowej;
4) członkowie Komisji:
a) przedstawiciel Departamentu Polityki Zbrojeniowej,
b) przedstawiciel Departamentu Edukacji, Kultury i Dziedzictwa,
c) przedstawiciel Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji,
d) przedstawiciel Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych,
e) przedstawiciel Dowództwa Garnizonu Warszawa.
§ 2. W pracach Komisji mogą uczestniczyć, bez prawa udziału w głosowaniu, osoby zaproszone przez przewodniczącego, posiadające specjalistyczną wiedzę w zakresie rodzaju przekazywanego mienia ruchomego Skarbu Państwa, lub przedstawiciele podmiotów, którym dedykowane jest mienie ruchome Skarbu Państwa zawarte w ogłoszeniu o naborze wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia ruchomego Skarbu Państwa.
§ 3. Zadaniem Komisji jest rozpatrywanie wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, niewykorzystywanego do realizacji ich zadań, o którym mowa w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 98), w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 maja 2018 r. w sprawie przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U. poz. 1018).
§ 4. Sposób pracy Komisji określa „Regulamin działania Komisji do spraw przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa”, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 5. Obsługę prac Komisji zapewnia Wydział Nadzoru nad Mieniem w Departamencie Polityki Zbrojeniowej.
§ 6. Traci moc decyzja Nr 25/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 kwietnia 2024 r. w sprawie Komisji do spraw przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 36).
§ 7. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: z up. P. Bejda
Załącznik do decyzji Nr 143/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 6 listopada 2024 r. (poz.178)
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI
DO SPRAW PRZEKAZYWANIA MIENIA RUCHOMEGO
SKARBU PAŃSTWA
§ 1.
Postanowienia ogólne
„Regulamin działania Komisji do spraw przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa”, zwany dalej „regulaminem”, ustala sposób pracy Komisji do spraw przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa, zwanej dalej „Komisją”, przy rozpatrywaniu wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, niewykorzystywanego do realizacji ich zadań, o którym mowa w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 98), w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 maja 2018 r. w sprawie przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U. poz. 1018), zwanym dalej „rozporządzeniem”.
§ 2.
Zadania Komisji
Do zadań Komisji należy:
1) rozpatrywanie wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, niewykorzystywanego do realizacji ich zadań, zwanych dalej „wnioskami”;
2) sporządzenie protokołu z prac Komisji;
3) sporządzenie wykazu mienia ruchomego Skarbu Państwa przeznaczonego do nieodpłatnego przekazania, zwanego dalej „Wykazem mienia”, celem przekazania go Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia.
§ 3.
Obowiązki osób wchodzących w skład Komisji
1. Do obowiązków przewodniczącego należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Komisji;
2) zwoływanie posiedzeń Komisji;
3) nadzór nad prawidłowym przebiegiem prac Komisji;
4) przedstawienie Ministrowi Obrony Narodowej protokołu z prac Komisji;
5) przedłożenie Ministrowi Obrony Narodowej wraz z protokołem z prac Komisji, Wykazu mienia, celem jego zatwierdzenia.
2. Do obowiązków członka Komisji należy:
1) udział w posiedzeniach Komisji;
2) rzetelne, bezstronne i transparentne wykonywanie powierzonych czynności;
3) ocena formalna wniosków;
4) obiektywna ocena wniosków pod kątem spełnienia kryteriów wymienionych w art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego.
3. Do obowiązków sekretarza należy w szczególności:
1) organizowanie, w uzgodnieniu z przewodniczącym, posiedzeń Komisji;
2) dokumentowanie czynności realizowanych przez Komisję;
3) odbieranie z kancelarii wniosków oraz ich przechowywanie do czasu zakończenia prac Komisji;
4) prowadzenie baz danych złożonych wniosków;
5) opracowywanie projektów dokumentów przygotowywanych przez Komisję w zakresie zleconym przez przewodniczącego;
6) prowadzenie ewidencji sprawozdania informacyjnego z przeprowadzonej weryfikacji wnioskodawcy;
7) przygotowanie dokumentacji do archiwizacji.
4. Zastępca przewodniczącego w przypadku nieobecności przewodniczącego podejmuje wszystkie czynności określone w regulaminie dla przewodniczącego.
§ 4.
