Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-02-05
Wersja aktualna od 2021-02-05
obowiązujący
DECYZJA NR 6/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 4 lutego 2021 r.
zmieniająca decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej
Na podstawie art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196), § 1 pkt 13 lit. b, d i f-h oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), w celu realizacji postanowień działu III ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.1)) w zakresie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej ustala się, co następuje:
§ 1.W decyzji Nr 122/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2018 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 149 oraz z 2019 r. poz. 256) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 7 w ust. 2 w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej.”;
2) w § 19:
a) w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) na podstawie wniosków Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie uposażeń żołnierzy pełniących służbę wojskową w Ministerstwie Obrony Narodowej i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz Dyrektora Departamentu Kadr i Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych w zakresie uposażeń i wynagrodzeń, w tym uruchamiania funduszu nagród i zapomóg, zmian wynikających z decyzji (rozkazów) w sprawie nagród lub zapomóg, a także zagospodarowania niewykorzystanego funduszu uposażeń i wynagrodzeń na inne wydatki bieżące;”,
b) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Wnioski dotyczące zmian planu wydatków na wynagrodzenia pracowników organy planujące przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, który weryfikuje i opiniuje wnioski, z zastrzeżeniem ust. 8a.”;
c) dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
„8a. Wnioski dotyczące zmian planu finansowego w zakresie wydatków na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej i żołnierzy pełniących służbę wojskową w Ministerstwie Obrony Narodowej Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej przekazuje bezpośrednio Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.”;
3) w § 20 w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Wnioski przedstawiane przez Służbę Wywiadu Wojskowego i Służbę Kontrwywiadu Wojskowego nie wymagają opinii Dyrektora Departamentu Kadr.”;
4) w § 25 ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Dyrektor Departamentu Budżetowego sprawuje nadzór nad przebiegiem realizacji budżetu w zakresie uposażeń żołnierzy i wynagrodzeń pracowników oraz podejmuje, przy współudziale Dyrektora Departamentu Kadr i Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej w odniesieniu do żołnierzy pełniących służbę wojskową w Ministerstwie Obrony Narodowej i pracowników zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej działania bezpośrednie lub wnioskuje do Ministra Obrony Narodowej o podjęcie działań mających na celu przestrzeganie ustalonych kwot limitów uposażeń i wynagrodzeń.”;
5) w § 28:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) działań podjętych w celu zapobiegania powstawaniu niedoborów i szkód, ich niezwłocznego rozliczenia oraz skutecznego egzekwowania odszkodowań – wyłącznie w zakresie wynikającym z analiz rocznych składanych w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok budżetowy;”,
b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Analizy, o których mowa w ust. 1, dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia podlegli dysponentowi środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazują temu dysponentowi w terminach do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze i do dnia 17 lutego za poprzedni rok budżetowy. Przepis stosuje się odpowiednio do jednostek podporządkowanych Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych.
4. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia podlegli bezpośrednio dysponentowi części budżetowej, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przekazują Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zbiorcze analizy, w zakresie:
1) stanu ewidencyjnego niedoborów i szkód,
2) wskazanych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego należności i skuteczności ich egzekwowania,
3) prawidłowości udzielania ulg w spłacie należności
– w terminie do dnia 15 września za pierwsze półrocze roku budżetowego oraz w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok budżetowy.”;
c) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. W przypadku sporządzenia korekty rocznego sprawozdania Rb-27 z wykonania planu dochodów budżetowych osoby, o których mowa ust. 4, przesyłają do Departamentu Budżetowego dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące zmian w stanie ewidencyjnym należności, nie później niż w terminie, o którym mowa w § 27 ust. 2 załącznika nr 34 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564). Zakres informacji określi Dyrektor Departamentu Budżetowego.”;
6) w § 29 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wyraża się zgodę na niedochodzenie należności budżetu państwa o charakterze cywilnoprawnym, której kwota wraz z odsetkami nie przekracza 100 złotych, a w przypadku należności z tytułu rekompensaty, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 935 i 1086) – jeżeli jej kwota jest równa świadczeniu pieniężnemu w rozumieniu tej ustawy albo większa od tego świadczenia.”;
7) uchyla się rozdział 8;
8) w § 39 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jednostki (komórki) organizacyjne opracowujące projekty zarządzeń oraz decyzji Ministra Obrony Narodowej, w tym decyzji, o których mowa w § 17 ust. 1 decyzji Nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 stycznia 2018 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych oraz innych dokumentów w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min Obr. Nar. poz. 5 oraz z 2019 r. poz. 110), a także koncepcji oraz innych dokumentów, z których wynikają oszczędności lub skutki finansowe dla budżetu resortu obrony narodowej są obowiązane do określenia, w projekcie lub uzasadnieniu do tego projektu, szczegółowych kalkulacji skutków/oszczędności w podziale na kolejne lata, wraz ze wskazaniem źródeł ich sfinansowania. W przypadku projektu odnoszącego się do zatrudnienia pracowników i służby wojskowej żołnierzy, oszczędności lub dodatkowe wydatki podaje się odrębnie dla każdej z grup zatrudnienia. Skutki finansowe (w tym oszczędności) i etatowe opracowuje się z uwzględnieniem kosztów w perspektywie 10 lat według wzoru określonego w załączniku Nr 6.”;
