Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-09-19
Wersja aktualna od 2023-09-19
obowiązujący
DECYZJA Nr 94/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 19 września 2023 r.
w sprawie testowania rozwiązań technicznych w ramach Pilnej Potrzeby Innowacyjnej
Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1438) oraz § 1 pkt 8 lit. b oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Decyzja określa zasady koordynacji i realizacji testowania rozwiązań technicznych w ramach Pilnej Potrzeby Innowacyjnej w resorcie obrony narodowej.
§ 2. Koordynacja i realizacja testowania rozwiązań technicznych w ramach Pilnej Potrzeby Innowacyjnej w resorcie obrony narodowej ma na celu:
1) zwiększenie świadomości i wiedzy przedstawicieli Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności uczestniczących w procesach Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych oraz pozyskiwania SpW (zakupu), o dostępnych w kraju rozwiązaniach technicznych, w szczególności podwójnego zastosowania;
2) określenie potencjalnych możliwości wykorzystania testowanych rozwiązań technicznych i produktów w procesie zaspokajania perspektywicznych potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności ewaluacji testowanych rozwiązań technicznych w SpW;
3) pozyskanie wiarygodnej informacji o parametrach rozwiązań technicznych i produktów, które potencjalnie mogłyby być wykorzystane w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) DIn - Departament Innowacji Ministerstwa Obrony Narodowej;
2) Innowator - podmiot zgłaszający propozycję rozwiązania wyzwania technologicznego, będący osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
3) instytut - instytut badawczy nadzorowany przez Ministra Obrony Narodowej;
4) jednostka organizacyjna - jednostkę, o której mowa w art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872);
5) komórka organizacyjna - komórkę, o której mowa w art. 2 pkt 13 ustawy o obronie Ojczyzny;
6) MVP (ang. Minimum Viable Product) - rozwiązanie techniczne o deklarowanym przez Innowatora zestawie cech, który jest wystarczający, aby poddać go testom, w celu potwierdzenia deklarowanych parametrów i funkcjonalności oraz oceny możliwości zaspokojenia Pilnej Potrzeby Innowacyjnej;
7) PBNiRT - Plan Badań Naukowych i Rozwoju Technologii - dokument, o którym mowa w § 3 pkt 27 decyzji Nr 40/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 marca 2022 r. w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 46);
8) PPI - Pilna Potrzeba Innowacyjna - niesformalizowany dokument zawierający opis wymagających poprawy uwarunkowań codziennej działalności służbowej użytkownika końcowego;
9) projekt - przedsięwzięcie trwające od momentu zgłoszenia PPI do DIn do momentu zakończenia testów rozwiązania technicznego;
10) rozwiązanie techniczne - produkt lub technologia zgłoszone przez Innowatorów, mające potencjał rozwiązania PPI;
11) testowanie rozwiązań technicznych - organizowane przez użytkownika końcowego sprawdzenie rozwiązania technicznego w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, na przykład: na statku powietrznym, w pojeździe lądowym, na okręcie lub w informatycznym środowisku operacyjnym, mające na celu weryfikację stopnia rozwiązania PPI. Do organizacji testów rozwiązania technicznego nie mają zastosowania przepisy dotyczące pozyskiwania sprzętu wojskowego;
12) użytkownik końcowy - przedstawiciela rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej posiadającego dostęp do doświadczeń i wiedzy, definiującego PPI oraz minimalne cechy funkcjonalne oraz techniki i taktyki użycia rozwiązania technicznego;
13) wstępne konsultacje rynkowe - działania, o których mowa w art. 84 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605);
14) wyzwanie technologiczne - dokument opracowany na podstawie PPI przez ZP (zespół projektowy), zawierający w szczególności uszczegółowioną PPI, scenariusze testów lub kryteria oceny rozwiązań technicznych;
15) ZP - zespół projektowy - powołany decyzją Dyrektora DIn, w uzgodnieniu z zainteresowanymi komórkami lub jednostkami organizacyjnymi, zespół złożony z przedstawicieli: DIn, właściwego merytorycznie koordynatora działalności naukowo-badawczej, o którym mowa w decyzji Nr 40/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 marca 2022 r. w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej, użytkownika końcowego, właściwego instytutu badawczego oraz merytorycznych komórek lub jednostek organizacyjnych.
Rozdział 2
Działalność związana z poszukiwaniem i testowaniem innowacyjnych rozwiązań technicznych
§ 4. PPI jest zgłaszana bezpośrednio do DIn przez użytkownika końcowego.
§ 5. Poszukiwanie i testowanie innowacyjnych rozwiązań technicznych realizuje się poprzez dystrybucję w środowisku naukowo-przemysłowym wyzwań technologicznych oraz organizację konkursów na rozwiązanie zidentyfikowanego wyzwania technologicznego, w trakcie których są one testowane.
