Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-25
Wersja aktualna od 2023-10-25
obowiązujący
ZARZĄDZENIE Nr 66/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 sierpnia 2021 r.
w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2023 r., poz. 123)
Na podstawie art. 21a pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716, 868, 1093 i 1505) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Zarządzenie określa:
1) organ właściwy w sprawach regulacji gospodarki paliwami i energią dla jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej „jednostkami organizacyjnymi";
2) strukturę organizacyjną i kompetencje Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej, zwanej dalej „WIGE";
3) osoby odpowiedzialne oraz sprawujące nadzór nad eksploatacją urządzeń i instalacji w jednostkach organizacyjnych oraz ich obowiązki;
4) organizację, warunki oraz tryb przeprowadzania czynności analityczno-kontrolnych przez WIGE;
5) rodzaje urządzeń techniki wojskowej lub uzbrojenia, przy których eksploatacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym.
§ 2. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) czynności analityczno-kontrolne - planowanie, organizowanie, koordynowanie i przeprowadzanie działań na podstawie upoważnienia do ich przeprowadzenia, dokumentowanie i przedstawianie wyników właściwym organom, a także postępowanie pokontrolne;
2) prowadzący czynności analityczno-kontrolne - osobę upoważnioną przez Szefa WIGE do ich przeprowadzenia;
3) kierownik jednostki kontrolowanej - dowódcę, szefa, dyrektora, komendanta, prezesa lub inną osobę stojącą na czele jednostki organizacyjnej, która kieruje całokształtem działalności tej jednostki, w tym również osobę pełniącą jego obowiązki;
4) energia, ciepło, paliwa, urządzenia, instalacje, sieci, przedsiębiorstwo energetyczne, regulacja, taryfa - energię, ciepło, paliwa, urządzenia, instalacje, sieci, przedsiębiorstwo energetyczne, regulację, taryfę w rozumieniu art. 3 pkt 1-3, 9, 10, 11, 12, 15 i 17 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716, 868, 1093 i 1505), zwanej dalej „ustawą";
5) koncesja - koncesję w rozumieniu przepisów ustawy;
6) nieetatowy energetyk - żołnierza lub pracownika, któremu powierzono wykonywanie obowiązków energetyka, posiadającego wykształcenie techniczne (wyższe lub średnie) oraz właściwe kwalifikacje, potwierdzone świadectwem w zakresie dozoru nad eksploatacją urządzeń techniki wojskowej lub uzbrojenia.
§ 3. WIGE jest organem właściwym w sprawach regulacji gospodarki paliwami i energią dla jednostek organizacyjnych.
§ 4. Zadaniem WIGE jest kontrola przestrzegania przepisów ustawy oraz zasad prowadzenia oszczędnej i racjonalnej gospodarki paliwami i energią w jednostkach organizacyjnych z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska.
§ 5. W skład WIGE wchodzą:
1) Biuro WIGE w Warszawie;
2) Delegatura WIGE w Bydgoszczy;
3) Delegatura WIGE w Krakowie;
4) Delegatura WIGE w Lublinie;
5) Delegatura WIGE we Wrocławiu.
§ 6. Szef WIGE składa osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury corocznie, w terminie do dnia 31 stycznia, informację o działalności WIGE.
§ 7. Działalnością WIGE kieruje Szef, który jednocześnie jest przełożonym stanu osobowego Biura WIGE oraz Szefów delegatur WIGE.
§ 8. Szczegółowy obszar działania Biura WIGE oraz delegatur WIGE określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 9. Szef WIGE może zlecić podległym jednostkom organizacyjnym wykonywanie czynności na obszarze innym, niż wynikający z właściwości określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia.