Sposób pracy Komisji
1. Osoby powołane do składu Komisji rzetelnie, bezstronnie i transparentnie wykonują powierzone im czynności, kierując się wyłącznie przepisami prawa, wiedzą i doświadczeniem.
2. Posiedzenie Komisji zwołuje jej przewodniczący, informując o terminie i miejscu posiedzenia osoby wchodzące w skład Komisji, co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem obrad (dopuszcza się możliwość użycia środków komunikacji elektronicznej).
3. Dla ważności obrad Komisji i podejmowanych przez nią decyzji wymagana jest obecność na posiedzeniu co najmniej 1/2 jej składu, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego.
4. Sekretarz nie bierze udziału w głosowaniu w głosowaniu i ocenie merytorycznej wniosku.
5. Komisja podejmuje decyzje w drodze uzgodnienia stanowisk. W razie braku uzgodnienia stanowisk, Komisja podejmuje decyzje w drodze głosowania zwykłą większością głosów członków Komisji obecnych na posiedzeniu, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
6. Komisja rozpatruje wnioski pod względem formalnym i merytorycznym.
7. Komisja oceniając wnioski pod względem merytorycznym, przyznaje poszczególnym wnioskom punkty w zakresie kryteriów, o których mowa w § 7 regulaminu.
8. W przypadku uzyskania przez wnioski równej liczby punktów, rozstrzygająca jest liczba punktów uzyskanych w zakresie kryterium o najwyższej wadze. W przypadku równej liczby punktów o najwyższej wadze rozstrzyga głos przewodniczącego.
9. Ocena wniosku ujmowana jest w karcie oceny wniosku, którą podpisują przewodniczący, zastępca przewodniczącego oraz członkowie Komisji biorący udział w ocenie wniosku - w przypadku uczestniczenia w posiedzeniu Komisji za pomocą środków komunikacji elektronicznej dopuszcza się możliwość podpisania karty oceny wniosku w najbliższym dogodnym terminie. Wzór karty oceny wniosku stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
10. Wyniki prac Komisji ujmuje się w protokole z prac Komisji.
11. Osoby wchodzące w skład Komisji przed przystąpieniem do rozpatrywania wniosków składają oświadczenie o bezstronności i poufności zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do regulaminu. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość składania oświadczeń z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
12. W przypadku, gdy zaistnieją okoliczności mogące wpłynąć na bezstronność osoby wchodzącej w skład Komisji, przewodniczący lub zastępca przewodniczącego wyłącza go z prac Komisji.
§ 5.
Udział ekspertów w pracach Komisji
1. W pracach Komisji na zaproszenie przewodniczącego mogą uczestniczyć osoby posiadające specjalistyczną wiedzę, zwane dalej „ekspertami”.
2. Ekspertem może być przedstawiciel komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej, właściwej w zakresie gospodarki mieniem zawartym w danym ogłoszeniu o naborze wniosków oraz w zakresie działalności wnioskodawcy.
3. Eksperci nie mają prawa głosu podczas rozpatrywania wniosków i nie wchodzą w skład Komisji.
§ 6.
Ocena formalna wniosków
1. Komisja rozpatrując wnioski pod względem formalnym bierze pod uwagę czy:
1) wniosek został złożony w terminie;
2) wniosek został złożony zgodnie z obowiązującym wzorem w formie nieedytowalnej;
3) wniosek został podpisany przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu;
4) kopie dokumentów zostały potwierdzone za zgodność z oryginałem oraz podpisane przez osobę podpisującą wniosek;
5) do wniosku dołączono wszystkie wymagane rozporządzeniem dokumenty.
2. Ocena formalna wniosków dokonywana jest jednomyślnie przez skład Komisji.
§ 7.
Ocena merytoryczna wniosków
1. Wnioski spełniające wymogi formalne podlegają ocenie według niżej wskazanych kryteriów i przypisanych im wag:
1) potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - 0,5;
2) cel pozyskania wnioskowanego mienia - 0,3;
3) wiarygodność wnioskodawcy - 0,2.
2. Łączną liczbę punktów oblicza się zgodnie ze wzorem:
S = A + B + C
gdzie:
S - łączna ocena wniosku,
A - ocena uzyskana w zakresie kryterium „Potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”,
B - ocena uzyskana w zakresie kryterium „Cel pozyskania wnioskowanego mienia”,
C - ocena uzyskana w zakresie kryterium „Wiarygodność wnioskodawcy”.