§ 6. Zgłoszenie PPI do DIn rozpoczyna projekt, który składa się z następujących etapów: inicjacji projektu, przygotowania konkursu, poszukiwania i selekcji rozwiązań technicznych, prezentacji rozwiązań technicznych oraz zakończenia projektu.
Rozdział 3
Inicjacja projektu
§ 7. Dyrektor DIn, w celu dokonania wstępnej oceny zasadności i możliwości zaspokojenia PPI, występuje do właściwych merytorycznie komórek lub jednostek organizacyjnych o opinię do PPI, a w przypadku pozytywnych opinii, wnioskuje do nich o wskazanie swoich przedstawicieli do ZP do przygotowania konkursu. Dyrektor DIn wskazuje swoich przedstawicieli na Przewodniczącego ZP oraz Sekretarza ZP.
§ 8. ZP opracowuje dokument o nazwie wyzwanie technologiczne, zgodnie z załącznikiem do decyzji jako uszczegółowienie PPI, w szczególności w zakresie określenia progowych i docelowych funkcjonalności umożliwiających udział w konkursie, charakterystyki MVP, scenariuszy jego testowania i kryteriów oceny.
§ 9. ZP może w ramach przygotowania wyzwania technologicznego przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe.
§ 10. Wyzwanie technologiczne podlega zaopiniowaniu przez właściwy merytorycznie instytut oraz uzgodnieniu przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych lub Dowódcę Wojsk Obrony Terytorialnej, w zakresie prowadzenia testów z udziałem użytkownika końcowego.
§ 11. Etap inicjacji projektu zostaje zakończony z chwilą zatwierdzenia przez Dyrektora DIn przedstawionego przez Przewodniczącego ZP wyzwania technologicznego.
Rozdział 4
Przygotowanie konkursu
§ 12. Konkurs realizuje się z wykorzystaniem zasad i trybów określonych w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, z uwzględnieniem, że budżet konkursu nie będzie przekraczać progów unijnych, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
§ 13. Regulamin konkursu opracowuje ZP.
§ 14. Regulamin konkursu zawiera procedurę dwuetapową:
1) wyłonienie opracowań studialnych, zawierających opis posiadanego rozwiązania technicznego i zakresu niezbędnych prac przygotowawczych do uzyskania statusu MVP;
2) złożenie prac konkursowych i prezentację rozwiązań technicznych.
§ 15. W przypadku, jeśli wstępne konsultacje rynkowe wskazują na możliwość realizacji wyzwania technologicznego przez dostępne na rynku produkty, regulamin konkursu może przewidywać jedynie fazę prezentacji rozwiązań technicznych.
§ 16. Środki finansowe na realizację konkursu zostają zaplanowane w PBNiRT. Przepisy decyzji Nr 40/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 marca 2022 r. w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej stosuje się odpowiednio do terminów planowania i sprawozdawczości w zakresie środków finansowych.
§ 17. Oceny rozwiązań technicznych w I etapie konkursu dokonuje się w oparciu o kryteria: stopnia rozwiązania wyzwania technologicznego na etapie zgłoszenia, możliwości spełnienia progowych i docelowych wymagań wskazanych przez użytkownika końcowego, osiągnięcia poziomu MVP przez produkt, propozycji dodatkowych funkcjonalności oraz innowacyjności rozwiązania technicznego.
§ 18. Oceny rozwiązań technicznych w II etapie konkursu dokonuje się w oparciu o kryterium stopnia rozwiązania wyzwania technologicznego, a także dodatkowe kryteria określone na etapie inicjowania konkursu.
§ 19. Regulamin konkursu przewiduje nagrody finansowe dla najlepszych rozwiązań technicznych. Regulamin konkursu może przewidywać dodatkowe wyróżnienia na podstawie oceny innowacyjności i potencjału aplikacyjnego prezentowanego rozwiązania technicznego.
§ 20. Dyrektor DIn zatwierdza regulamin konkursu i powołuje Komisję konkursową, w skład której wchodzi ZP.
§ 21. Etap przygotowania projektu zostaje zakończony z chwilą ogłoszenia konkursu.
Rozdział 5
Poszukiwanie i selekcja rozwiązań technicznych
§ 22. Innowator zgłasza opracowanie studialne, zgodne z formularzem określonym w regulaminie konkursu.
§ 23. Oceny proponowanych w opracowaniach studialnych propozycji rozwiązań technicznych dokonuje Komisja konkursowa w oparciu o kryteria określone w regulaminie konkursu.
§ 24. Do II etapu konkursu ukierunkowanego na prezentację rozwiązań technicznych zostają zaproszeni Innowatorzy w liczbie zapewniającej konkurencję, zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie konkursu.
§ 25. Etap poszukiwania i selekcji rozwiązań technicznych zostaje zakończony z chwilą poinformowania Innowatorów o wynikach oceny opracowań studialnych. W informacji podaje się uzasadnienie oceny opracowań studialnych.