Rozdział 2
Kompetencje Szefa WIGE
§ 10. Do kompetencji Szefa WIGE należy:
1) planowanie, zarządzanie i zlecanie przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych w jednostkach organizacyjnych dotyczących:
a) przestrzegania bezpieczeństwa eksploatacji, w tym posiadania wymaganych kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń i instalacji,
b) zasad prowadzenia oszczędnej i racjonalnej gospodarki paliwami i energią w jednostkach organizacyjnych z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska,
c) zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kompleksów i obiektów wojskowych,
d) stosowania ograniczeń w dostarczaniu i poborze paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, stosownie do art. 11 ustawy,
e) kontroli parametrów jakościowych dostaw i obsługi odbiorców w zakresie obrotu paliwami i energią,
f) kontroli stosowania przez przedsiębiorstwa energetyczne cen i stawek opłat zawartych w taryfach;
2) opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących:
a) prowadzenia gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej,
b) powoływania Wojskowych Energetycznych Komisji Kwalifikacyjnych, zwanych dalej „komisjami" lub dokonywania zmian w ich składzie;
3) reprezentowanie interesu resortu obrony narodowej w sprawach, rozstrzyganych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie określonym w ustawie oraz bieżąca współpraca z Urzędem Regulacji Energetyki;
4) występowanie do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o wymierzenie kar dla przedsiębiorstw energetycznych, o których mowa w ustawie;
5) występowanie do właściwych przełożonych o wymierzenie kar dyscyplinarnych żołnierzom i pracownikom, dopuszczającym się naruszeń, o których mowa w art. 56 ustawy;
6) rozpatrywanie odwołań kierowników jednostek kontrolowanych od protokołu z czynności analityczno-kontrolnych;
7) nadzór nad merytoryczną działalnością komisji oraz planowanie i przeprowadzanie szkoleń przewodniczących i sekretarzy komisji;
8) opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie merytorycznym WIGE;
9) wydawanie przedsiębiorstwom energetycznym w jednostkach organizacyjnych decyzji dotyczących:
a) udzielenia lub odmowy udzielenia koncesji,
b) zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia taryf;
10) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej oraz prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie racjonalnej gospodarki paliwami i energią;
11) uzgadnianie proponowanych nowatorskich rozwiązań technicznych i technologicznych na potrzeby jednostek organizacyjnych dotyczących w szczególności poprawy efektywności energetycznej kompleksów i obiektów wojskowych oraz bezpieczeństwa użytkowania urządzeń, techniki wojskowej lub uzbrojenia oraz zapewnienia racjonalnego i oszczędnego zużycia paliw lub energii;
12) planowanie oraz zlecanie przeprowadzania szkoleń dla nieetatowych energetyków;
13) nadzór nad działalnością Biura WIGE oraz delegatur WIGE.
Rozdział 3
Kompetencje szefów delegatur WIGE
§ 11. Do kompetencji i obowiązków szefów delegatur WIGE należy:
1) przeprowadzanie w jednostkach organizacyjnych czynności analityczno-kontrolnych dotyczących:
a) przestrzegania bezpieczeństwa eksploatacji, w tym posiadania wymaganych kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń i instalacji,
b) zasad prowadzenia oszczędnej i racjonalnej gospodarki paliwami i energią w jednostkach organizacyjnych z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska,
c) stosowania ograniczeń w dostarczaniu i poborze paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, stosownie do art. 11 ustawy,
d) podnoszenia efektywności energetycznej obiektów wojskowych,
e) kontroli parametrów jakościowych dostaw i obsługi odbiorców w zakresie obrotu paliwami i energią,
f) kontroli stosowania przez przedsiębiorstwa energetyczne cen i stawek opłat, zawartych w taryfach;
2) opiniowanie dokumentów, o których mowa w § 20;
3) uzgadnianie nowatorskich rozwiązań technicznych i technologicznych w zakresie racjonalizacji gospodarki paliwami i energią dla jednostek organizacyjnych;
4) udzielanie na wniosek, pomocy w opracowywaniu i realizacji gminnych planów zaopatrzenia w energię, w części dotyczącej jednostek organizacyjnych;
5) prowadzenie doradztwa technicznego i ekonomicznego oraz popularyzacja zasad racjonalnego i oszczędnego gospodarowania paliwami i energią w eksploatacji urządzeń i instalacji;
6) organizowanie szkoleń dla nieetatowych energetyków.
Rozdział 4
Gospodarka energetyczna w jednostkach organizacyjnych
§ 12. Za organizację eksploatacji, stan techniczny oraz zapewnienie obsługi urządzeń, instalacji przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej.
§ 13. Realizacja zadań w jednostkach organizacyjnych powinna uwzględniać zasady racjonalnego i oszczędnego gospodarowania paliwami i energią, przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa obsługi i otoczenia oraz ochrony środowiska.
