Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-02-22
Wersja aktualna od 2022-02-22
obowiązujący
DECYZJA NR 17/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 18 lutego 2022 r.
w sprawie rekrutowania, kwalifikowania i kierowania narodowego nad działalnością obserwatorów wojskowych i ekspertów narodowych w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych
Na podstawie art. 2 pkt 8 i 11 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 9 lit. e, f i h i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§ 1. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) obserwator wojskowy - żołnierz zawodowy skierowany do pełnienia służby poza granicami państwa jako obserwator wojskowy lub osoba o statusie obserwatora wojskowego w misji pokojowej organizacji międzynarodowej i sił wielonarodowych, zwanej dalej "misją międzynarodową";
2) ekspert narodowy:
a) żołnierz zawodowy skierowany do pełnienia służby poza granicami państwa jako osoby o statusie obserwatora wojskowego w misjach międzynarodowych,
b) pracownik - osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub innej podstawie przewidzianej w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 oraz z 2021 r. poz. 1162) w jednostce organizacyjnej resortu obrony narodowej lub członek korpusu służby cywilnej oraz osoba niebędąca członkiem korpusu służby cywilnej zatrudniona w Ministerstwie Obrony Narodowej i delegowana przez pracodawcę do czasowego wykonywania pracy poza granicami państwa;
3) komórka organizacyjna - departament, zarząd, Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, biuro - wchodzące w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;
4) jednostka organizacyjna - jednostka niewchodząca w skład Ministerstwa Obrony Narodowej, podległa Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowana;
5) jednostka macierzysta - komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, w której pełni zawodową służbę wojskową lub jest zatrudniony kandydat ubiegający się o skierowanie do udziału w misji międzynarodowej;
6) pracodawca - jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy;
7) rekrutacja - proces obejmujący zespół czynności mających na celu dobór kandydatów do realizacji zadań obserwatorów oraz osób o statusie obserwatora misji międzynarodowej;
8) kwalifikowanie - akceptowanie kandydatów wybranych w trakcie rekrutacji do pełnienia służby poza granicami państwa albo delegowania przez pracodawcę do czasowego wykonywania pracy poza granicami państwa w misji międzynarodowej;
9) zadania mandatowe - zadania określone mandatem misji międzynarodowej nadanym rezolucją Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych lub w innym dokumencie ustalającym ramy działania misji międzynarodowej;
10) harmonogram przygotowania kandydatów - dokument określający zespół czynności do realizacji przez zakwalifikowanych kandydatów, mających na celu spełnienie przez tych kandydatów wymogów niezbędnych do wykonywania zadań obserwatorów wojskowych albo ekspertów narodowych.
§ 2. 1. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej odpowiedzialna za współpracę międzynarodową kwalifikuje i sprawuje kierownictwo narodowe nad działalnością obserwatorów wojskowych i ekspertów narodowych w misjach międzynarodowych.
2. Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych, zwany dalej "Dyrektorem DWSZ", odpowiedzialny jest za rekrutację kandydatów na obserwatorów wojskowych lub ekspertów narodowych.
3. Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego opiniuje kandydatów na obserwatorów wojskowych lub ekspertów narodowych.
4. Szef Służby Wywiadu Wojskowego uczestniczy w przygotowaniu i szkoleniu kandydatów na obserwatorów wojskowych lub ekspertów narodowych.
5. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego poprzez Dowódcę Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych planuje, organizuje i koordynuje ewakuację obserwatorów wojskowych oraz ekspertów narodowych w misjach międzynarodowych w przypadkach nadzwyczajnych, w tym ich ewakuację medyczną.
§ 3 . Dyrektor Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego określa kierunki zaangażowania oraz liczbę obserwatorów w misjach organizacji międzynarodowych i ekspertów narodowych w organizacjach międzynarodowych.
§ 4. 1. Rekrutację kandydatów na obserwatorów wojskowych lub ekspertów narodowych prowadzi się w oparciu o wymagania:
1) krajowe:
a) posiadanie znajomości języka angielskiego na poziomie nie niższym niż 2323 wg STANAG 6001 (potwierdzoną stosownym świadectwem resortowym) lub znajomość języka angielskiego na poziomie nie niższym niż B2 w skali globalnej biegłości językowej według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (potwierdzoną stosownym certyfikatem),
b) posiadanie dyplomu ukończenia studiów wyższych,
c) posiadanie, co najmniej oceny dobrej z ostatniego rocznego sprawdzianu sprawności fizycznej - w przypadku żołnierzy zawodowych,
d) posiadanie prawa jazdy minimum kategorii B,
e) ukończenie kursu SERE poziom B,
f) znajomość mandatu misji międzynarodowych, standardowych procedur i wytycznych obowiązujących w danej organizacji międzynarodowej;
2) organizacji międzynarodowej dotyczące: wieku, stopnia wojskowego, wykształcenia, doświadczenia zawodowego, specjalizacji, posiadania poświadczenia bezpieczeństwa na poziomie wymaganym przez organizację międzynarodową oraz ukończenia stosownych kursów specjalistycznych.