Rozdział 6
Prezentacja rozwiązań technicznych
§ 26. Innowator prezentuje swoje rozwiązanie techniczne w miejscu i terminie określonym w regulaminie konkursu. W prezentacji bierze udział Komisja konkursowa.
§ 27. Na prezentację rozwiązań technicznych Dyrektor DIn może zaprosić, jako obserwatorów, przedstawicieli instytucji, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1103), przedstawicieli instytucji, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2098) oraz przedstawicieli spółek przemysłowych krajowego potencjału obronnego.
§ 28. Komisja konkursowa ocenia rozwiązania techniczne pod kątem technicznych możliwości spełnienia deklarowanych przez Innowatora parametrów. Innowator jest zobowiązany przedstawić dowody na spełnienie deklarowanych parametrów i przedstawić metodykę ich weryfikacji.
§ 29. Komisja konkursowa rozstrzyga konkurs, wybierając najlepsze rozwiązanie/rozwiązania techniczne.
§ 30. Protokół z prac Komisji konkursowej oraz rozstrzygnięcie konkursu są zatwierdzane przez Dyrektora DIn.
§ 31. Etap prezentacji rozwiązań technicznych zostaje zakończony z chwilą ogłoszenia informacji o wynikach konkursu.
Rozdział 7
Zakończenie projektu
§ 32. Dyrektor DIn przekazuje informację o wyniku konkursu wraz ze stosownymi dokumentami merytorycznymi (opracowania studialne, oceny parametrów i inne) do instytucji zgłaszającej PPI, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz Agencji Uzbrojenia.
§ 33. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Szef Agencji Uzbrojenia mogą wykorzystać informacje, o których mowa w § 32, w ramach procesu Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych (PPdZO).
§ 34. Projekt zostaje zakończony z chwilą przekazania informacji wskazanej w § 32.
Rozdział 8
Testowanie rozwiązań technicznych
§ 35. Za koordynację procesów planowania, organizacji i prowadzenia testowania rozwiązań technicznych odpowiada Dyrektor DIn.
§ 36. Regulamin konkursu powinien przewidywać dodatkową nagrodę dla Innowatorów w postaci umożliwienia testowania rozwiązań technicznych wraz z ZP.
§ 37. Testowanie rozwiązań technicznych odbywa się w jednostce wojskowej wskazanej w ramach uzgodnień wyzwania technologicznego.
§ 38. Instytut, którego przedstawiciel został włączony do ZP, przed rozpoczęciem testowania rozwiązań technicznych dokonuje weryfikacji bezpieczeństwa obsługi w oparciu o przygotowaną przez siebie metodykę weryfikacji.
§ 39. Przed rozpoczęciem testowania rozwiązań technicznych Innowator przedstawia instrukcję użytkowania oraz prowadzi szkolenie ze szczególnym uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa.
§ 40. Koszty organizacji i prowadzenia testowania rozwiązań technicznych, w szczególności koszty przygotowania i udostępniania poligonów, strzelnic oraz wydzielenia niezbędnego SpW i środków bojowych, zabezpieczają właściwe organy planujące i realizujące budżet zgodnie z przepisami dotyczącymi planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
§ 41. Przekazanie egzemplarzy rozwiązań technicznych w celu prowadzenia testowania odbywa się pomiędzy Innowatorem a kierownikiem (komendantem/dowódcą/szefem) jednostki wojskowej prowadzącej testowanie na podstawie protokołu przyjęcia-przekazania albo innego dokumentu takiego jak umowa użyczenia/darowizny/sprzedaży.
§ 42. Do czynności wynikających z § 37-§ 41 nie mają zastosowania przepisy decyzji Nr 186/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie zasad wprowadzania sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wycofywania sprzętu wojskowego (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 269).
Rozdział 9
Punkt kontaktowy dla Innowatorów
§ 43. PKI powołuje swoją decyzją Dyrektor DIn. Dyrektor DIn może powołać jeden lub więcej PKI. W przypadku powołania jednego PKI funkcję tę pełni Sekretarz ZP. Stosownie do potrzeb można powołać więcej PKI ze składu ZP.
§ 44. PKI podlega Dyrektorowi DIn w ramach zadań wynikających z realizacji niniejszej decyzji.
§ 45. PKI w szczególności:
1) prowadzi korespondencję z Innowatorami;
2) organizuje inicjatywy promujące przedsięwzięcie;
3) stanowi obsługę administracyjną ZP i Dyrektora DIn - w zakresie jego kompetencji.