3. Oceny wniosków według kryterium „Potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” dokonuje się:
1) w zależności, czy wnioskodawca działa na rzecz niżej wymienionego podmiotu, jest niżej wymienionym podmiotem lub jest podmiotem kluczowym ze względu na charakter ogłoszenia o naborze wniosków:
a) państwową instytucją kultury, której organizatorem jest Minister Obrony Narodowej - 25 pkt,
b) podmiotem priorytetowym, dla którego dedykowany jest nabór wniosków określony w ogłoszeniu o naborze wniosków - 15 pkt,
c) szkołą z klasami mundurowymi o profilu wojskowym - 12 pkt,
d) organizacją pozarządową działającą na rzecz obronności państwa - 10 pkt,
e) inną instytucją kultury niż określona w lit. a - 6 pkt,
f) innym podmiotem systemu oświaty niż określony w lit. c - 5 pkt,
g) inną państwową lub samorządową instytucją kultury - 5 pkt,
h) innym podmiotem - 4 pkt;
2) w oparciu o działalność wnioskodawcy w zakresie następujących priorytetowych obszarów wsparcia Ministerstwa Obrony Narodowej:
a) rozwój państwowych instytucji kultury, których organizatorem jest Minister Obrony Narodowej - 25 pkt,
b) podnoszenie umiejętności proobronnych w społeczeństwie - 15 pkt,
c) wspieranie procesu edukacji uczniów klas mundurowych - 15 pkt,
d) wspieranie budowy rezerw osobowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - 15 pkt,
e) wspieranie zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - 14 pkt,
f) wspieranie weteranów, uczestników misji poza granicami kraju, kombatantów i osób represjonowanych - 13 pkt,
g) rozwijanie aktywności fizycznej w dyscyplinach sportu przydatnych w wojsku - 10 pkt,
h) udokumentowana współpraca z podmiotami, których organizatorem lub organem prowadzącym jest Minister Obrony Narodowej - 10 pkt,
i) udokumentowana współpraca z uczelniami wojskowymi nadzorowanymi przez Ministra Obrony Narodowej - 10 pkt,
j) kształtowanie postaw patriotycznych, edukacja historyczna w zakresie historii wojskowości oraz upowszechniania tradycji oręża polskiego - 9 pkt,
k) wspieranie rozwoju muzealnictwa wojskowego - 8 pkt,
l) inne priorytety wyżej niewymienione - 7 pkt,
zgodnie ze wzorem: A = (A1 + A2) x waga
gdzie:
A - ocena uzyskana w kryterium „Potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”,
A1 - suma punktów uzyskana za obszar działalności (pkt 1 powyżej),
A2 - liczba punktów uzyskana za działalność wnioskodawcy w zakresie priorytetowych obszarów wsparcia Ministerstwa Obrony Narodowej, liczona jako suma kilku obszarów wsparcia (pkt 2 powyżej),
waga - potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - 0,5.
4. Oceny wniosków według kryterium „Cel pozyskania wnioskowanego mienia” dokonuje się poprzez uwzględnienie celu wskazanego przez wnioskodawcę we wniosku:
1) wzmocnienie systemu obronnego państwa oraz szkolenie proobronne - 12 pkt;
2) uzasadnienie celu pozyskania mienia - 0-11 pkt;
3) promocja służby wojskowej, w tym służby w Wojskach Obrony Terytorialnej - 11 pkt;
4) wspieranie i doskonalenie umiejętności żołnierzy rezerwy - 11 pkt;
5) edukacja obronna - 10 pkt;
6) ochrona mienia i/lub życia - 10 pkt;
7) podtrzymywanie tradycji narodowych i patriotycznych - 9 pkt;
8) ochrona zdrowia - 8 pkt;
9) wsparcie przedsięwzięć aktywizujących społeczeństwo do budowy obywatelskiego zaplecza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - 7 pkt;
10) działalność na rzecz byłych żołnierzy (rezerwistów), weteranów, uczestników misji poza granicami kraju, a także ich rodzin - 5 pkt;
11) wsparcie kultury fizycznej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - 2 pkt;
12) wsparcie przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologii społecznej - 1 pkt,
zgodnie ze wzorem: B = liczba pkt x waga
gdzie:
B - ocena uzyskana w kryterium „Cel pozyskania wnioskowanego mienia” jest sumą celów uzyskanych przez wnioskodawcę,
waga - cel pozyskania wnioskowanego mienia - 0,3.