§ 14. Jednostki organizacyjne zobowiązane są opracować wykaz stanowisk, na których wymagane jest posiadanie kwalifikacji w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji, zgodnie ze wzorem, stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 15. Rodzaje urządzeń, instalacji i sieci energetycznych, przy których eksploatacji jest wymagane posiadanie świadectwa kwalifikacyjnego, określają:
1) w odniesieniu do urządzeń techniki wojskowej lub uzbrojenia - załącznik nr 3 do zarządzenia;
2) [1] w odniesieniu do urządzeń, instalacji i sieci - załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. poz. 1392).
§ 16. Sprawdzenia posiadania kwalifikacji, w stosunku do osób zajmujących się eksploatacją urządzeń i instalacji w jednostkach organizacyjnych, dokonują w drodze egzaminu komisje, powołane przez Ministra Obrony Narodowej na podstawie odrębnych przepisów.
§ 17. W jednostkach organizacyjnych eksploatację urządzeń i instalacji prowadzą etatowe osoby funkcyjne, posiadające świadectwa kwalifikacyjne, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy.
§ 18. W jednostkach organizacyjnych, w których eksploatowane są urządzenia i instalacje techniki wojskowej lub uzbrojenia, a nie występuje etatowe stanowisko dozoru nad tymi urządzeniami, kierownik jednostki organizacyjnej wyznacza nieetatowego energetyka, dla którego określa zadania obejmujące w szczególności:
1) kontrolę eksploatacji urządzeń i instalacji techniki wojskowej lub uzbrojenia w zakresie przestrzegania wymogów zawartych w obowiązujących przepisach, normach i instrukcjach eksploatacji;
2) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem wymogu posiadania świadectw kwalifikacyjnych;
3) sprawdzanie ukompletowania urządzeń techniki wojskowej lub uzbrojenia w elektroizolacyjny sprzęt ochronny i narzędzia pracy oraz zgodności ich użytkowania z obowiązującymi przepisami;
4) składanie raz w roku kierownikowi jednostki organizacyjnej meldunków o stwierdzonych nieprawidłowościach w stanie technicznym i eksploatacji urządzeń i instalacji techniki wojskowej lub uzbrojenia;
5) opracowywanie w porozumieniu z osobami funkcyjnymi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i higienę pracy wykazu stanowisk, o którym mowa w § 14;
6) organizowanie szkoleń dla osób prowadzących eksploatację urządzeń i instalacji techniki wojskowej lub uzbrojenia;
7) udział w szkoleniach prowadzonych przez WIGE.
§ 19. Nieetatowy energetyk, zadania określone w § 18, wykonuje jako czynności dodatkowe o charakterze stałym, za które przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie, według odrębnych przepisów.
§ 20. Organy realizujące zadania inwestycyjne i remontowe w kompleksach wojskowych obowiązane są przedstawiać do zaopiniowania przez WIGE w szczególności:
1) programy organizacyjno-użytkowe,
2) programy inwestycji,
3) koncepcje architektoniczno-urbanistyczne,
4) audyty i bilanse energetyczne
- w zakresie dotyczącym:
a) budowy, rozbudowy lub przebudowy podstawowych oraz awaryjnych źródeł energii,
b) budowy, rozbudowy lub przebudowy przyłączy i sieci: elektroenergetycznych, cieplnych i gazu ziemnego,
c) montażu lub wymiany instalacji, urządzeń odbiorczych energii cieplnej, elektrycznej i gazu o łącznej mocy powyżej 50 kW dla każdego rodzaju energii.
Rozdział 5
Przeprowadzanie czynności analityczno-kontrolnych
§ 21. 1. Podstawą do przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych jest program ich przeprowadzenia, zatwierdzony przez Szefa WIGE.
2. Informacja o planowanym przeprowadzaniu czynności analityczno-kontrolnych przekazywana jest przez Szefa WIGE lub szefów delegatur WIGE nie krócej niż na siedem dni przed ich rozpoczęciem kierownikowi jednostki kontrolowanej oraz kierownikowi jednostki nadrzędnej.
3. Czynności analityczno-kontrolne przeprowadza zespół kontrolujący powołany przez Szefa WIGE lub szefów delegatur WIGE.
§ 22. Czynności analityczno-kontrolne polegają w szczególności na:
1) ustaleniu stanu faktycznego w badanym zakresie i jego udokumentowaniu;
2) porównaniu stwierdzonego stanu ze stanem wymaganym, określonym przepisami prawa;
3) określeniu przyczyn i skutków występujących różnic pomiędzy stanem stwierdzonym, a stanem wymaganym oraz ewentualnym wskazaniu odpowiedzialnych za nie osób.