9) w załączniku nr 1:
a) Lp. 1 otrzymuje brzmienie:
1. | Dyrektor Departamentu Budżetowego | 1. Opracowuje projekt budżetu dysponenta części 29 Obrona narodowa, z uwzględnieniem projektów budżetów przedstawionych przez podległe organy planujące. 2. Planuje dochody budżetowe na podstawie propozycji komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz szacunków własnych. 3. Planuje wydatki budżetowe w zakresie dotacji (z wyjątkiem ujętych w centralnych planach rzeczowych) na podstawie propozycji przedstawianych przez dyrektorów (szefów, kierowników) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, według właściwości. |
b) w Lp. 2 w pkt 4 lit. d otrzymuje brzmienie
2. | Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych | d) działalności Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego z uwzględnieniem zasad zawartych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie refundacji kosztów ponoszonych przez Ministra Obrony Narodowej związanych z działalnością Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 609), z wyjątkiem wydatków dotyczących ekspertyz z zakresu medycyny lotniczej planowanych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, |
c) w Lp. 7 w pkt 3:
– lit. c otrzymuje brzmienie:
7. | Dyrektor Generalny MON | c) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw szkolnictwa wojskowego, w zakresie projektów wynalazczych i racjonalizatorskich rozpatrywanych na szczeblu urzędu Ministra Obrony Narodowej, |
– lit. g otrzymuje brzmienie:
7. | Dyrektor Generalny MON | g) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw zdrowia, w zakresie: – zadań nakładanych przez Ministra na SPZOZ i instytuty badawcze wojskowej służby zdrowia niezbędnych ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, w szczególności: mobilizacyjnych i obronnych, utylizacji trucizn medycznych pochodzących z rotacji środków materiałowych zapasu wojennego, wynikających z ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1777, z późn. zm.), niektórych badań lekarskich żołnierzy (cytogenetyka), niektórych czynności administracyjnych związanych z obsługą procesu specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów, studiów podyplomowych realizowanych na potrzeby wojskowej służby zdrowia, – wynagrodzeń krajowych konsultantów do spraw obronności w poszczególnych dziedzinach medycyny, – turnusów leczniczo-profilaktycznych realizowanych przez wojskowe szpitale uzdrowiskowo-rehabilitacyjne SPZOZ, – programów zdrowotnych, psychologicznych i profilaktycznych uruchamianych ze względu na potrzeby Sił Zbrojnych RP, – kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne w SPZOZ i instytutach badawczych wojskowej służby zdrowia, – staży medycznych lekarzy i lekarzy dentystów, – dofinansowania zadań wynikających z ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, realizowanych przez Wojskowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, – świadczeń zdrowotnych przysługujących osobom poszkodowanym w misjach poza granicami państwa, w szczególności: świadczenia niegwarantowane, dofinansowanie zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pobytu w Domu Weterana, – organizacji szkoleń i kursów specjalistycznych z zakresu profilaktyki psychologicznej oraz profilaktyki uzależnień, – opracowania, wydawania i dystrybucji materiałów z zakresu profilaktyki psychologicznej oraz profilaktyki uzależnień, – konferencji, sympozjów, szkoleń, realizowanych ze względu na potrzeby Sił Zbrojnych RP przez SPZOZ i instytuty badawcze wojskowej służby zdrowia, – dofinansowania kosztów szkolenia specjalizacyjnego lekarzy i lekarzy dentystów w zakresie i na zasadach wynikających z ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2020 r. poz. 514, z późn. zm.), |
– lit. i otrzymuje brzmienie:
7. | Dyrektor Generalny MON | i) dyrektora Centrum Operacyjnego MON w zakresie: – zarządzania procesem komunikacji społecznej w wymiarze zewnętrznym i wewnętrznym oraz utrzymania systemu komunikacji strategicznej w resorcie, - zaspokajania potrzeb informacyjnych społeczeństwa i resortu w sprawach dotyczących resortu, a w szczególności działalności Sił Zbrojnych RP (m.in. poprzez: monitoring mediów, pozyskiwanie badań opinii publicznej, materiałów informacyjnych, projektowanie i realizowanie zintegrowanych kampanii i działań komunikacyjnych resortu), – realizacji działalności promocyjnej zgodnie z decyzją Nr 33/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 40, z późn. zm.), |
– po lit. i dodaje się lit. j w brzmieniu:
Lp. | Organ planujący | Zakres planistyczny |
7. | Dyrektor Generalny MON | j) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw innowacji w zakresie wydatków objętych planem badań naukowych w resorcie obrony narodowej. |
d) po L.p. 18 dodaje się L.p. 19 w brzmieniu:
L.p. | Organ planujący | Zakres planistyczny |
19. | Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej | 1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający następujące zadania (za wyjątkiem zadań ujętych w centralnych planach rzeczowych): a) zakup materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych do zabezpieczenia szkolenia specjalistycznego dla żołnierzy pełniących terytorialną służbę wojskową (TSW), b) zakup pozostałego sprzętu powszechnego użytku nieuznawanego za SpW, jeżeli jednostkowa wartość przedmiotu (urządzenia) lub zakres rzeczowy zamówienia wskazuje, że finansowanie zakupu będzie odbywać się w ramach wydatków bieżących, c) planowania usług szkolenia specjalistycznego z zakresu cyberbezpieczeństwa dla żołnierzy pełniących TSW oraz z zakresu działań niekonwencjonalnych. 2. Planuje dochody budżetowe. 3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określonych w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON. |
10) w załączniku nr 4 w:
– w Lp. 1 dotychczasową lit. e oznacza się jako tiret,
– w Lp. 2 uchyla się tiret trzecie;
11) po załączniku nr 5 dodaje się załącznik nr 6 w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej decyzji.
§ 2.Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1622, 1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284, 374, 568, 695, 1175 i 2320.
Załącznik do decyzji Nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 4 lutego 2021 r. (poz. 8)
SKUTKI FINANSOWE I ETATOWE WEJŚCIA W ŻYCIE PROJEKTU