Rozdział 10
Zadania osób funkcyjnych
§ 46. W zakresie przewidzianym niniejszą decyzją Dyrektor DIn pełni rolę Zamawiającego, który w szczególności:
1) koordynuje całość przedsięwzięć związanych z realizacją projektu oraz testowaniem rozwiązań technicznych z udziałem użytkownika końcowego;
2) zatwierdza regulamin konkursu;
3) powołuje Komisję konkursową;
4) planuje środki finansowe na realizację konkursu;
5) zatwierdza rozstrzygnięcie konkursu lub unieważnia konkurs;
6) organizuje odprawy informacyjne dla przedstawicieli komórek i jednostek organizacyjnych, podczas których przedstawia trwające i rozpoczynające się inicjatywy innowacyjne, tj. programy, projekty dotyczące badań naukowych lub inne zamierzenia związane z nowymi technologiami, organizowane na szczeblu krajowym lub międzynarodowym, koordynowane przez DIn. Na odprawę informacyjną Dyrektor DIn może zapraszać z głosem doradczym przedstawicieli środowisk innowacyjnych, w tym parków naukowo-technologicznych, przedstawicieli instytucji, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 4 lipca 2019 o systemie instytucji rozwoju, oraz przedstawicieli instytucji, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2019 o Sieci Badawczej Łukasiewicz;
7) w ramach promocji konkursu przekazuje informacje o inicjacji i przebiegu projektu oraz organizacji spotkań informacyjnych dla Innowatorów.
§ 47. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych, stosownie do swojej właściwości, na wniosek Dyrektora DIn, udzielą niezbędnej pomocy w ramach realizacji postanowień niniejszej decyzji.
Rozdział 11
Przepisy końcowe
§ 48. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: z up. M. Wiśniewski
Załącznik do decyzji Nr 94/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 19 września 2023 r. (poz. 108)
WYZWANIE TECHNOLOGICZNE
I. ZDEFINIOWANIE PROBLEMU | ||
1. | Geneza | Jakie jest tło prowadzące do decyzji o zajęciu się tym problemem? (max. 300 słów) |
Z jakiej sytuacji wynika zgłaszany problem? Kto jest nim dotknięty? Od jak dawna istnieje? | ||
2. | Istota | Opisz na czym polega problem. (max. 300 słów) |
Jaki efekt, po wdrożeniu z sukcesem może zostać osiągnięty? Jak zmieni się aktualna sytuacja? | ||
II. FUNKCJONALNOŚCI | ||
1. | Otoczenie | Czy istnieje przedmiot, sprzęt, z którym rozwiązanie techniczne miałoby współpracować? |
Czy istnieje sprzęt, środowisko, program bądź inne rozwiązanie techniczne, z którym wynik projektu będzie współpracował? | ||
2. | Progowe | Jakie podstawowe właściwości musi posiadać finalne rozwiązanie techniczne? |
Jakie funkcjonalności musi posiadać rozwiązanie techniczne? Jakie parametry minimalne musi posiadać wynik? Z jakim systemem musi współpracować / być kompatybilny? | ||
3. | Docelowe | Możliwe do określenia pozostałe pożądane właściwości rozwiązania technicznego? |
Funkcjonalności, które rozwiązanie techniczne mogłoby posiadać (nie są konieczne do uzyskania, ale wpłyną na atrakcyjność rozwiązania technicznego). | ||
III. ODBIORCY | ||
1. | Użytkownicy | Kto będzie głównym beneficjentem wyników projektu? Jakie korzyści odniesie? |
Co w ich codziennej pracy zmieni wdrożone rozwiązanie techniczne? | ||
2. | Interesariusze | Kto jeszcze może być zainteresowany rozwiązaniem technicznym? |
Kto poza zgłaszającym może napotykać na analogiczny problem? Kto poza zgłaszającym może być zainteresowany rozwiązaniem technicznym? | ||
IV. Charakterystyki MVP | Jakie miary pozwolą na ocenę skutków wdrożenia rozwiązania technicznego? | |
Co może być określone jako miara osiągnięcia celu? W jaki sposób będzie to widoczne? W czym rozwiązanie powinno być lepsze niż aktualnie wykorzystywane? Podaj mierniki, które odnosząc się do Genezy, będą wskazywały jak skutecznie realizowana jest zmiana, która ma zajść w wyniku wdrożenia rozwiązania technicznego. | ||
V. Rozwiązania | Czy istnieją podobne rozwiązania techniczne w Siłach Zbrojnych RP lub innych państw? | |
TAK / NIE - jeśli „TAK", to jakie: …………………………………….. | ||
VI. Testerzy, Kryteria oceny | Kto będzie testował i weryfikował pozyskane rozwiązania techniczne? | |
Osoby wyznaczone do prowadzenia testowania rozwiązań technicznych? Jednostka wojskowa w której zostaną przeprowadzone testowania? Ćwiczenie wojskowe podczas którego można przeprowadzić testowania? | ||
VII. Kontakt | Wyznaczony do kontaktu w celu dalszego procedowania sprawy. | |