§ 23. 1. Do przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych uprawnia imienne upoważnienie po okazaniu dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości prowadzących czynności analityczno-kontrolne.
2. Upoważnienie do przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych wydaje Szef WIGE.
3. Upoważnienie do przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych zawiera:
1) oznaczenie wydającego upoważnienie oraz numer i datę wystawienia;
2) podstawę prawną podjęcia czynności analityczno-kontrolnych;
3) imię, nazwisko i stanowisko służbowe prowadzących czynności analityczno-kontrolne;
4) zakres czynności analityczno-kontrolnych;
5) nazwę jednostki kontrolowanej, w której prowadzone są czynności analityczno-kontrolne;
6) okres ważności upoważnienia;
7) podpis wydającego upoważnienie.
§ 24. Czynności analityczno-kontrolne przeprowadza się w miejscu i czasie wykonywania zadań przez jednostkę kontrolowaną, a w uzasadnionych przypadkach również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami służbowymi, według ustaleń kierownika zespołu kontrolującego.
§ 25. W celu ustalenia stanu obiektów (urządzeń, instalacji, sieci energetycznych) lub innych składników majątkowych, wykonujący czynności analityczno-kontrolne przeprowadzają oględziny.
§ 26. Oględziny, o których mowa w § 25, przeprowadza się w obecności osoby odpowiedzialnej za przedmiot (np. urządzenie, instalację, obiekt) poddany oględzinom, a w razie jej nieobecności - pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej, w której prowadzone są czynności analityczno-kontrolne.
§ 27. Osoby prowadzące czynności analityczno-kontrolne mogą sporządzić lub zlecić jednostce, w której prowadzone są czynności analityczno-kontrolne wykonanie niezbędnych kserokopii, odpisów oraz wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach. Zgodność kopii, odpisów, wyciągów, zestawień i obliczeń opartych na dokumentach potwierdza osoba upoważniona przez kierownika jednostki kontrolowanej.
§ 28. Żołnierze (pracownicy) jednostki kontrolowanej są obowiązani udzielić w wyznaczonym terminie wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach związanych z przedmiotem czynności analityczno-kontrolnych.
§ 29. 1. Osoby prowadzące czynności analityczno-kontrolne, w razie ujawnienia w toku czynności nieprawidłowości stwarzających bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzkiego, lub możliwość powstania niepowetowanej szkody w mieniu, w celu zapobieżenia tym zagrożeniom sporządzają notatkę, którą przekazują niezwłocznie kierownikowi jednostki kontrolowanej.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zapobiegających zagrożeniom oraz poinformowania o tym przewodniczącego zespołu kontrolującego.
§ 30. Osoby prowadzące czynności analityczno-kontrolne są uprawnione do:
1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń oraz urządzeń i instalacji w jednostce kontrolowanej w zakresie dotyczącym kontrolowanej dziedziny, bez potrzeby uzyskiwania dodatkowych dokumentów upoważniających, z zachowaniem wymagań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie osób i mienia;
2) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z kontrolowaną dziedziną działalności, pobierania oraz zabezpieczania dokumentów i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
3) zasięgania niezbędnych informacji w innych jednostkach organizacyjnych, w związku z prowadzonymi czynnościami analityczno-kontrolnymi;
4) przeprowadzenia oględzin, prób, pomiarów i innych czynności, niezbędnych do oceny stanu gospodarki paliwami i energią.
§ 31. Kierownik jednostki, w której prowadzone są czynności analityczno-kontrole w miarę możliwości zapewnia osobom prowadzącym czynności analityczno-kontrolne warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia tych czynności, w tym pomieszczenie z dostępem do wojskowej stacji telefonicznej (WST) z uprawnieniami do łączności w resortowej sieci międzygarnizonowej.
§ 32. Kierownik jednostki kontrolowanej, w której prowadzone są czynności analityczno-kontrolne, w szczególności jest obowiązany:
1) wskazać osoby odpowiedzialne za gospodarkę paliwami i energią oraz wyznaczyć osoby koordynujące zbieranie i dostarczanie osobom prowadzącym czynności analityczno-kontrolne żądanych materiałów;
2) współpracować z osobami prowadzącymi czynności analityczno-kontrolne oraz udzielać im pomocy w tych czynnościach;
3) przedkładać, na żądanie osób prowadzących czynności analityczno-kontrolne, wszelkie dokumenty i materiały oraz dokonywać z nich niezbędnych odpisów, kopii, wyciągów, zestawień obliczeń z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
4) terminowo udzielać wyjaśnień ustnych lub pisemnych, w zakresie objętym czynnościami analityczno-kontrolnymi;
5) przedstawiać wykaz stanowisk pracy, o którym mowa w § 14.
