DECYZJA Nr 38/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 16 marca 2022 r.
w sprawie wprowadzenia odznaki pamiątkowej Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia
Na podstawie art. 2 pkt 1 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 7 lit. d i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), w związku z § 34 pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 maja 2009 r. w sprawie określenia innych znaków używanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 689, z 2013 r. poz. 1636 oraz z 2020 r. poz. 2193), po zasięgnięciu opinii Komisji Historycznej do Spraw Symboliki Wojskowej i Tradycji Orężnych, ustala się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się odznakę pamiątkową Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia, zwaną dalej "odznaką".
§ 2. Zatwierdza się:
1) wzór odznaki określony w załączniku Nr 1;
2) wzór legitymacji odznaki określony w załączniku Nr 2.
§ 3. Nadaje się regulamin odznaki określony w załączniku Nr 3.
§ 4. Traci moc decyzja Nr 22/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lutego 2001 r. w sprawie wprowadzenia odznaki pamiątkowej Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 12).
§ 5. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: wz. W. Skurkiewicz
Załączniki do decyzji Nr 38/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 16 marca 2022 r. (poz. 42)
Załącznik Nr 1
WZÓR ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU TECHNICZNEGO UZBROJENIA
Załącznik Nr 2
WZÓR LEGITYMACJI ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU TECHNICZNEGO UZBROJENIA
Załącznik Nr 3
REGULAMIN ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU TECHNICZNEGO UZBROJENIA
1. Odznaka pamiątkowa, zwana dalej "odznaką", Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia, zwanego dalej "WITU", stanowi istotną formę wyróżnienia żołnierzy i pracowników WITU za nienaganną służbę i pracę oraz uhonorowania innych osób i instytucji szczególnie zasłużonych dla WITU. Odznaka symbolizuje więź łączącą żołnierzy i pracowników, której podstawą są tradycje jednostki, etos służby i charakter wykonywanych zadań.
2. Odznaka, o wymiarach 40x40 mm, ma kształt stylizowanego krzyża kawalerskiego barwy ciemnozielonej ze srebrnym obramowaniem. Pomiędzy ramionami krzyża znajdują się promienie barwy srebrnej. Na krzyż nałożone są dwie stylizowane lufy armatnie barwy srebrnej. W miejscu ich przecięcia znajduje się srebrny granat ze złotymi płomieniami. Na górnym ramieniu krzyża znajduje się wizerunek srebrnego orła w złotej koronie, z dziobem i pazurami barwy złotej. Na lewym i prawym ramieniu krzyża umieszczono srebrne litery "WI" oraz "TU" - skrót nazwy WITU. Na dolnym ramieniu krzyża znajduje się srebrna liczba "1926" - rok utworzenia WITU.
3. Prawo do otrzymania odznaki przysługuje:
1) Dyrektorowi WITU, zwanemu dalej "Dyrektorem", z tytułu objęcia stanowiska służbowego;
2) żołnierzom zawodowym, po minimum roku pełnionej służby w WITU;
3) pracownikom resortu obrony narodowej, po przepracowaniu w WITU co najmniej dwóch lat;
4) innym osobom fizycznym i prawnym, szczególnie zasłużonym dla WITU, na wniosek Komisji, o której mowa w pkt 7.
4. Odznakę nadaje Dyrektor na podstawie opinii Komisji, o której mowa w pkt 7, a fakt nadania odznaki potwierdza się w rozkazie dziennym Dyrektora oraz księdze ewidencji wydanych odznak.
5. Odznakę nadaje się imiennie wraz z legitymacją i niedopuszczalne jest jej przekazywanie, darowanie, sprzedawanie, użyczanie lub wymienianie.
6. Z tytułu nadania odznaki nie przysługują żadne dodatkowe prawa ani przywileje.
7. Dyrektor powołuje 4-osobową Komisję w składzie:
1) przewodniczący - zastępca Dyrektora WITU;
2) sekretarz - Kierownik Wydziału Organizacyjno-Kadrowego;
3) przedstawiciel korpusu osobowego oficerów;
4) przedstawiciel pracowników WITU.
8. Imienny skład oraz wszelkie zmiany w składzie Komisji ogłasza się w rozkazie dziennym Dyrektora.
9. Do zadań Komisji w szczególności należy:
1) opiniowanie wniosków o nadanie prawa do odznaki;
2) prowadzenie dokumentacji oraz ewidencji nadanych odznak;
3) wnioskowanie o pozbawienie prawa do odznaki.
10. Dla ważności posiedzeń Komisji wymagana jest obecność co najmniej 3/4 jej członków.
11. Opinie Komisji o nadaniu lub wnioski o pozbawienie prawa do odznaki zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego. Treść opinii i wniosków w całości odnotowuje się w protokole posiedzenia, podpisanym przez wszystkich obecnych członków Komisji, który przedstawia się Dyrektorowi.
12. Odznakę wraz z legitymacją wręcza się podczas uroczystości z okazji świąt państwowych i wojskowych oraz w innych szczególnie ważnych dla służby i pracy okolicznościach, zgodnie z zasadami ceremoniału wojskowego.
13. Zasady noszenia odznaki określają przepisy ubiorcze żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
14. Na ubiorze cywilnym dopuszcza się noszenie miniaturki odznaki.
15. Prawo do odznaki tracą żołnierze i pracownicy WITU skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej lub z niskich pobudek. W uzasadnionych przypadkach prawa do odznaki mogą być pozbawieni żołnierze ukarani za przewinienia dyscyplinarne.
16. Decyzję o pozbawieniu prawa do odznaki podejmuje Dyrektor z własnej inicjatywy albo na wniosek Komisji.
17. Od decyzji przysługuje prawo odwołania na piśmie do przełożonego wyższego szczebla w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o pozbawieniu prawa do odznaki. Decyzja przełożonego wyższego szczebla jest ostateczna.
18. Fakt pozbawienia prawa do odznaki odnotowuje się w rozkazie dziennym Dyrektora.
19. Wizerunek odznaki może być umieszczany na drukach i wydawnictwach wojskowych oraz materiałach popularyzujących WITU, za zgodą Dyrektora.
20. Pierwszy egzemplarz odznaki przekazuje się do Muzeum Wojska Polskiego, a jego zakupu dokonuje się z wydatków bieżących właściwej jednostki budżetowej.
21. Koszty wykonania matrycy i pozostałych odznak mogą być finansowane z limitu wydatków reprezentacyjnych i okolicznościowych naliczonych na stanowisko Dyrektora.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00