2. Rekrutacja rozpoczyna się od złożenia przez kandydata wniosku skierowanego, drogą służbową, do Dyrektora DWSZ.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, kandydat jest zobowiązany dołączyć pisemną zgodę przełożonego (przełożonych), a w przypadku pracowników, zgodę pracodawcy. Do wniosku dołącza się także Curriculum Vitae oraz dokumenty potwierdzające spełnienie przez kandydata wymagań, o których mowa w ust. 1.
4. Wniosek kandydata podlega sprawdzeniu pod względem zgodności z wymaganiami, o których mowa w ust. 1. W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1, a uzupełnienie tych wymagań nie jest możliwe w toku postępowania rekrutacyjnego, wniosek taki podlega odrzuceniu.
5. Dyrektor DWSZ lub osoba przez niego upoważniona, przeprowadza rozmowę rekrutacyjną z kandydatem.
6. Dyrektor DWSZ lub osoba przez niego upoważniona, po przeprowadzeniu rozmowy rekrutacyjnej oraz otrzymaniu pozytywnej opinii Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego wobec kandydata, przekazuje osobie zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej odpowiedzialnej za współpracę międzynarodową wniosek o kwalifikację kandydata do udziału w misji międzynarodowej.
7. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej odpowiedzialna za współpracę międzynarodową w przypadkach uzasadnionych potrzebami Sił Zbrojnych, może zakwalifikować kandydata do udziału w misji międzynarodowej, pomimo braku zgody przełożonych.
§ 5. Przygotowanie zakwalifikowanych kandydatów na stanowiska obserwatorów wojskowych i ekspertów narodowych realizowane jest w oparciu o harmonogram przygotowania kandydatów. Za realizację harmonogramu odpowiedzialna jest jednostka macierzysta.
§ 6. Za opracowanie i nadzór nad realizacją harmonogramu przygotowania kandydatów, o którym mowa w § 5, odpowiedzialny jest Dyrektor DWSZ.
§ 7. W harmonogramie przygotowania kandydatów, o którym mowa w § 5, określa się w szczególności, czynności związane z:
1) wydaniem orzeczenia właściwej wojskowej komisji lekarskiej w sprawie zdolności do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, a w przypadku pracownika, wydaniem certyfikatu określającego zdolność kandydata do pracy poza granicami państwa w określonej strefie klimatycznej. Do wojskowej komisji lekarskiej żołnierza zawodowego kieruje dowódca macierzystej jednostki wojskowej, a pracownika - pracodawca;
2) wykonaniem szczepień ochronnych wymaganych w rejonie misji, na które, w uzgodnieniu z Dyrektorem DWSZ, kieruje żołnierza zawodowego jednostka macierzysta, a pracownika - pracodawca;
3) realizacją procesu przygotowania przedwyjazdowego realizowanego zgodnie z wymogami Szefa Służby Wywiadu Wojskowego;
4) złożeniem wniosku w Biurze Spraw Osobowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wystawienie paszportu dyplomatycznego oraz wiz w związku ze skierowaniem do udziału w misji międzynarodowej;
5) uzyskaniem dostępu do informacji niejawnych;
6) odbyciem wymaganych form doskonalenia zawodowego;
7) zapoznaniem z trybem i warunkami pełnienia służby (pracy) poza granicami państwa;
8) wydaniem karty i tabliczki tożsamości;
9) pobraniem dodatkowego wyposażenia indywidualnego przysługującego osobom kierowanym do pełnienia służby lub wykonywania pracy poza granicami państwa;
10) zapoznaniem z instrukcją dla przedstawiciela Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej skierowanego do wykonywania zadań w misji międzynarodowej.
§ 8. 1. Zasadniczym elementem doskonalenia zawodowego do służby/pracy w misji międzynarodowej w charakterze obserwatora wojskowego lub eksperta narodowego jest międzynarodowy kurs obserwatorów wojskowych realizowany w krajowym ośrodku szkolenia wskazanym przez Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Kandydatów do odbycia szkolenia kwalifikuje osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej odpowiedzialna za współpracę międzynarodową.