§ 33. 1. Z przeprowadzonych czynności analityczno-kontrolnych sporządza się protokół.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać w szczególności:
1) oznaczenie jednostki, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne;
2) oznaczenie przeprowadzającego czynności analityczno-kontrolne;
3) określenie miejsca i czasu przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych;
4) określenie przedmiotowego zakresu czynności analityczno-kontrolnych;
5) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku czynności analityczno-kontrolnych, w tym ustalone nieprawidłowości, ze wskazaniem przyczyn ich powstania i skutków oraz ewentualnie osób za nie odpowiedzialnych;
6) terminy do usunięcia nieprawidłowości;
7) ewentualne wnioski i zalecenia;
8) pouczenie o prawie złożenia odwołania do Szefa WIGE;
9) załączniki (dokumentację dotyczącą np. wyników sprawdzianów, testów itp.);
10) podpisy przewodniczącego zespołu kontrolującego i kierownika jednostki kontrolowanej, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne oraz miejsce i datę podpisania protokołu.
§ 34. [2] 1. Protokół, o którym mowa w § 33 ust. 1, sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem dla:
1) przewodniczącego zespołu kontrolującego;
2) kierownika jednostki kontrolowanej, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne.
2. Kopie protokołu, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący zespołu kontrolnego przesyła do:
1) zarządzającego czynności analityczno-kontrolne;
2) kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne w terminie na usunięcie nieprawidłowości określonym w protokole z czynności analityczno-kontrolnych, informuje w formie pisemnej jednostkę nadrzędną oraz osobę, która powołała zespół kontrolujący, o usunięciu nieprawidłowości i podjęciu działań zmierzających do zapobieżenia ich występowania, a także o przyczynach ewentualnego niewykonania zaleceń z tych czynności analityczno-kontrolnych.
§ 35. Kierownikowi jednostki kontrolowanej, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne przysługuje prawo wniesienia odwołania do Szefa WIGE od wskazanych w protokole nieprawidłowości oraz terminów ich usunięcia, ewentualnych wniosków i zaleceń, w terminie czternastu dni od dnia jego doręczenia.
§ 36. W celu sprawdzenia realizacji zaleceń pokontrolnych może być stosowane postępowanie pokontrolne w ograniczonym zakresie.
§ 37. Z postępowania, o którym mowa w § 36, sporządza się notatkę służbową, którą podpisuje kierownik jednostki kontrolowanej oraz przewodniczący zespołu kontrolującego.
§ 38. Traci moc zarządzenie Nr 3/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 3, z 2013 r. poz. 114, z 2014 r. poz. 115 oraz z 2018 r. poz. 94).
§ 39. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załączniki do zarządzenia Nr 66/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 31 sierpnia 2021 r. (poz. 186)
Załącznik nr 1
ZASIĘG TERYTORIALNY BIURA I DELEGATUR WOJSKOWEJ INSPEKCJI GOSPODARKI ENERGETYCZNEJ [3]
1. Biuro WIGE obejmuje swoją właściwością województwo mazowieckie.
2. Delegatura w Bydgoszczy obejmuje swoją właściwością województwa:
1) kujawsko-pomorskie;
2) zachodniopomorskie;
3) pomorskie.
3. Delegatura w Krakowie obejmuje swoją właściwością województwa:
1) małopolskie;
2) śląskie;
3) łódzkie;
4) świętokrzyskie.
4. Delegatura we Wrocławiu obejmuje swoją właściwością województwa:
1) dolnośląskie;
2) wielkopolskie;
3) opolskie;
4) lubuskie.
5. Delegatura w Lublinie obejmuje swoją właściwością województwa:
1) podlaskie;
2) lubelskie;
3) podkarpackie;
4) warmińsko-mazurskie.