5. Oceny wniosków według kryterium „Wiarygodność wnioskodawcy” dokonuje się poprzez mierzenie aktywności wnioskodawcy w okresie ostatnich 10 lat w obszarze współpracy wnioskodawcy z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej lub państwowymi i samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, związanej z obronnością lub bezpieczeństwem państwa, poprzez:
1) jakość zrealizowanych przedsięwzięć ocenioną w oparciu o dokumentację fotograficzną, listy polecające, sprawozdania, zawarte umowy lub porozumienia - dołączone do składanego wniosku lub wynikające ze składanego wniosku - 0-8 pkt;
2) liczbę zrealizowanych przez wnioskodawcę przedsięwzięć związanych z obronnością państwa:
a) powyżej 10 przedsięwzięć - 15 pkt,
b) od 6 do 10 przedsięwzięć - 10 pkt,
c) od 4 do 5 przedsięwzięć - 8 pkt,
d) od 1 do 3 przedsięwzięć - 2 pkt;
3) liczbę zrealizowanych przez wnioskodawcę przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem państwa:
a) powyżej 10 przedsięwzięć - 8 pkt,
b) od 6 do 10 przedsięwzięć - 6 pkt,
c) od 4 do 5 przedsięwzięć - 3 pkt,
d) od 1 do 3 przedsięwzięć - 1 pkt;
4) liczbę zawartych porozumień o współpracy z jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej lub innymi służbami mundurowymi:
a) powyżej 5 porozumień - 15 pkt,
b) od 3 do 4 porozumień - 10 pkt,
c) od 1 do 2 porozumień - 5 pkt;
5) liczbę rekomendacji i opinii podmiotów współpracujących z wnioskodawcą:
a) powyżej 6 rekomendacji - 10 pkt,
b) od 3 do 5 rekomendacji - 7 pkt,
c) od 1 do 2 rekomendacji - 3 pkt;
zgodnie ze wzorem: C = (C1 + C2+ C3 + C4 + C5) x waga
gdzie:
C - ocena uzyskana w kryterium „Wiarygodność wnioskodawcy”,
C1 - liczba punktów uzyskana za jakość zrealizowanych przedsięwzięć,
C2 - liczba punktów uzyskana za liczbę zrealizowanych przedsięwzięć związanych z obronnością państwa,
C3 - liczba zrealizowanych przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem państwa,
C4 - liczba zawartych porozumień o współpracy z jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej,
C5 - liczba rekomendacji i opinii podmiotów współpracujących z wnioskodawcą,
waga - wiarygodność wnioskodawcy - 0,2.
6. Przyznane przez Komisję punkty oraz łączna ocena wniosku ujmowana jest przez Komisję w karcie oceny wniosku.
§ 8.
Sporządzenie protokołu z prac Komisji oraz Wykazu mienia
1. Protokół z prac Komisji sporządza się odrębnie w stosunku do danego naboru wniosków.
2. Protokół z prac Komisji sporządza sekretarz, w uzgodnieniu z przewodniczącym, zastępcą przewodniczącego i członkami Komisji.
3. Protokół z prac Komisji podpisuje przewodniczący.
4. Protokół z prac Komisji sporządza się w terminie 60 dni od dnia upływu terminu do składania wniosków.
5. Zastępca przewodniczącego oraz członkowie Komisji mają prawo zgłosić uwagi do protokołu z prac Komisji. W takim przypadku uwagi składane są pisemnie i stanowią załącznik do protokołu z prac Komisji.
6. Protokół z prac Komisji zawiera w szczególności:
1) wskazanie terminów posiedzeń Komisji;
2) listę osób biorących udział w posiedzeniach Komisji;
3) liczbę rozpatrywanych wniosków;
4) wykaz wnioskodawców, którzy nie spełnili wymogów formalnych ze wskazaniem uchybień formalnych;
5) wykaz wnioskodawców, którzy spełnili wymogi formalne;
6) karty oceny wniosków.
7. Na podstawie kart oceny wniosków sporządza się Wykaz mienia, który jest przekazywany Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia wraz z protokołem z prac Komisji. W Wykazie mienia ujmuje się te wnioski, których łączna liczba punktów jest nie mniejsza niż 13.
Załącznik nr 1 do regulaminu
Załącznik nr 2 do regulaminu