2. Dodatkowe, wymagane przez organizację międzynarodową szkolenia doskonalące, mogą być również realizowane w ośrodkach zagranicznych w oparciu o propozycje partnerów zagranicznych umieszczone w opracowywanym corocznie przez Departament Kadr "Planie doskonalenia zawodowego w resorcie obrony narodowej za granicą w… roku". Kandydatów do odbycia szkolenia w ośrodkach zagranicznych kwalifikuje Dyrektor Departamentu Kadr na wniosek osoby zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej odpowiedzialnej za współpracę międzynarodową.
3. Jeżeli organizacja międzynarodowa określi, że wymagane są dodatkowe kwalifikacje na proponowane stanowisko, to potrzeby szkoleniowe żołnierza zawodowego można zrealizować w oparciu o inne podmioty prowadzące naukę. Koszty poniesione na naukę, wykonanie dodatkowych badań lekarskich i opłata egzaminacyjna, podlegają zwrotowi, na pisemny wniosek żołnierza złożony do dowódcy macierzystej jednostki wojskowej.
§ 9. 1. Oddelegowanie pracownika do misji międzynarodowej odbywa się na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, które zawiera obowiązki stron w zakresie warunków oddelegowania do wykonywania zadań w misjach międzynarodowych.
2. Do obowiązków pracodawcy należy w szczególności:
1) skierowanie pracownika na badanie określające zdolność kandydata do pracy poza granicami państwa w określonej strefie klimatycznej i pokrycie kosztów tego badania;
2) skierowanie, w uzgodnieniu z Dyrektorem DWSZ, pracownika celem wykonania szczepień ochronnych wymaganych w rejonie misji;
3) udzielenie zgody i pokrycie kosztów związanych z wymaganą w § 8 formą doskonalenia zawodowego.
§ 10. Transport obserwatora wojskowego lub eksperta narodowego do rejonu misji i w drodze powrotnej do kraju realizowany jest przez:
1) organizację międzynarodową w przypadku, gdy całość kosztów transportu obserwatora wojskowego lub eksperta narodowego do rejonu misji międzynarodowej pokrywana jest przez tę organizację;
2) Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych w przypadku, gdy koszty transportu obserwatora wojskowego lub eksperta narodowego do rejonu misji ponoszone są przez resort obrony narodowej.
§ 11. 1. Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych jest dysponentem środków budżetowych niezbędnych do zabezpieczania udziału obserwatorów wojskowych i ekspertów narodowych w misjach międzynarodowych.
2. Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych:
1) realizuje bezpośrednio wypłatę należności zagranicznej, należności na podróże służbowe, zabezpieczenie transportu, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, nabyte w rejonie działania obserwatorów i ekspertów narodowych usługi w zakresie zakwaterowania, wyżywienia oraz zakup niezbędnych świadczeń zdrowotnych i leków oraz należności z tytułu szkód związanych z działaniem obserwatorów i ekspertów narodowych poza granicami państwa, w tym wypłatę odszkodowań;
2) na wniosek dysponentów budżetu drugiego stopnia przygotowuje propozycję zmiany układu wykonawczego budżetu resortu obrony narodowej w celu zabezpieczenia wydatków związanych z realizacją badań lekarskich oraz szczepień ochronnych.
3. Wydatki, o których mowa w pkt 1 i 2, mogą być finansowane w całości lub w części ze środków finansowych otrzymanych z organizacji międzynarodowej organizującej misję, w której uczestniczą obserwatorzy wojskowi oraz eksperci narodowi.
§ 12. Obserwatorzy wojskowi i eksperci narodowi podczas wykonywania zadań mandatowych w misji międzynarodowej mają obowiązek w szczególności:
1) postępować zgodnie z ustaleniami organizacji międzynarodowej oraz misji międzynarodowej, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa osobistego;
2) wykonywać polecenia przełożonych;
3) składać miesięczny, pisemny meldunek z realizacji zadań do Dyrektora DWSZ;
4) za zgodą przełożonych misji międzynarodowej udzielać wsparcia przedstawicielom Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przebywającym w rejonie działania misji;
5) każdorazowo informować Dyrektora DWSZ o terminach pobytu w kraju lub za granicą poza rejonem działania misji;
6) podczas pobytu w kraju ustalić termin spotkania w DWSZ i złożyć meldunek z realizacji zadań w misji organizacji międzynarodowej.
§ 13. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: z up. W. Skurkiewicz