Załącznik nr 2
WYKAZ STANOWISK, NA KTÓRYCH WYMAGANE JEST POSIADANIE KWALIFIKACJI W ZAKRESIE DOZORU LUB EKSPLOATACJI URZĄDZEŃ I INSTALACJI [4]
Załącznik nr 3
RODZAJ URZĄDZEŃ TECHNIKI WOJSKOWEJ LUB UZBROJENIA, PRZY KTÓRYCH EKSPLOATACJI JEST WYMAGANE POSIADANIE ŚWIADECTWA kWALIFIKACYJNEGO [5]
Grupa 1.* Urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne wytwarzające, magazynujące, przetwarzające, przesyłające i zużywające energię elektryczną:
pkt 14 urządzenia techniki wojskowej lub uzbrojenia:
1) zespoły prądotwórcze i stacje zasilania o mocy od 4 kW:
a) do zasilania systemów, urządzeń i obiektów infrastruktury lotniskowej, portowej lub ogólnej,
b) stanowiące źródła zasilania mobilnego sprzętu wojskowego;
2) instalacje polowe;
3) zestawy i maszty oświetleniowe o mocy od 4 kW;
4) urządzenia i instalacje elektroenergetyczne sprzętu wojskowego;
5) zespoły zasilania wraz z instalacjami na okrętach;
6) baterie akumulatorów o pojemności powyżej 1 kAh na okrętach;
7) aparatura kontrolno-pomiarowa i urządzenia automatycznej regulacji do urządzeń i instalacji wymienionych w ppkt 1-6.
Grupa 2.* Urządzenia wytwarzające, magazynujące, przetwarzające, przesyłające i zużywające ciepło oraz inne urządzenia energetyczne:
pkt 22 urządzenia techniki wojskowej lub uzbrojenia:
1) kotły parowe (wytwornice pary) wraz z instalacjami i urządzeniami odbiorczymi na okrętach;
2) urządzenia i instalacje:
a) gazów technicznych,
b) tlenowe;
3) sprężarki o mocy silnika powyżej 20 kW wraz z instalacjami sprężonego powietrza;
4) urządzenia do wytwarzania pary lub gorącej wody, o mocy powyżej 50 kW;
5) sprężarki i instalacje sprężonego powietrza na okrętach;
6) aparatura kontrolno-pomiarowa i urządzenia automatycznej regulacji do urządzeń i instalacji wymienionych w ppkt 1-5.
Grupa 3 *. Urządzenia, instalacje i sieci gazowe wytwarzające, przetwarzające, przesyłające, magazynujące i zużywające paliwa gazowe:
pkt 15 urządzenia techniki wojskowej lub uzbrojenia:
1) urządzenia do produkcji paliw gazowych, generatory gazu;
2) urządzenia do magazynowania paliw gazowych wraz z instalacjami;
3) urządzenia i instalacje wodorowe;
4) aparatura kontrolno-pomiarowa oraz automatyka urządzeń i instalacji wymienionych w ppkt1- 3.
UWAGA*:
Powyższe stanowi uszczegółowienie pkt 14 w Grupie 1, pkt 22 w Grupie 2 oraz pkt 15 w Grupie 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia wymienionego § 15 pkt 2 zarządzenia. Uszczegółowienie to nie wpływa na treść wpisywaną do świadectwa kWalifikacyjnego, którego wzór określony jest w załączniku nr 3 do rozporządzenia wymienionego w § 15 pkt 2 zarządzenia.
Zgodnie z § 5 rozporządzenia wymienionego w § 15 pkt 2 zarządzenia świadectwo kWalifikacyjne nie jest wymagane do wykonywania czynności związanych z obsługą urządzeń elektrycznych o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV i mocy znamionowej nie wyższej niż 20 kW, jeżeli w dokumentacji urządzenia określono zasady jego obsługi oraz z obsługą urządzeń lub instalacji cieplnych o mocy zainstalowanej nie wyższej niż 50 kW.
[1] § 15 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 12/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 października 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej (Dz.Urz.MON. poz. 123). Zmiana weszła w życie 25 października 2023 r.
[2] § 34 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 12/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 października 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej (Dz.Urz.MON. poz. 123). Zmiana weszła w życie 25 października 2023 r.
[3] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 12/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 października 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej (Dz.Urz.MON. poz. 123). Zmiana weszła w życie 25 października 2023 r.
[4] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 12/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 października 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej (Dz.Urz.MON. poz. 123). Zmiana weszła w życie 25 października 2023 r.
[5] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 12/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 października 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej (Dz.Urz.MON. poz. 123). Zmiana weszła w życie 25 października 2023 r.